Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har erfaring med Cesar Millans metoder?


Dhund

Recommended Posts

Nå som jeg venter på hund, har jeg gått gal og driver å lese og se alt om hund. Og det tok ikke lang tid før jeg kom over Cesar Millan, og hans TV serie The Dog Whisperer.

Det er mye diskusjon over om metodene hans er litt "old school". Men når han snakker med famliene som har problemer så må jeg si han virker utrolig solid i det han gjør. Han fatter hvordan hunder tenker.

Og jo mer av episodene jeg ser, jo mer imponert jeg blir over hvor fort han klarer å fikse situasjoner (joda mye er sikkert klippet bort, men alikevel).

Føler at jeg har lært mer om hunder av dette showet enn bøkene jeg har lest, er nokså anderledes å se det enn å lese.

Det er morsomt å se at det største problemet er som regel pga eierene ser på hunden som en person og ikke et dyr.

Jeg ser at han har en del bøker ute, og jeg vurderer å kjøpe 1 eller 2 bare for å få et grunnlag med informasjon dersom jeg kommer over noen vanskelige situasjoner.

Har noen andre der ute brukt hans metoder med suksee? Eller har noe synspunkter over teknikken hans?

Her er en Up Close video om han med tips for deg og hunden (Det er 3 deler).

http://www.youtube.com/watch?v=kNA8JbnKU94

http://www.youtube.com/watch?v=tqHjq-cj97I...feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=rNudxuz9HBs...feature=related

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar
Nå som jeg venter på hund, har jeg gått gal og driver å lese og se alt om hund. Og det tok ikke lang tid før jeg kom over Cesar Millan, og hans TV serie The Dog Whisperer.

Det er mye diskusjon over om metodene hans er litt "old school". Men når han snakker med famliene som har problemer så må jeg si han virker utrolig solid i det han gjør. Han fatter hvordan hunder tenker.

Og jo mer av episodene jeg ser, jo mer imponert jeg blir over hvor fort han klarer å fikse situasjoner (joda mye er sikkert klippet bort, men alikevel).

Føler at jeg har lært mer om hunder av dette showet enn bøkene jeg har lest, er nokså anderledes å se det enn å lese.

Jeg ser at han har en del bøker ute, og jeg vurderer å kjøpe 1 eller 2 bare for å få et grunnlag med informasjon dersom jeg kommer over noen vanskelige situasjoner.

Har noen andre der ute brukt hans metoder med suksee? Eller har noe synspunkter over teknikken hans?

Her er en Up Close video om han. http://www.youtube.com/watch?v=kNA8JbnKU94

Milan kan kanskje fungere dersom eiers dressur, forsøk på trening eller mangelen på denne har gått så langt at eieren er på randen til å gi opp. Ellers ser jeg ingen grunn til å bruke hans metoder fremfor andres metoder. Hos meg er regelen klar: Faste grenser og rammer, klare regler på hva som er lov og ikke, vennlig og bestemt trening, ros og korrigering.

Jeg vil anbefale deg når du får hund at du starter på valpekurs og fortsetter på dressurkurser. Lærerikt for deg og du får hele tiden veiledning og oppfølging (om du velger rett kurs da). Og så får du heller se fremover om du foretrekker en metode fremfor den andre, og om du trenger å bruke metoder som Milan bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes endel bøker du kanskje kunne kjøpe og få lest i denne ventetiden. "Ikke skyt hunden" er bl.a. blant dem jeg liker veldig godt- dog er det noen år siden sist jeg bladde i den. Jeg tror at nøkkelen til et godt hundehold er å orientere seg selv utifra hva en selv ønsker av sitt forhold med hunden (som BDD nevner over "faste grenser og rammer" osv). Og ikke minst, være bevisst på hva denne hunden trenger av deg (ift turer, trening osv osv). Cesar's tips kan i noen tilfeller være en risikosport å etterfølge for en uerfaren hundeeier etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cesar's tips kan i noen tilfeller være en risikosport å etterfølge for en uerfaren hundeeier etter min mening.

