Gå til innhold
Hundesonen.no

hva mener dere om "utehunder"


MarieR

Recommended Posts

"utehunder" altså de som ofte er mer ute enn inne. enten i hundegård kjetting osv. synns dere det er greitt eller synns dere det er plageri mot hunden?

jeg synns det er helt greit , men mine kriterier for at en hund skal kunne være ute, sommer som vinter er disse:

- hunden skal ha tykk pels, og godt med underull

- den skal gradvis bli vandt til og være mer ute enn inne

- hunden må ha nok pels på, og rundt kjønns-organene

- hunden SKAL ha ly, enten i form av hundehus, gjerne med varmeteppe og dør, eller noe annet.

- tilvenningen skjer etter fylte 6 mnd, og den skal begynnes på sommeren

- den første vinteren skal hunden være like mye inne som ute. gjerne mer inne

dette var kravene jeg stilte meg selv, og ask. Han er ute om dagene og er i snitt på over en uke, mer ute enn inne. i vinter skal vi annskaffe dør til hundehuset hans, og jeg skal lage, en varm, god, pute av høy til han. den eneste grunnen jeg har til og ta han inn, er visst det er storm, eller ekstremt dårlig vær ute.

grunnen til at ask er så mye ute, er at han et og slett trives bedre med det, enn å måtte ligge i gangen. Den er nemlig, med unntak, det eneste rommet han får tilgang til i huset.Han liker og kunne ligge ute og pase på, og spesielt om vinteren, for da kan han fange snøfnug, grave ned bein, og lage seg en fin liten hule, selv om han bare er på værandaen! :P det kan han ikke om sommern :P han er mye ute, sommer som vinter :P om natten er han inne, og når vi er på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han er en liten ødelegger, og med katten i hus, kan det gå vilt for seg med begge de to inne. huset er stort, skulle han ha fått bruke hele, eller større deler av huset, så hadde jeg måtte bruke 3 timer hvær dag på å støvsuge. han kan finne på å tygge på ledninger, åpne skapet til søppla osv. det er jo selfølgeli fordi han ikke er vant med og ha hele huset til rådighet, og ikke har lært inn regler på hva han kan/ikke kan gjøre når han er alene i huset. vi vendte han til at gangen, og av og til loftsstua. når vi var hjemme er lov :P så lenge hunden er fornøyd med det, så er jeg det :P ask er like mye et familie-medlemm for meg, som chica er for deg.:P og det vet han selv også, og trives med det slik det er. hvorfor? rett og slett fordi han ikke vet hvordan det er og ha huset for seg selv, han vet bare at det er koselig og være i gangen, og det er koselig og av og til være oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder kan sikkert trives med det, men jeg ville aldri hatt det sånn. Jeg vet ikke nok om utehunder til å kunne uttale meg om det, men er enig med de kravene du legger frem.

Min hund er som en baby for meg, hun er med meg overalt, sover på hodeputa mi, ligger på fanget mitt, og det er helt utenkelig for meg å skulle stenge henne ute eller ha henne vekk fra meg når jeg har muligheten til å være sammen med henne. Visst finner hun på litt tull innimellom, men jeg vil ha hund for å ha noen som alltid er der, sammen med meg, ikke for å ha den stående ute i en hundegård.

Jeg mener også at det kommer veldig mye an på rase. En selskapshund vil aldri trives som en utehund, mens en polarhund gjerne vil det. Jeg sier ikke at noe er bedre enn noe annet, men sånn er det for meg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ask er like mye et familie-medlemm for meg' date=' som chica er for deg.:P og det vet han selv også, og trives med det slik det er. hvorfor? rett og slett fordi han ikke vet hvordan det er og ha huset for seg selv, han vet bare at det er koselig og være i gangen, og det er koselig og av og til være oppe.[/quote']

Ikke missforstå meg, jeg mener ikke at Ask ikke er familiemedlemet deres det er han jo.

Og jeg skjønner at når de ikke vet bedre så søker de ikke etter det de ikke vet hva er.

Men jeg hadde hatt store problemer med å hatt mitt familiemedlem ute storeparter av tiden, men det er mitt personlige syn, jeg sier ikke at du er mindre glad i Ask enn det jeg er i Chicka, vi har bare to forskjellige hundehold. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man 20 hunder og de er bygd til å være ute, så går det jo fint det. Det er somregel de som bruker hundene til hunekjøring etc. som har dyrene ute hele døgnet. Ellers er det ikke vits syns jeg. Å ha en hund liggende ute hele dagen og natten, så hva er vits med å ha en hund da? De som skaffer seg en hund vil jo somreglel ha den til selskap og familiehund, og ha den sammen med seg ikke la den være alene konstant, men de derimot som driver med mange hunder og sånn, de forstår jeg at har hundene ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man 20 hunder og de er bygd til å være ute' date=' så går det jo fint det. Det er somregel de som bruker hundene til hunekjøring etc. som har dyrene ute hele døgnet. Ellers er det ikke vits syns jeg. Å ha en hund liggende ute hele dagen og natten, så hva er vits med å ha en hund da? De som skaffer seg en hund vil jo somreglel ha den til selskap og familiehund, og ha den sammen med seg ikke la den være alene konstant, men de derimot som driver med mange hunder og sånn, de forstår jeg at har hundene ute.[/quote']

Enig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man 20 hunder og de er bygd til å være ute' date=' så går det jo fint det. Det er somregel de som bruker hundene til hunekjøring etc. som har dyrene ute hele døgnet. Ellers er det ikke vits syns jeg. Å ha en hund liggende ute hele dagen og natten, så hva er vits med å ha en hund da? De som skaffer seg en hund vil jo somreglel ha den til selskap og familiehund, og ha den sammen med seg ikke la den være alene konstant, men de derimot som driver med mange hunder og sånn, de forstår jeg at har hundene ute.[/quote']

Der sa du det jeg har prøvd å si...litt kortsluttning i hodet idag.

