Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikketrening vs Cæsar Milan metoder


KarpeSkrotum

Recommended Posts

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Altså, personelig holder jeg meg til klikkertrening uansett.

Men er det ikke litt forskjell på en hund som ''bare'' trekker til seg labbene, og en hund som biter/glefser bare av å få ''panneluggen'' børsta? Litt merkelig sammen lignings grunnlag egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det vel ikke 'bare' trekke til seg labbene utifra hva eieren sa - men jeg er veldig dårlig i engelsk, så mulig jeg tar feil.

Syntes så synd på den hunden med strømbåndet. Stakkaren viste ikke hvordan han kunne flykte fra smerten og gjemte seg under stolen med hodet stakkar. De andre var jo utslitt etter slossing og kveling, så ikke noe rart de 'roet' seg ned.

Begge metodene virker jo, men til hvilken pris og hvilken får hunden respekt for eieren mon tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal da vitterlig ikke mye til for at noe er bedre enn CM's metoder, jeg blir kvalm bare på tanken ved slik håndtering!

Er jo helt klart at klikkern er bedre der, men hva med det strømhalsbåndet som kommer senere i filmen da??? Hvor dusten ikke sier noe om det til publikum bl.a ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri latt NOEN nærme seg hunden min med torturredskaper! Det å påføreen levende organisme smerte for å få den til å underkaste seg en annen, er direkte kvalmende! Hvordan kan en person med såpass "hundevett" fortsatt tenke på den måten? Og i tillegg gå ut på fjernsyn til folk som ikke vet bedre,og si at "Dette er det rette å gjøre. Dersom hunden ikke underkaster seg sin herre, skal du påføre den smerte lenge nok til at den omsider gjør det!"

Sørgelig, sier jeg bare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mange av de metodene han bruker er helt forkastelige. Han bruker strømhalsbånd, uten å nevne noe om det, og også sånn pigghalsbånd. Han bruker smerte for å trene hundene, og jeg vil tro at om man bruker slike metoder vil hunden etterhvert bli redd og passiv. Jeg synes det er fryktelig synd at dette blir vist på TV, da mange som kanskje ikke har mye erfaring med hundetrening vil prøve dette selv... Jeg ville IKKE latt den mannen røre min hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De andre var jo utslitt etter slossing og kveling, så ikke noe rart de 'roet' seg ned.

Ehm, med fare for å gjenta meg selv når det kommer til dette med kvelning. Millan praktiserer ikke kvelning i sine metoder, i og med at begrepet defineres som "mangel på oksygen med døden som følge".

Men greit å bruke sånne uttrykk kanskje? Lettere å sverte en metode hvis man smører på med groteske ord og uttrykk :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, med fare for å gjenta meg selv når det kommer til dette med kvelning. Millan praktiserer ikke kvelning i sine metoder, i og med at begrepet defineres som "mangel på oksygen med døden som følge".

Men greit å bruke sånne uttrykk kanskje? Lettere å sverte en metode hvis man smører på med groteske ord og uttrykk

Nå er ikke jeg den som er 100% imot milans metoder, men her gjør han alt feil etter min mening. Men jo, han kveler. Så man blir ikke skutt hvis man ikke dør av det? Underlig måte å se på det. Jeg kan samme metode for folk og kan få andre til å besvime på noen få sekunder. (dette er pga blodtilførsel, men blir det samme grepet) Jeg HAR brukt grepet i trening OG folk har besvimt - men jeg kvelte altså ikke for at de ikke døde i følge deg.

