Gå til innhold
Hundesonen.no

Til dere med voksne tisper


Margrete

Recommended Posts

Håper det er i orden Mari, men jeg har rappet innlegget ditt, spør om tisper ved å bare skrive bittelitt om hos deg :banana:

Hvordan er hun med fremmede tisper? Blir det endel brysking, eller går det som regel greit?

Er hun hundetreff-materiale, som i at hun kan slippes løs med flere hunder av forskjellig kjønn samtidig? Føler du at du må følge nøye med i slike situasjoner, eller kan du sette deg tilbake og slappe av (med litt sunn fornuft selvsagt).

I tilfeller hvor hun blir involvert i en diskusjon, er det fort ferdig eller tror du det raskt kunne utviklet seg til ånkli slosskamp om du ikke bryter inn?

Hvordan er hun med valper og unghunder?

Hvordan er virkeligheten med en gjennomsnitts tispa?

Jeg lurer litt på dette da jeg venter tispe, min aller første. Jeg har nå inntrykket av at de fleste tisper faktisk er veldig mye mer greiere enn hannhunder. Men har nå lurt litt på dette. Klarer ikke helt å se at det blir like alvorlig med tispene, men har nå hørt at tisper kan barke skikkelig sammen og da er det ikke lenger pent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er hun med fremmede tisper? Blir det endel brysking, eller går det som regel greit?

Det blir en del brysking.

Er hun hundetreff-materiale, som i at hun kan slippes løs med flere hunder av forskjellig kjønn samtidig? Føler du at du må følge nøye med i slike situasjoner, eller kan du sette deg tilbake og slappe av (med litt sunn fornuft selvsagt).

Ikke hundetreffmateriale med mindre det er snakk om passeringstrening i bånd.

I tilfeller hvor hun blir involvert i en diskusjon, er det fort ferdig eller tror du det raskt kunne utviklet seg til ånkli slosskamp om du ikke bryter inn?

Det kunne nok utviklet seg til en slosskamp, desverre.

Hvordan er hun med valper og unghunder?

Ho er faktisk veldig flink med valper og unghunder!

Hvordan er virkeligheten med en gjennomsnitts tispa?

Vet ikke. :banana:

Jeg lurer litt på dette da jeg venter tispe, min aller første. Jeg har nå inntrykket av at de fleste tisper faktisk er veldig mye mer greiere enn hannhunder. Men har nå lurt litt på dette. Klarer ikke helt å se at det blir like alvorlig med tispene, men har nå hørt at tisper kan barke skikkelig sammen og da er det ikke lenger pent?

Den der kan ikke jeg svare på, for jeg er imellom før det går så langt. Jeg har en tispe som ikke har hatt det optimalt der ho har bodd tidligere, og det er mye som tyder på at ho ikke har fått den sosialiseringen som en valp bør få. Når vi trener veldig intensivt på dette med andre hunder, så går det veldig bra, og det er lite knuffing, men jeg tar allikevel ikke sjansen på å ta ho med på noe frislipp-treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cita er snart 7 år gammel og går greit med andre tisper når hun er løs. Hun bryr seg lite om andre hunder og vil helst bare være med menneskene eller lete etter mat :banana: I bånd brydde hun seg ikke om andre hunder overhodet før for 2-3 år siden når jeg fikk Tia. Derfor har vi trent masse på dette, og nå bryr hun seg lite om andre hunder selv i bånd, men jeg må være veldig obs på det. Dette gjelder både tisper og hannhunder.

Jeg holder likevel et godt øye til henne når hun er med andre tisper. Jeg vet at dersom hun blir irritert og knurrer, så er det større sjanse for at det blir slossing om hun er med en tispe eller om det bare er en kåt hannhund. Men jeg har aldri sett på det som et problem, kun bånd-problematikken som snart er over. Hun er med meg på jobben og omgås titalls andre tisper uten at jeg trenger å følge med.

Tia liker bare alt og alle hun, samme om det er tispe eller hannhunder. Men hun har vokterinstikt, og det har hendt at hun har voktet leker/mat når hun har vært i lag med andre hunder. Som oftest går det greit fordi den andre hunden trekker seg unna, men det hender også at det blir slossing pga dette. Og da hender det oftere med tisper enn med hannhunder (eller generelt når det er hunder med mye vokt i seg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er hun med fremmede tisper? Blir det endel brysking, eller går det som regel greit?

Freya er en wannabe sjefstispe som kan finne på å bråke der hun er usikker, men der hun vet hva plassen sin er går det helt fint.

C derimot, er bare blond.

Er hun hundetreff-materiale, som i at hun kan slippes løs med flere hunder av forskjellig kjønn samtidig? Føler du at du må følge nøye med i slike situasjoner, eller kan du sette deg tilbake og slappe av (med litt sunn fornuft selvsagt).

Freya fungerer mye bedre når hun kan slippes løs enn i bånd i slike situasjoner, så etter litt føling på det ved hilsing så kan jeg i de fleste tilfellene slippe henne og slappe av. (Spørsmålet er bare om hun kommer tilbake, men det er en annen diskusjon...)

C derimot, er bare blond.

I tilfeller hvor hun blir involvert i en diskusjon, er det fort ferdig eller tror du det raskt kunne utviklet seg til ånkli slosskamp om du ikke bryter inn?

Det går fort over om det blir en diskusjon. Hun er typisk schnauzer og bråker veldig verbalt. Aldri opplevd at det har vært tenner innvolvert da.

C derimot, er bare blond.