Absolutt enig. Og det kommer jo klart frem på starten av programmen også med en "Ikke gjør dette hjemme alene-advarsel".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste problemtilfeller på tv er såpass ekstreme at ofte kunne de fleste folk med middels peiling på hund kunne kommet inn og gjort store forbedringer på kort tid, så jeg blir ikke kjempeimponert. Han kan ha noen gode poeng innimellom, men en del ting han gjør får jeg regelrett vondt av å se på:

Cæsar Milan vs. klikkertrening:

http://www.facebook.com/video/video.php?v=...oid=20444826822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet du jo litt hva Milan står for fra programmene hans, så strengt tatt ville jeg heller anbefalt deg å kjøpe en bok som representerer et perspektiv som ikke får så mye plass i media. På den måten får du det beste grunnlaget for selv å danne deg en mening om hvilke metoder som passer deg og din hund best. "Ikke skyt hunden" er bra, personlig synes jeg Jean Donaldssons "Kulturkollisjonen mellom hund og menneske" er et enda bedre sted å starte - underholdende, rett på sak og samtidig faglig sterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, tror folk missforstår hva jeg spør etter, og driver å fortelle meg hva jeg bør heller gjøre for oppdragelse.

Jeg er klar over hva programmet hans går ut på, og jeg er ikke så dum at jeg har tenkt å følge hans ord 100%. Alle vil selvklart meine en annen måte er bedre. Pointet er å plukke ut tips og teknikker fra diverse plasser, derfor driver jeg å lese alt jeg kan.

Jeg ser på han mer som et bra referanse bok dersom jeg skulle komme over noe problemer han tar opp.

Som jeg spurte i selve overskriften så lurer på om noen har faktiskt brukt hans metoder med noe suksee? Om de har hatt vanskelige hunder og brukt hans råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De få programmene jeg ha sett av CM, viser først og fremst ikke fem dårlige hunder med adferdsproblemer. De viser frem elendig hundeeiere, som med litt veiledning klarer å få kontroll over hunden sin, og kan begynne å danne en relasjon som kan medføre et bedre resultat i fremtiden.

Bardmans henvisninger til litteratur er kanskje de bøkene jeg liker best selv, og har lest med jevne mellomrom. Ellers så har en "Din hund" bøkene som er tilgjengelig hos Canis.no, som jeg også vil anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, tror folk missforstår hva jeg spør etter, og driver å fortelle meg hva jeg bør heller gjøre for oppdragelse.

Jeg er klar over hva programmet hans går ut på, og jeg er ikke så dum at jeg har tenkt å følge hans ord 100%. Alle vil selvklart meine en annen måte er bedre. Pointet er å plukke ut tips og teknikker fra diverse plasser, derfor driver jeg å lese alt jeg kan.

Jeg ser på han mer som et bra referanse bok dersom jeg skulle komme over noe problemer han tar opp.

Som jeg spurte i selve overskriften så lurer på om noen har faktiskt brukt hans metoder med noe suksee? Om de har hatt vanskelige hunder og brukt hans råd?

Nå ser jeg på det som forskjelll å anbefale noen og å fortelle noen jeg da. Men meg om det.

Men sorry for at jeg svarte på noe du ikke ville ha svar på.

Nei, jeg har ikke brukt Milans metoder på noen hunder. Jeg har trent hunder lenge før Milan ble kjent her i landet og metodene jeg bruker er utarbeidet av mine kunnskaper innen hundetrening og det grunnleggende, som jeg har svart i mitt første innlegg her.

Milans metoder kan fungere på mange hunder, men jeg tror også det ikke vil kunne fungere like bra på mange hunder. Har sett klipp med han hvor han er rimelig tøff i trynet i sin trening av mindre hunder og jeg skulle likt å se han bruke samme metode på en hund av noe større kaliber, f.eks en rottis, cc m.fler. Det skulle ha gått rimelig langt med hunden min og meg før jeg hadde brukt hans metoder til trening, og så langt bør det ikke gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bardmans henvisninger til litteratur er kanskje de bøkene jeg liker best selv, og har lest med jevne mellomrom. Ellers så har en "Din hund" bøkene som er tilgjengelig hos Canis.no, som jeg også vil anbefale.

Heh, er ikke så flikk å lese norske bøker. Men skal ta en titt på de.

jeg skulle likt å se han bruke samme metode på en hund av noe større kaliber, f.eks en rottis, cc m.fler. Det skulle ha gått rimelig langt med hunden min og meg før jeg hadde brukt hans metoder til trening, og så langt bør det ikke gå.

Haha, ja jeg har tenkt på det selv. Nå har jeg bare kommet til andre sesongen av serien, virker som han holder seg til små og mellomstore hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"submissive state of mind" - er vel hans eneste teori...

hvorpå han bruker alskens merkunderlige måter for å få hunden underdanig...

