Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan bli "sjef" over en hund som er større enn deg?


PsychoLynx

Recommended Posts

Dette blir jo en liten digresjon til tråden om ALLE hunder virkelig KAN oppdras med KUN positiv trening osv. Jeg mener jo nei. Og det er ikke tvil om at Bridie er blitt en mye bedre og avslappet hund etter at jeg begynte å sette mye klarere grenser til henne og fortelle dem i storebokstaver. Hun slapp dermed å gå rundt å teste ut grensene hele tiden, for nå vet hun hvor de er. Men igjen... Bridie veier 20 kg. For meg å ta tak i henne den ene gangen, var liksom ikke noe problem.

Jeg hadde nok ikke klart det med 50-60 kg dritthund som svarte med å bite meg.

Kjør debatt!

Alle hunder kan læres opp via positive metoder. Ikke alle mennesker klarer eller mestrer å lære opp hunder til å utvise ønsket atferd via positive metoder. Læring er en kontinuerlig pågående prosess hvert halve minutt i hundens våkne tilstand og de hundeatferder man har endt opp med, er de som har blitt forsterket/belønnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar
Alle hunder kan læres opp via positive metoder. Ikke alle mennesker klarer eller mestrer å lære opp hunder til å utvise ønsket atferd via positive metoder. Læring er en kontinuerlig pågående prosess hvert halve minutt i hundens våkne tilstand og de hundeatferder man har endt opp med, er de som har blitt forsterket/belønnet

Og akkurat det er vel ikke ny kunnskap, spørsmålet her er hva man gjør den dagen man står deg med en hund som veier nesten like mye som en selv og som tror at den kan gjøre akkurat som den vil med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og akkurat det er vel ikke ny kunnskap, spørsmålet her er hva man gjør den dagen man står deg med en hund som veier nesten like mye som en selv og som tror at den kan gjøre akkurat som den vil med deg?

Man lar vel vær å komme i den situasjonen? Er man slik at man er hellig overbevist om at man er nødt til å kjekse til med fysiske tiltak for å få "respekt" så bør man jo simpelthen ligge langt unna hunder som er så store at man vet man ikke ville kunne vinne hvis man måtte inn i en fysisk konflikt.

Er man dillist/positivist/gir egentlig blaffen i grenser og møblering av skap så vet man at man kan a) kjøre steinhardt på learn to earn ("du får ingenting av meg enten det er mat eller gå på tur eller lek eller varmt fang etc uten at du gjør noe for det først b) man er 100 % konsekvent og har på forhånd gjort seg opp en mening om hva man ønsker hunden skal gjøre, man lar være med å henge seg opp i hva den ikke skal gjøre og c) har brannslukkingsplaner klare.

Jeg ser jo at det er flere som antyder at er man snill og diller med det digre beistet så får man et sånt udyr som ikke tar 5 øre for å ta en et tak, men det er dilling og det er dilling. Å kjekse til hunden på mer eller mindre tungvint vis, er tross alt et aggressivt utfall man gjør mot hunden (og jeg vet ikke hvordan jeg skal ordlegge meg for at folk ikke skal begynne å legge ut om at jeg synes et napp i øre er dyreplageri etc, det synes jeg aldeles ikke men jeg ser ikke helt poenget med å måtte gjøre slikt - ikke så langt i hundeholdet mitt ihvertfall), og er man avhengig av et "trusselbilde" for å få bisken på plass, ja da bør man ligge unna store hunder med temperament. Hvis man vet å "dille" på riktig måte - dvs alltid være konsekvent og aldri belønne før bikkja faktisk har gjort det den skal - så ser jeg ikke helt problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og akkurat det er vel ikke ny kunnskap, spørsmålet her er hva man gjør den dagen man står deg med en hund som veier nesten like mye som en selv og som tror at den kan gjøre akkurat som den vil med deg?

