Gå til innhold
Hundesonen.no

Holde oppe halen på hunden.


Carma

Recommended Posts

Jeg satt og så på en episode av the Dog Whisperer i dag, you know who. Caset var en hund som var ekstremt skvetten og nervøs i byen han bodde i (oppdrett var på landet i enden av en stille vei og hunden hadde vært nervøs fra første dag den flyttet til ny eier i byen). Jeg var litt spent på hvordan CM ville angripe dette da "show him that you are the pack leader" og "calm submissive state" ikke helt passet inn her.

Det første han gjorde var å sette på seg rulleskøyter og rase avgårde med hunden. Hunden reagerte med fluktadferd når den ble redd og CM mente at da skulle dette overføres til ønske om å komme seg framover istedenfor flukt. Etter å ha løpt som gale ei stund begynte de å gå gjennom byen. CM sto ei stund og holdt halen og hodet på hunden oppe (sa at det var sånn man gjorde det på utstilling for å få hunden til å føle seg stolt), etterpå bant han enden på båndet i halen på hunden sånn at denne ble holdt oppe mens de gikk.

...og dette må jeg si jeg ALDRI hadde tenkt ut om jeg så hadde blitt 120 år...

Kan dette virkelig ha noe for seg? Liksom tvinge hunden til å føle seg ok ved å påvirke de ytre delene som haleføring...? Kan man da også tvinge en hund til å underkaste seg med å binde et bånd til halen dens og dra den mellom beina på hunden...?

Bare jeg som syntes dette ble litt rart...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt og så på en episode av the Dog Whisperer i dag, you know who. Caset var en hund som var ekstremt skvetten og nervøs i byen han bodde i (oppdrett var på landet i enden av en stille vei og hunden hadde vært nervøs fra første dag den flyttet til ny eier i byen). Jeg var litt spent på hvordan CM ville angripe dette da "show him that you are the pack leader" og "calm submissive state" ikke helt passet inn her.

Det første han gjorde var å sette på seg rulleskøyter og rase avgårde med hunden. Hunden reagerte med fluktadferd når den ble redd og CM mente at da skulle dette overføres til ønske om å komme seg framover istedenfor flukt. Etter å ha løpt som gale ei stund begynte de å gå gjennom byen. CM sto ei stund og holdt halen og hodet på hunden oppe (sa at det var sånn man gjorde det på utstilling for å få hunden til å føle seg stolt), etterpå bant han enden på båndet i halen på hunden sånn at denne ble holdt oppe mens de gikk.

...og dette må jeg si jeg ALDRI hadde tenkt ut om jeg så hadde blitt 120 år...

Kan dette virkelig ha noe for seg? Liksom tvinge hunden til å føle seg ok ved å påvirke de ytre delene som haleføring...? Kan man da også tvinge en hund til å underkaste seg med å binde et bånd til halen dens og dra den mellom beina på hunden...?

Bare jeg som syntes dette ble litt rart...?

Det høres veldig rart ut. MEN, jeg har hørt/lest at dersom man er deppa en dag, men likevel smiler (spiller ingen rolle om man smiler falskt) vil musklene som er i bruk når man vanligvis er glad trigge/utløse hormoner eller hva det nå var, de samme som frigis når man faktisk er glad, som gjør at man blir glad. En positiv sirkel i utgangspunktet, som man altså kan manipulere frem med å bruke smilemusklene.

Nå er det slett ikke så mye hold i det jeg sier her nå siden jeg ikke husker helt hvordan det hang sammen, men dersom det går an på mennesker går det kanskje an på hunder også..?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"FAKE IT TILL YOU MAKE ITt" funker kanskje i hundeverden også. :D

Men helt sant man ser mye "haleløfting" i utstillingsringen.

Spørsmålet er jo om det hjelper...? Blir hunder mer stolte og fører seg bedre etter at man har løftet opp halen...?

Og virker det isåfall bare en vei? Kan man dra ned munnvikene på et menneske (siden smil fører til bedre humør som nevnt her oppe) og så blir vedkommende sur? Min samboer skulle prøve det på meg isted, må innrømme at det virket fullstendig mot sin hensikt! Ble overhode ikke sur altså... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe,ble du ikke sur nei :)

Nei, det hadde en pussig motsatt virkning... merkelig! Litt usikker på om det betyr at teorien kan forkastes eller om det simpelthen bare betyr at den kun går en vei...? :D

He he, godt å høre det da:) Ikke om du blir potte senil engang, lover du?

Hehe, jeg lover! Om du ser meg sjokke midt i byen med en bichon (alle gamle damer har det eller...?) som har bånd bokstavlig talt både i hue og rævva så får du gi meg et kakk i bakhodet og leie meg tilbake til gamlehjemmet! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men funket det? altså i serien ble hunden bedre?

