Gå til innhold
Hundesonen.no

LABB!


zikzakk

Recommended Posts

Noen her inne som Bruker Labb ? noen synspungter på det ?

Selv er eg meget fornøyd med det. ho spiser det og liker det veldig godt, men har hørt andre som har brukt det ikke er fullt så fornøyde. fordi det blir mye avføring av det, samt styggere pels! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Finnes en del tråder om dette fòret. En liten søkerunde:

http://hundesonen.no/forum/index.php?showt...552&hl=labb

http://hundesonen.no/forum/index.php?showt...005&hl=labb

http://hundesonen.no/forum/index.php?showt...574&hl=labb

Her kan man hvertfall lese om erfaringer. Og det er et omdiskutert fòr. MEN det finnes ingen fasit på hva som er det beste fòret, for hva som er det beste fòret for din hund er det du som må finne ut av :icon_redface: Labb kan fungerer kjempe bra på din hund, mens en annen ikke kan gå på det uten å klø seg ihjel. Sånn er det med alle type fòr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bra erfaring med det. Ene bikkja mi fikk akutt allergi med blemmer. Blemmene endret seg hele tiden. Hun så helt jævelig ut, kunne fått hovedrollen i enhver skrekkfilm uten problemer.

Mange hunder kan leve hele livet på LABB. Andre hunder funker bra en god stund før de begynner å reagere negativt på fôret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har gått på labb siden hun var valp, fungerer fint på det har fin pels. Har nå de siste månedene gitt ca 50% labb og V&H for å variere litt. Så for Embla og hunden til foreldrene mie er det et supert for, men vet og om mange som har dårlig erfaring med det. Så vet jeg og om hunder som fungerte dårlig på RC og proplan men som funker supert på labb så komer an på hunden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har nå kommet med et bedre for som heter Appetitt. Dette er bedre og de har tatt plagene til mange som gikk på LABB, til etteretning. Jeg bruker det på minstemann, og han liker det godt. Syns han flasser litt, så mulig det er foret. Men inntil videre skal vi gå på dette. Vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Labb på min i begynnelsen. Avføringen var helt normal. Jeg hadde hørt om endel pelsproblemer med Labb, uten å egentlig tro på det, men pelsen ble etterhvert veldig matt, og hun flasset endel. Vi byttet til Pro-Plan en kort stund, og pelsen ble bedre, men hun var ikke så veldig interessert i å spise det. Så byttet til Arion. Det falt i smak, og pelsen ble veldig flott, så vi har holdt oss til det siden...

Men jeg vil tro dette er veldig individuellt. Så hvis det ikke er noen merkbare problemer med Labb, er det jo bare å fortsette med det. Og som en bonus er det jo ganske billig. Felleskjøpet finns derimot ikke rett rundt hjørnet overalt, så det blir fort litt kjøring for å få tak i det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labb er, som sagt innledningsvis her, ett svært omdiskutert fôr. Min konklusjon har blitt at for de hundene det fungerer på fungerer det stort sett sinnsykt bra, mens de det ikke fungerer på fungerer det ikke på i det hele tatt. Litt sånn enten eller fôr.

Her i huset bruker vi labb pluss på en 4 år gammel gs hannhund og det er uten tvil det beste fôret vi har brukt (har prøvd ganske mye forskjellig). Han er nå nede i litt over en kopp om dagen, mot to som han gikk på med andre fôr og for å legge på seg. Jeg har ikke opplevd noe dårlig med fôret selv, men vet mange har det og er skeptiske.

Om forholdene tilsier at det er det beste fôret for deg, prøv det og se om det fungerer for din hund. Gjør det det er du så heldig å få ett norskt fôr, men norske råvarer, produsert i Norge og med kort transportvei. Med andre ord ett fôr som er miljøvennlig og også snilt for lommeboken:)

(men siden det er en million labb +/- fra før, kanskje denne tråden skal stenges av en moderator?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(men siden det er en million labb +/- fra før, kanskje denne tråden skal stenges av en moderator?)