Hvordan er hun med valper og unghunder?

Litt samme ulla, noe som igjen bunner i litt usikkerhet (usikkerheten bunner igjen i at hun fikk seg noen umotiverte karameller som valp selv).

C derimot, er bare blond.

Hvordan er virkeligheten med en gjennomsnitts tispa?

Stort sett greit opplever jeg det som :banana:

Klarer ikke helt å se at det blir like alvorlig med tispene, men har nå hørt at tisper kan barke skikkelig sammen og da er det ikke lenger pent?

Jeg sitter og med inntrykket at det ikke blir like alvorlig. Tisper kan gjerne barke sammen de også, men jeg har i alle fall aldri opplevd personlig at tenner har vært innvolvert.

Edit: Margrete syntes jeg var slem med C. Må bare presisere at hun er en enkel liten tispe som går overens med alt og alle. Logrer bare hun, ellers så går hun unna hvis hun opplever det ubehagelig :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå slipper ikke jeg mine hunder med fremmede hunder i tide og utide, men det har gått fint de gangene jeg har valgt å gjøre det. Whippeten min har blitt påflydd av ei rabiat tispe (samme tispe fløy på verdens mest konfliktsky whippettispe sekundet etterpå), og hun har kranglet om mat med en kastrert hanhund og med lundehunden med det samme sistnevnte flyttet inn (ikke nå lenger). Nå skal det sies at lundehunden er veldig snar til å vise tenner (uten å mene det så hardt, ser det ut til), og det tok visst litt tid før de skjønte hverandre.

Har aldri hatt hunder som har bitt hull i en slåsskamp, og det har vært over omtrent før jeg har fått snudd meg. Jeg vet ærlig talt ikke om tispekrangler er så mye verre enn mellom hanhunder, slik myten sier. Det jeg HAR hørt om, er tisper i samme hushold som aldri kommer overens - men også det skjer med hanhunder, så jeg tror ikke det er noen større forskjell der heller.

Summa summarum opplever jeg ikke tispene mine som særlig bitchy, men så er ingen av dem av raser der sammekjønnsaggresjon normalt skal være noe særlig problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Tinka - en 5,5 år gammel kastrert (for 2,5 år siden) labradortispe.

Hvordan er hun med fremmede tisper? Blir det endel brysking, eller går det som regel greit?

Det går alltid veldig greit. Tinka er vennlig mot alle, men allikevel tilpasningsdyktig nok til å trekke seg unna om en fremmed hund bitcher litt.

Er hun hundetreff-materiale, som i at hun kan slippes løs med flere hunder av forskjellig kjønn samtidig? Føler du at du må følge nøye med i slike situasjoner, eller kan du sette deg tilbake og slappe av (med litt sunn fornuft selvsagt).

Hundetreff-materiale til de grader. Hun går godt overens med alle hunder av begge kjønn, i alle aldrer og av alle raser. Det eneste jeg må følge med litt på, er at hannhunder ikke overkjører hun helt - hun er mildt sagt populær blant hanner. Men ellers er det ikke noe problem i forhold til andre hunder.

I tilfeller hvor hun blir involvert i en diskusjon, er det fort ferdig eller tror du det raskt kunne utviklet seg til ånkli slosskamp om du ikke bryter inn?

Jeg har opplevd én eneste gang at en annen tispe har begynt å bitche litt mot Tinka, og da trakk hun seg umiddelbart ut av situasjonen. Hun ville aldri ha latt en ekkel situasjon utvikle seg til en slåsskamp, med mindre hun virkelig ikke hadde hatt noen mulighet til å komme seg unna, men selv da har jeg problemer med å se for meg at hun faktisk hadde forsvart seg særlig med glefsing også videre.

Det hun derimot har en tendens til å gjøre, er å gå mellom to andre hunder som begynner å kjefte litt på hverandre - og da pleier de som oftest å slutte med en gang.

Hvordan er hun med valper og unghunder?

Kjempegrei! Tilpasser atferd i forhold til hvor stor og frampå valpen/unghunden er - om den trenger å dempes ned, om den trenger en rolig hund som bare er der (så valpen kan bli varm i trøya i eget tempo), eller om den bare har lyst til å leke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er hun med fremmede tisper? Blir det endel brysking, eller går det som regel greit?

Det kommer i grunnen veldig ann på situasjonen. I bånd er hun litt usikker, så da kan hun finne på å "bitche" .- altså snappe, glefse, gi beskjed "KOM DEG VEKK!"

Løs så går det helt fint, så lenge det ikke er setter. Hun er ikke noe glad i setteren, og legger gjerne på sprang kjeftene bak, dersom de løper avgårde. Uavhengig om det er tispe eller hannhund. :banana:

Er hun hundetreff-materiale, som i at hun kan slippes løs med flere hunder av forskjellig kjønn samtidig? Føler du at du må følge nøye med i slike situasjoner, eller kan du sette deg tilbake og slappe av (med litt sunn fornuft selvsagt).

Jeg har ikke hatt problemer så langt på treff. Jeg er veldig observang hvis vi går plasse hvor vi kan treffe settere (det kan man jo overalt, men spessielt på noen plasser er det flere settere) men ellers er hun ikke noe problem.

I tilfeller hvor hun blir involvert i en diskusjon, er det fort ferdig eller tror du det raskt kunne utviklet seg til ånkli slosskamp om du ikke bryter inn?

Det er fort ferdig. Det går mer i kjefting. Hadde hun kunnet snakket så hadde hun nok bare ropt "Kom deg til h vekk fra meg!!"

