Gå til innhold
Hundesonen.no

Hest, hvilken da?


Wheaten terrier

Recommended Posts

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Ingen islendinger jeg har drevet med har kostet under 30 000 ihverfall. Det er ikke konkurranse hester. Bare vanlige. Flere er ikke 5 gjengere engang. Kommer sikkert over en billig islending, men da hadde jeg vært litt skepisk. Har sett islendinger opp i en 70-80 000 kr til salgs her i Norge. Det er sykt!

Fjordinger og nordlandshester kan du få ned i en 10 000 kroner og vel så det. Og opp mot 20-30 000 men ikke mer enn det, hvis det ikke er noe helt spesiellt. Her i strøket er det flust med Nordlandshester, en av de mer vanlige hesterasene her. Men vet ikke hvordan det er i sørnorge da, med de er ihvertfall ikke sjeldne her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Nå har jeg funnet drømmehesten da, den dagen jeg blir rik eller ihvertfall får god råd og palss og tid skal jeg ha en P.R.E (andalusier) eller en Lusitano :D  

Drømmehesten =D>

Du får begynne å spare nå, da! hihih...en lusitano er hvertfall dyr..

-noen av de modigste hestene i verden...derfor de blir brukt til tyrefektingskamper.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg funnet drømmehesten da, den dagen jeg blir rik eller ihvertfall får god råd og palss og tid skal jeg ha en P.R.E (andalusier) eller en Lusitano :)  

Drømmehesten =D>

Såpass ja :P Fikk inntrykk av at du ville ha en liten, stødig hest jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Araberhesten er en flott turhest som er meget utholdende. Den kan også gå lave klasser i sprang og dressur. Den har en slank kroppsbygning og er rundt 147-150cm i mankehöyde.

Du trenger ikke noe ekstra utstyr utenom det som er vanlig. Dette er en lettlært og kvikk rase. Noen araberhester kan riktignok være ganske hete og trenger da en erfaren rytter, men dette gjelder de fleste hesteraser.

Jeg vil råde deg til å lese om ulike hesteraser og titte rundt på de ulike raseklubbenes internettsider. Deretter ta deg en tur på et stevne og besök stutterier av de rasene du har tenkt deg. Researchprosessen er som når man skal kjöpe hund, man bör vite mest mulig om rasen og oppdretteren för valget tas. Med hester må man også tenke på at dette er et stort dyr som krver masse stell, tid og penger. Men det blir en livsstil å drive med hest!

Ved hestekjöp må man alltid ha en grundig veterinærsjekk og hvis en hest selges billig pga en rask handel osv, ville jeg vært litt skeptisk. Lykke til med researchen og ta en titt her :

http://www.araberhest.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

islandshest:

islandshesten er spesiell siden den har fem gangarter

i tilegg til vanlig skritt , trav og galopp er islandshesten kjent for tølt og passgang.

det skilles mellom

5-gjenger som kan alle gangartene

4-gjenger som kan de tre vanlige gangartene og tølt

og 3-gjenger som kan bare de vanlige gangartene

Tølt ( heter tølt på islandsk også) er en bløt, fjærende og lateral gangart uten svev, hvor hesten skiftvis setter venster bakben, venstre forben, høyre bakben og høyre forben. Takten er firdelt og rytmisk som en tromme. Det finnes forskjellige typer tølt: ren tølt, naturtølt, passtølt og travtølt.

Pass ( skeið på islandsk ) er en hurtig, totaktig gangart med svev. Samsidige benpar beveger seg samtidig. Flyvende pass er veldig anstrengende for hesten. Derfor bruker man gangarten kun til konkurranseridning og oppvisninger og kun over en kort distanse på 150 eller 250 meter. Ikke alle hester kan lære å gå flyvende pass, det krever nemlig at hesten har vilje og romslige bevegelser. En del hester går istedenfor den ubehagelige ”gangarten” grisepass, som anses for feil.

den kan brukes til:

kjøring og ridning

dressur

sprang

feltritt og turritt

gårdsarbeid

islandshesten er trygg og intelligent, arbeidsveillig

noen kan være sta og egen.

prisen ligger vel fra 20 000- 30 000

mankehøyden ligger på 121-139 cm

men de er i stand til å bære en voksen mann

Nå skal du ha en lite god islender om du kun skal betale 20, 30 tusen...kjenner selv flere med islendere,og ene valakken her ble kjøpt for 75 tusen 5 år gammel,nesten utrent...en 4 gjenger.

