Gå til innhold
Hundesonen.no

Til dere med voksne tisper


Margrete

Recommended Posts

Hvordan er hun med fremmede tisper? Blir det endel brysking, eller går det som regel greit?

Frøken er kjempesnill med andre tisper. Har aldri sett henne knuffe med de. Pågående hannhunder derimot, hater hun over alt i verden, untagen når hun har løpetid :banana:

Er hun hundetreff-materiale, som i at hun kan slippes løs med flere hunder av forskjellig kjønn samtidig? Føler du at du må følge nøye med i slike situasjoner, eller kan du sette deg tilbake og slappe av (med litt sunn fornuft selvsagt).

Ja, med mindre hunder så. Hun har dårlig erfaring med store hunder som bare buser på og ikke hører, selvom hun demper som bare f**. Det hender mindre hunder buser på også, men da kommer hun jo ikke akkuratt til skade. Men hun kan godt gå sammen med store hunder som har et godt språk! Det virker som om hun er veldig glad i shelties og collier, av en uvist grunn. Kanskje de komuniserer "likt"?

I tilfeller hvor hun blir involvert i en diskusjon, er det fort ferdig eller tror du det raskt kunne utviklet seg til ånkli slosskamp om du ikke bryter inn?

Hun sloss ikke.

Hvordan er hun med valper og unghunder?

Veldig forskjellig egentlig. Med noen valper er hun utrolig grei og leker godt med de, andre trekker hun seg bare unna og overser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan slippe min Dobermann tispe på 4 år hvor som helst med hvem som helst uten problemer.

Hun er snill og omgjengelig,MEN; hun er voksen og setter andre hunder(spesielt unge innpåslitne hanner)på plass når det trengs.

Hun er også veldig eiesyk på pinner og baller,men hun løper bare fra de andre hundene om hun har noe spennende!

En gang prøvde en Mastiffmix tispe på 14 mndr og overhøvle henne,og var så frekk at hun prøvde å ta sprettballen som Lucy hadde inni munnen...

Lucy ble over en tid med en hund gravende inni munnen(bokstavelig talt) irritert,så hun slapp ballen og sa "wæhwæhwæh" mens munnen klapret advarende.Så tok hun ballen fornøyd og stakk.

Hun er utrolig tolerant mot valper og unghunder,men det finnes en grense hos henne,og hun kan si ifra ganske skarpt med kjeften.Hun bruker mye lyd om hun kjefter...

Valper kan dra det ganske langt,men likevel synes jeg hun oppdrar dem rettferdig og sier fra når jeg også mener at det går for langt.De skal jo ikke være dumsnille heller.

Hun lar seg ikke pelle på nesen,og svarer hvis hun blir angrepet for alvor.Det har skjedd 2 ganger at hanner har angrepet henne,og da har de fått svar av en hund som ellers er alletiders med alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er hun med fremmede tisper? Blir det endel brysking, eller går det som regel greit?

Lissy kan løpe fritt med flere fremmede hunder, uansett kjønn. Hun går fint sammen med tisper, og de aller fleste hunder egentlig. Men hun vil ha matmor for seg selv. Så kan bjeffe litt om jeg klapper på fremmede hunder.

Hun har ikke noe problem på hundetreninger, konsentrerer seg om det hun skal. Og hun er ikke den som halser mot hunder for å hilse i band. Men går jeg med to terrier sammen så girer de hverandre opp, og blir en del bråk (lyd) Men det er det hele. Slipper jeg henne er hun logrende og vennligheten selv.

Er hun hundetreff-materiale, som i at hun kan slippes løs med flere hunder av forskjellig kjønn samtidig? Føler du at du må følge nøye med i slike situasjoner, eller kan du sette deg tilbake og slappe av (med litt sunn fornuft selvsagt).

Her vil jeg påstå hun er hundetreff-materiale. Og godt eksempel for valper/unghunder.

I tilfeller hvor hun blir involvert i en diskusjon, er det fort ferdig eller tror du det raskt kunne utviklet seg til ånkli slosskamp om du ikke bryter inn?

Jeg har aldri opplevd å måtte bryte inn, eller at hun ville sloss. Verbalt mye lyd, fysisk ingen trussel.

Hvordan er hun med valper og unghunder?

Kjempe fin, vennlig, setter vennlig på plass når det trengs, leken og rolig likevel.

Hvordan er virkeligheten med en gjennomsnitts tispa?

Ja, det er spennende å se.

Min erfaring er at hunder stort sett er greie, uansett kjønn. Tispa er fortere voksen, litt annerledes væremåte, en hissig hund er kjedelig uansett kjønn. Men jeg tror ikke tisper er oftere hissig og sur enn hannene. Det har mye å si på sosialiseringen fra den er bitte liten valp!

Klarer ikke helt å se at det blir like alvorlig med tispene, men har nå hørt at tisper kan barke skikkelig sammen og da er det ikke lenger pent?

Man har hørt om tisper som sloss til den ene dør. Men det har jeg aldri opplevd selv, eller hørt om selv av hunder jeg vet om. Stort sett har de det i kjeften.