Metoden er å tilføre smerte og ubehag til at hunden underkaster seg for å bli kvitt dette ubehaget. Man kan gjøre samme med positive metoder. Samme med unger eller andre ting - f.eks delfiner er vel utelukkende trent med denne filosofien og hvem blir ikke imponert over hva endel svære sjødyr klarer som er trent. Så hvorfor misshandle en hund - er det så ok metode, så kan man jo gjøre det på barn også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig kan jeg ikke si jeg er spesielt fan av CM. Han sier endel som er både logisk og har noen greie ideer, men jeg er ikke tilhenger av bruk av f.eks. strøm- og pigghalsbånd. Spesielt ikke når det ikke nevnes med et ord at det er det som brukes! Ikke er jeg spesielt imponert over måten hundene i hans "show" stort sett blir tvunget til å godta hva det nå enn måtte være at de tidligere ikke har klart. F.eks. i forhold til hunden og katten i filmklippet, hvorfor må enhver hund godta å bo sammen med en katt liksom...?

Syns hele CM er litt oppskrytt... Men han bruker jo metoder som hvermansen kan klare (alle klarer å strømme bikkja med fjernkontroll hvis de absolutt vil liksom) og da er det jo ikke rart han blir populær heller...

Ehm, med fare for å gjenta meg selv når det kommer til dette med kvelning. Millan praktiserer ikke kvelning i sine metoder, i og med at begrepet defineres som "mangel på oksygen med døden som følge".

Men greit å bruke sånne uttrykk kanskje? Lettere å sverte en metode hvis man smører på med groteske ord og uttrykk :icon_redface:

Mener du nå i forhold til den første hunden i filmen? I så fall er jeg enig med deg i at det ikke er kvelning som brukes. Men så du hele? Den siste hunden får ikke akkurat mye mulighet til å få puste gjennom raptusene sine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns hele CM er litt oppskrytt... Men han bruker jo metoder som hvermansen kan klare (alle klarer å strømme bikkja med fjernkontroll hvis de absolutt vil liksom) og da er det jo ikke rart han blir populær heller...

Alle som ser programmene ser at det virker, dermed er de helfrelst. (mange) Det som ikke kommer fram og som er skjult er hva som ikke vises. Det skal være god TV underholdning, så da sier man ingenting om strøm eller andre ting som man ikke ser. De sier heller ikke noe om skadevirkningen på lang sikt med slik behandling.

Jeg er egentlig litt 2 delt på metodene - noen mener jeg er misshandling, mens andre igjen ser jeg ikke noe negativt med. Problemet er at folk flest ikke vurderer og tenker selv - de ser det virker og det er det. Vår hund f.eks har ikke fått tilført ubehag for ikke å gå på katter, men han har fått positiv forsterker når han har oppført seg. Han jakter ikke katter, for hvorfor skulle han det når det lønner seg mer å la være. Noen mener det å slå unger i oppdragelsen er rett også - Det fungerer jo det også. Men hva er skadevirkning, vil man virkelig ha en unge som hører etter for at den er redd, eller for at den respekterer foreldrene? For meg som har unger er det ikke tvil hva jeg mener og selvfølgelig mener jeg ikke annet når det kommer til våre dyr heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Nå orket jeg ikke titte på videoene, sikkert sett dem før.

Men hvorfor er det slik at man må være en av delene? Man er enten snille eller "ond", og jeg er tydeligvis en elendig trener da jeg blander det meste av metoder. Det skal jo også være en umulighet, enda mer umulig er det at hundene mine viser glede under arbeid. Merkelige greier... Eller er det noe som heter den gyldene middelvei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så ille at han bruker strømhalsbånd?

Damen har en katt og en hund og er veldig glad i begge to.

Hunden prøver å spise katten men blir strømmet så alle kan leve lykkelig i samme hus.

Er vel ikke så mye anderledes enn å strømme hunden mot sau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ille er vel å bruke smerte på noe som kan gjøres pga at hunden heller velger selv å ikke gå på katter. Samtidig er det jo skjult for seere i tv programmet, han passer da på å ikke nevne det eller si at det er det han bruker - seerne blir lurt altså.

Men ser også det du spør om og har stilt same spørsmål på canis på samme angående sau. Er det Milan som bruker langt for sterk strøm og/eller for ofte som gjør til at hunden ikke vet sin arme råd og prøver å finne en gjemmeplass i sin frustrasjon for å komme unna smerten, eller er dette et 'vanlig' nivå på det samme ved bruk mot sau. Aldri sett det bli brukt mot sau, men er det slik som i filmen her, så vil jeg ikke heller, for det var ille syns jeg.