Med nye brukere blir det også repetering av tråder. Med tanke på at det allerede hat blitt en del svar i denne tråden tyder det på at det var ønskelig med ny tråd.

Denne posten var OT og skal ikke kommenteres. Eventuelle tilbakemeldinger på moderering tas på PM.

Moderator Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig skeptisk til LABB, men økonomien min fikk meg til å teste en sekk. Vi er nå på tredje sekken og har ikke merket noe negativt med den enda. Bruker den som heter AKTIV med kylling.

Ene hunden min har jo alltid hatt veldig myk avføring, men den er helt ok på LABB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen vår har fått Labb hele tiden hos oppdretter, men når han kom hit til oss, så sluttet han gradvis å spise det. Vi har nå byttet til Eukanuba, og det går ned på høykant.

Dama på dyrebutikken sa at hun hadde hørt mye rart om Labb, og at vi gjorde lurt i å bytte fôr hvis han ikke spiste det. Så jeg vet ikke jeg, det varierer sikkert fra hund til hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd LABB på flere hunder, og har ikke fått godt nok resultat på noen. Dårlig pelskvalitet, for myk og for mye avføring, magre hunder selv med mye mat, osv. Jeg føler jeg har gitt fòret mange nok sjanser (tre hunder av to forskjellige raser), og kommer ikke til å bruke det igjen.

EDIT: For å legge til det, så har jeg måttet gi hundene såpass mye mer LABB enn det de har fått når de har gått på andre tørrfòr, at det ikke har blitt noe billigere i lengden uansett. De samme hundene har hatt merkbar forbedring i pels, avføring, vekt og allmenntilstand generelt av å bytte til Eukanuba, Royal Canin og V&H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei, Esma har gått på labb i mange år. Med unntak da hun spiste opp en papp kartong med folie i, da måtte hun gå på diett pga betennelse i magen.

Men labb har fungert bra for henne frem til i år. Hun er snart 9 år gammel, og trenger tydeligvis senior fôr. Hun har gått en periode på id fôr nå, før hun skal over på senior for.

Bamse har gått på labb i snart 4 år. Han er fin og frisk. Har tenkt litt på R.C. men det er vel ingen vits å bytte så lenge alt fungerer. :)

Klem Norpan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
De har nå kommet med et bedre for som heter Appetitt. Dette er bedre og de har tatt plagene til mange som gikk på LABB, til etteretning. Jeg bruker det på minstemann, og han liker det godt. Syns han flasser litt, så mulig det er foret. Men inntil videre skal vi gå på dette. Vi får se.

Hunden flasser på ett LABB-fôr, og du mistenker fôret har skylden, men fortsetter likevel å fore på det? Det er kanskje litt spesielt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ok erfaring med Labb. Hunden som brukte det fungerte fint på det, fin i kropp og pels. Eneste var vel at han ikke likte smaken, men så likte han vel egentlig ikke tørrfor i det hele tatt. Mye avføring da. Men det har egentlig hunden jeg har nå og, og han har gått på RC, og no Proplan. Så er ikke av den oppfatningen av at labb er fôret fra h.elvete nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker labb aktiv på kennelen her, og de fleste hundene som får det, tåler det helt supert. Noen får diare, men ikke større andel av diarehunder her, enn på den gamle kennelen jeg jobbet på, hvor vi brukte et annet for.

Personlig bruker jeg ikke labb til min, hun er sensitiv på tørrfor, og har funnet tørrfor som funker, så kommer til å holde meg til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden flasser på ett LABB-fôr, og du mistenker fôret har skylden, men fortsetter likevel å fore på det? Det er kanskje litt spesielt?