Hvordan er hun med valper og unghunder?

Ingen problem. Hun inviterer til lek og er veldig forsiktig. Nå er hun jo født og oppvokst med det 3.kullet her nå, så noe annet hadde jeg faktisk ikke foventet. Dog kan hun bli litt hard i lek, da hun bruker kropp, ikke tenner i lek.

Hvordan er virkeligheten med en gjennomsnitts tispa?

hæ?

Jeg lurer litt på dette da jeg venter tispe, min aller første. Jeg har nå inntrykket av at de fleste tisper faktisk er veldig mye mer greiere enn hannhunder. Men har nå lurt litt på dette. Klarer ikke helt å se at det blir like alvorlig med tispene, men har nå hørt at tisper kan barke skikkelig sammen og da er det ikke lenger pent?

Tror det kommer veldig ann på rase, dominans og erfaringer fra hunden sin side.

Vi har overkant av hannhunder her, og har ingen problem med å ta en ny hannhund vi passer på inn i flokken. Flokkleder (også hannhund) gir beskjed hvor han ligger i rang, så er det ferdig. Tispene er litt mer bitchy, og gir mer beskjed en hannhundene her i huset. Hvorfor aner jeg ikke, men hannhunder har jo en tendens til å klenge på tisper... og la oss si det slik, hannhunder som har vært her hos oss har fort lært seg at det ikke er greit, man skal respektere damene.

Om det er noen i flokken vår som ryker sammen med noen, så må det være eldste tispen. Hun er skikkelig alfa tispe, og når hannhunden tok over flokken (da var det noen fighter) så har hun ikke lenger noe hun skal si, men prøver å regjere over de hun kan. Dette har endt i fighter noen ganger, men aldri verre en at de har ordnet opp selv, og det har aldri vært noen skade på noen av hundene!

Men jeg tror at når tisper ryker sammen, så er det værre en når hannhunder gjør det. De bruker mer tenner, hannhunder bruker vekt. (er min erfaring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er i orden Mari, men jeg har rappet innlegget ditt, spør om tisper ved å bare skrive bittelitt om hos deg :banana:

Bare positivt at det kommer en tråd om tisper og! :banana:

Jeg snakker utifra mine to forrige tisper jeg. Jeg håper det går greit selv om de ikke lenger er blandt oss.

Hvordan er hun med fremmede tisper? Blir det endel brysking, eller går det som regel greit?

Bacon (3 år): I 99.9% av alle tilfeller gikk det helt strålende. Hun var den som gikk imellom nå det ble bråk, og den som ble brukt på aggressive hunder. En sånn vaktmester-hund som det finnes veldig få av. Bortsett fra at hun hadde et intenst hat mot enkelte Schäfere.

Moshi (1,5 år): Gikk alltid fint med tisper som var eldre enn henne, var superdempende og bare søt. Med tisper som var yngre og/eller "svake" så ble hun en mobber som bare måtte gni det inn at hun var større og sterkere. Men ingen slossing, måtte bare ta henne i bånd til hun roet seg og så gikk det som regel greit. Jeg ble flink til å lese hvilke hunder som "tålte henne" om det kan sies sånn?

Er hun hundetreff-materiale, som i at hun kan slippes løs med flere hunder av forskjellig kjønn samtidig? Føler du at du må følge nøye med i slike situasjoner, eller kan du sette deg tilbake og slappe av (med litt sunn fornuft selvsagt).

Bacon: Ja, definitivt. Egentlig uten unntak.

Moshi: Måtte følge med på de svakere hundene slik at hun ikke fikk utnyttet seg av de. Men om det første møtet gikk bra så var hun hur lugn som helst.

I tilfeller hvor hun blir involvert i en diskusjon, er det fort ferdig eller tror du det raskt kunne utviklet seg til ånkli slosskamp om du ikke bryter inn?

Bacon: De (type 2) gangene hun havnet i slosskamp måtte jeg bryte inn. Hun ga aldri noen skrammer, men fikk noen hull selv.

Moshi: Måtte garantert ha brutt inn om ting hadde utviklet seg. Typisk bulldog med bit og hold, men lett å avbryte. Det ble aldri noen sår, men det var nok fordi jeg var der med en gang.

Hvordan er hun med valper og unghunder?

Bacon: Aldeles strålende, en herlig oppdrager.

Moshi: Kjip pøbelfrø med ungtisper, fin med små valper.

Klarer ikke helt å se at det blir like alvorlig med tispene, men har nå hørt at tisper kan barke skikkelig sammen og da er det ikke lenger pent?

Åh, jeg har sett tisper med inbitt ønske om å virkelig rive hverandre i filler. De kan være kjipe de også, og det kan bli riktig så stygt. Men jeg er også under inntrykket av at de oftere er mer forutsigbare enn gutta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med tisper og aggresjon mot andre hunder er nok veldig individuelt fra hund til hund. Varierer nok også en del fra rase til rase. Har selv en aussietispe på 5 år som aldri bråker med andre. Hun er heller ikke særlig interessert i å oppsøke andre hunder. Mor er best å være med. :banana:

Mitt inntrykk ellers er at tisper ikke er så oppsøkende når det gjelder andre hunder som det hannhunder er. De har liksom ikke så stort behov for å måle krefter med andre av samme kjønn som en del hannhunder kan ha. Løse hannhunder må liksom bort og sjekke ut andre hunder som de møter. For det kan jo være en søt tispe som de kan flørte med, eller en annen hannhund som de kan måle litt krefter med :banana:

Tispen min er helt ok med valper. Hun er bare ikke interessert i å være med dem. Igjen så er hun mest interessert i å være med meg. :lol:

Har hatt hannhund tidligere, og må nok si at hundelivet mitt ble mye enklere med tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver om Chili, tervuerentispe på 3 år, her. Vesla, strihåret dachs på 4 år, er bare søt, snill og grei, men litt usikker. Hun er ekstremt konfliktsky så det er aldri noe problem med henne og andre hunder, annet enn med valper og viltre unghunder som lett blir litt voldsomme og skumle.