Tja man får vel evaluere litt? Melde seg på kurs, sørge for at både hund og eier på en eller annen måte får en bedre hverdag? Men først og fremst så bør man ha lært ett eller annet om viktige forutsettninger for mestring. Man kan jo dra logikken litt lengre og si hva gjør jeg den dagen jeg står med en hest på 600 kg som bare vil dra avgårde? Rent konkret der og da..jeg aner ikke...derfor sørger jeg for å ikke havne i den situasjonen fordi det mestrer jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om en hest på 600 kg drar av gårde slipper man leietauet eller klamrer seg fast så godt man kan på ryggen:P he he

Men jeg er enig med deg (som jeg skrev litt tidligere før jeg sporet av). Kurs og få tak i kyndige folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

hm... har sittet å lest de fleste innleggene her. Og debatten i seg selv kan virke spennende.

Men overrasker meg at det er grenser grenser grenser fra dag 1 i det uendelige folk nevner her.

Men kan det komme av noe??? at hunden vil prøve seg??? Er det bare eierens feil at det ble slik?

Et eksempel:

liten eller stor hund, spiller ingen trille. For svært ofte, er det ikke eierens grensesetting i valpetiden det er noe galt med, men kan være at mor til valpen ikke lært valpen grenser, ikke lagt den på ryggen, ikke sagt ifra at biting gjør vondt etc. Og hva da, når eieren får valpen i hus??

Jeg har en unghund i dag med dette problemet. Hun beit, fløy på meg, og skjønte verken "nei", "snu seg vekk fra den" Ingenting gikk inn. I 5 måneder holdt vi på med krangling. (og valpetid skal være idyllisk-snufs) Og som de fleste sier : "du må ta den hardere, kast den i veggen, vri øra av...." ja jeg hadde lyst, og tårene rant. Og jeg tok tak i den og sa hardt nei,, det hjalp ikke, kunne heller ikke ta den hardere hvis jeg ville ha en blid og trygg hund.

Til slutt var faktisk avledning det som måtte til, alltid sette valpen i gang med noe annet. BESTANDIG - valpen visste fortsatt ikke hva "nei" var. 6mnd gammel - endelig hadde jeg og hunden funnet harmoni. På en litt annen måte enn hva jeg ble rådet til, og anbefalt... men vi kunne slappe av sammen.

I dag er den 13mnd... og tenåring :) Ja den er større enn meg. Og jeg merker fortsatt at hun har mangler hun ikke har fått med seg fra mor. Men hun har flotte signaler... og er verdens snilleste. Hun bare skjønner ikke sin egen størrelse og hva som gjør vondt.

Men jeg trenger ikke banke den ihjel for det, og ikke kan jeg vente på at hun slutter å være rampete, for så gi henne positiv forsterkning. - da ligger vel jeg allerede i bakken. Nei- jeg har først NÅ begynt å "sette de normale grenser" som å bruke stemmen min, holde henne igjen på plass osv som en gjør med en valp- bare konsekvent, ikke fysisk. Vi har rett og slett begynt normal trening nå. (Tross for størrelse... )I stedet for ren avledning.

Mitt motto blir : Det er aldri forsent, men en må vite årsaken. (skal sies det har vært mange tårer her, så ingen dans på roser, men så mye man for igjen etter mye jobb :) )

Jeg er ingen sjef, eller "leder". Men jeg har regler en må forholde seg til!

Jeg tror ikke at en hund vil prøve å komme over meg på rangstigen (som det heter så fint) som/på menneske. Jeg tror heller ikke en bjørn ville prøve det samme på en ulv. Vi er to forskjellig pattedyr. Og verden eksisterer ikke slik.

Men at hunden vil prøve ut mine grenser, og regler???? ja helt klart. Akkurat som barna våre gjør, de vil gjerne gjøre som de vil.

