Gå til innhold
Hundesonen.no

Hest, hvilken da?


Wheaten terrier

Recommended Posts

Leker litt med drømmen om hest jeg da, en gang i fremtiden når jeg har råd og tid osv.

Men er jo lov å drømme inntil da, så derfor har jeg noen spørsmål:

1. Hvor mye koster det i alt (og da mener jeg alt, høy, kraftfor, dyrlege, beite, vaksiner, å sko den, sal, utstyr osv. osv.) å ha hest i et år?¨

2. Hvilken rase ville passe meg?

Leter etter en robust rase (altså en som ikke trenger så mye spesial utstyr, dekken og sånne ting), men ikke en kjedelig en, samtidig som den skal kunne brukes til turridning og muligens kanskje litt sprang...

Ikke så veldig stor, men ikke så liten som en shettis...

3. Hvor mye spiser egentlig en hest? Av høy og kraftfor?

4. Hvor mye og ofte må en hest trenes (isåfall, hvodan trenes da?) og ris?

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

kan bare svare på spørsmål 2 og 4:

2: nesten alle raser kan passe deg.. iallefal med så få kriterier. new forest er en rase du ka se på, sportsponni eller araber ville heller ikke vært dumt. så har vi den norske fjordingen, og dølen(dølen er kanskje litt tung til sprang, kommer an på) halvblogs, eller varmblds hadde sikkert også passet, men pass på at du ikke kjøper X-traver

4. en hest skal trenes, mosjoneres ofte! hadde jeg hatt hest vile jeg ridd den hvær dag, i til sammen ca. 3 timer. hesten min ville fått en dag i uka fri, og en dag med lettere mosjon. feks longering. det kommer egentlig an på hesten.

en hest krever mye jobb og MYE penger! boksen skal flies 1-2 ganger daglig( jeg mener 1 holder) hesten skal holdes fri for skitt, børsting av kjempestøvete hest på sommern er ikke veldig gøy, hesten blir ren, men du blir ikke det... :P og en hest som har rullet seg i den nyeste søla er ikke vldig gøy og børste etterpå når det har tørket :P lilleariel kan sikkert gi deg bedre info, siden hun har hest selv :P dessuten vil jeg anbefale deg, visst du ikke vet så mye om hester, stelling osv at du blir stallhjelp i en stall/rideskole først. jeg har vært stallhjelp i 3 år nå, det har lært meg nesten alt jeg kan om hest i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vanskelige spørsmål , men ska prøve å svare så godt jeg kan :P

dette er svar etter mine erfaringe

1. det er så forsjellige fra hest til hest att det er umlig å si.

men kan gi deg liste over sånn ca:

utstyr koster ca. 20 000

stallplass ca. koster 700-4000 månden da er det ofte med strø

hesten må skoes vær 7 uke og det koster ca. 500-1000 kr

hesten må ha ormekur før den fer på sommerbeite og etter,

det koster ca. 700 hver ormekur

tannstell og vaksinasjoner ca. 500 -700

så må du jo regne med skader og for , noe som er umulig å si :?

2. det er vanskelig å si men kanskje en nordlands hest vil passe :P

litt info om nordlandshest:

nordlandshesten er snill , intelligent og selvstendig

kjent for å ha pågangsmot og arbeidsvilje

rasen finnes i mange farger. rød , i mange varianter er mest vanlig.

de er ca. 130 cm i gjennomsnitt men er sterk og kan rides av voksende

kan brukes til:

ridning og kjøring

godt egnet til turridning

kløv og treapiridning

lett sprang

3. det er ikke lett å svare på :?

det vil avhenge av hestens type , behov , trenigsmengde , hold o.s.v

Dersom vi tar utgangspunkt i at ponnien veier ca 350-400kg, vil den ha behov for ca 6-8 kg høy per dag

vil anbefale mineraltilskudd og kraftfor , det for du kjøpt på felleskjøpet.

så ville jeg gidd den hvitløkpulver eller vanlig hvitløk , da er det mindre sjangs for at de får kolikk(en farlig sykdom) ca 1 ts

4.

hesten burde ha en fri dag i uka

viss du vil ri sprang så ville jeg bare ha gjort det 2-3ganger i uka

jeg vil anbefale og trene hesten 4-6 ganger i uka

du må selv finne ut hvordan du vil trene hesten

du kan f.eks ri den 4 ganger i uka , kjøre den 1 dag og trene den og ha en kose dag en dag i uka

husk at noen hester blir fort lei , og ta hensyn til formen på hesten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye det vil koste er umulig å svare på ettersom det varierer veldig hvor mye mat de får. :wink:

Slik som hesten min fikk 11 kg høy og 6 liter kraftfor om dagen. :wink: Andre igjenn greier seg godt med 6 kg høy og 1 liter kraftfor om dagen liksom. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leker litt med drømmen om hest jeg da, en gang i fremtiden når jeg har råd og tid osv.

