Gå til innhold
Hundesonen.no

Goldendoodle/labradoodle

klaraolivia

Recommended Posts

Jeg ville vært seriøst bekymret dersom "kjendiser" valgte min rase/blanding/type hund, jeg... Man har jo utallige eksempler på at kjedishysteri avler useriøse oppdrettere som ser sitt snitt til å tjene en slant eller fem fordi nå skal ALLE ha nettopp den type hund...

Veldig enig.

Takk! Deilig å se at det er endel som skjønner ironien min :-)

Det er forskjell på å forstå ironien og på å synes at den er morsom :whistle: Når det er sagt; kos deg med valpen din, det er det viktigste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å forstå ironien og på å synes at den er morsom :banana: Når det er sagt; kos deg med valpen din, det er det viktigste!

Jada, jeg kan skjønne det. Men for meg så har all denne hylinga om at det er en blandingshund etterhvert blitt litt komisk ;-) det må jeg innrømme.. Og jeg mener fortsatt at det er hyggelig at kronprinsparet har anskaffet har anskaffet en doodle, jeg tror de får en fin hund de også. Så får de som banner doodler opp og ned bare forsøke å leve med dette, jeg tror nemlig at doodler er kommet for å bli :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg kan skjønne det. Men for meg så har all denne hylinga om at det er en blandingshund etterhvert blitt litt komisk ;-) det må jeg innrømme.. Og jeg mener fortsatt at det er hyggelig at kronprinsparet har anskaffet har anskaffet en doodle, jeg tror de får en fin hund de også. Så får de som banner doodler opp og ned bare forsøke å leve med dette, jeg tror nemlig at doodler er kommet for å bli :-)

Etter oppførselen til de to Labrador/Puddelblandingene jeg så i dag så håper jeg virkelig at avlen på disse blandingshundene begrenses betraktelig. For disse - eiet av forskjellige eiere, er hunder jeg helst skulle sett plassert langt på vidda eller i hundehimmelen. Hvor det gode gemyttet var hen der lurer jeg svært på. Og jeg kan forstå at disse blandingene ikke har slått an som førerhunder som var den tiltenkte oppgaven når de startet denne blandingshundavlen.

Jeg skulle ønske jeg kunne si at dette nok var "enestående" for disse to individene, men nææææ. Har sett for mye og hørt for mye, men dette gjelder da i hovedsak hunder fra en bestemt oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter oppførselen til de to Labrador/Puddelblandingene jeg så i dag så håper jeg virkelig at avlen på disse blandingshundene begrenses betraktelig. For disse - eiet av forskjellige eiere, er hunder jeg helst skulle sett plassert langt på vidda eller i hundehimmelen. Hvor det gode gemyttet var hen der lurer jeg svært på. Og jeg kan forstå at disse blandingene ikke har slått an som førerhunder som var den tiltenkte oppgaven når de startet denne blandingshundavlen.

Jeg skulle ønske jeg kunne si at dette nok var "enestående" for disse to individene, men nææææ. Har sett for mye og hørt for mye, men dette gjelder da i hovedsak hunder fra en bestemt oppdretter.

DET var jo ikke bra da! Hva skjedde? Var de sinte eller sloss de, eller gale på annen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET var jo ikke bra da! Hva skjedde? Var de sinte eller sloss de, eller gale på annen måte?

De viste tegn på hva jeg tolker som nervøsitet og angst, særlig ut fra måten de utagerte mot barn på. Og fryktagressjon hos hund er skummelt etter min mening. Det var også ca. 1 års aldersforskjell fra dem, begge fra samme oppdretter, men med ulike mødre dog samme far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg på noen måte tilhenger av organisert blandingsavl, men det er vel litt urettferdig å dømme alle labrador/puddelblandinger utfra at en oppdretter tydeligvis "avler" på dårlig hannhund. (som det høres ut som dette er.)