Ingen av de jeg kjenner har betalt noe mindre enn 40 tusen for sine islendere,dog føll kan være billige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE kjøp en islender til 20-30tusen, da er det garantert noe feil med den!!

Ellers så syntes jeg kanskje det er litt tidlig å kjøpe seg hest når man må ha svar på hvor ofte man trener en hest og hvor mye mat den spiser?? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så syntes jeg kanskje det er litt tidlig å kjøpe seg hest når man må ha svar på hvor ofte man trener en hest og hvor mye mat den spiser?? :wink:

Enig.... :roll: en forarvtale er nok mye bedre, så man får erfaring uten å brenne seg helt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig forskjellen på Lusitano og Andalusier (PRE)?

Lusitanoene er mye dyrere, da de er avlet frem til oksehester - de deltar i ringene,og skal være modig nok til å løpe rett imot, så rytteren får satt inn sitt spyd...en PRE hadde nok løpt andre veien.. :wink::D den er avlet mer mot klassisk dressur, så den har høyere bevegelser og er edlere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.... :roll: en forarvtale er nok mye bedre, så man får erfaring uten å brenne seg helt..

En hest er liksom så mye mer enn bare mat og tur, bare håndteringen er en liten nøtt i seg selv om man ikke kan det fra før...

Jeg ville som du sier prøvd meg på fôr først eller vært hestepasser, så skaffet meg egen hest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker fullblods best også varmblods ridehester og halvblods. Men fullblods har alltid vært favaoritten. De er allsidige, modige, lettklærte og lettridde. Er ikke begeistret for araber, for mye tull oppi hodet, orker ikke ri på tur med en hest som holder på å dø av en plastikkpose :roll: Eneste jeg synes er positivt med araber er utseende dems, de er nok de vakreste av alle hester. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Renate A at du bør få deg endel erfaring før et eventuelt hestekjøp. Gå kurs, både ridning og horsemanshipkurs. å ha en hest på for er også en fin måte å få erfaring på.

Jeg anbefalte deg araberhest, men etter å ha tenkt litt er det kanskje ikke det du skal starte med, dette er en fullblodshest som kan være litt het.

Det er nok bedre med en litt roligere rase, jeg har mest erfaring med fullblods og arabere, men det finnes flere raser som er bedre for en nybegynner. Lynghest og fjording er kanskje noe å se på, det er jo flott at norske raser også vurderes :-)

Frieser og andalusier er også flotte hester, men disse er så dyre at det blir med beundringen for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke begeistret for araber, for mye tull oppi hodet, orker ikke ri på tur med en hest som holder på å dø av en plastikkpose :roll: Eneste jeg synes er positivt med araber er utseende dems, de er nok de vakreste av alle hester. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eieren til Araberhesten vi hadde på stallen hos meg har en datter på ca 5-6 år. Jenta statte hesten på stallgangen og holdt på å stelle hovene (smørte på hovolje). Hesten stod helt - helt - musestille mens jenta holdt på rundt beina dens, og hesten var ikke bundet heller, den bare stod der, ! Hehe, bare stod å så på dem, var redd hun skulle bli tråkket på, men hesten rørte omtrent ikke en muskel. Det var virkelig en tålmodig og rolig hest.

I en av hestebøkene mine står det faktisk at i USA er araberhesten den eneste hesterasen der barn har lov til å vise fram hingster på utstillinger og konkurranser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...