Men er jo lov å drømme inntil da, så derfor har jeg noen spørsmål:

1. Hvor mye koster det i alt (og da mener jeg alt, høy, kraftfor, dyrlege, beite, vaksiner, å sko den, sal, utstyr osv. osv.) å ha hest i et år?¨

Umulig å svare på

2. Hvilken rase ville passe meg?

Leter etter en robust rase (altså en som ikke trenger så mye spesial utstyr, dekken og sånne ting), men ikke en kjedelig en, samtidig som den skal kunne brukes til turridning og muligens kanskje litt sprang...

Ikke så veldig stor, men ikke så liten som en shettis...

Nordlandshest, islandshest, sportsponni, new forrest, connemara eller noe i den duren :)

3. Hvor mye spiser egentlig en hest? Av høy og kraftfor?

Umulig å svare på

4. Hvor mye og ofte må en hest trenes (isåfall, hvodan trenes da?) og ris?

Umulig å svare på

:D

Hehe.. Dette var jo til stor hjelp merker jeg.. Her har hestene fri tilgang på grovfôr (høy e.l.) og på vinteren får de kraftfôr etter behov (fra 3dl til 2liter) og olje. Du bør vurdere å ha en hest på fôr eller halvfôr først i alle fall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan bare svare på spørsmål 2 og 4:

2: nesten alle raser kan passe deg.. iallefal med så få kriterier. new forest er en rase du ka se på, sportsponni eller araber ville heller ikke vært dumt. så har vi den norske fjordingen, og dølen(dølen er kanskje litt tung til sprang, kommer an på) halvblogs, eller varmblds hadde sikkert også passet, men pass på at du ikke kjøper X-traver

4. en hest skal trenes, mosjoneres ofte! hadde jeg hatt hest vile jeg ridd den hver dag, i til sammen ca. 3 timer. hesten min ville fått en dag i uka fri, og en dag med lettere mosjon. feks longering. det kommer egentlig an på hesten.

en hest krever mye jobb og MYE penger! boksen skal flies 1-2 ganger daglig( jeg mener 1 holder) hesten skal holdes fri for skitt, børsting av kjempestøvete hest på sommern er ikke veldig gøy, hesten blir ren, men du blir ikke det... :D og en hest som har rullet seg i den nyeste søla er ikke vldig gøy og børste etterpå når det har tørket :D lilleariel kan sikkert gi deg bedre info, siden hun har hest selv :) dessuten vil jeg anbefale deg, visst du ikke vet så mye om hester, stelling osv at du blir stallhjelp i en stall/rideskole først. jeg har vært stallhjelp i 3 år nå, det har lært meg nesten alt jeg kan om hest i dag.

Araberen er nok utelukket. Masse ekstrautstyr pluss at de er veldig dyre og krever en med erfaring. Er mitt inntrykk da :wink:

Islandshester er jo veldig flotte da!

Det blir ikke aktuelt med hest nå uansett, må være maaaange ridetimer fremover... Bare planlegger litt :(

Hvordan er islandshesten da?

Hva ligger prisen på?

Hvordan er gemyttet?

Er det "liv"i dem? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan bare svare på spørsmål 2 og 4:

2: nesten alle raser kan passe deg.. iallefal med så få kriterier. new forest er en rase du ka se på, sportsponni eller araber ville heller ikke vært dumt. så har vi den norske fjordingen, og dølen(dølen er kanskje litt tung til sprang, kommer an på) halvblogs, eller varmblds hadde sikkert også passet, men pass på at du ikke kjøper X-traver

4. en hest skal trenes, mosjoneres ofte! hadde jeg hatt hest vile jeg ridd den hver dag, i til sammen ca. 3 timer. hesten min ville fått en dag i uka fri, og en dag med lettere mosjon. feks longering. det kommer egentlig an på hesten.

en hest krever mye jobb og MYE penger! boksen skal flies 1-2 ganger daglig( jeg mener 1 holder) hesten skal holdes fri for skitt, børsting av kjempestøvete hest på sommern er ikke veldig gøy, hesten blir ren, men du blir ikke det... :D og en hest som har rullet seg i den nyeste søla er ikke vldig gøy og børste etterpå når det har tørket :D lilleariel kan sikkert gi deg bedre info, siden hun har hest selv :) dessuten vil jeg anbefale deg, visst du ikke vet så mye om hester, stelling osv at du blir stallhjelp i en stall/rideskole først. jeg har vært stallhjelp i 3 år nå, det har lært meg nesten alt jeg kan om hest i dag.