Jeg går jo ut fra at gemyttmessig dårlige hunder kan dukke opp hos mange oppdrettere, også de som avler renrasede hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De viste tegn på hva jeg tolker som nervøsitet og angst, særlig ut fra måten de utagerte mot barn på. Og fryktagressjon hos hund er skummelt etter min mening. Det var også ca. 1 års aldersforskjell fra dem, begge fra samme oppdretter, men med ulike mødre dog samme far.

Etter hva jeg har skjønt på dine innlegg så er du en skikkelig hundeekspert som kan meget om både hunder, avl og dressur. Så om du har sett to nervøse og engstelige blandingsbikkjer fra samme oppdretter så antar jeg at dette er sannheten og intet annet enn sannheten om både oppdretter og blandingsbikkjene og at man bør styre unna begge deler rett og slett. Hvis dine dystre spådommer slår til angående denne mixen ser det dystert ut for oss.

Det som er litt mer forunderlig er jo at de på svært mange hold får gode skussmål. I flere land er de jo også godkjent som en egen rase og blir betegnet som svært gode familiehunder av enormnt mnage mennesker.. Så om det er den eneste sanne sannhet du så med disse hundene er jeg kanskje ikke helt overbevist om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har skjønt på dine innlegg så er du en skikkelig hundeekspert som kan meget om både hunder, avl og dressur. Så om du har sett to nervøse og engstelige blandingsbikkjer fra samme oppdretter så antar jeg at dette er sannheten og intet annet enn sannheten om både oppdretter og blandingsbikkjene og at man bør styre unna begge deler rett og slett. Hvis dine dystre spådommer slår til angående denne mixen ser det dystert ut for oss.

Det som er litt mer forunderlig er jo at de på svært mange hold får gode skussmål. I flere land er de jo også godkjent som en egen rase og blir betegnet som svært gode familiehunder av enormnt mnage mennesker.. Så om det er den eneste sanne sannhet du så med disse hundene er jeg kanskje ikke helt overbevist om..

Useriøs avl foregår i alle raser, så at det også skjer blant doodlene er ikke noe sjokk. Man finner dårlige eksemplarer innenfor alle raser. Jeg tror ikke det finnes en sannhet om hver rase, alle hunder er forskjellige individer og at man har møtt hunder innenfor en rase som ikke ga noe bra inntrykk betyr det ikke at resten er på den måten også. :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette leste jeg akkurat i en annonse på finn, men hvilke land er den godkjent i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ikke nødt til å være ekspert for å kjenne igjen nervøse individer. Nå påstår vel aldri BDD at det hun sier er det eneste sanne. Hun uttrykker jo bare sine bekymringer om rasen. Det er ikke rart du får frekke svar når du legger ut slike nedlatende innlegg hvor du kritiserer erfaringene hennes.

Hva ønsker de egentlig å få ut av denne rasen? Hvorfor ikke heller bare kjøpe en puddel, så vet man hva man får? Avler de kun fordi det er "nytt og spennende"?

Jeg tror også doodler kommer for å bli, akkurat som chihuauaen gjorde for noen år siden:S Motehunder er aldri bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Du gjør det litt tungvint når du ikke siterer, men jeg kunne ikke se at hun noe sted påstår at det er noen land som har anerkjent noen doodle som egen rase.

Edit: Australia er det landet som har holdt på med doodleblandinger , da labradoodel, lengst, de har lagt prosjektet på hylla fordi de oppnådde ikke det ønskede resultatet som var å lage en røytefri og allergivennlig hund med de nødvendige egenskapene til å bli førerhunder. Det største problemet er kanskje at hundene har lite forutsigbare egenskaper både mentalt og mtp pelsstruktur. Det er ingen tvil om at blandingen har blitt populær hos mange mennesker, men det er ikke nok til å definere eller markedsføre det til hverken som en egen rase eller som en anerkjent blanding under godkjenning- det er faktisk svindel det. Dette er informasjon lest i ett gammelt Hundesport som jeg desverre har kastet, men jeg skal prøve å finne nr/årgang, slik at jeg har en kildehenvisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...