Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke rase


monica_n

Recommended Posts

Jepp, nå er det min tur til å spørre :getlost:

Har ikke planlagt å skaffe noen hund med det første, men har lyst til å lese og planlegge litt(MYE) mer enn det som er blitt gjort tidligere.. Begge hundene har vært ganske spontane, men vi har vært heldige :lol:

Den perfekte hunden;

middels til stor i størrelsen.

Helst glatthåret/langhåret, pelsstell er greit 1 gang i mnd :ahappy:

Energisk, leken, like å jobbe og å være i aktivitet. Den får fire turer daglig på til sammen hvertfall 2-2,5 time, noen ganger mer, noen ganger mindre, men generelt blir det hvertfall 2 timer. Dette er 15 minutters morgentur, 30 min tur litt senere, 1 times hovedtur(med trening, hjernetrim og mye aktivitet), så 30 min tur senere og 15 min kveldstur. I helgene blir det ofte en mye lengre hovedtur, men da skipper vi som oftest de mellomturene.

Har lyst på en hund som kan gjøre det bra i agility og i lydighet.

Noen som har noen forslag jeg kan se på? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korthårscollie! Den er energisk, svært lettlært, har masse fart, er relativt lett å belønne (men viktig å jobbe med lek som belønning fra de er små, ofte). Det er en ganske så frisk og veldig hyggelig rase, og de individene jeg kjenner er bare helt fantastiske. Begge er gode i agility, spesielt den eldste (fra kennel Gemdales i Sverige) tar alt på strak labb. Den yngste er fra Törnskogens, og er en litt annen type hund, men også hund er en lett hund å trene med i begge grener. Jeg ville kikket til Sverige, spesielt Gemdales, en oppdretter som satser mye på bruksmeritterte hunder i oppdrettet sitt.

Vakre Amra (Gemdales Vanilla Venice):

vamra.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bc?

Norsk buhund! De er glade og kvikke, men også rolige og snille. Tenkte på buhunden med en gang jeg, de er noen herlige hunder!

Nå har h*n jo bc/buhundblanding fra før da, så jeg regner med at hun allerede har tenkt på de to rasene. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har h*n jo bc/buhundblanding fra før da, så jeg regner med at hun allerede har tenkt på de to rasene. :getlost:

Regner også med hun sikkert har tenkt på mange av rasene som blir nevnt/foreslått i tråden.

Dessuten sier hun ingenting om å utelukke noen raser.

I følge startinnlegget var bc det første som slo meg, and still do :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bc?

Har tenkt på det, men er skeptisk.. Alle jeg kjenner som har BC, og den vi hadde tidligere har vært veldig ustabile. Helt sikkert grunnet lite hjernetrim, men jeg ble skambitt av den vi hadde.. Kan hende det har vært noen uheldige tilfeller, er det en hund som må ha mye hjernetrim hver dag uten å "klikke"? Tåler de å ha noen dager der de ikke får hjernetrim i form av trening, men bare tur?

Hva med pelstell?

Hva med langhåret shäferhund?

edit: Er du intr. i utstiling?

edit2: Hva med bruksshäfer?

Utstilling er ikke noe krav, jeg tør ikke å stille ut hund selv, men jeg ser gjerne på :ahappy:

Er det ikke ekstremt mye sykdom med schæfere generelt? Vet ikke hvordan bruksschæferen er i forhold til utstillingsvarianten, men all den sykdommen skremmer meg bort derfra..

Jeg må nesten svare på resten i morgen, hodet mitt sprenger! Men tusen takk for forslagene, jeg leser og titter og synser :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...