Hvorpå man ofte hører at hunder han har trent har utaggert mot eieren en dag eller en mnd etter...

Så nei, vil du har treningsmetoder, for en valp som skal lære og trene alt fra scrach, så velger du ikke Millan-metoder...

Du trenger heller ikke å gå totalt klikker's heller, men en fin mellomting med positiv forsterking...

Jeg ser på han mer som et bra referanse bok dersom jeg skulle komme over noe problemer han tar opp.

Om du trener hunden på riktig måte fra den er valp kommer du aldri til å komme opp i situasjoner hvor Millan-metoder er nødvendig...

Les gjerne bøker, men ikke baser trening av valpen/din hund på de metodene er vel grunntonen vil jeg tro... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, tror folk missforstår hva jeg spør etter, og driver å fortelle meg hva jeg bør heller gjøre for oppdragelse.

Jeg er klar over hva programmet hans går ut på, og jeg er ikke så dum at jeg har tenkt å følge hans ord 100%. Alle vil selvklart meine en annen måte er bedre. Pointet er å plukke ut tips og teknikker fra diverse plasser, derfor driver jeg å lese alt jeg kan.

Jeg ser på han mer som et bra referanse bok dersom jeg skulle komme over noe problemer han tar opp.

Som jeg spurte i selve overskriften så lurer på om noen har faktiskt brukt hans metoder med noe suksee? Om de har hatt vanskelige hunder og brukt hans råd?

Så du på filmene det var linket til her?

http://www.facebook.com/video/video.php?v=...oid=20444826822

Er ikke mye her som er verdt å ta med seg av treningsmetoder gitt. Tror det eneste positive jeg kan si om han karen her er at han alltid er rolig og tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men den facebook videoen er laget av noen som tydeligvis ikke liker han. Om det er fakta er en annen ting, og ingen kan vite.

Å legge inn slike meldinger mellom scener i en klipp er ikke vanskelig å manipulere og forandre på en persons syn. Det er sånn de utfører propaganda.

Jeg kunne f.eks ta en uskyldig video av en mann som smiler til et barn. Legge inn et melding "denne mannen er pedo og vil ta ungen" fra da han ser på ungen. Plutselig er mannen ekkel og alle hater han. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men den facebook videoen er laget av noen som tydeligvis ikke liker han. Om det er fakta er en annen ting, og ingen kan vite.

Å legge inn slike meldinger mellom scener i en klipp er ikke vanskelig å manipulere og forandre på en persons syn. Det er sånn de utfører propaganda.

Jeg kunne f.eks ta en uskyldig video av en mann som smiler til et barn. Legge inn et melding "denne mannen er pedo og vil ta ungen" fra da han ser på ungen. Plutselig er mannen ekkel og alle hater han. Så enkelt er det.

Godt poeng det, så enkelt er det.

Jeg er av den oppfatning at man ha "noe" når man har kontroll på den hundeflokken som Milan har. Jeg er enig i mye av det han sier og også gjør, og tror ting kan gå veldig greit for både hund og eier så lenge eier er bevisst på hva han/hun gjør, for er man ikke trygg som leder gjennomskuer hunden deg lett og vil kunne finne på å utagere mot deg eller andre.

Å være rolig og bestemt, det er en klar regel jeg synes man som hundeeier burde følge og så håper jeg det ikke går så langt at man må tilkalle eller "ta en Cesar".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De videoene kan godt være laget av noen som ikke liker CM, men det er ingen hemmelighet at han promoterer denne måten å gjøre ting på. Det er ikke den første gangen han har tatt hardt i en hund for å få den til å gjøre som han vil. Det samme gjelder klikkertrening, de som har hatt litt med det å gjøre ser at den andre filmen er laget på grunnlag av god klikkertrening.

Det finnes mange gode bøker på engelsk. Don't shoot the dog (Ikke skyt hunden) er originalt på engelsk. Forfatteren, Karen Pryor, har skrevet flere bøker om hundetrening. Susan Garret og også mye bra litteratur (Say Yes Dog Training!).