Behold din hund med humør.... ikke bli leder eller sjef,,,, det kan fort gjøre deg manipulerende, og gi deg en kuet hund. men ha regler og grenser for hva som er lov og ikke. :P

til slutt, en stor hund vil alltid være mer synlig når den får "raptus" "rampekaktus" osv. enn en liten. Ikke dermed sagt umulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Jeg er ingen sjef, eller "leder". Men jeg har regler en må forholde seg til!

Jeg tror ikke at en hund vil prøve å komme over meg på rangstigen (som det heter så fint) som/på menneske. Jeg tror heller ikke en bjørn ville prøve det samme på en ulv. Vi er to forskjellig pattedyr. Og verden eksisterer ikke slik.

Men at hunden vil prøve ut mine grenser, og regler???? ja helt klart. Akkurat som barna våre gjør, de vil gjerne gjøre som de vil.

Behold din hund med humør.... ikke bli leder eller sjef,,,, det kan fort gjøre deg manipulerende, og gi deg en kuet hund. men ha regler og grenser for hva som er lov og ikke. :)

til slutt, en stor hund vil alltid være mer synlig når den får "raptus" "rampekaktus" osv. enn en liten. Ikke dermed sagt umulig!

Utifra meg høres det jo ut som om du har begynt å få ett lederskap over hunden din. Lederskap handler ikke om vold eller fysisk overtak, det handler rett og slett om hvem som bestemmer. Om du har fått hunden din til å respektere deg og dine regler (og det uten redsel, noe det ikke akkurat høres ut som er ett problem hos deg), ja da har du fått på plass lederskapet. Lederskap handler om å få hundens respekt for at du bestemmer, ikke om å banke den til vett. noe svært mange dessverre ser ut til å ha misforstått (både blant de som er for og de som er i mot lederskap).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra meg høres det jo ut som om du har begynt å få ett lederskap over hunden din. Lederskap handler ikke om vold eller fysisk overtak, det handler rett og slett om hvem som bestemmer. Om du har fått hunden din til å respektere deg og dine regler (og det uten redsel, noe det ikke akkurat høres ut som er ett problem hos deg), ja da har du fått på plass lederskapet. Lederskap handler om å få hundens respekt for at du bestemmer, ikke om å banke den til vett. noe svært mange dessverre ser ut til å ha misforstått (både blant de som er for og de som er i mot lederskap).

Det er måten lederskap / "leder" blir tolket på jeg prøvde å formidle.

og som du sier deg enig i,,, det er mange som misforstår. I mange tilfeller, både på tv-programmer, flere dressurkurs, andre atferdskurs, hundeklubber, etc... er det gang på gang en hører: Vi som eiere er lederen i flokken! -Det blir så lett misforstått. Og ikke minst misbrukt.

Ta vekk ordet flokk leder og tankegangen til en eier blir fort en annen:-)

Nei jeg vil ikke anse eller kalle meg selv leder. Men jeg det er jeg som bestemmer hvordan ting er i mitt hus. akkurat som en mamma eller pappa gjør for sitt barn.

= jeg bestemmer - men er ingen "flokkleder"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er måten lederskap / "leder" blir tolket på jeg prøvde å formidle.

og som du sier deg enig i,,, det er mange som misforstår. I mange tilfeller, både på tv-programmer, flere dressurkurs, andre atferdskurs, hundeklubber, etc... er det gang på gang en hører: Vi som eiere er lederen i flokken! -Det blir så lett misforstått. Og ikke minst misbrukt.

Ta vekk ordet flokk leder og tankegangen til en eier blir fort en annen:-)

Nei jeg vil ikke anse eller kalle meg selv leder. Men jeg det er jeg som bestemmer hvordan ting er i mitt hus. akkurat som en mamma eller pappa gjør for sitt barn.

= jeg bestemmer - men er ingen "flokkleder"

I min verden hadde du vært "flokkelder", men om du ikke ønsker bruke de uttrykkene så skjønner jeg deg godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hundeverden blir det fort slåsskamp mellom 2 hunder som skal være sjef, og det enkleste er å vinne fysisk. Men du vinner bare der og da. Det er den mentale delen som må utfordres konstant.

