Gå til innhold
Hundesonen.no

Blandingshunder vs. Blandingshester

Ia

Recommended Posts

Skrevet

Heisann!

Jeg har merket at en god del av brukerne her er imot blandingshunder, iallefall oppdrett av dem.

Men synes dere det er de samme med blandingshester? Eller er det "greit"?

Skrevet

Har overhodet ikke noe imot blandingshunder. Men er imot planlagt avl på plandinger. Markedet flommer over av blandingshunder som ikke er planlagte så vi har slett ikke behov for flere.

Hest er liksom ikke mitt felt. Men det er vel en årsak til at vi har raser der og. De har særegne trekk og ulikt utseende. Blander man blir det vanskeligere å vite hva man får.

Skrevet

Tror nok det er mer "tillatt" å drive med blandingsavl på hest enn på hund, en kan jo registrere de som sportsponni. (mulig dette er begrenset til blanding mellom visse raser, litt usikker her.) Og mange gode spranghester er jo blanding av to raser.

Skrevet

Det jeg synes er mest synd med blandingshunder er når de lages med viten og vilje og gjerne kalles noe kult og fancy slik at man kan ta noen tusenlapper ekstra for dem...

Oppdrettere av "designerhunder", som angivelig skal være så mye sunnere, friskere, penere, triveligere, osv enn de renrasede, er ikke bedre enn landveisrøvere - og DET irriterer meg med blandingsavl.

Alle de der "hendige uhellene" som skjer er jo helt uskyldige, og de som i mangel av kunnskap tror at hunden har "godt" av å få et kull. Dog er man ikke helt unnskyldt fordet - men man kan ikke forhindre dumhet i samfunnet, liksom.

Ren pengegrisk sleiphet og lurendreierier KAN jo selvsagt være verdt en fight nå og da (selv om det nok ikke hjelper stort)....

Susanne

Skrevet

Det er faktsik lovbrudd å drive med planlagt blandingsavl på hest. De fleste kaller det jo for beiteuhell, men det er nok ikke sannheten.

I Norge må man ha pass og mikrochip på alle hester, og blandinger blir registrert i et eget blandingsregister, med hvitt pass. Blandingshester får være med på konkurranser, men ikke show og utstilling.

Jeg har selv en blandingshest, men den er kjøpt, ikke selvlaget.

Sportsponny avl er nok ikke så enkelt som lenger opp i innlegget her.. Man må kåre hingstene for sportsponnyavl, og hoppene må være typegodkjente før de brukes hvis de ikke er registrert som sportsponnyer. Min hoppe er blanding av sportsponny og paint, hun ville nok aldri blitt godkjent til avl.

Varmblodsavl er jo også ganske mye krysninger, hvor man bruker mange av de tyske og nederlandske ridehestrasene og lager f.eks Norsk Varmblod ( om de er født i Norge ) Dette må ikke forveksles med Varmblodstraver-avl, her er det KUN varmblodige registrerte travere som kan parres.

Men så lenge foreningene godkjenner hingstene til den og den typen avl så er alt lovlig, og du får rødt pass på hesten din = rasehest!

På hesteforum er det akkurat like høylytte diskusjoner om blandingsavl på hest, som det her er på hund, så jeg føler at de fleste fornuftige mennesker er imot PLANLAGT krysningsavl.

Skrevet

Men så har det seg jo at fullblods omtrent kan bli blandet med hva som helst. Venninna mi har nettopp fått føll fra fullblodshoppa si, hun er parra med en holsteiner (tror jeg.. han heter Don Federico hvis noen har mer peiling enn meg). Og da blir jo det avkommet en holsteiner (eller den rasen Don Federico er) og kan kåres osv.

Så det er jo egentlig to raser som blir blandet.. men som allikevel blir en rase.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har nylig vært gjennom det samme med min tispe på snart 9 år. Hun var for det meste i sengen sin den første uken, så vi gå henne våtfor og vann ved sengen (hun nektet å spise tørrfor, så hun fikk vårfor i ca 10 dager). hun beveget seg litt mer etter 7 dager, men ble ikke seg selv før stingene ble tatt av
    • Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...