CM har satt seg i respekt hos hundene sine, og de vet ikke annet enn å følge ham. Barn som blir slått vil fortsatt elske foreldrene sine, stort sett... Hundene har faste rammer og får mat og kjærlighet (for det tviler jeg faktisk ikke på at mannen gir hundene sine). Så lenge de gjør som de får beskjed om. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Som framtidig Basenji eier, så syns jeg personlig at du skal styre klar av CM-metoder og tips. Ganske enkelt fordi Basenji er en urhund som ikke lar seg lure av "energier og lederskapstrening". Basenji er en enkel rase som gjør alt i deres makt for å forstå at mennesker er hundens undersåtter som eksisterer for deres velbehag :whistle: Litt fleipete sagt, men Basenji er faktisk ikke helt som andre hunder. De er alt for utspekulerte til at du kan trene de med tvang eller ubehag. Skal du trene en Basenji krever det ett lagarbeid hvor hunden oppfatter at dere to er ett lag som samarbeider til det (ihvertfall basenjiens) beste. Du må enkelt sagt; Lure hunden til å tro den har tenkt det selv.

Lykke til med din nye hund!

Edit; Jeg er totalt likegyldig til CM, bare så det er sagt, hverken for eller i mot. Men jeg er tilhenger av å benytte metoder som fungerer for den enkelte hund og eier. Når det gjelder litteratur så syns jeg at "ikke skyt hunden" var kjedelig og "kulturkollisjonen" tilførte lite nytt, men jeg liker Eva Bodfälts "KontaktKontraktet" som den heter på svensk. Den anbefaler jeg alle ferske hundeeiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men den facebook videoen er laget av noen som tydeligvis ikke liker han. Om det er fakta er en annen ting, og ingen kan vite.

Å legge inn slike meldinger mellom scener i en klipp er ikke vanskelig å manipulere og forandre på en persons syn. Det er sånn de utfører propaganda.

Du trenger hverken klippe eller legge til kommentarer for å se hva han gjør i den videoen. Du hører hva han sier og ser hva han gjør. Og du ser hvordan hunden reagerer. Det jeg ser er i hvertfall en livredd fryktaggressiv hund som får panikk fordi den blir holdt fast. (Sikter nå til første del av videoen) Om de evt. skulle ha klippet bort scener innimellom hvor hunden er glad og fornøyd (noe jeg tviler sterkt på), så blir hunden likevel behandlet som den gjør i de klippene vi faktisk ser.

Denne hunden lærer at det ikke nytter å bruke språk og at ubehaget kommer uansett hva den gjør. Dette kan føre til at hunden også får et dårligere språk i andre sammenhenger. Den lærer ikke at pelsstell faktisk er noe som kan være helt ok, men heller å bli apatisk etter at den har gitt opp å kjempe. (Forøvrig syns jeg at det er veldig uforsvarlig å stikke en spiss saks opp i nærheten av øynene på en panisk hund.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger hverken klippe eller legge til kommentarer for å se hva han gjør i den videoen. Du hører hva han sier og ser hva han gjør. Og du ser hvordan hunden reagerer. Det jeg ser er i hvertfall en livredd fryktaggressiv hund som får panikk fordi den blir holdt fast. (Sikter nå til første del av videoen) Om de evt. skulle ha klippet bort scener innimellom hvor hunden er glad og fornøyd (noe jeg tviler sterkt på), så blir hunden likevel behandlet som den gjør i de klippene vi faktisk ser.

Denne hunden lærer at det ikke nytter å bruke språk og at ubehaget kommer uansett hva den gjør. Dette kan føre til at hunden også får et dårligere språk i andre sammenhenger. Den lærer ikke at pelsstell faktisk er noe som kan være helt ok, men heller å bli apatisk etter at den har gitt opp å kjempe. (Forøvrig syns jeg at det er veldig uforsvarlig å stikke en spiss saks opp i nærheten av øynene på en panisk hund.)

Når de bevist redigerer og kunn viser det "brutale" så forstår jeg reaksjonen din.

Nå har jeg sett episoden om den siste hunden, og hadde du og sett den ville du ikke hatt den negavite holdningen. De andre 2 har jeg ikke sett enda.

Denne hunden skulle avlives om de ikke klarte å roe den ned. Eieren reddet den (den var forlatt), og hunden gikk vill da den var innendørs og noen ville klappe eller ta på den. Dette var en hund som var Red Zone stemplet (med andre ord så agressiv at den må avlives). Noe CM klarte å redde. Red Zone hunder er hans spesialitet.

Selvfølgelig når en person klipper sammen triste scener der hunder har det vondt eller ubehagelig vil folk reagere. Samme som om vi filmet noen som riset ungene sine, og viste kunn alle gangene dette ble utført ville plutselig personen virke som en barnemisshandler.

