Gå til innhold
Hundesonen.no

Blandingshunder vs. Blandingshester

Ia

Recommended Posts

Heisann!

Jeg har merket at en god del av brukerne her er imot blandingshunder, iallefall oppdrett av dem.

Men synes dere det er de samme med blandingshester? Eller er det "greit"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har overhodet ikke noe imot blandingshunder. Men er imot planlagt avl på plandinger. Markedet flommer over av blandingshunder som ikke er planlagte så vi har slett ikke behov for flere.

Hest er liksom ikke mitt felt. Men det er vel en årsak til at vi har raser der og. De har særegne trekk og ulikt utseende. Blander man blir det vanskeligere å vite hva man får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er mer "tillatt" å drive med blandingsavl på hest enn på hund, en kan jo registrere de som sportsponni. (mulig dette er begrenset til blanding mellom visse raser, litt usikker her.) Og mange gode spranghester er jo blanding av to raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er mest synd med blandingshunder er når de lages med viten og vilje og gjerne kalles noe kult og fancy slik at man kan ta noen tusenlapper ekstra for dem...

Oppdrettere av "designerhunder", som angivelig skal være så mye sunnere, friskere, penere, triveligere, osv enn de renrasede, er ikke bedre enn landveisrøvere - og DET irriterer meg med blandingsavl.

Alle de der "hendige uhellene" som skjer er jo helt uskyldige, og de som i mangel av kunnskap tror at hunden har "godt" av å få et kull. Dog er man ikke helt unnskyldt fordet - men man kan ikke forhindre dumhet i samfunnet, liksom.

Ren pengegrisk sleiphet og lurendreierier KAN jo selvsagt være verdt en fight nå og da (selv om det nok ikke hjelper stort)....

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktsik lovbrudd å drive med planlagt blandingsavl på hest. De fleste kaller det jo for beiteuhell, men det er nok ikke sannheten.

I Norge må man ha pass og mikrochip på alle hester, og blandinger blir registrert i et eget blandingsregister, med hvitt pass. Blandingshester får være med på konkurranser, men ikke show og utstilling.

Jeg har selv en blandingshest, men den er kjøpt, ikke selvlaget.

Sportsponny avl er nok ikke så enkelt som lenger opp i innlegget her.. Man må kåre hingstene for sportsponnyavl, og hoppene må være typegodkjente før de brukes hvis de ikke er registrert som sportsponnyer. Min hoppe er blanding av sportsponny og paint, hun ville nok aldri blitt godkjent til avl.

Varmblodsavl er jo også ganske mye krysninger, hvor man bruker mange av de tyske og nederlandske ridehestrasene og lager f.eks Norsk Varmblod ( om de er født i Norge ) Dette må ikke forveksles med Varmblodstraver-avl, her er det KUN varmblodige registrerte travere som kan parres.

Men så lenge foreningene godkjenner hingstene til den og den typen avl så er alt lovlig, og du får rødt pass på hesten din = rasehest!

På hesteforum er det akkurat like høylytte diskusjoner om blandingsavl på hest, som det her er på hund, så jeg føler at de fleste fornuftige mennesker er imot PLANLAGT krysningsavl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så har det seg jo at fullblods omtrent kan bli blandet med hva som helst. Venninna mi har nettopp fått føll fra fullblodshoppa si, hun er parra med en holsteiner (tror jeg.. han heter Don Federico hvis noen har mer peiling enn meg). Og da blir jo det avkommet en holsteiner (eller den rasen Don Federico er) og kan kåres osv.

Så det er jo egentlig to raser som blir blandet.. men som allikevel blir en rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Jeg har en hannhund på ett år som bruker å legge beinet (altså margbein, nammis) sitt på fanget mitt når vi er i sofaen, og spiser oppå meg. Hva betyr det, er det for at han vil dele eller bare vil ha min nærhet?
    • Jeg synes det kommer helt an på hvor på alvor de tar dette og om de virkelig er innstilt på å ta alle forholdsregler fremover. Hunden skal aldri være løs i hagen eller ute igjen, og eier må ha tilstrekkelig kontroll i bånd med sikret utstyr. Jeg ville hatt en ordentlig samtale med eier, der dere har satt dere ned sammen og diskutert dette uten å gå til angrep, men at du er nødt til å vite at noe lignende ikke skal skje igjen, og om du ser at de gjør det (f.eks har hunden løs eller eier mister bånd) så har du spart på dokumentasjon og vil anmelde.
    • Veldig synd at mange kommenterer uten å kjenne fakta!  NHL og NKK er de to stambokførende organisasjonene i Norge.  Hvorfor noen velger den ene framfor den andre, kan være forskjellig, men for å registrere i noen av registerne, må foreldrene være registrert i et godkjent register og for en del raser er det helsekrav og premiekrav for å registrere valper. Mange hunder er også registrert begge steder, og mange deltar på utstillinger i begge systemene.  Hvis mor er registrert i NHL, kan det jo f.eks være fordi hennes foreldre er registrert der, evt import fra et utenlandsk register anerkjent av Allianz og ikke FCI?  NHL er underlagt Allianz som er en paraplyorganisasjon på linje med FCI, og har medlemsklubber i mange land.  Allianz/NHL  godkjenner raser som ikke er godkjent i FCI, som f.eks Silken Windhound, Alapaha Blue Blood Bulldog og flere andre, men selvsagt kan ikke raser som er forbudt i Norge registreres.  Ifht avl ligger de forskjellige raseklubbers avlsregler til grunn, så valpekull som ikke ville vært godkjent registrert i NKK, vil mest sannsynlig heller ikke kunne registreres i NHL.  NHL har ingen ansatte, men blir drevet av noen ildsjeler som gjør en kjempejobb!  Jeg stiller i begge systemer og stortrives på NHLs utstillinger, der det alltid er lave skuldre og god atmosfære.  Så tro ikke alt du hører, men sjekk selv!   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...