Edit: Margrete syntes jeg var slem med C. Må bare presisere at hun er en enkel liten tispe som går overens med alt og alle. Logrer bare hun, ellers så går hun unna hvis hun opplever det ubehagelig

Lissy er vel litt sånn hun å, litt blonde ja, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bea er nettopp fylt 2 år, og er nok ikke 100% voksen i hodet ennå, er veldig valpete med andre ord. Men her er nå opplevelsen min av henne så langt.

Hvordan er hun med fremmede tisper? Blir det endel brysking, eller går det som regel greit?

Hun er veldig grei med andre tisper, har aldri "yppet til bråk". Dersom noen prøver å hisse henne på seg ender det som regel med at hun underkaster seg eller går unna. Når det gjelder yngre tisper kan hun være litt tøffere i trynet og det har hendt at hun er dominerende ovenfor dem, men har aldri startet en, eller endt opp i en, slosskamp.

Er hun hundetreff-materiale, som i at hun kan slippes løs med flere hunder av forskjellig kjønn samtidig? Føler du at du må følge nøye med i slike situasjoner, eller kan du sette deg tilbake og slappe av (med litt sunn fornuft selvsagt).

Vi er relativt ofte på hundetreff, og da storkoser hun seg. Hun er nok ikke blant de tøffeste og kan bli litt passiv når det er mange hunder til stedet, da liker hun å holde seg litt på sidelinjen. Om det er mye unghunder til stedet så holder jeg et godt øye med henne, da hun skal tøffe seg noe. Ellers er hun veldig grei å ha på hundetreff, leker fint med både tisper og hannhunder.. men har lagt merke til at det er mest hannhunder hun har lekt med den siste tiden. På hundetreff kan jeg slappe godt av, føler jeg.

I tilfeller hvor hun blir involvert i en diskusjon, er det fort ferdig eller tror du det raskt kunne utviklet seg til ånkli slosskamp om du ikke bryter inn?

Som sagt har hun aldri vært involvert i en slåsskamp, men når andre hunder slåss forsøker hun å være litt fredsmekler og gå imellom men dette får hun ikke til med særlig stort hell. Er redd for at hun til slutt vil havne midt inni slåsskamper når hun holder på sånn. Men er bedre enn å yppe til kamp i alle fall.

Hvordan er hun med valper og unghunder?

Hun er veldig snill med små valper, hvis de er tøffe og vil leke så leker hun med dem.. er de redde så skygger hun litt unna og demper. Noe jeg syns er veldig bra! Hun kan være litt frekk mot unghunder, tøffe seg litt med dem og sette dem litt på plass, men aldri sånn at jeg føler det er nødvendig å gripe inn. Som regel leker hun greit med unghunder, og hun er nok litt unghund i hodet selv ennå :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucha, amerikansk bulldog, 1,5 år:

Hvordan er hun med fremmede tisper? Blir det endel brysking, eller går det som regel greit?

Det handler ikke så mye om kjønn, som det handler om størrelse, "type" og alder.

Eldre (gjerne litt tøffe) tisper går fint, hun demper og smisker som bare rakkern. Unge, små eller "svake" hunder ser hun som mulighet til å hevde seg og bølle - da er hun ikke fin og brysker seg og jage dem.

Aldri problem i bånd, utagerer ikke og kan ignorere løse hunder som kommer til bort til oss.

Er hun hundetreff-materiale, som i at hun kan slippes løs med flere hunder av forskjellig kjønn samtidig? Føler du at du må følge nøye med i slike situasjoner, eller kan du sette deg tilbake og slappe av (med litt sunn fornuft selvsagt).

Nei, jeg må nok følge litt med, selv om så lenge hundene er voksne og ganske store går det som oftest greit.

I tilfeller hvor hun blir involvert i en diskusjon, er det fort ferdig eller tror du det raskt kunne utviklet seg til ånkli slosskamp om du ikke bryter inn?

Jeg må bryte inn, faren for at hun vil "keep going" samma f. er stor. Selv om jeg ikke vet med sikkerhet, da jeg aldri har tatt sjansen (og aldri vil). (Hun har aldri gjort verre enn å skremme og brøle og legge andre hunder i bakken). Men med en gang jeg tar tak i henne så er situasjonen ferdig og det virker som om ingenting har skjedd. Det er som å slå av en bryter.

Hvordan er hun med valper og unghunder?

Hun får ikke møte valper, der er hun meget ufin. (Hennes bølle-adferd er ingenting jeg synes små valper skal utsettes for). Unghunder fra ca rundt ett år går fint, hvis de ikke er super duper virre huer som springe overalt og er super intense. Det bør også være litt større raser (fra fuglehund og oppover).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäfertispa vi hadde før Toiwo var type bitch mot andre tisper og valper. Og noen hanhunder.

Var egentlig mer overrasket om hun IKKE utagerte med bust og tenner ovenfor andre hunder enn om hun gjorde det...

Siden vi visste at hun var upålitelig slapp vi henne kun der det var "trygt", kom det løse hunder bort til henne ble de knøvla raskt og effektivt.

Hun nappet bla av et lærbånd for å ta en valp, heldigvis så jeg det skjedde og fikk stoppet det før det hendte noe alvorlig.

