Gå til innhold
Hundesonen.no

Blandingshunder vs. Blandingshester

Ia

Recommended Posts

Skrevet

Heisann!

Jeg har merket at en god del av brukerne her er imot blandingshunder, iallefall oppdrett av dem.

Men synes dere det er de samme med blandingshester? Eller er det "greit"?

Skrevet

Har overhodet ikke noe imot blandingshunder. Men er imot planlagt avl på plandinger. Markedet flommer over av blandingshunder som ikke er planlagte så vi har slett ikke behov for flere.

Hest er liksom ikke mitt felt. Men det er vel en årsak til at vi har raser der og. De har særegne trekk og ulikt utseende. Blander man blir det vanskeligere å vite hva man får.

Skrevet

Tror nok det er mer "tillatt" å drive med blandingsavl på hest enn på hund, en kan jo registrere de som sportsponni. (mulig dette er begrenset til blanding mellom visse raser, litt usikker her.) Og mange gode spranghester er jo blanding av to raser.

Skrevet

Det jeg synes er mest synd med blandingshunder er når de lages med viten og vilje og gjerne kalles noe kult og fancy slik at man kan ta noen tusenlapper ekstra for dem...

Oppdrettere av "designerhunder", som angivelig skal være så mye sunnere, friskere, penere, triveligere, osv enn de renrasede, er ikke bedre enn landveisrøvere - og DET irriterer meg med blandingsavl.

Alle de der "hendige uhellene" som skjer er jo helt uskyldige, og de som i mangel av kunnskap tror at hunden har "godt" av å få et kull. Dog er man ikke helt unnskyldt fordet - men man kan ikke forhindre dumhet i samfunnet, liksom.

Ren pengegrisk sleiphet og lurendreierier KAN jo selvsagt være verdt en fight nå og da (selv om det nok ikke hjelper stort)....

Susanne

Skrevet

Det er faktsik lovbrudd å drive med planlagt blandingsavl på hest. De fleste kaller det jo for beiteuhell, men det er nok ikke sannheten.

I Norge må man ha pass og mikrochip på alle hester, og blandinger blir registrert i et eget blandingsregister, med hvitt pass. Blandingshester får være med på konkurranser, men ikke show og utstilling.

Jeg har selv en blandingshest, men den er kjøpt, ikke selvlaget.

Sportsponny avl er nok ikke så enkelt som lenger opp i innlegget her.. Man må kåre hingstene for sportsponnyavl, og hoppene må være typegodkjente før de brukes hvis de ikke er registrert som sportsponnyer. Min hoppe er blanding av sportsponny og paint, hun ville nok aldri blitt godkjent til avl.

Varmblodsavl er jo også ganske mye krysninger, hvor man bruker mange av de tyske og nederlandske ridehestrasene og lager f.eks Norsk Varmblod ( om de er født i Norge ) Dette må ikke forveksles med Varmblodstraver-avl, her er det KUN varmblodige registrerte travere som kan parres.

Men så lenge foreningene godkjenner hingstene til den og den typen avl så er alt lovlig, og du får rødt pass på hesten din = rasehest!

På hesteforum er det akkurat like høylytte diskusjoner om blandingsavl på hest, som det her er på hund, så jeg føler at de fleste fornuftige mennesker er imot PLANLAGT krysningsavl.

Skrevet

Men så har det seg jo at fullblods omtrent kan bli blandet med hva som helst. Venninna mi har nettopp fått føll fra fullblodshoppa si, hun er parra med en holsteiner (tror jeg.. han heter Don Federico hvis noen har mer peiling enn meg). Og da blir jo det avkommet en holsteiner (eller den rasen Don Federico er) og kan kåres osv.

Så det er jo egentlig to raser som blir blandet.. men som allikevel blir en rase.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kattedo bør nok være utenfor rekkevidde for hunden. Og så må det jo da enten være en hundevant katt eller en kattunge, som ikke vil ha erfaring med å bli jaget. Jeg ville nok lagt en ganske nøye plan for introduksjon og sosialisering. Veldig avhengig av type og individ av hund så kan det bli utfordrende, særlig hvis hunden har noe særlig jaktinstinkt, men det er også mange hunder som jager katter ellers som tolererer huskatten.  Snakk med folk som har erfaring med å introdusere hund og katt fra før, og ha kompostgrinder tilgjengelig for å holde de adskilt til de er tilvendt, og steder der katten kan gjemme seg og klatre opp.
    • Navnet eller hvor mange stavelser bestemmer du jo selv, men to stavelser er ofte lettere for hunden å oppfatte og kjenne igjen. Generelt vil en hund respondere mye bedre på "Fido" enn "Maxmilianimus" fordi det er lettere å høre det, rett og slett.  Det finnes masse hundenavnlister på nett, så jeg ville bare søkt etter noen av de, og valgt fra nederste halvdelen av listen over populære hundenavn.
    • Hva bør man tenke på når man skal bestemme navn til hunden? Hvilke navn liker dere? Hva heter hunden deres? Trenger tips. Er det sånn at det kun må være to stavelser?
    • Hva bør man tenke på om man allerede har hund men ønsker katt? Utstyr som er kjekt å ha annet enn det som er anbefalt? Hva gjør man med innedo og hunden da skal grave? Osv. Vil være forbredt på alt.
    • Vi har faktisk nettopp betalt et gjerdefirma for å sette opp nettinggjerde rundt en del av hagen. Personlig synes jeg nettinggjerde er bra og solid, men det kan jo være andre løsninger passer bedre for andre. Byggvarehusene selger ulike typer gjerder og gjerdemoduler i tre og sånt, og kan ofte formidle håndtverkere som tar jobben. Ellers kan man søke opp og kontakte gjerdefirmaer selv. Jeg brukte MittAnbud denne gangen. Vi fikk satt opp nettinggjerde rundt hele hagen i forrige hus også, og jeg angrer ikke på det. Hvis det er praktisk gjennomførbart å gjerde inn hele tomta ville jeg gjort det, men det kommer jo litt an på hvor du vil hunden(e) skal ha tilgang og sånt. Har du mye blomsterbed eller grønnsakshage kan det være lurt å ha det separat f.eks.  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...