Hvordan er hun med fremmede tisper? Blir det endel brysking, eller går det som regel greit?

Dersom ikke den andre tispa "ypper" med henne først går alt veldig fint. Hun leker nok bedre med hannhunder, men hun bråker sjelden med andre tisper og kan leke fint med dem og. Hun går gjerne bedre med tisper som er yngre eller litt eldre enn henne. De (tre) gangene det har oppstått konflikter mellom henne og en annen tispe har de begge vært jevngamle. Disse konfliktene har dreid seg om pinner og baller, bare for å ha nevnt det.

Er hun hundetreff-materiale, som i at hun kan slippes løs med flere hunder av forskjellig kjønn samtidig? Føler du at du må følge nøye med i slike situasjoner, eller kan du sette deg tilbake og slappe av (med litt sunn fornuft selvsagt).

Ja, det går oftest fint, som nevnt. Litt knuffing kan det jo bli, men så fort de finner ut av hverandre(ved snusing) går det bra.

I tilfeller hvor hun blir involvert i en diskusjon, er det fort ferdig eller tror du det raskt kunne utviklet seg til ånkli slosskamp om du ikke bryter inn?

Jeg tar ingen sjanser, så dersom det oppstår bråk mellom henne og en annen hund prøver jeg å bryte inn så fort som mulig. Jeg tror nok det er er mer lyd enn alvor som regel, men en kan jo aldri vite.

Hvordan er hun med valper og unghunder?

Unge hannhunder synes hun er fantastisk og de er nok de aller beste lekekameratene. Tisper også for så vidt. Hun er stort sett snill og grei med de fleste. Litt høy haleføring kan det jo bli, men ikke noe mer enn det. Små valper skjønner hun seg nok ikke helt på, tror jeg, men hun er alltid snill og rettferdig med dem. :banana: Litt eldre valper leker hun gjerne med.

Hvordan er virkeligheten med en gjennomsnitts tispa?

Veldig grei. :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er hun med fremmede tisper? Blir det endel brysking, eller går det som regel greit?

Norma er egentlig bare snill og søt hun, men hun har et problem med usikkerhet i møte med fremmede hunder. Det kan gjerne bli litt knurring og "boffing" fram til hun har hilst, hun tror nemlig skremming er beste forsvar :banana: Når hun først har skjønt at de(n) andre ikke er farlige går det helt fint.

Dog har hun ressursforsvar mot alle andre enn Orry, men det går jo greit om andre hunder ikke stikker nesa i hennes mat eller godbiter. Da blir hun skikkelig kjeftesmelle nemlig...

Er hun hundetreff-materiale, som i at hun kan slippes løs med flere hunder av forskjellig kjønn samtidig? Føler du at du må følge nøye med i slike situasjoner, eller kan du sette deg tilbake og slappe av (med litt sunn fornuft selvsagt).

Ja, det går egentlig helt greit :banana:

I tilfeller hvor hun blir involvert i en diskusjon, er det fort ferdig eller tror du det raskt kunne utviklet seg til ånkli slosskamp om du ikke bryter inn?

Hun har aldri vært i ordentlig diskusjon, men jeg ser for meg at ressursforsvaret kan føre til diskusjon dersom den andre hunden går inn for det.

Hvordan er hun med valper og unghunder?

Basert på et par nylige erfaringer er hun ikke spesielt begeistret for valper, men unghunder går greit.

Edit: Norma er kanskje ikke helt voksen, men det nærmer seg vel... Hun er 21 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!Som du har intrykk av så er også mitt intrykk av at tisper oftes går bra sammen.Jeg har nå min andre hund tispe var forriga også.Passer/kjenner mange andre tisper og ingen er noe "Bitcy",sure,eller slossete av seg i det hele tatt.Utrolig greie hunder.

Er rett i at begynner tisper slåss er det ofte veldig alvorlig men,i løpet av 15 år som tispe eier og passet utrolig mange tisper har jeg aldri vært borte i noen slåsskamp.Forrige hunden min ble litt bestemt på gammle dagene men,var ofte bare nok med kun et blikk eller lite knurr til den andre hunden.Må legge til at Vanja,Engelsk Setteren jeg hadde var veldig påpasselig mot hunde vennenne sine da.Fikk de juling/kjeft av andre hunder var hun raskt ute med forsvare vennenne sine altså!Fin teknik da som ikke medførte skader eller noe.Hun dyttet NESA,hardt i siden på "slemme" hunden!Hihi!

hun jeg har nå er litt engstelig av seg så hun unngår bråk,kan slippes med alle hunder uten problem.Går overens med alle sammen.Valper og unghunder er bare gøy :banana:

Blir 3 år til sommeren så hun er veldig leken selv.Ikke for si noe galt med hann hunder men,jeg liker tisper best og kommer alltid til ha det :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er hun med fremmede tisper? Blir det endel brysking, eller går det som regel greit?