Savner virkelig den bikkja, men definitivt ikke noe hundetreffmateriale. Eller noe å ha med seg der det var barn... :banana:

Hun ble forøvrig avlivet 3år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi har verdens triveligste lille tispe, cairn på 1 1/2 år.

Hvordan er hun med fremmede tisper? Blir det endel brysking, eller går det som regel greit?

Veldig grei hun, men ikke alle tisper vi møter er slik, desverre...

Er hun hundetreff-materiale, som i at hun kan slippes løs med flere hunder av forskjellig kjønn samtidig? Føler du at du må følge nøye med i slike situasjoner, eller kan du sette deg tilbake og slappe av (med litt sunn fornuft selvsagt).

Kan fint slippes med store og små, både tisper og hannhunder. "Lekeslossing" er det jo mye av, hun ser av en eller annen grunn ut til å foretrekke å "henge med" shæfere når vi er på treff... (kanskje fordi hun tror hun er like stor, eller at hun er bestis med de store, for å kunne få beskyttelse dersom det blir noe krøll?)

I tilfeller hvor hun blir involvert i en diskusjon, er det fort ferdig eller tror du det raskt kunne utviklet seg til ånkli slosskamp om du ikke bryter inn?

Nja, er det noe spiselig det er krangling om, så tror jeg at jeg hadde måtte gripe inn ganske så kjapt for å unngå skikkelig slossing.

Hvordan er hun med valper og unghunder?

Dominant, men ikke slem. Sålenge de gidder å herje litt er alt greit.

Hvordan er virkeligheten med en gjennomsnitts tispa?

Aner ikke, har bare den ene, men er veldig fornøyd med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver litt om tispa eg hadde.

Hvordan er hun med fremmede tisper? Blir det endel brysking, eller går det som regel greit?

Kommer an på alderen på tispa, yngre gikk greitt, samme alder ble det omtrent slåsskamp med en gang. Eldre tisper traff vi sjelden.

Er hun hundetreff-materiale, som i at hun kan slippes løs med flere hunder av forskjellig kjønn samtidig? Føler du at du må følge nøye med i slike situasjoner, eller kan du sette deg tilbake og slappe av (med litt sunn fornuft selvsagt).

Om det bare er hannhunder/yngre tisper der hadde det gått greitt, men når det var tisper på samme alder og bc-tisper der kunne hun ikkje slippes.

I tilfeller hvor hun blir involvert i en diskusjon, er det fort ferdig eller tror du det raskt kunne utviklet seg til ånkli slosskamp om du ikke bryter inn?

Ble slosskamp ett par ganger og måtte bryte inn. Tok kraftig igjen om noen prøvde seg.

Hvordan er hun med valper og unghunder?

Helt grei, rolig og forsiktig, men ville helst ikkje a for mye med de å gjøre.

Hvordan er virkeligheten med en gjennomsnitts tispa?

Hva er en gjennomsnitts tispe?

For å forklare oppførselen litt, bikkja var grei med alle hunder i alle størrelser og former, helt til ho ble angrepet uten grunn av ei anna tispe. Etter det var alle tisper på ca samme alder noe herk, og spesielt bc-er var problematisk. Fikk aldri trent dette vekk pga "mangel" på trygge, gode bc-tisper i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er i orden Mari, men jeg har rappet innlegget ditt, spør om tisper ved å bare skrive bittelitt om hos deg :banana:

Hvordan er hun med fremmede tisper? Blir det endel brysking, eller går det som regel greit?

Knott (2 år, BC tispe): Sjelden/aldri brysking med fremmede tisper, hun er veldig myk og underdanig. Noe usikker, ble flydd på av Schäfertispe bakfra da hun var valp, og liker ikke store tisper som jager henne tett innpå. Nå for tiden har hun vært ustabil rundt andre hunder fordi hun har vondt, men det er jo ikke sånn hun egentlig er. Har en tispe hun krangler mye med, de blir ikke helt enige om rangordningen i flokken, men hun er jo ingen fremmed tispe.

Zima: Bare snill og grei, aldri brysk, aldri kjip, noe usikker i møte med store hunder (reagerer med forskrekket bjeffing, som ikke er den samme som begeistret bjeffing som kommer når de har blitt bedre kjent *ler*)

Er hun hundetreff-materiale, som i at hun kan slippes løs med flere hunder av forskjellig kjønn samtidig? Føler du at du må følge nøye med i slike situasjoner, eller kan du sette deg tilbake og slappe av (med litt sunn fornuft selvsagt).

Knott: kan absolutt slippes, har enda ikke hatt en kjip situasjon (men hun er som sagt usikker i visse situasjoner selv, så jeg er nok litt hauk uansett), men hun er veldig klar på at jeg er hennes, bilen min er hennes, alle lekene som er til stede er hennes, osv- hun har ressursforsvar og kan bli purkete når hun skal forsvare det.

Zima: kan alltid slippes, så lenge de andre hundene er ok.

I tilfeller hvor hun blir involvert i en diskusjon, er det fort ferdig eller tror du det raskt kunne utviklet seg til ånkli slosskamp om du ikke bryter inn?