Har selv håndtert hunder som har forsøkt å bite meg når jeg prøver å ta maten fra dem. Sistnevnte var en golden retriver. I det hun glefset etter meg, så kastet jeg meg regelrett over henne og trykket henne ned i bakken. Slapp henne ikke før hun ikke gjorde noe motstand. Etter den hendelsen begynte jeg å ta tak i maten hennes ofte, og roset henne når hun ikke gjorde noe.

Fysisk overtak er en god sak å ha, men bare når man allerede har dummet seg ut med hunden. Det er det psykiske som teller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike eksempler som det med maten der får meg til å tenke at det ofte er enklere å droppe en slik lederskap tanke (men det finnes forskjellige måter å tenke lederskap selvsagt :))

Hvis du vil at bikkja ikke skal knurre når du tar maten fra dem, så i stedet for å begynne med fysisk trykk og gå imot hunden. Så kast godbiter ned i skåla til den i en periode, uten å ta fra den maten. Vis at du ikke har planer om å ta fra den maten, men heller at når du nærmer deg skåla så er det faktisk positivit! Bytt alltid med noe annet godt hvis man senere skal ta i fra den maten. Og forebygg ved å la valpen spise maten sin med din hånd nedi skåla, eller hold fast ene enden av benet mens hunden tygger. Slik vil hunden lære at det er slett ikke nødvendig å forsvare maten sin ovenfor deg.

Nettopp slike eksempler hvor man må hamle opp med uønskede situasjoner hvor lederskap ofte blir så himla negativt (og så kjedelig å holde på med da gitt! å gå imot hunden sin istedet for å bygge opp godt samarbeid) og derfor bedre å kutte begrepet synes jeg.

Ellers vil jo mange kunne tolke metoden jeg bruker om å ha kontroll på alle ressurser - alt som mat, tur, lek osv. går gjennom meg, som et form for lederskap.

Man er jo enig i mye, og slik shilamon snakker om lederskap som hvem som bestemmer, så vil jo jeg også si at jeg absolutt bestemmer hos oss.

Problemet jeg finner med lederskap som et ord i hvordan man oppdrar hund, er nettopp slike eksempler som Fo2Vidar kommer med, som i mine øyne er slitsomme og kjedelige å jobbe med. Man må "konstant utfordre" hunden, og man har et bilde av at det er "jeg mot hunden".

Det er jo mye artigere å jobbe på en måte som gjør at hunden gjør som du sier fordi den synes du er utrolig gøy, du betyr masse godis, hunden stoler på at ved å gjøre som du sier vil den få masse lek og godis. Når du har logrende, glade, forventningsfulle øyne på deg uansett, selv når du tar vekk maten (!). Da synes jeg det er gøy å jobbe med hund!

Som eksempel prøvde jeg å lære Lucha apportering ved lett tvang, altså holde under haka osv for at hunden skal holde apportbukken. Det gikk så som så, hun synes det var ekkelt, jeg ble frustrert fordi hun ikke gjorde som hun skulle, apportbukken (eller gjenstanden vi brukte) ble spyttet ut, det ble nesten litt mer tvang etterhvert fordi hun ga mer motstand. Det ble bare rett og slett en kjedelig, frustrerende kveld. Så forsøkte jeg med klikker (og ja nå høres jeg litt frelst ut...men sånn var det nå en gang :aww:) og Lucha syntes det var gøy, jeg ble glad, hun syntes det var enda gøyere, jeg ble enda gladere og sånn gikk den spiralen...

Nå skal det sies at de jeg kjenner som trener mer "tradisjonelt" og ja har lederskap i sitt ordforråd også kan være knall på belønning og ha hunder som synes det er gøy å trene! Helt klart. Det er ingen enten eller.