Hun er underdanig til alle. Aldri brysket seg til en eneste tispe.

Er hun hundetreff-materiale, som i at hun kan slippes løs med flere hunder av forskjellig kjønn samtidig? Føler du at du må følge nøye med i slike situasjoner, eller kan du sette deg tilbake og slappe av (med litt sunn fornuft selvsagt).

Hun kan slippes løs med alt, så fremt den andre ikke angriper henne. Tessa ville aldri "svart", men. Med "likesinnede" leker hun fint, aldri noe bråk.

I tilfeller hvor hun blir involvert i en diskusjon, er det fort ferdig eller tror du det raskt kunne utviklet seg til ånkli slosskamp om du ikke bryter inn?

Hun har aldri vært i diskuon med noen.

Hvordan er hun med valper og unghunder?

KJempesnill og forsiktig.

Hvordan er virkeligheten med en gjennomsnitts tispa?

Den er veldig fin :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver om Kali i og med at Mitra er så ung.

Hvordan er hun med fremmede tisper? Blir det endel brysking, eller går det som regel greit?

Hun går helt fint sammen med fremmede tisper, så lenge de også er greie. Hvis de viser aggressivitet reiser hun bust og blir usikker, men hopper aldri på dem.

Er hun hundetreff-materiale, som i at hun kan slippes løs med flere hunder av forskjellig kjønn samtidig? Føler du at du må følge nøye med i slike situasjoner, eller kan du sette deg tilbake og slappe av (med litt sunn fornuft selvsagt).

Hun er vel ikke akkurat hundetreff-matriale fordi hun er ikke interessert i å leke med andre hunder, hun søker helst mennesker. Så det blir vel egentlig bare til at hun suller rundt på egenhånd.

I tilfeller hvor hun blir involvert i en diskusjon, er det fort ferdig eller tror du det raskt kunne utviklet seg til ånkli slosskamp om du ikke bryter inn?

Det blir veldig fort ferdig.

Hvordan er hun med valper og unghunder?

Uinteressert i valper. Unghunder kan hun kjefte litt på hvis de blir for voldsomme.

Hvordan er virkeligheten med en gjennomsnitts tispa?

Jeg synes det går relativt problemfritt. Hvis jeg skal klage på noe, så er det ikke i forhold til andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt bare to tisper.Første collie,perfekt med alt og alle,bare elsket valper og unghunder.Andre schafer,ikke hyggelig med andre tisper,likte ikke valper no særlig heller.Kunne egentlig bare omgås hanner,dårlige opplevelser som valp gjorde henne til en skikkelig rase hater(sin egen). Hadde hun fått muligheten hadde hun gladelig drept andre schafer tisper,hun var lydig ellers hadde hun nok blitt avlivet ganske ung...Inntrykket mitt er hvertfall at tispe slagsmål er råere enn mellom hanner,men det er sikkert delte erfaringer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er hun med fremmede tisper? Blir det endel brysking, eller går det som regel greit?

Aynï (16mnd): går sammen med alt som fins på to og fire bein. Så lenge de ikke fyker i strupen hennes og begynner å slåss (noe som har skjedd en gang), er hun underdanig og leken - fryktelig valpete.

Tulla (4år): (stor forskjell mellom kjente og ukjente tisper, men la oss ta de ukjente, siden du spurte): litt brysking, lar seg slett ikke pille på nesen. Prøver den andre å yppe, svarer hun villig. Vil den andre leke, er hun gjerne med på det også. Hun er generelt "redd" for å komme langt ned på den berømte stigen, og hun virker veldig obs på det når hun omgås andre hunder. Men samtidig er hun fryktelig leken og vil gjerne løpe. Hun tar ofte på seg sjefsrollen. Noen ganger er hun i lekehumør, og ypper noe sykt for å få den andre til å leke med henne på hennes premisser. Alder spiller mindre rolle, men hun liker ikke å bli satt på plass av eldre tisper; mener hun vet best selv. Vil andre tisper være i fred, godtar hun dette.

Er hun hundetreff-materiale, som i at hun kan slippes løs med flere hunder av forskjellig kjønn samtidig? Føler du at du må følge nøye med i slike situasjoner, eller kan du sette deg tilbake og slappe av (med litt sunn fornuft selvsagt).

Aynï: definitivt. Hadde jeg bare hatt innkallingen 100% i orden..! :banana: Hadde det vært opp til Aynï hadde hun lekt dagen lang med alle hun så.

Tulla: ja, til en viss grad. Men her kan jeg slett ikke slappe av på noe vis, jeg må følge med hele tiden. Leker hun fint med noen, kan jeg slappe mer av. Ser jeg at hun og en annen hund prøver seg litt frem med hvor de har hverandre, følger jeg NØYE med, og evt avbryter dersom det går for langt (i mine øyne). Men hun kan kontrolleres med ord, og sier jeg at hun skal oppføre seg pent, så gjør hun stort sett det.

I tilfeller hvor hun blir involvert i en diskusjon, er det fort ferdig eller tror du det raskt kunne utviklet seg til ånkli slosskamp om du ikke bryter inn?

Aynï: har bare forsvart seg en gang da hun ble angrepet, klarer seriøst ikke se for meg henne slåss i grunnen. Hun bare underkaster seg; legger seg på rygg.

Tulla: her blir det kjapt bråk! Det utvikler seg til slåsskamp dersom jeg ikke avbryter, men slåsskampen er aldri alvorlig (hun har aldri skadet noen, og jeg har kjent bittet hennes i "kamp"). Jeg klarer fint å avbryte slåsskampen, og kan slippe henne løs rett etterpå, og ha henne under verbal kontroll.