Knott: har kun diskutert med to andre tisper, begge inngår i flokken hjemme. Med Zima blir det ikke slåsskamp, bare kjefting, med Snipp (BC tispe, 2 år) blir det ordentlig slosskamp og jeg må bryte inn.

Hvordan er hun med valper og unghunder?

Knott: har bare vært snill og tålmodig, men kunne bli litt heftig i lek.

Zima: bare snill og grei, men dårlig til å sette grenser, hun oppsøker menneskene for hjelp.

Hvordan er virkeligheten med en gjennomsnitts tispa?

Veldig hyggelig- men skulle ønske jeg slapp løpetid:p

Jeg lurer litt på dette da jeg venter tispe, min aller første. Jeg har nå inntrykket av at de fleste tisper faktisk er veldig mye mer greiere enn hannhunder. Men har nå lurt litt på dette. Klarer ikke helt å se at det blir like alvorlig med tispene, men har nå hørt at tisper kan barke skikkelig sammen og da er det ikke lenger pent?

Min erfaring med de jeg har hatt (to BC hannhunder, to BC tisper) er at tispene ikke blir ferdige med ting. Det går mer og småskurrer over lengere tid, med relativt uskyldige sammenbarkinger innimellom. Meen, nå var mine hannhunder bare snille og greie med alt og alle de og da, så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag sånnsett.

EDIT: og hannhundene mine var alenehunder, i motsetning til tispene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er hun med fremmede tisper? Blir det endel brysking, eller går det som regel greit?

Emma går overens med fremmede tisper. Har aldri sett henne "starte" noe.

Er hun hundetreff-materiale, som i at hun kan slippes løs med flere hunder av forskjellig kjønn samtidig? Føler du at du må følge nøye med i slike situasjoner, eller kan du sette deg tilbake og slappe av (med litt sunn fornuft selvsagt).

Ja det syns jeg hun er, men siden hun er litt usikker på store fremmede hundeflokker så vil jeg ikke utsette henne så mye for akkurat det. Jeg føler jeg må følge med i slike settinger, siden det virker som om andre hunder fort kan bruke henne som en måte å øke sin egen selvtillit på, som f.eks ved å mobbe og erte henne. De ser at hun er usikker, og bruker situasjonen til sin fordel. Men det fine er at Emma er en problemløser - hun vil ikke krangle eller være i en diskusjon, hun prøver ALT for å unngå akkurat det..

Det eneste jeg må passe på er ressursjforsvaret hennes, hun vokter gjerne meg mot fremmede hunder hvis hun får sjangsen men det er lett å unngå siden det alltid skjer rundt meg.

I tilfeller hvor hun blir involvert i en diskusjon, er det fort ferdig eller tror du det raskt kunne utviklet seg til ånkli slosskamp om du ikke bryter inn?

Jeg aner faktisk ikke. Jeg har sett henne "stå opp for seg selv" èn gang når hun ble behandlet urettferdig, da tok jeg henne ut av situasjonen.

Hvordan er hun med valper og unghunder?

De er søte og greie helt til hun får en labb i trynet - da freser hun! :D Er valpen mindre enn henne (det er sjeldent siden hun bare veier 2,5kg selv) så har de full valpelisens.

Hvordan er virkeligheten med en gjennomsnitts tispa?

Jeg syns den er grei jeg? :getlost:

Jeg lurer litt på dette da jeg venter tispe, min aller første. Jeg har nå inntrykket av at de fleste tisper faktisk er veldig mye mer greiere enn hannhunder. Men har nå lurt litt på dette. Klarer ikke helt å se at det blir like alvorlig med tispene, men har nå hørt at tisper kan barke skikkelig sammen og da er det ikke lenger pent?

Har hørt det samme, men enda ikke sett det selv.

Kan skrive om My når hun er blitt ordentlig tispe :) Hun er bare 1,5år og enda veldig uferdig i hodet sitt, så jeg syns ikke det blir riktig å skrive om henne enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige tispe ble bare litt over 2 år, men tar utgangspunkt i henne.

Valpen er enda for ung til at jeg kan si noe sånt om henne (8mnd).

Hvordan er hun med fremmede tisper? Blir det endel brysking, eller går det som regel greit?

Så lenge den andre hunden var grei, så var hun bare leken og snill.

Er hun hundetreff-materiale, som i at hun kan slippes løs med flere hunder av forskjellig kjønn samtidig? Føler du at du må følge nøye med i slike situasjoner, eller kan du sette deg tilbake og slappe av (med litt sunn fornuft selvsagt).

Hun kunne jeg slippe med hunder av begge kjønn, alle størrelser og aldre uten å bekymre meg for at hun ville lage bråk.

I tilfeller hvor hun blir involvert i en diskusjon, er det fort ferdig eller tror du det raskt kunne utviklet seg til ånkli slosskamp om du ikke bryter inn?

Da jeg passet ei voksen tispe for ei venninne i 1 mnd, hadde jentene en diskusjon første dagen. De braket i hverandre

om en ball og det hele var over på få sekunder. Etter det var de enige om at min hund var sjefen, og de fungerte utmerket sammen.

Hvordan er hun med valper og unghunder?