Men lederskap som ide har liksom en bieffekt (noe som kanskje henger igjen fra eldre tider), og det er denne holdningen jeg ikke liker. "Å vise hvem som er sjef" er liksom ikke postivit lada uttrykk (selv med godviljen til så kan man sikkert snu det rundt).

Klikkertrening har ikke denne bieffekten med folk som er for hard mot hundene sine, - den har andre bieffekter muligens...men trenger ikke dra inn de nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte meg nesten litt missforstått her... Hehe...

For å ha sagt det først, så er jeg absolutt for positiv ladet trening. Man skal aldri straffe en hund for noe den ikke gjør, men rose for noe han gjør bra.

Som jeg skrev (og føler meg misforstått) så løser man bare problemet der og da ved fysisk bruk.

Skal man få bugt med problemet så må den mentale delen trenes. Og dette på en positiv måte.

Hunder som er typiske følgere, er lette å få til å gjøre som man vil.

Dominerende hunder derimot kan man ha litt mer problemer med, da de hele tiden vil utfordre deg. Man skal selvfølgelig bruke positiv trening også der, men man må også sette ned foten når den skal plasseres.

Personlig så mener jeg at man bør jobbe på et nivå som en hund forstår. Flokk og rang er viktig i hundens natur, og det er derfor viktig å bruke det for at hunden skal ha det bra.

Men som du sier, så har man forskjellige meninger :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte meg nesten litt missforstått her... Hehe...

Skjønner det. Var kanskje litt misforståelse ute å gikk... :)

I ditt andre innlegg ser jeg at vi er bittelitt mer enig egentlig, på noen deler i allefall :aww:

Som jeg skrev (og føler meg misforstått) så løser man bare problemet der og da ved fysisk bruk.

Skal man få bugt med problemet så må den mentale delen trenes. Og dette på en positiv måte.

Selv om jeg (i motsetning til deg) ikke knytter dette til rang eller dominans eller lignende, så kan jeg med godvilje knytte det til eget syn på trening. Altså jeg vil også gjøre det jeg kaller "brannslukking", - gå inn der og da og stoppe en situasjon hvis jeg tror den er særdeles uheldig. Og jeg vil ikke se det som at bikkja lærer noe særlig av det. Men heller etterpå tenke ut et treningsopplegg som kan lære hunden på en positiv måte hvordan jeg vil at den skal oppføre seg i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lederskap handler ikke om vold eller fysisk overtak, det handler rett og slett om hvem som bestemmer.

Her i huset er det mange ting som jeg bestemmer, men det er også flere ting som Charlie faktisk får bestemme. Har jeg lederskap da? Han er for øvrig en rolig og grei gutt, svært ukomplisert. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset er det mange ting som jeg bestemmer, men det er også flere ting som Charlie faktisk får bestemme. Har jeg lederskap da? Han er for øvrig en rolig og grei gutt, svært ukomplisert. :aww:

Om du kunne bestemt da han bestemmer så vil jeg si lederskap. Kommer jo litt ann på hva óg da.

Slik jeg praktiserer lederskap er man leder når man kan ha siste ordet om man ønsker, men individene har jo fortsatt rett til å bestemme over seg selv, innenfor de grenser og rammer som lederen har satt. hmm, vet ikke helt om det ble noe logisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør man ti forskjellige hundeeiere hva et godt/dårlig lederskap er, og hvordan man forbedrer det, så får man ti ulike definisjoner og forklaringer. Derfor syns jeg alltid det blir så store forvirringer og diskusjoner når man skal diskutere det. Det fins ingen klar definisjon på hva lederskap er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kunne bestemt da han bestemmer så vil jeg si lederskap. Kommer jo litt ann på hva óg da.

Slik jeg praktiserer lederskap er man leder når man kan ha siste ordet om man ønsker, men individene har jo fortsatt rett til å bestemme over seg selv, innenfor de grenser og rammer som lederen har satt. hmm, vet ikke helt om det ble noe logisk..