Men altså jeg synes det er dumt å trekke det til utstillings ringen da halen kun blir holdt opp når hunden er oppstillt forran dommer ikke når den går. I min rase må halen være oppe når de går uansett og selv om jeg ikke trenger det har jeg alltid en finger bak ved halen når jeg stiller opp fro sikkerhets skyld. Men altså jeg tror ikke at den ene hunden min er stoltere en den andre bare fordi den ene løfter halen av seg selv når den blir stillt opp og den andre gjør det ikke kun når vi går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så også den episoden idag.. Og jeg vil si at det fungerte.. Hunden ble tydeligere mindre redd og fikk litt selvtillitt av å gå i byen med halen oppe.. Det var stor forskjell på det nervevraket den var før løpeturen og etter.

Og løpeturen på rulleskøyter synes jeg også hjalp.. Hunden trengte ikke lenger å snike seg forbi ALT som var skummelt.. Og endte heller med at hunden begynte å nyte løpeturen enn å bekymre seg for alt.

Kan hende det hjelper med å løfte opp halen.. Er vel ikke noe studie på det? :)

Synes ihvertfall det hadde en positiv virkning på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt og så på en episode av the Dog Whisperer i dag, you know who. Caset var en hund som var ekstremt skvetten og nervøs i byen han bodde i (oppdrett var på landet i enden av en stille vei og hunden hadde vært nervøs fra første dag den flyttet til ny eier i byen). Jeg var litt spent på hvordan CM ville angripe dette da "show him that you are the pack leader" og "calm submissive state" ikke helt passet inn her.

Det første han gjorde var å sette på seg rulleskøyter og rase avgårde med hunden. Hunden reagerte med fluktadferd når den ble redd og CM mente at da skulle dette overføres til ønske om å komme seg framover istedenfor flukt. Etter å ha løpt som gale ei stund begynte de å gå gjennom byen. CM sto ei stund og holdt halen og hodet på hunden oppe (sa at det var sånn man gjorde det på utstilling for å få hunden til å føle seg stolt), etterpå bant han enden på båndet i halen på hunden sånn at denne ble holdt oppe mens de gikk.

...og dette må jeg si jeg ALDRI hadde tenkt ut om jeg så hadde blitt 120 år...

Kan dette virkelig ha noe for seg? Liksom tvinge hunden til å føle seg ok ved å påvirke de ytre delene som haleføring...? Kan man da også tvinge en hund til å underkaste seg med å binde et bånd til halen dens og dra den mellom beina på hunden...?

Bare jeg som syntes dette ble litt rart...?

Damer, og noen menn, sminker seg jo, fiffer seg på håret, kler seg fjongt osv for å føle seg bedre. Selvfølgelig vil en hund føle seg bedre om noen holder opp hodet og halen på den. *lol*

Sorry - klarte ikke dy meg, litt snurt for at jeg ikke fikk sett dette, for en god latter forlenger livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk det kan ha noe for seg. Iallefall visst vi tenker på psykologi.

Går et menneske med krom rygg er dette ofte dårlig selvtillit, retter du deg opp kommer selvtilliten, få som tenker over det.

Og nettopp dette med å ikkje tenke over det tror eg kan hjelpe en hund.

Vil ikkje tro de løper rundt å tenker seriøst over dette med god/dårlig selvtillit.

Så ja eg tror vi kan styre en hunds tankegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hunder skal jo ha halen oppe, fks min rase Papillon, og hvis hunden ikke har halen oppe av seg selv når den er i ringen, ja da støtter man opp halen selv.

Tror det er BULLSHIT at hunder får høyere selvtilitt av at man holder halen oppe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men funket det? altså i serien ble hunden bedre?

Det så jo ut som det hjalp, men jeg har jo hørt rykter om at det kan klippes og limes litt i sånne serier (ser dere, jeg er IKKE naiv! :rolleyes2: ) så jeg vet nå ikke hva jeg skal si. Men løpeturen var det helt tydelig at bikkja likte, gikk fra" iiiiiiiik" til "wohooo dette er gøy". Men hvordan, hvorfor og når og sånt aner jeg jo ikke...

CM sto jo ganske lenge med hunden bare rolig (og da med løftet hode og hale) og kan jo være at bare det å få lov til å roe seg ned uten å bli dratt fra skummelt til skummelt til skummelt uten å ha fått sjekket det ut også kunne ha hjulpet. Det pluss at bikkja selvfølgelig var fysisk sliten etter all spurtinga gjennom byen. Vært intr å vite hva som skjedde neste gang og en mnd senere og sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Har ingen ide om dette funker, men på hest har man litt forskjellige remedier som påvirker hestens humør. Blandt annet "bakoverører", disse settes på hesten slik at den blir litt "muggen" og løper fortere. Vet enkelte som har snudd disse slik at det har blitt "foroverører" for å motvirke slag fra hesten, slik at den skal være "blidere". Om dette har noen hensikt vites ikke, men hestefolk bruker det for det det er verd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett dette programmet.