Jeg er ikke så trangsynt at jeg bedømmer en person av noen enkle tilfeller. Vi kjenner ikke til alt som skjedde bak scenene.

Og ut av over 4 sesonger han klarte bare å sette sammen 3 korte klipp der han forsøker å få CM til å virke ond er temmelig "fail" i min bok.

Men men, jeg orker ikke å gjøre om denne emnen til en diskusjon over det tåpelige propaganda klippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fatter hvordan hunder tenker.

Som programmet på TVN sier: Den kjente hundeeksperten Cesar Millan hjelper deg å se verden gjennom din hunds øyne så du endelig kan få en slutt på uønsket oppførsel.

Alle hunder liker selvplaging med kveling, strøm og knebling altså, for det er jo slik hunder tydeligvis vil ha det skulle man tro.

Nå har jeg snakket med x antall adferds eksperter her i norge om hans metoder. Alle som en advarer kraftig imot å bruke hans metoder.

Nå er jeg ikke helt uenig i alt han gjør på noen måte, men når man ser endel ekstreme metoder som rett og slett er dyremisshandling, så bør man være ytterst varsom med å tro og følge noe av det den personen gjør. (ja, det har vært reist saker mot han) Det advares da også i programmet om å gjøre det - man skal IKKE gjøre noe av dette på privat basis.

Det er mye det at han SKAL lede uansett også. Det tas ikke hensyn til individet - Ta vår hund som eksempel

Les forøvrig: Hunderåd med potensiale for katastrofe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en tråd hvor Cesar Milans metoder diskuteres (opp mot klikkertrening). Kanskje du finner flere argumenter for/mot i den.

Haha, gud. Nok en gang dukker den møkka propaganda videoen opp som argument, og alle bedømmer han etter det. Skrøyt skal den som laget den ha, fordi han har lykkes i å gi CM en virkelig ufortjent dårlig bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CM har hatt en hel serie gående på tv det siste året. Det viser mye av framgangen med trening av problemhunder^eiere, og antagelig av folk som overhodet ikke har interesse av å sverte CM. Man trenger ikke å ha mye peil på hundetrening for å se at han bruker mye straff og metoder som gjør hunden vondt. Visst løser han problemet, ihvertfall for en tid, men jeg må si at jeg mye heller bruker godbit enn straff for å få hunden min til å gjøre som jeg vil. Dette fungerer også utmerket på problemhunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men men, jeg orker ikke å gjøre om denne emnen til en diskusjon over det tåpelige propaganda klippet.

Dette er bare noen få av mange klipp/episoder, og de fleste av oss her har sett såpass mange episoder av The Dog Whisperer at vi ikke baserer våre meninger ene og alene på det klippet. Dette klippet viser bare noen tydelige eksempler på hva mange av oss reagerer på. Jeg mener ikke at alt mannen gjør er ondsinnet og slemt, og som jeg nevnte tidligere har han også noen gode poeng innimellom. Men jeg er veldig uenig i fremgangsmåten han bruker i mange tilfeller. Det er klart at noen hunder må oppdras/trenes for å kunne fungere slik at de ikke må avlives. Men det at man står overfor en vanskelig rescuehund rettferdiggjør ikke unødvendig bruk av harde, tildels brutale metoder så lenge det finnes gode alternativer som er langt mer humane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, gud. Nok en gang dukker den møkka propaganda videoen opp som argument, og alle bedømmer han etter det. Skrøyt skal den som laget den ha, fordi han har lykkes i å gi CM en virkelig ufortjent dårlig bilde.

Nå ser det ut som du bare er ute etter å provosere her. Hvis man f.eks ser på at strøm brukes, så er ikke dette manipulert på noen som helst måte, det er PÅPEKT og vist. Noe hverken Milan eller programmet sier noe om. Det er altså Milan og programmet som holder sine seere for narr. Da får man spørre seg hva som egentlig foregår bak kulissene og alt man ikke kan se, når det er slikt som er ok å gjøre.

Hva lærte hunden på dette mon tro. Hva har man hund for? For å ha et dyr som ikke kan være hund... en som ikke tørr å gjøre noe pga det resulterer i smerte.

Ser man på f.eks TP, agi osv så ser man ikke en hund som presterer med iver og glede med hans metoder. Så velg hans filosofi og få hund deretter - en som ikke tørr å være hund, men bare et individ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...