Som jeg skrev over, hun gikk sammen med alt av hunder. Var veldig leken, men forsiktig med valper. Litt mer bajas og heftig i leken med eldre valper/unghunder.

Hvordan er virkeligheten med en gjennomsnitts tispa?

Alt i alt var hun utrolig grei hund. Merket lite til at hun hadde løpetid (vasket opp etter seg selv, og var stort sett seg selv).

Jeg har hatt en hannhund, og kommer nok aldri til å gå tilbake til det. Foretrekker tisper. :getlost:

Jeg lurer litt på dette da jeg venter tispe, min aller første. Jeg har nå inntrykket av at de fleste tisper faktisk er veldig mye mer greiere enn hannhunder. Men har nå lurt litt på dette. Klarer ikke helt å se at det blir like alvorlig med tispene, men har nå hørt at tisper kan barke skikkelig sammen og da er det ikke lenger pent?

Lykke til med din første tispe!

Har hørt historier der oppdretter må sette bort en eller flere av tispene sine da de ikke kommer overens. To av disse episodene gikk det på livet løs.

Men mitt inntrykk er også at tisper flest er mer omgjengelige enn hannhunder, selv om de kan være mer bitchy og sure.

Er selv spent på hvordan lillejenta mi blir som voksen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er hun med fremmede tisper? Blir det endel brysking, eller går det som regel greit?

Det kommer an på de fremmede tispene. Sterke/dominante tisper går det greit med. Unge tisper går det greit med. Tisper som er wannabe's som henne selv eller usikre, har hun lyst til å knøvle litt for å hevde seg selv.

Er hun hundetreff-materiale, som i at hun kan slippes løs med flere hunder av forskjellig kjønn samtidig? Føler du at du må følge nøye med i slike situasjoner, eller kan du sette deg tilbake og slappe av (med litt sunn fornuft selvsagt).

Ja, hun er hundetreff-materiale. Hun er alltid tilsnakkendes, hun gjør sjeldent noe overilt og er lett å lese. Og jeg syns alltid at jeg må følge med på hundetreff samme hvor grei og snill hund jeg har (hatt) med er, fordi at det er ingen garanti for at det alltid går bra, eller at alle andre hunder er greie og snille.

I tilfeller hvor hun blir involvert i en diskusjon, er det fort ferdig eller tror du det raskt kunne utviklet seg til ånkli slosskamp om du ikke bryter inn?

Hun er ikke så tøff som hun prøver å innbille seg selv og andre at hun er, så i en diskusjon eller slosskamp så vil lufta gå ut av henne. Og jeg bryter alltid inn, samme om det "bare" er en diskusjon eller en ordentlig slosskamp.. Jeg har ikke noe ønske om at hun hverken skal få eller gi noen juling.

Hvordan er hun med valper og unghunder?

Kommer an på valpen/unghunden. Hun forventer at hun blir respektert, og kan ikke fordra sånne hektiske hunder (valp eller voksen - tispe eller hannhund) som bare MÅ sprette rundt eller på henne når de hilser - sånt skal foregå i rolige former uten at man stikker nesa si opp i andres private saker, og hilser de ikke "pent" så brøler hun til de. Det er ytterst sjeldent hun gjør noe mer enn det, og pleier som regel å prøve å overse hunder hun ikke liker/vil ha noe med å gjøre.

Emma og Norris var/er for unge til at jeg kan uttale meg særlig om hvordan de er som voksne. Em var en veldig snill og grei "flowerpower"-hund som ikke skjønte hvorfor andre er så innmari sure, og så vidt jeg vet så er hun det fortsatt. Norris er bare 10 mnd, og enn så lenge så er hun veldig underdanig og underkastende når hun møter hunder hun ikke kjenner. Hun underkaster seg hunder hun kjenner også når de møtes igjen, men ikke med like tydelige tegn. Jeg vil si at en hund som flyr på Norris sånn hun er i dag, er en hund som ikke kan eller vil lese signalene hun gir..

- Men tisper har det med å bli litt purkete når de blir voksne, det er en grunn til at tispe er et skjellsord, liksom. Og en hund - det være seg tispe eller hannhund - som er grei når de er under 2 år gamle, er ikke automatisk snille og greie hunder som voksne. Det er mange som får seg en overraskelse når unghunden blir voksen og ting ikke er like enkelt med andre hunder lenger.

Jeg tror ikke tisper sloss mer enn hanner, men de legger nok litt mer følelse i slossingen sin enn hannene, og de er ikke alltid ferdige når de er ferdige heller. Dina har sloss med ei tispe mens jeg har hatt henne (og hun tapte så det sang etter), og hun har fortsatt lyst til å ta den tispa når de møtes i dag, to år senere, til tross for at de knapt har noe med hverandre å gjøre. De blir ikke sluppet løs sammen lenger, for å si det sånn.. Og sånn er det jevnt over, de hundene hun ikke liker, de liker hun helt tydelig ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er hun med fremmede tisper? Blir det endel brysking, eller går det som regel greit?

Lite brysking, og det går som regel greit. Hun respekterer berettigede irettesettelser av den fremmede tispen hvis hun går for langt, men legger seg aldri på rygg og vet å svare for seg hvis den fremmede provoserer.