Ok. Så det er egentlig det samme som å ha en lydig hund?

edit

Spør man ti forskjellige hundeeiere hva et godt/dårlig lederskap er, og hvordan man forbedrer det, så får man ti ulike definisjoner og forklaringer. Derfor syns jeg alltid det blir så store forvirringer og diskusjoner når man skal diskutere det. Det fins ingen klar definisjon på hva lederskap er.

Dette er jeg veldig enig i. Lederskap er et veldig subjektivt uttrykk som gir mye rom for tolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Så det er egentlig det samme som å ha en lydig hund?

I mine øyne så får man ikke en ordentlig lydig hund (en hund som reagerer på kommandoer selv uten belønning rett forran nesa), uten å ha ett lederskap. Hundeskolen til Johan B. Steen er en bok som man kan diskutere, men jeg synes sitatet hans på forsiden er bra: " en lydig hund er en lykkelig hund" og i min verden vet en lykkelig hund hvordan verden fungerer, har en god leder å forholde seg til og er lydig. Så ja, lydig hund = lederskap i mine øyne. Selvfølgelig finnes det de ganger selv den lydigste hund får sine raptus og ikke hører etter, men jeg vil ikke si at det er synonymt med hverken ulydighet eller manglende lederskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne så får man ikke en ordentlig lydig hund (en hund som reagerer på kommandoer selv uten belønning rett forran nesa), uten å ha ett lederskap.*klippe* Så ja, lydig hund = lederskap i mine øyne.

Ok. Da tør jeg å mene at vi like godt kan avskaffe ordet lederskap og heller bruke lydighet. Ikke like mye synsing der tror jeg. :aww:

Selvfølgelig finnes det de ganger selv den lydigste hund får sine raptus og ikke hører etter, men jeg vil ikke si at det er synonymt med hverken ulydighet eller manglende lederskap.

Helt enig med deg i dette. Men her bruker du ulydighet eller manglende lederskap, så noe forskjell mener du kanskje det er alikevel? Eller kanskje jeg bare tolker for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da tør jeg å mene at vi like godt kan avskaffe ordet lederskap og heller bruke lydighet. Ikke like mye synsing der tror jeg. :aww:

Helt enig med deg i dette. Men her bruker du ulydighet eller manglende lederskap, så noe forskjell mener du kanskje det er alikevel? Eller kanskje jeg bare tolker for mye.

jeg brukte begge ordene for å tilpasse meg de som ikke liker lederskap.

Og jeg stemmer for å bruke lydighet i diskusjoner fremfor lederskap. Så kan man bruke lederskap i de fora der lederskap er ett elsket ord der folk er enig om betydningen:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg stemmer for å bruke lydighet i diskusjoner fremfor lederskap. Så kan man bruke lederskap i de fora der lederskap er ett elsket ord der folk er enig om betydningen:D

Herlig! :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at jeg har ikke 100% kontroll på maxen min. Han er utrolig sta og han vet at med sine 70kg vs. mine 45kg så ligger jeg litt svett an. Men jeg har mine metoder. Jeg kan legge han i bakken om jeg vil, ingen problem. Jeg har gått i bakken et par ganger, men jeg klarer som oftest å stoppe han. Et problem jeg har fått, som jeg så klart har vore så dum å tillate når han vokste opp, er at han tror han kan hilse på alle hunder, og han skal hilse. Så det problemet holder jeg på å jobbe med nå, jobber en del med kontakt osv. Ikke kjekt når han er sånn, men er jo bare min egen feil. Ellers har jeg funne ut det at å løfte opp hode på han når han vil løpe fram osv hjelper mye, han mister en del av kraften sin. Tror nok at alle med store hunder finner sine metoder å ha kontroll på hundene på selv om vekten til eiger ikke alltid er på ens side, jeg har det vertfall sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

jeg vill bare si en ting til mesteparten som sier at alt kan funke med bare positiv forsterkninger og klikk om du har en pomeranian eller rottweiler. det er EIN stoooor ting som skiller disse type hundene.. en liten hund=knapt skade viss den skulle finne på og slå seg vrang, som feks.bite,angripe en annen hund osv,en det som skjer viss en stor hund(feks rottis som jeg selv har) skulle finne på det samme!