Ja jeg vil gjerne gi hunden en fortype en stund for å se om flasset virkelig skyldes foret. Man finner ikke slikt ut på et par 3 kgs sekker. Tross alt flere ting som kan være årsak til flass. Vi bruker det ikke lengere nå, men har gått over til norwegian polar, som vi ønsket fra starten. Men pga dårlig matlyst en periode måtte vi prøve et tøffor og da ble det Apetitt som vi valgte å prøve. Jeg gir ikke hunden et for som ikke hunden tåler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har gitt valpen min labb i over en månde. Synes pelsen ble veldig fin og glatt, men så bynte hun å klø mye. Byttet til Eukanuba nå for noen dager siden. Virker som om hun har større appetitt på dette fòret :wub:

En jeg kjenner har også brukt Labb en stund. Han mente det ble mye mer avføring en med annen fòrtype.

D eneste med Labb, er jo at det ligger på en rimelig pris :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en sekk Labb for ett par uker siden.

Men min hund ville ikke høre snakk om å skifte fôr.

Jeg blandet jo LABB med det föret han brukte fra før og da tok han

LABB kulene å slang de rundt om kring på gulvet. Prøvde å trene litt og gi

han LABB. Tok kulene i munnen også slapp han dem bare på gulvet :(

Så for oss funket det ikke.

Godt jeg ikke kjøpte den største sekken med en gang. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en fôrtest i VG (på søndag tror jeg), og der kom Labb best ut av de fôrtypene som var testet.

Ja, det er ikke første gang de blir best i test.

Testen skriver forøvring ingenting om pelskvaliteten på bikkjer fort med Labb kontra andre fòr, eller mengde avføring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sto det ganske godt begrunnet hvorfor Labb vant. Det gikk på innhold og ikke pris. Nå har jeg ikke testet foran meg, så eksakt hvorfor de vant husker jeg ikke.

Beklager å måtte si det, men de har lagt vekt på pris også. Har avisa ved siden av meg her hvor de skriver:

Testen viser at de tørrforene som ligger i mellomsjiktet, til omtrent 20 kroner kiloen, er like bra som de dyre merkene. Derfor kommer de også best ut av testen. Om man bytter fra et dyrt merke til en av disse, kan man spare over 2000 kroner i året i forkostnader.

Videre er det ikke veldig godt begrunnet hvorfor LABB vant. I kolonnen der den har fått terningkast 6 har den fått en grønn "Bra-ring" rundt Protein g/100g og kommentaren "Kjemisk innhold i henhold til deklarasjoen. Tilstrekkelig med omega 3."

Det jeg syns er dumt med sånne tester er at de ikke tester hvordan foret faktisk fungerer for hundene. Det eneste en får vite er at foret inneholder det produsenten sier det inneholder. (Eller om det ikke stemmer, som var tilfellet for et par for i denne testen) Det sier jo ikke en tøddel om hvordan foret fungerer på hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Det jeg syns er dumt med sånne tester er at de ikke tester hvordan foret faktisk fungerer for hundene. Det eneste en får vite er at foret inneholder det produsenten sier det inneholder. (Eller om det ikke stemmer, som var tilfellet for et par for i denne testen) Det sier jo ikke en tøddel om hvordan foret fungerer på hunder...

Jeg er enig med deg i at dette er dumt, men jeg skjønner at de ikke tester det for en liten avis eller lignende. Skal man teste hvordan ulike fôr fungerer på hunder må man ha flere ulike hunder som fôres på de ulike fôrene i minst 3 måneder. Det blir fort dyrt og omfattende. Og så har vi jo dette med ulikheten i hundene da, som man har snakket med før.

Og er det ikke egentlig litt interresant at labb gang på gang vinner med at det som står på pakken passer best med innholdet? Hvorfor skjer ikke det med de dyre, importerte forskningsfôrene fra utlandet?

Selv klapper jeg bare for labb og tenker som så at jeg er heldig som har en hund som fungerer best på ett norskt produsert og billigere tørrfôr:) Bra for bikkja, bra for miljøet og bra for lommeboka :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...