Gå til innhold
Hundesonen.no

Når begynte deres hannvalp å løfte beinet ved tissing?

Stripa

Recommended Posts

Skrevet

Som overskriften sier så lurer jeg på når hann valpen deres begynte å løfte opp beinet når de skulle tisse?

Lucas er litt over 3 mnd, og han gjorde dette allerede i forrige uke :lol: Det ser sååå morsomt ut :) :) Han gjør det ikke hver eneste gang, men han vi ser det hver dag. Og beinet løftes høyere og høyere for hver gang :P Først var det bare venstre beinet, men nå er det også det høyre.

Trodde ikke de begynte med dette før ca 7 mnd alder?

Skrevet
Som overskriften sier så lurer jeg på når hann valpen deres begynte å løfte opp beinet når de skulle tisse?

Lucas er litt over 3 mnd, og han gjorde dette allerede i forrige uke :lol: Det ser sååå morsomt ut :) :) Han gjør det ikke hver eneste gang, men han vi ser det hver dag. Og beinet løftes høyere og høyere for hver gang :P Først var det bare venstre beinet, men nå er det også det høyre.

Trodde ikke de begynte med dette før ca 7 mnd alder?

Fenris var godt over året før han begynte, men han gjør det veldig sjelden (er 3 år nå). Frost på 11 mnd har ikke gjort det enda, han på 3 mnd har heller aldri gjort det. Egentlig ganske morsomt, har 4 hannhunder i hus, og når jeg sipper de ut for å tisse er det ingen av de som løfter på foten når de skal gjøre sitt. De står på rekke og rad og tisser med alle 4 beina på bakken. Det hender de to eldste (3 og 5 år) løfter på foten nå vi går turer, men et er ikke ofte...

Skrevet

Han begynte NØYAKTIG på 6 mnds dagen sin :lol:

Men han vekslet mye mellom å løfte benet og "jentetisse" etter det, og i hagen og noen ganger på tur står han fortsatt med alle bena ned. Morgentissen og kveldstissen løfter han sjeldent benet opp.

Skrevet

Valpen min begynte rundt 3 måneders alderen,men han gjør det bare innimellom. Han eldste begynte rundt 5 månedersalderen, nå er han et og et halvt og løfter stort sett benet men ikke alltid. :lol:

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Det varierer voldsomt hvor gamle de er når de begynner å løfte beinet, og noen gjør det aldri, noen gjør det innimellom. Min begynte med det allerede når han var rundt 11 uker gammel og holdt på med det i noen uker før han slutta med å løfte beinet og begynte igjen når han var rundt 5 mnd gammel (og har fortsatt siden). Han var også litt mer tøff i trynet ovenfor andre hunder som valp enn jeg skulle ønske. Kanskje en sammenheng? Han har nå ihvertfall utvikla seg til å bli en grei kar da :lol:så langt

Skrevet

Var morsomt i begynnelsen, for da feilberegnet han hele tiden, bommet på lyktestolper og sånn, gikk for tett inntil, klarte ikke holde ballansen og snublet i egne bein hihi

Skrevet

Vi har hatt shibavalper som løfter på beinet fra de er 6,5 uker.... Akitaer er litt treigere, husker ikke helt, men vil tro de har vært rundt 6-7 måneder.

Skrevet

Jeg tror Pippin var et sted mellom ti og tolv uker da han kom seg opp i sofaen, derfra opp på sofabordet, der han løftet elegant på beinet og tisset på en lysestake. Da kunne han være veldig glad for at hele scenen faktisk var utrolig søt!

Skrevet

Marco var rundt 8-9 mnd tror jeg. Ikke spesiellt kjap, men ikke så veldig treg heller. Han kan ikke tisse på "jentemåten" lenger, han løfter alltid på beinet og han klarer å løfte det usannsynlig høyt også.Helst når han står skeivt oppover en grøft eller bakke så han nesten tryner. :whistle:

IMG_1756.JPG

helt typisk tissestilling..

Skrevet
Jeg tror Pippin var et sted mellom ti og tolv uker da han kom seg opp i sofaen, derfra opp på sofabordet, der han løftet elegant på beinet og tisset på en lysestake. Da kunne han være veldig glad for at hele scenen faktisk var utrolig søt!

Hahahaha!

Micko begynte å løfte beinet da han var 11-12 uker. Jeg trodde egentlig det var vanlig at de gjorde det så tidlig, så jeg tenkte ikke så mye over det egentlig :whistle:

Skrevet
Det varierer voldsomt hvor gamle de er når de begynner å løfte beinet, og noen gjør det aldri, noen gjør det innimellom. Min begynte med det allerede når han var rundt 11 uker gammel og holdt på med det i noen uker før han slutta med å løfte beinet og begynte igjen når han var rundt 5 mnd gammel (og har fortsatt siden). Han var også litt mer tøff i trynet ovenfor andre hunder som valp enn jeg skulle ønske. Kanskje en sammenheng? Han har nå ihvertfall utvikla seg til å bli en grei kar da :whistle:så langt

Vet du, jeg har også lurt på om det kan være en sammenheng her. Lucas er også veldig tøff i trynet mot andre hunder og litt mot folk, han hopper i ansiktet til voksne fremmede hunder uten å blunke engang, han er generelt en veldig dominant type, foreløpig i hvert fall :aww: Han trenger å bli satt litt på plass av hunder :P Kan være at han kanskje har mer testosteron..? Han rei (hvordan bøyer man verbet å ri? ) på tisper med løpetid allerede når han var 11 uker :P :P

Skrevet

Tror det er veldig individuelt.

Nå har vi to ung-ung hunder her, de er 6 og 11 mnd. Begge de har tisser med beinet oppe. Foffen (6mnd) løftet foten første gang da han var 13 uker. Hermis vet jeg ikke helt, han kom jo til oss ganske sent...

Teddy derimot var nærmere 3 før han løftet foten *host*

Skrevet

han eldste var treg, begynte i rundt 9mnd alderen. han andre begynte i 3mnd alderen, sånn innimellom, men begynte ikke for fullt før i fem mnd alderen. markere har han gjort siden 9 ukers alder, men uten å løfte benet :whistle:

Skrevet
Marco var rundt 8-9 mnd tror jeg. Ikke spesiellt kjap, men ikke så veldig treg heller. Han kan ikke tisse på "jentemåten" lenger, han løfter alltid på beinet og han klarer å løfte det usannsynlig høyt også.Helst når han står skeivt oppover en grøft eller bakke så han nesten tryner. :whistle:

Hehe, dette var som å se min egen :aww:

Han overdriver noe veldig enkelte ganger.. Stiller seg helt skjevt og løfter foten slik at han nesten tipper over.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...