Hvordan er hun med valper og unghunder?

Aynï: skal leke. Hele forbaska tiden. Eier selvkontroll på linje med en valp.

Tulla: kommer an på om hun føler jeg "godtar" valpen eller ikke (er jeg nervøs for at hun skal være for hard, blir hun usikker og som troll i ord blir hun gjerne for hard). De aller fleste valper godtar hun og er snill og rettferdig med. Merkelig nok liker hun ikke spanielvalper, og kan knurre til de om de nærmer seg. Settere går helt fint. :lol:

Hvordan er virkeligheten med en gjennomsnitts tispa?

Tja.. jeg føler egentlig ikke jeg har noen gjennomsnittstispe, så jeg vet ikke! Noen ganger føler jeg Tulla er en skikkelig bitch, andre ganger er hun bare snill og grei og leken. Aynï oppfører seg som en valp enda, og slett ikke som en voksen cairn-tispe, så jeg føler jeg faller utenfor målgruppen. :lol: Aynï er jo grei og ukomplisert, og siden Tulla i så stor grad kan styres verbalt, opplever jeg det ikke som et problem at hun vil være litt sjef. Hun får aldri være "uoppdragen" og bitchy mot andre hunder, og hun får ikke lov å yppe. Men om hun synes det er okei å være på toppen, og de andre syns det er greit at Tulla er der og hun er rettferdig, så lar jeg henne få lov - selv om sjefsrollen kanskje bare er noe hun innbiller seg av og til! :banana:

Jeg lurer litt på dette da jeg venter tispe, min aller første. Jeg har nå inntrykket av at de fleste tisper faktisk er veldig mye mer greiere enn hannhunder. Men har nå lurt litt på dette. Klarer ikke helt å se at det blir like alvorlig med tispene, men har nå hørt at tisper kan barke skikkelig sammen og da er det ikke lenger pent?

Jeg har fått litt motsatt inntrykk; har hatt en hannhund som var grei med andre hanner (løs i alle fall) og som praktisk talt aldri svarte på tiltale. Utageringen var vel det som gjorde at han lignet mest en hannhund. Tulla er jo rene slåsskjempen i forhold, mens Aynï bare er valpete. Men selv om Tulla slåss, så er det aldri alvorlig; hun har som sagt aldri skadet noen og heller aldri blitt skadet, og hun har - dessverre - slåss med en del hunder, tisper som hanner. Hvis en hannhund ypper og har nerver nok til å faktisk prøve å bestemme over henne, så kan det lett bli bråk. Hvis han svarer henne kratig når hun setter han på plass, svarer hun han igjen, og har han motet til det, kan de begynne å slåss. Har inntrykk av at det er veldig få hanner som kan tenke seg å slåss med tisper, men at det er enklere for en tispe å fyke på/forsvare seg mot en hann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er hun med fremmede tisper? Blir det endel brysking, eller går det som regel greit?

Det går alltid greit! Hun kan si ifra, men aldri uten en GOD grunn..

Er hun hundetreff-materiale, som i at hun kan slippes løs med flere hunder av forskjellig kjønn samtidig? Føler du at du må følge nøye med i slike situasjoner, eller kan du sette deg tilbake og slappe av (med litt sunn fornuft selvsagt).

Ja, det vil jeg si, men jeg må heller følge med så hun ikke blir hersjet med, eller buldret over av større hunder..

I tilfeller hvor hun blir involvert i en diskusjon, er det fort ferdig eller tror du det raskt kunne utviklet seg til ånkli slosskamp om du ikke bryter inn?

Hun har aldri vært i en "ordentelig diskusjon" før, men de gangene hun har sagt i fra, så sier hun i fra, og ferdig med det..

Hvordan er hun med valper og unghunder?

Med små valper er hun snill, men med unghunder er hun utålmodig, og "streng"

Hvordan er virkeligheten med en gjennomsnitts tispa?

Det kan jeg vel egentlig ikke svare deg på, siden jeg bare har en tispe.. :banana:

Jeg lurer litt på dette da jeg venter tispe, min aller første. Jeg har nå inntrykket av at de fleste tisper faktisk er veldig mye mer greiere enn hannhunder. Men har nå lurt litt på dette. Klarer ikke helt å se at det blir like alvorlig med tispene, men har nå hørt at tisper kan barke skikkelig sammen og da er det ikke lenger pent?

Jeg er helt tispefrelst, og synes i mange situasjoner at de har et ufortjent dårlig "bitche" rykte.. Jeg føler litt at om du blir bestis med ei tispe, så gjør hun alt for deg..!

Jeg har bare sett tisper barke skikkelig en gang, og det var ikke pent å se på.. vet ikke sikkert om det er noe fakta i det, men jeg opplever at når tispene først sloss, så sloss de alvorlig, og over alvorlige ting.. Hannhunder er kanskje litt mer knuffete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tispen her er ikke videre glad i andre tisper, men på treff og slikt bare skyr hun dem. Innendørs tør hun ikke gjøre noe med tisper for hun vet hun får kjeft så hun kommer bort til meg og ber meg om å jage dem bort :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer for våre gamle hunder om det er greit.

Laila, berner sennen - ble 8 år:

Aldri noe brysking, hundetreff materiale og aldri i noen situasjoner. Kunne slappe 100 av, og også grei med valper.