Er hun hundetreff-materiale, som i at hun kan slippes løs med flere hunder av forskjellig kjønn samtidig? Føler du at du må følge nøye med i slike situasjoner, eller kan du sette deg tilbake og slappe av (med litt sunn fornuft selvsagt).

I grunnen er hun hundetreffemateriale, men store, kjepphøye hannhunder er ikke favorittene.

I tilfeller hvor hun blir involvert i en diskusjon, er det fort ferdig eller tror du det raskt kunne utviklet seg til ånkli slosskamp om du ikke bryter inn?

Det kommer helt an på den andre tispen det. Stort sett blir det bare lyd, og sjelden alvor. Jeg er litt forsiktig med å gripe inn, det kan fort gjøre en allerede heit diskusjon glødende.

Hvordan er hun med valper og unghunder?

Valper er ekkelt! Ikke spesielt godt språk i forhold til de minste. Hun liker bare ikke barnslige babyer, og vet ikke helt hvordan hun skal forholde seg til dem. Hun er sjelden ufin, men jeg stoler ikke på henne, og selv om hun til tider må forholde seg til mange valper, så følger jeg alltid litt ekstra nøye med.

Når valpene nærmer seg fire-fem måneder og oppover er tonen en ganske annen, da vil jeg nesten påstå hun er flink.

Hvordan er virkeligheten med en gjennomsnitts tispa?

Godt spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke tisper sloss mer enn hanner, men de legger nok litt mer følelse i slossingen sin enn hannene, og de er ikke alltid ferdige når de er ferdige heller. Dina har sloss med ei tispe mens jeg har hatt henne (og hun tapte så det sang etter), og hun har fortsatt lyst til å ta den tispa når de møtes i dag, to år senere, til tross for at de knapt har noe med hverandre å gjøre. De blir ikke sluppet løs sammen lenger, for å si det sånn.. Og sånn er det jevnt over, de hundene hun ikke liker, de liker hun helt tydelig ikke..

Mulig det er mer tispete, men akkurat det der med å legge en annen hund for hat har jeg sett hos i hvert fall EN hanhund. "Verdens snilleste" og mest omgjengelige hund ellers, men hadde lagt EN annen hanhund for hat, og det satt i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har en tirspe på 3 år som er blanding av buhund og beagle. Hun er så umulig og ha med og gjøre når det kommer til og være med andre tisper :) Eg har så utrolig lyst og møte andre og la hundene leke sammen uansett hva det måtte være, men som regel så sitter Rexi en stopper for dette :D dette er noe hun gjør bare ovenfor andre tisper som er veldig bestemt av seg, men er hun med andre tisper som viser en rolig side av seg til henne så bryr hun seg ikke og valper er hun veldig snille med :getlost:

men hvordan kan man roe ned dette hos tisper? altså går det ann og trene på dette?? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er hun med fremmede tisper? Blir det endel brysking, eller går det som regel greit?

Går alltid greitt, men hun er litt brå når hun leker, så er ikke alle som syns det er like gøy å leke alltid :ahappy:

Er hun hundetreff-materiale, som i at hun kan slippes løs med flere hunder av forskjellig kjønn samtidig? Føler du at du må følge nøye med i slike situasjoner, eller kan du sette deg tilbake og slappe av (med litt sunn fornuft selvsagt).

Hun kan alltids slippes løs med flere hunder samtidig. (men jeg gjør det bare om jeg kjenner hundene fra før da)

I tilfeller hvor hun blir involvert i en diskusjon, er det fort ferdig eller tror du det raskt kunne utviklet seg til ånkli slosskamp om du ikke bryter inn?

Hun rømmer hvis det blir litt for heftig. Heldigvis løper hun fra de fleste om noe skulle oppstå. Hun er heller slik at hun går imellom hvis 2 bråker.

Hvordan er hun med valper og unghunder?

Hun er snill, men siden hun leker litt røft slipper er det ikke alle som syns hun er like kul. Selv har jeg aldri vært redd for å slippe henne sammen med mine valper da jeg vet hun er snill og valpen bare må bli vant til å henne.

Hvordan er virkeligheten med en gjennomsnitts tispa?

Tror dette variere veldig, fra den snille til den bitchye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er hun med fremmede tisper? Blir det endel brysking, eller går det som regel greit? Går som regel veldig greit, hvertfall om hun ikke er i bånd.

Er hun hundetreff-materiale, som i at hun kan slippes løs med flere hunder av forskjellig kjønn samtidig? Føler du at du må følge nøye med i slike situasjoner, eller kan du sette deg tilbake og slappe av (med litt sunn fornuft selvsagt). Har ingen problemer med å slippe henne sammen med andre hunder. Jeg hadde slappet godt av med å slippe henne sammen med andre hunder jeg visste var gode i hodet.

I tilfeller hvor hun blir involvert i en diskusjon, er det fort ferdig eller tror du det raskt kunne utviklet seg til ånkli slosskamp om du ikke bryter inn? Fort ferdig. Kan bli litt lyd, men ellers svært lite action.

