Gå til innhold
Hundesonen.no

Blandingshunder vs. Blandingshester

Ia

Recommended Posts

Skrevet

Heisann!

Jeg har merket at en god del av brukerne her er imot blandingshunder, iallefall oppdrett av dem.

Men synes dere det er de samme med blandingshester? Eller er det "greit"?

Skrevet

Har overhodet ikke noe imot blandingshunder. Men er imot planlagt avl på plandinger. Markedet flommer over av blandingshunder som ikke er planlagte så vi har slett ikke behov for flere.

Hest er liksom ikke mitt felt. Men det er vel en årsak til at vi har raser der og. De har særegne trekk og ulikt utseende. Blander man blir det vanskeligere å vite hva man får.

Skrevet

Tror nok det er mer "tillatt" å drive med blandingsavl på hest enn på hund, en kan jo registrere de som sportsponni. (mulig dette er begrenset til blanding mellom visse raser, litt usikker her.) Og mange gode spranghester er jo blanding av to raser.

Skrevet

Det jeg synes er mest synd med blandingshunder er når de lages med viten og vilje og gjerne kalles noe kult og fancy slik at man kan ta noen tusenlapper ekstra for dem...

Oppdrettere av "designerhunder", som angivelig skal være så mye sunnere, friskere, penere, triveligere, osv enn de renrasede, er ikke bedre enn landveisrøvere - og DET irriterer meg med blandingsavl.

Alle de der "hendige uhellene" som skjer er jo helt uskyldige, og de som i mangel av kunnskap tror at hunden har "godt" av å få et kull. Dog er man ikke helt unnskyldt fordet - men man kan ikke forhindre dumhet i samfunnet, liksom.

Ren pengegrisk sleiphet og lurendreierier KAN jo selvsagt være verdt en fight nå og da (selv om det nok ikke hjelper stort)....

Susanne

Skrevet

Det er faktsik lovbrudd å drive med planlagt blandingsavl på hest. De fleste kaller det jo for beiteuhell, men det er nok ikke sannheten.

I Norge må man ha pass og mikrochip på alle hester, og blandinger blir registrert i et eget blandingsregister, med hvitt pass. Blandingshester får være med på konkurranser, men ikke show og utstilling.

Jeg har selv en blandingshest, men den er kjøpt, ikke selvlaget.

Sportsponny avl er nok ikke så enkelt som lenger opp i innlegget her.. Man må kåre hingstene for sportsponnyavl, og hoppene må være typegodkjente før de brukes hvis de ikke er registrert som sportsponnyer. Min hoppe er blanding av sportsponny og paint, hun ville nok aldri blitt godkjent til avl.

Varmblodsavl er jo også ganske mye krysninger, hvor man bruker mange av de tyske og nederlandske ridehestrasene og lager f.eks Norsk Varmblod ( om de er født i Norge ) Dette må ikke forveksles med Varmblodstraver-avl, her er det KUN varmblodige registrerte travere som kan parres.

Men så lenge foreningene godkjenner hingstene til den og den typen avl så er alt lovlig, og du får rødt pass på hesten din = rasehest!

På hesteforum er det akkurat like høylytte diskusjoner om blandingsavl på hest, som det her er på hund, så jeg føler at de fleste fornuftige mennesker er imot PLANLAGT krysningsavl.

Skrevet

Men så har det seg jo at fullblods omtrent kan bli blandet med hva som helst. Venninna mi har nettopp fått føll fra fullblodshoppa si, hun er parra med en holsteiner (tror jeg.. han heter Don Federico hvis noen har mer peiling enn meg). Og da blir jo det avkommet en holsteiner (eller den rasen Don Federico er) og kan kåres osv.

Så det er jo egentlig to raser som blir blandet.. men som allikevel blir en rase.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...