Trixie - bearded collie - ble 13 år:

Samme som Laila

Clara, berner sennen - ble 13 år:

Litt redd andre hunder særlig i bånd. Stort sett greit med andre tisper, med mindre de startet noe. Grinete mot hannhunder, særlig hvis de var innpåslitne. Stort sett grei løs, men vi fulgte litt med på hundetreff. Grei med valper.

Må legge til at hun fikk litt lite sosialisering med andre hunder som valp.

Ellie:

Teller vel ikke ettersom hun bare er 5 mndr, men hun er iallefall bare overlykkelig og logrer med hele kroppen til andre hunder. Med mindre de er svære og fremmede, da kan det være litt skummelt de første minuttene.

Min erfaring samlet: Stort sett veldig lite bråk med tisper :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er hun med fremmede tisper? Blir det endel brysking, eller går det som regel greit?

Akita krangler med ei over ein pinne ( standar på trening egentlig), men er mest brysking, men har og skilt de. De er like gammle.

Er hun hundetreff-materiale, som i at hun kan slippes løs med flere hunder av forskjellig kjønn samtidig? Føler du at du må følge nøye med i slike situasjoner, eller kan du sette deg tilbake og slappe av (med litt sunn fornuft selvsagt).

Kan slippe uten problmer, tenker ikkje på at ho er der engang.

I tilfeller hvor hun blir involvert i en diskusjon, er det fort ferdig eller tror du det raskt kunne utviklet seg til ånkli slosskamp om du ikke bryter inn?

Med Kaisa (ho som ho krangler om pinnen) kan det bli en skikkelig slosskamp, men ellers er ho snill pike.

Hvordan er hun med valper og unghunder?

Helt fantastisk

Hvordan er virkeligheten med en gjennomsnitts tispa?

Helt topp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo Bonnie bare 14 mnd så hun kan vel ikke kalles voksen ennå.

Uansett tror jeg jeg begynner å se tendensene :lol:

Hvordan er hun med fremmede tisper? Blir det endel brysking, eller går det som regel greit?

Går igrunn greit. Noen setter henne virkelig på plass bare ved å se på henne mens andre har hun liten respekt for.

Hun reagerer ikke på andre tisper når hun er i bånd.

Hannhunder som snuser henne i rumpa kan hun derimot være litt brysk mot.

Er hun hundetreff-materiale, som i at hun kan slippes løs med flere hunder av forskjellig kjønn samtidig? Føler du at du må følge nøye med i slike situasjoner, eller kan du sette deg tilbake og slappe av (med litt sunn fornuft selvsagt).

Jeg vet faktisk ikke om hun er det. (Håper å finne det ut snart bare det er noen som klarer å lage ett treff i nærheten :banana: )

Hun har jo flydd løs med hunder før men da var hun valp. Tror hun vil være unnvikende men hvis noen først får henne i gang kommer hun til å ta helt av

I tilfeller hvor hun blir involvert i en diskusjon, er det fort ferdig eller tror du det raskt kunne utviklet seg til ånkli slosskamp om du ikke bryter inn?Jeg ser at hun har lett for å gire seg opp litt vel mye og har brutt inn ett par ganger.

Vet ikke om det hadde skjedd noe men bedre føre var.

Hvordan er hun med valper og unghunder?

Hun var litt voldsom ovenfor Chili til Monica men hun har møtt ett par andre valper nå og de får lov til å klatre på henne og være helt tullinger. Til slutt tar lekelysten over så da må jeg passe godt på.

Hun er litt for voldsom når hun leker til å leke med så små tasser :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er hun med fremmede tisper? Blir det endel brysking, eller går det som regel greit?

Nå som hun har blitt ordentlig voksen i hodet er hun så absolutt mye mer omgjengelig enn det hun var tidligere. Hun har aldri vært av typen som slåss eller slikt, men hun kan virke svært provoserende på andre tisper fordi hun mot enkeltindivider kan oppføre seg veldig dominerende og derav irriterende. Noen hunder knøvler hun ned og gir fullstendig f, andre hunder går hun skikkelig godt overens med. Hun går blant annet dårlig sammen med sin egen halvsøster fordi de begge klatrer på hverandre og provoserer hverandre. På tur er det aldri noe tull i møte med andre hunder, hverken hanner eller tisper. Hun går alltid godt overens med hanner. Så alt i alt vil jeg si det går bra.

Er hun hundetreff-materiale, som i at hun kan slippes løs med flere hunder av forskjellig kjønn samtidig? Føler du at du må følge nøye med i slike situasjoner, eller kan du sette deg tilbake og slappe av (med litt sunn fornuft selvsagt).

Hun kan slippes på alle hundetreff vi er på, så vidt jeg har lagt merke til i hvertfall. Det eneste jeg har lagt merke til er denne bølle-tendensen hun kan ha ovenfor mindre dominante tisper - tisper som er litt forsiktige. Hun plukker seg liksom ut hunder som hun terroriserer. I slike tilfeller er jeg nødt til å gå inn og få henne vekk fra det. Som regel holder det at jeg sier ifra skikkelig, så gir hun seg fort (det hun gjør er knøvling - alt for voldsom lek). Det som er rart er at dette aldri skjer på treff der vi ikke kjenner hunder fra før. Det skjer bare med hunder som hun kjenner godt fra før. Og det skjer oftere de gangene moren min også er med på treff - det er henne bikkjedyret lever og ånder for. Generelt er det uproblematisk for oss å være på treff. Som regel er Chess uinteressert i de andre hundene og dasser vel i grunnen mest rundt på egenhånd. Det hender hun finner en soulmate hun leker og koser seg med, men som regel er andre hunder ikke veldig spennende veldig lenge. Sære hunden min.