Hvordan er hun med valper og unghunder? Hun leker med det som kan lekes med, men hender hun må brumme litt og vise seg til å begynne med dersom valpen/unghunden er svært voldsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er hun med fremmede tisper? Blir det endel brysking, eller går det som regel greit? Det er ikke spesifikt tisper, men begge kjønn. Hun kan være usikker og noe vokal og brautende. Dette i bånd, mye bedre hvis de er løs

Er hun hundetreff-materiale, som i at hun kan slippes løs med flere hunder av forskjellig kjønn samtidig? Føler du at du må følge nøye med i slike situasjoner, eller kan du sette deg tilbake og slappe av (med litt sunn fornuft selvsagt).

Njaa, helst ikke så mange fremmede samtidig, for da kan hun lett bli usikker og redd. Da må det være flere som hun kjenner fra før ihvertfall. Men 1-2 stk går greit, tar litt tid før de blir kjent, og etter da kan man slappe av mer.

I tilfeller hvor hun blir involvert i en diskusjon, er det fort ferdig eller tror du det raskt kunne utviklet seg til ånkli slosskamp om du ikke bryter inn? Det kan nok bli slosskamp da. hvis den andre ikke gir seg. Det blir fort mye bråk, men det har aldri blitt noe alvorlig. Men det er fordi jeg ikke lar henne være sammen med veldig dominerende hunder.

Hvordan er hun med valper og unghunder? Det går best. Noen ganger er hun veldig uinteressert, andre ganger går det rett i leking.

Hvordan er virkeligheten med en gjennomsnitts tispa? På det generelle plan? Tror det varierer så utrolig mye at det er vanskelig å si noe fasit.. Kommer helt an på individet. Noen er mer usikkre, andre sosiale og åpne, andre mer bossete. Har møtt hele spekteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er hun med fremmede tisper? Blir det endel brysking, eller går det som regel greit?

Går greit når hun er løs, er hun i bånd går hun skjelden sammen med fremmede hunder generellt.

Er hun hundetreff-materiale, som i at hun kan slippes løs med flere hunder av forskjellig kjønn samtidig? Føler du at du må følge nøye med i slike situasjoner, eller kan du sette deg tilbake og slappe av (med litt sunn fornuft selvsagt).

Går fint løs med fremmede hunder, men må passes litt på hvis de er voldsomme, da kommer det ofte noen grimaser :)

I tilfeller hvor hun blir involvert i en diskusjon, er det fort ferdig eller tror du det raskt kunne utviklet seg til ånkli slosskamp om du ikke bryter inn?

Går kjapt over hvis den andre hunden overser henne. Hun gir seg aldri, uavhengig av kjønn, hvis det blir litt "hett" under kranglinga. Småkrangling går fort over. Vanskelig å forklare, for står mye på dagsformen hennes også.

Hvordan er hun med valper og unghunder?

Ikke møtt så mange, men virker som hun er lik med valper som voksne. Hun er bare 1,5 år, så kan forandre seg.

Hvordan er virkeligheten med en gjennomsnitts tispa?

Kjenner flest hannhunder, så er ikke sikker.

Virker ikke som hun skiller mellom kjønn, men flest hannhunder går bra med henne, hun har det med å yppe litt til bråk eller overreagere på filleting og tispene tar seg mer nær av sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er hun med fremmede tisper? Blir det endel brysking, eller går det som regel greit?

Hun går greit med fremmede hunder, er vant med å møte andre hunder både i bånd og løst. Hun kan finne på å si ifra i begynnelsen at hun tolererer ikke noe tull. Men hun har en enorm tålmodighet mot andre dyr. Er den andre tispen myk og viser det godt legger tispa min elsk på den og raser fint sammen.

Er hun hundetreff-materiale, som i at hun kan slippes løs med flere hunder av forskjellig kjønn samtidig? Føler du at du må følge nøye med i slike situasjoner, eller kan du sette deg tilbake og slappe av (med litt sunn fornuft selvsagt).

Hun er vant med å treffe andre hunder så det anser ikke vi som noe problem. Var veldig fokusert på dette fra hun var liten. Hun er mest opptatt med å gå å merke overalt. Kan gått ha henne ute og sitte inne å drikke kaffe på besøk, stoler såpass på henne, i tillegg bruker hun bestandig å sjekke at alt er i orden med å vise seg i et vindu med jevne mellomrom. Men liker å se det første møtet med andre hunder i noen minutter før man lar de få være sammen alene. Har aldri vært et problem.

I tilfeller hvor hun blir involvert i en diskusjon, er det fort ferdig eller tror du det raskt kunne utviklet seg til ånkli slosskamp om du ikke bryter inn?

I de 3 årene vi har hatt henne har det vært 1 gang at det var antydning til at det kunne ende med full kamp. Vi hadde besøk av ei annen tispe som la til å knurre å flekke tenner med en eneste gang(var tydelig usikker i den situasjonen) Da så vi vår reise bust og bryst og så rimelig klar for kamp. Vi tok henne ut av stuen før situasjonen ble værre og ikke la oss friste av skjebnen til at den andre kunne få en dårlig opplevelse på besøk og unngå skader and you name it. Er jo tross alt vårt ansvar å ta vare på dyra :)

Hvordan er hun med valper og unghunder?