Jeg kunne ikke tenkt meg å ikke ha Chicka tassende rundt meg og kose med hun her inne.

Skjønner de med 20 hunder som driver hunekjøring osv, men kun en hund, da ville jeg hatt den inne.

Men som jeg sa alle har sitt hundehold og er vel fornøyd med det.

Her går støvsugeren hver dag, men har blitt vant med det. :P :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men det er også greit å la hunden ligge utenfor om dagene' date=' mange hunder liker det, men at det blir hundens "hjem", det syns jeg blir feil på en måte. Hva er vitsen da? Liker man ikke hunden inne, så kanskje det da ikke passer med hund for den personen da..[/quote']

Enig, jeg er oppvokst med Welsh Corgier og den ene hannen vi hadde nøt å ligge ute hele dagen, kom inn og sjekket at mamma klarte å lage middagen vår... :P også labbet han ut igjen, men inn om kvelden for kos og familiesamvær, det måtte han for da var han midtpungt.

Men om morgenen gikk han ut igjen og lå ute og sjekket alt som skjedde.

Han fikk også sine turer tre ganger om dagen selv om han lå ute hele dagen, det var stas, snakk om gatas konge. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ha vært varmt ute hadde nok Hera likt å ligge å sløve i solen, men hun er der hvor vi er, så hun liker ikke å være alene. Det aller beste er når hele familien er ute, da koser hun seg :P Hadde jeg bodd på landet hadde jeg nok hatt Hera ute en stund på dagen, men har ikke mulighet til det her i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo mye an på rase, noen raser kan jo ikke stå ute... Mens noen raser trives veldig godt og kanskje bedre med å være inne enn ute, f.eks. noen typer huskyraser e.l.

Ellers så er jeg enig i det du skriver, Buhund-jenta...

Men jeg vet ikke, jeg tror ikke jeg kommer til å ha sånt hundehold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min ligger ute om natten (unntatt om vinteren når det blir skikkelig kaldt) Rett og slett fordi hun liker seg der. Og hun tåler det godt. Selfølgelig har hun et godt isolert hundehus, hundegård og godt "liggeunderlag" :wink: Om dagene er hun både inne og ute..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit at polarhunder bor ute' date=' men ikke selskapshunder og nesten alle andre raser da de fleste andre hunder ikke er skapt for å leve adskilt fra menneskene sine eller ute.[/quote']

mennesket er ikke skapt for og bestige mount everest heller, men vi gjør det. tilvenning, prøving og feiling, og nesten alle klarer alt :P det gjelder også hunder. sier ikke at en chihuahua hadde klart den levemåten ask har, men det er mange raser som klarer det helt fint. og de er ikke(hvertfall ikke ask) adskilt fra menneskene sine, det er bare de hundene som lever ute absolutt hele året, 24 timer i døgnet som er det. alle hunder med god nok pels og underull klarer det helt fint. så lenge de er vant til det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har rase mye å si...Kjenner en med en NEG.Han har hatt NEG i over 60 år og den siste skulle få lov til å bli innehund.

Han mener bestemt at de blir dårligere jakthunder av å være inne og dra seg men den siste var det liksom greit med for han har halvpensjonert seg fra jakta sjøl (76 år).

Gammern har gleda seg til å få en skikkelig sofa hund som han kan dulle med :P

Problemet er bare at bikkja hater å være inne...Han klarer ikke å roe seg og ligger mye å peser.For han er ikke det å være med flokken så viktig tydligvis :? .Jeg har alltid trodd at alle hunder trives best inne med flokken bare de blir tilvent det fra valpestadiet ,men neida...

Men han blir dulla nok med uansett.Han nekter å spise annen mat enn frolic og han får hundesjokolade som dessert etter hvert måltid :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder er mye ute. Dette er fordi de liker det, og så har de så tykk pels at de kan være mye ute. Så jeg ser ikke noe problem med det heller. Og dessuten så får de enda tykkere og finere pels. Røyter mindre gjer de og. men selvfølgelig, jeg har de ikke ute hele dagen i sprengkulde. Og så står de ikke i band men har hundegård og hundehus. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jakt hunder som bor ute, fordi de trives best med dette.. Selfølgelig er de inne innimellom, men de liker ikke at det er så varmt, peser og vil ut igjen.. Tella bor inne hele tiden, men har hundegård som hun kan bruke om sommeren når jeg ikke er hjemme, da slepper hun å stå i bur når jeg er på skolen og ingen andre er hjemme.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pomeranianer hadde nok klart å leve ute pga under ullen.

Mine besteforeldre på min stefar sin side har en buhund som lever i hundegård (den får ofte komme inn og har hele huset bortsett fra soverommene til rådighet)

men selv ville ikke jeg hatt det slik.

Om sommeren når det er varmt og deilig ute så savner jeg å ha en liten hundegård bak huset som Pito kunne løpt i. Jeg har en stor valpegård som jeg setter opp som hun er i en times tid av og til (om sommeren) og det er deiligt for henne å få litt frisk luft når det er så varmt ute. Der har hun skygge,vann og teppe til å ligge på + at hun har utsikt over hele nabolaget. Kongen på haugen der :P

Men som sagt jeg kunne aldri hatt en "utehund"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvfølgelig ville ask klart det, de fleste spisshunder ville klart det med den pelsen de har, men jeg mener fortsatt at en hund ikke burde være for mye alene, da jeg tviler på at eieren sitter sammen med hunden i hundegården når de ikke er på tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...