Hun lar seg forøvrig ikke plukke på nesen, og jeg har aldri opplevd at Chessea har blitt bøllet med av andre hunder, bortsett fra da jeg var hos oppdretteren i fjor sommer. Da var hun ikke mye kjepphøy som en del av en allerede veletablert hundeflokk med både tisper og hanner. Det var skikkelig spennende og interessant for meg å se hvordan hele bikkja måtte ta seg sammen for å fungere sammen med de andre uten å havne i konflikter (hun er jo vant til å herske som hun vil hjemme). Hun oppførte seg så ydmykt ift de andre og unngikk enhver form for konfrontasjon eller i det hele tatt - viste ikke adferd som kunne virket provoserende på noen av de andre. Med det mener jeg at hun respekterte de andre hundenes ting, leker, mat, soveplasser osv. Hjemme er hun jo helt ufyselig sånn sett - hun erter jo på seg enhver hund ved å demonstrere at hun er herskerinnen i sitt eget hus (type; ligger i senga og ruller rundt). Dette ble kronglete forklart, men håper det gir noen mening.

I tilfeller hvor hun blir involvert i en diskusjon, er det fort ferdig eller tror du det raskt kunne utviklet seg til ånkli slosskamp om du ikke bryter inn?

Det tror jeg kommer veldig an på hvordan situasjonen var, hva den dreide seg om om hvilken annen hun som var involvert. Hun har bare slåss en gang, og det med denne halvsøsteren sin. Det var i en svært stressende situasjon der hundene ikke ble presentert for hverandre på en god måte. Det var vi som eiere av de to hundene som burde ha håndtert den situasjonen på en helt annen måte. Som regel hvis Chessea er involvert i noe knuffing har det med ressursforsvar ovenfor andre hunder å gjøre - hun prøver å ta ting fra andre hunder eller omvendt, f.eks. et griseøre. Men som sagt - aldri slåssing. Jeg tror allikevel hun er typen til å kunne gå inn i en slåsskamp dersom en annen hund oppfordrer til det - sånn er rasen kjent for å være. De oppfordrer sjelden til kamp selv, men svarer med samme mynt dersom de blir angrepet/fornærmet.

Hvordan er hun med valper og unghunder?

Kjefter og smeller (kun lyd) på innpåslitne valper, men unngår dem så godt hun klarer. Tar aldri i dem og setter dem vel ikke egentlig på plass heller. Går vekk og sutrer. Unghunder er uproblematisk med mindre de biter tak i pelsen hennes eller er overivrige - da kan hun være voldsom tilbake og gi beskjed. Også her i størst grad "verbalt". Hun vet å bruke kjeften på de som irriterer henne. Med bittesmå valper er hun svært forsiktig i lek og oppfører seg veldig fint synes jeg. Det samme gjelder forøvrig i lek med små hunder - hun oppfører seg sånn størrelsen på hunden tilsier at hunden tåler å bli behandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har èn tispe og tre hanner hjemme.

Men det er de to yngste hannene (2 og 3 år) jeg hadde tatt med meg hvis jeg skulle på felles-slippe-treff, ja...

Tispen er Dronningen med stor D hjemme. Full kontroll på gutta' sine, og regjerer med jernhånd. Hun er "kaksete" med andre tisper (full bust, krøllhale, går og knurrer og vil helst ha de liggende på rygg - alt. hylende løpende i andre retningen).

JEG kontrollerer henne, og fjerner henne før noe alvorlig skjer (men ja - hun kan deffinitivt sloss med andre tisper).

På treff kan hun raskt plukke ut en av de yngre tispene og "buste" skikkelig - og helst mobbe den hele kvelden - da er andre tisper uinteressante.

Hun er enestående snill med valper - store og små, og de to yngste hannene mine er begge to adoptivbarn av henne. De vaskes, pusses og stelles regelmessig - og de elsker henne over alt på denne jorden!

Men i min rase - kjøp hannhund hvis man vil være mest sikker på å få en som takler felles-slipping...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har èn tispe og tre hanner hjemme.

Men det er de to yngste hannene (2 og 3 år) jeg hadde tatt med meg hvis jeg skulle på felles-slippe-treff, ja...

Tispen er Dronningen med stor D hjemme. Full kontroll på gutta' sine, og regjerer med jernhånd. Hun er "kaksete" med andre tisper (full bust, krøllhale, går og knurrer og vil helst ha de liggende på rygg - alt. hylende løpende i andre retningen).

JEG kontrollerer henne, og fjerner henne før noe alvorlig skjer (men ja - hun kan deffinitivt sloss med andre tisper).

På treff kan hun raskt plukke ut en av de yngre tispene og "buste" skikkelig - og helst mobbe den hele kvelden - da er andre tisper uinteressante.

Hun er enestående snill med valper - store og små, og de to yngste hannene mine er begge to adoptivbarn av henne. De vaskes, pusses og stelles regelmessig - og de elsker henne over alt på denne jorden!

Men i min rase - kjøp hannhund hvis man vil være mest sikker på å få en som takler felles-slipping...

Susanne

Der greide du kort og greit å forklare hvordan også min Chess kan oppføre seg. At det går an å skrive et milelangt innlegg som meg, når det kan sies så kort og greit. Hehe. Det du beskriver tispa di som høres for meg ut som en ganske typisk tispe... :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...