Men når det gjelder hunder og haleføring, så kan det hjelpe å ta ned halen på en overivrig (ofte) hannhund som kommer inn i f.eks. en utstillingshall med en "attitude". Altså om man stryker ned halen, evnt. lærer hunden kommandoen "halen ned" så kan det gjøre hunden mer håndterlig og mindre utagerende i gitte situasjoner.

Har sett utstillere som rapper til hunden over halen for å få ned haleføringen (slår ned halen).

Om det virker andre veien har jeg ingen anelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal hjem og lime logrehalen til Falco fast til magen hans og se om han blir ulykkelig av det! Fungerer det så kan vi slå fast at teorien fungerer! :rolleyes2:

På Flipsen har en altså en sinnsykt høy haleføring når hun er lykkelig og uthvilt (mer eller mindre alltid). Jeg kan iaf se klart på henne at når jeg trekker ned halen hennes så blir hun litt usikker på hva jeg mener. Hvordan hun hadde likt at jeg "limte" halen hennes ned under magen aner jeg ikke. Men jeg er rimelig sikker på at det ville ha påvirket humøret hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som en heller "half-baked idea" det der. Og så lurer jeg litt på hvordan andre hunder møter en hund som har fått "satt opp halen", men ikke så mye. Hunder snakker ikke bare med halen, de snakker jo med ører, mimikk og kroppsholdning også. Jeg regner med at de andre hundene ser gjennom den slags "staffasje" hvis ikke resten av hunden bygger opp rundt "den høye haleføringen". Så egentlig kan jeg ikke skjønne at å sette opp halen på hunden gjør så mye for selvtilliten dens..

Da er det vel bedre det trikset man har med hunder som er engstelige for andre hunder og som kanskje lett blir mobbet, man gir dem noe å bære på. De andre hundene blir litt mer respektfulle rundt den (dette med ressursforsvar og hvem som eier hva, er kanskje ikke vi mennesker så flinke på - men hunder pleier å være det) og den selv kommer i en annen situasjon hvor den har noe og dermed øker forsvaret litt, halen går litt opp, holdningen blir litt større liksom - og hunden virker mer selvsikker (hvilket den faktisk også er - så lenge den bærer på gjenstanden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Synes det høres ut som en heller "half-baked idea" det der. Og så lurer jeg litt på hvordan andre hunder møter en hund som har fått "satt opp halen", men ikke så mye. Hunder snakker ikke bare med halen, de snakker jo med ører, mimikk og kroppsholdning også. Jeg regner med at de andre hundene ser gjennom den slags "staffasje" hvis ikke resten av hunden bygger opp rundt "den høye haleføringen". Så egentlig kan jeg ikke skjønne at å sette opp halen på hunden gjør så mye for selvtilliten dens..
Halestilling og andre ytre forandringer er vel en reaksjon på en "indre prosess" hos hunden? Hvordan kan hunden bli mer selvsikker dersom den "mentale tilstanden" ikke er tilstede? Den går vel ikke og ser seg bak for å konstantere graden av selvtillit, glede eller det motsatte?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halestilling og andre ytre forandringer er vel en reaksjon på en "indre prosess" hos hunden? Hvordan kan hunden bli mer selvsikker dersom den "mentale tilstanden" ikke er tilstede? Den går vel ikke og ser seg bak for å konstantere graden av selvtillit, glede eller det motsatte?

Tja, for min del tror jeg det er noe i det. Det er vel som disse to eksemplene mot mennesker: Dersom en person går og hakker på deg og ditt utseende hver eneste dag, så tror man jo på det. Kontra: hvis en klarer å stå foran speilet hver dag og si noe pent til seg selv så vil dette også ha en innvirkning (positivt da, helst :rolleyes2:). Så ja, jeg tror at en kan "hjelpe" til selv om det ikke nødvendigvis foreligger en "mental tilstand" som du kaller det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Vel :rolleyes2: personlig tror jeg ikke at hunden blir mer selvsikker av å få ei snor bundet til halen - og hvordan ville Milan fikse selvtilliten til haleløse hunder mon tro? Dersom han mener at utstillingshunder føler seg stoltere av å få heist opp hodet, kan han ha rett for alt jeg vet. Utstillinger er ikke min greie for å si det slik :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette burde det jo gå an å finne ut av?

Det er jo en god del som driver med utstillingstrening her vil jeg tro. Kunne ikke hver og en ta et par minutter av sin tid og prøve ut dette? Bruk en kritisk "dommer", still hunden opp med løftet hode og hale, løp, still hunden opp uten løftet hode og hale, løp.

Viste hunden seg bedre og "stoltere" etter at hode og hale var løftet opp?

Si dere villige til å være med på det oh store hundesonen vs milan-eksperimentet! :rolleyes2:

Kan evt lage en avstemming på det her. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...