Araberen er nok utelukket. Masse ekstrautstyr pluss at de er veldig dyre og krever en med erfaring. Er mitt inntrykk da :wink:

Islandshester er jo veldig flotte da!

Det blir ikke aktuelt med hest nå uansett, må være maaaange ridetimer fremover... Bare planlegger litt :(

Hvordan er islandshesten da?

Hva ligger prisen på?

Hvordan er gemyttet?

Er det "liv"i dem? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal se på prisen så ligger faktisk araberen og islendern ganske likt. Det er ihvertfall hva jeg har sett. Og jeg har sett flere billige arabere enn billige islandshester.

Og hva mener du med ekstrautstyr? Araberen trenger ikke noe mer beskyttelsesutstyr enn andre raser (med unntak av et dekken eller to, pga den tynne pelsen. Men de som står på utegang utvikler god pels etterhvert de også)

Hvor mye erfaring har du med hester? Hva med å ha en på halvfôr/helfôr før du kjøper en? Det er mye som kan gå galt, og er man usikker på såpass mange ting synes jeg kanskje man bør skaffe seg litt erfaring før man tar et så stort steg som å kjøpe seg egen hest.... (ikke meningen å være nedlatende/frekk nå! Men har sett en del uerfarne skaffe seg hest, og det har ofte gått ut over hesten...)

En god islender skal være villig til å gå frem, man skal ikke måtte behøve og hele tiden drive på den. Men den skal heller ikke være vanskelig å stoppe.

Det er viljesterke, hardføre hester (se hvor de kommer ifra så forstår du hvorfor :D ) som til tider kan være sta.

Prisnivå varierer enormt. Alt ifra 10 000 til flere hunde tusen.

En hobbyhest ligger vel mellom 20 og 50 tusen et sted vil jeg tro. Gangartene spiller mye inn på prisen.

Ta deg en uke på islandshest rideleir da vel? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har veldig lyst til å dra på rideleir :) Holder utkikk etter en bra.

Sa før i denne tråden at det er mange år fram i tid, og om det blir aktuelt så skal jeg nok ha hest på hel eller halvfor først...

Trodde arabere var skikkelig dyre jeg, siden det er fullbldshester...

Med spesialutstyr tenker jeg på at de trenger mer dekken, bandasjer og er ikke like hardføre og robuste som f.eks. fjordingen eller islandshesten...

Hva ligger egentliog prisen på på de rasene?

Islandshest, nordlandshest, sportsponni, fjording, araber, varmblods, døl?

Er jo veldig forskjellig ved alder og sånt...

Men sånn for en 7- 8 år gammel vallak eller hoppe med god helse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

islandshest:

islandshesten er spesiell siden den har fem gangarter

i tilegg til vanlig skritt , trav og galopp er islandshesten kjent for tølt og passgang.

det skilles mellom

5-gjenger som kan alle gangartene

4-gjenger som kan de tre vanlige gangartene og tølt

og 3-gjenger som kan bare de vanlige gangartene

Tølt ( heter tølt på islandsk også) er en bløt, fjærende og lateral gangart uten svev, hvor hesten skiftvis setter venster bakben, venstre forben, høyre bakben og høyre forben. Takten er firdelt og rytmisk som en tromme. Det finnes forskjellige typer tølt: ren tølt, naturtølt, passtølt og travtølt.

Pass ( skeið på islandsk ) er en hurtig, totaktig gangart med svev. Samsidige benpar beveger seg samtidig. Flyvende pass er veldig anstrengende for hesten. Derfor bruker man gangarten kun til konkurranseridning og oppvisninger og kun over en kort distanse på 150 eller 250 meter. Ikke alle hester kan lære å gå flyvende pass, det krever nemlig at hesten har vilje og romslige bevegelser. En del hester går istedenfor den ubehagelige ”gangarten” grisepass, som anses for feil.

den kan brukes til:

kjøring og ridning

dressur

sprang

feltritt og turritt

gårdsarbeid

islandshesten er trygg og intelligent, arbeidsveillig

noen kan være sta og egen.

prisen ligger vel fra 20 000- 30 000

mankehøyden ligger på 121-139 cm

men de er i stand til å bære en voksen mann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har veldig lyst til å dra på rideleir :) Holder utkikk etter en bra.