VISS du har en stor hund i trassalderen(jaffal en mere "vakt hund type" om jeg kan kalle di får de:) så er de nødvendigt og i blandt sette grenser! å sette grenser å ta et tak i hunden i blandt er IKKE de samme som å gjøre dette regelmessigt og hver gang hunden gjør en feil! får hundeeigeren vet(somregel,vi vet alle at de er mangen der ute som aldri skulle hatt hund) hva den kan forlange av hunden sin,og den ser an situvasjonen. og den ser at hunden viser en STOOR fing og driter tynt i det som skal skje eller noe lignende,ja då er det jo selfølgeligt konsekvenser får det!

slik fungerer de i menneske verden og i dyreverden!

(men selfølgeligt! alt med måte!)

dette var min mening jaffal! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte meg nesten litt missforstått her... Hehe...

For å ha sagt det først, så er jeg absolutt for positiv ladet trening. Man skal aldri straffe en hund for noe den ikke gjør, men rose for noe han gjør bra.

Hva mener du i så fall at du oppnådde med å fysisk holde nede hunden? Prøver ikke å lage debatt, men i etterpåklokskapens ånd : Var det nødvendig å holde nede bikkja fysisk og hva var misjonen? straff for at den knurret? Lære den at man ikke skal knurre? Du sier man ikke skal straffe for noe den ikke gjør - men skal man straffe for noe den gjør - bortsett fra å klart informere den om at det ikke var greit? :blink:

Hunder som er typiske følgere, er lette å få til å gjøre som man vil.

Dominerende hunder derimot kan man ha litt mer problemer med, da de hele tiden vil utfordre deg. Man skal selvfølgelig bruke positiv trening også der, men man må også sette ned foten når den skal plasseres.

Personlig så mener jeg at man bør jobbe på et nivå som en hund forstår. Flokk og rang er viktig i hundens natur, og det er derfor viktig å bruke det for at hunden skal ha det bra.

Men som du sier, så har man forskjellige meninger :lol:

Vi har en Norfolk Terrier, og jeg pleier å si at hun minner om samboeren min, bråsint og sta som et esel :) Vi fikk også endel "tips" om å ta den hardt og blabla allerede fra den var liten valp. Det eneste gode som kom ut av det var at hun nå halvannet år senere fortsatt er tydelig usikker på de personene som var innom og "demonstrerte" dette.

Vi har i hovedsak brukt kurs og positive metoder for å komme frem til alminnelig hverdagslydighet og en hund som kan gå løs i oslo sentrum og stoppes fra å løpe mot duer eller andre hunder med et bestemt "nei" eller "apapap" - i verste fall en hånd som holdes løst foran brystet. Masse kontakttrening har vært veien til målet for å hindre at en hund med sterkt jaktinnstinkt nå har sluttet så godt som helt å blokkere/ignorere oss (etter MYE trening) selv i spennende situasjoner.

Men jeg er helt enig med deg at foten må settes ned og man må være konsekvent og bestemt - helst mer bestemt enn hunden - så det blir jo mer slitsomt jo tøffere hund du har :) Et nei og også å bli fysisk hindret må nok hunden tåle - men å fysisk legge den i bakken i en situasjon hvor den ikke er til fare for hverken seg selv eller andre bør i utgangspunktet ikke være nødvendig. Det er hvertfall ikke egnet fremgangsmåte for trådstarter - iom at det tydeligvis ikke er fysisk mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...