Er helt grei med valper, men avventer situasjonen før hun ser ann om hun gidder å leke med dem eller ikke. Er liksom hun som skal starte og avslutte aktiviteten. Men 1 åringer liker hun ikke, dem sier hun med en eneste gang hvor skapet skal stå. Går for tiden på kurs der det er en diger 1 årig Riesenschnauzer som kunne spist henne til middag, han kom for å hilse på tuppa min å fikk kjeft tilbake. Nå kommer han ikke i nærheten av henne lenger.

Hvordan er virkeligheten med en gjennomsnitts tispa?

Nå vil ikke jeg påstå at snuppa er ei gjennomsnitts tispe. Men vi har en NEG valp som ser ut til å bli en mer gjennomsnitts tispe, hun er en ren skjær drøm i forhold til oppdragelse og trening. Men må legge til at jeg kunne aldri tenkt å vært foruten hun eldste med alle hennes rare egenskaper :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler kanskje ikke det er rett at jeg svarer i denne tråden. Mine hunder er vokst opp på hundepensjonat, og er "drittlei" andre hunder. De har ikke noe behov for å inkludere seg med andre hunder, fordi de lever i en stor flokk selv (8-10 hunder). Derfor har jeg aldri hatt "behov" for å ha de med hundene vi møter på gata.

For å svare for flest mulig tisper, så tar jeg med Rachel (malle 4 år), Extra (malle 2 år) og Tassa (bc/ak 8,5 år)-

Hvordan er hun med fremmede tisper? Blir det endel brysking, eller går det som regel greit?

Her er alle tispene veldig like. De overser andre hunder, men blir de oppsøkt og dominert, så blir det brysking. Men de oppsøker aldri andre hunder for bråk.

Er hun hundetreff-materiale, som i at hun kan slippes løs med flere hunder av forskjellig kjønn samtidig? Føler du at du må følge nøye med i slike situasjoner, eller kan du sette deg tilbake og slappe av (med litt sunn fornuft selvsagt).

Rachel: Ja, hun kan slippes i lag med mye forskjellig. Det kommer an på hvilke andre hunder som er der. Hun overser jo for det meste andre hunder, men utfordrer de, så smeller det (dvs. hun er ikke den som går i, men går noen i henne, så svarer hun).

Extra: Blir mye det samme så Rachel egentlig. Minuset med Extra, slik som jeg ser det, er at hun er vokst opp med border collier, og gjeter derfor andre hunder. Dette er det mange som missforstår, forstålig nok, og det blir fortere "bråk". Hun oppsøker ikke for bråk, men svarer.

Tassa: Hun er absolutt et hundetreff-materiale. Hun er veldig dominant, noe som stråler av henne *ler*. Så det er få hunder som vil "tulle" med henne. Prøver de å komme bort å hilse på henne, så går hun gjerne bare vekk.

Er det hunder som ryker i henne, så står hun som regel bare i ro.

I tilfeller hvor hun blir involvert i en diskusjon, er det fort ferdig eller tror du det raskt kunne utviklet seg til ånkli slosskamp om du ikke bryter inn?

Rachel og Extra er ikke den som gir seg fortest, så der blir det nok slosskamp. Tassa er som over, hun står der med halen i været.

Hvordan er hun med valper og unghunder?

Rachel: Hun er super med både valper og unghunder. Hun er den som henter en sko for å prøve å få andre valper/unghunder til å kampe med henne osv. Hun er utrolig ren og fin i språket, og det finnes ikke noe vondt i henne :)

Extra: Likte ikke så godt valper før. Hun har aldri gjort noe, men var usikker. Nå elsker hun valper. Hun legger seg på rygg for å leke/kose, innbyr til kamplek osv. Det samme gjør hun med unghunder, men der kan hun bli litt for hardhendt. Hun er ikke så flink til å se sammenhengen med at det kan være vondt når hun kommer i 120 km/t liksom.

Tassa: Er veldig flink med valper, men når hun blir lei, så sier hun i fra. Hun har et veldig godt språk, så de får mange signaler før hun evt. tar de litt over nesen.

Hvordan er virkeligheten med en gjennomsnitts tispa?

Det er vanskelig å si, men jeg ville ikke satset på å få ei tispe som går med "alt og alle". I hvert fall ikke når man skal ha noe annet enn en "sofahund".

Klarer ikke helt å se at det blir like alvorlig med tispene, men har nå hørt at tisper kan barke skikkelig sammen og da er det ikke lenger pent?

Det er rett. Jeg synes ofte det er verre med tisper enn hannhunder som braker sammen :D

Som sagt, så er det vanskelig å ta med mine hunder på dette. De er veldig "lei" av andre hunder, og har ikke behov for å oppsøke andre. Hundene som nå går i lag er fem malletisper (fra 2-4 år), bc/ak (8,5 år), sch (6 år), am. staff mix (7 år). Pluss to hannhunder på 7 og 8 år. Her er det veldig lite problemer, fordi jeg er over i rang hos alle disse tispene. Derfor er det ikke noe problem for meg å ha de i lag (eller de andre som eier de andre tispene). Er ikke vi der, så er det noe helt annet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...