Sa før i denne tråden at det er mange år fram i tid, og om det blir aktuelt så skal jeg nok ha hest på hel eller halvfor først...

Trodde arabere var skikkelig dyre jeg, siden det er fullbldshester...

Med spesialutstyr tenker jeg på at de trenger mer dekken, bandasjer og er ikke like hardføre og robuste som f.eks. fjordingen eller islandshesten

Hva ligger egentliog prisen på på de rasene?

Islandshest, nordlandshest, sportsponni, fjording, araber, varmblods, døl?

Er jo veldig forskjellig ved alder og sånt...

Men sånn får en 7- 8 år gammel vallak eller hoppe med god helse?

Kvaliteten på hesten spiller i 99% av tilfellene mer inn på pris enn rasen.

Hvis du tror arabere er skikkelig dyre foreslår jeg at du kikker litt i hesteannonsene som ligger rundt omkring.

Hvis du er intressert i å kjøpe hest er vel uansett dette noe du bør gjøre..... Da ser man hvilket prisnivå en hest av hobbykvalitet ligger på.

Og en araber er ikke noe sjør porselensdukke som må pakkes inn i masse utstyr. :D Synes det er synd at folk tror det.

Jeg mener man skal bruke så lite utstyr som mulig (uten at det går ut over hesten selvsagt).

Rasene du lister opp ligger på forskjellige prisnivåer.. Sportsponnier og islendere ligger nok over de andre rasene du nevner. Og hva slags varmblods mener du? Finnes mange forskjellige varmblodsraser.. alt ifra norsk varmblodstraver til holsteiner til PRE.....

Avdanka travere er ofte billige. Disse krever ofte en del arbeid, men kan bli supre hobbyhester.

Fjording og nordlandshest er heller ikke alltid så dyre.

Alle hester kan brukes til alt. På hobbynivå. (bortsett fra gangartskonkuranser.. men det skjønner du sikkert :D )

Skal du satse på noe bestemt bør du kanskje velge hest deretter.

prisen ligger vel fra 20 000- 30 000

Hvor tar du dette ifra? Det finnes MANGE islandshester som faller utenfor den prisgruppa du nevner der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel mest turridning og kanskje litt sprang...

Men har ikke planer om noen konkurranser tror jeg...

Blir vel en "hobbyhest"

Jeg vet ikke hvilke varmblods, er ikke helt inne i alle rasene :)

Er så mange spennende, så jeg vet ike hvilken som ville passe meg.

Vil ha en med litt liv i, men samtidig ikke sånn at den krever veldig mye,

ikke en tykk ponni jeg må nærmest sparke i sidene for at den skal gå fremover (har ridd noen av den typen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel mest turridning og kanskje litt sprang...

Men har ikke planer om noen konkurranser tror jeg...

Blir vel en "hobbyhest"

Jeg vet ikke hvilke varmblods, er ikke helt inne i alle rasene :D

Er så mange spennende, så jeg vet ike hvilken som ville passe meg.

Vil ha en med litt liv i, men samtidig ikke sånn at den krever veldig mye,

ikke en tykk ponni jeg må nærmest sparke i sidene for at den skal gå fremover (har ridd noen av den typen...)

Det du snakker om her har med trening å gjøre. Ikke rase. :)

En godt trent hest av en hvilkesomhelst rase vil være lettridd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prisen ligger vel fra 20 000- 30 000

Hvor tar du dette ifra? Det finnes MANGE islandshester som faller utenfor den prisgruppa du nevner der.

selfølgelig for du de som er dyrer og de som er biligere men sånn cirka ligger det vel 20 000- 30 000 for en "hobbyhest"

men for en konkuranse hest kan du jo komme opp i en mye høyere pris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg trodde å tidligere at islandshest ikke var så dyr, men har nok erfart noe helt annet i senere tid....

Så en annonse istad om en turhest (islending) som ikke var ren i tøltet og ikke trivdes noe særlig på bane som skulle selges til høystbydende over 35 000..

Det er vel mer vanlig at de ligger mellom 35-45000 for ren hobby islending, uten utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjordinger og Lyngshester/Nordlandshest, hva ligger prisen på der?

For en hoppe/vallak på rundt 10 år + / -

Har hørt at lyngshesten er ganske dyr siden det er en litt sjelden rase :?

Hvorfor ser du ikke litt rundt på annonser da?

Hestemarked, hest.no, tv2 annonsene, finn.no.... Kryr av annonser på nett.

Kan lønne seg å titte litt rundt.. man får et ok inntrykk av hvor rasene ligger i pris da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...