Samtidig er det litt lettere for en katt å stikke seg unna under soffa osv enn for en sau - går hunden etter den, så er det rått parti uten at den har en sjans til å gjøre stort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ille er vel å bruke smerte på noe som kan gjøres pga at hunden heller velger selv å ikke gå på katter. Samtidig er det jo skjult for seere i tv programmet, han passer da på å ikke nevne det eller si at det er det han bruker - seerne blir lurt altså.

Men ser også det du spør om og har stilt same spørsmål på canis på samme angående sau. Er det Milan som bruker langt for sterk strøm og/eller for ofte som gjør til at hunden ikke vet sin arme råd og prøver å finne en gjemmeplass i sin frustrasjon for å komme unna smerten, eller er dette et 'vanlig' nivå på det samme ved bruk mot sau. Aldri sett det bli brukt mot sau, men er det slik som i filmen her, så vil jeg ikke heller, for det var ille syns jeg

Det er vel ikke alltid lett å trene vekk ett jaktinnstinkt med godbiter.

Uansett burde han jo ikke skjult det for seerne nei. Helt enig på det punktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Personlig kan jeg ikke si jeg er spesielt fan av CM. Han sier endel som er både logisk og har noen greie ideer, men jeg er ikke tilhenger av bruk av f.eks. strøm- og pigghalsbånd. Spesielt ikke når det ikke nevnes med et ord at det er det som brukes! Ikke er jeg spesielt imponert over måten hundene i hans "show" stort sett blir tvunget til å godta hva det nå enn måtte være at de tidligere ikke har klart. F.eks. i forhold til hunden og katten i filmklippet, hvorfor må enhver hund godta å bo sammen med en katt liksom...?

Syns hele CM er litt oppskrytt... Men han bruker jo metoder som hvermansen kan klare (alle klarer å strømme bikkja med fjernkontroll hvis de absolutt vil liksom) og da er det jo ikke rart han blir populær heller...

Mener du nå i forhold til den første hunden i filmen? I så fall er jeg enig med deg i at det ikke er kvelning som brukes. Men så du hele? Den siste hunden får ikke akkurat mye mulighet til å få puste gjennom raptusene sine...

Javel.. Alle kan klare å strømme bikkja si og alle får ønsket resultat av det regner jeg med.. Det er sikkert derfor man har sertifiseringer gjennom NJFF for å kunne bruke strøm som et aversiv i sauerenhets trening. Det forklarer alle de fantastiske vandrerhistoriene som stadig dukker opp på nettforum; om hunden som ble redd kløverenga og ikke sauen. Men hva vet vel jeg, jeg er jo bare hvermansen som kan kontrollere hunden med en fjernkontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg den som er 100% imot milans metoder, men her gjør han alt feil etter min mening. Men jo, han kveler. Så man blir ikke skutt hvis man ikke dør av det? Underlig måte å se på det.

Mener du nå i forhold til den første hunden i filmen? I så fall er jeg enig med deg i at det ikke er kvelning som brukes. Men så du hele? Den siste hunden får ikke akkurat mye mulighet til å få puste gjennom raptusene sine...

Jeg mener i forhold til det som ordboken forteller meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det samme hva ordboken forteller deg eller ikke vel. Det er vanlig tale/bruk å si f.eks "å jeg kveles" når man higer etter pusten av ulike årsaker. Samme med unger som leker (voksne også forøvrig) "Du kveler meg, jeg får ikke puste". SÅ ille at dagligtale brukes på Milans metode der han kveler.

Så hvilket ord passer demses for det å kvele da? Så kan vi vel bruke det, men å stoppe tilførsel av luft er å blir ubehagelig uansett ord man setter.

Du leser nok ordboka di feil - Kveler/kveles brukes ikke bare når døden inntreffer. Da er man kvelt/kvalt med døden til følge da.

"kveler -en, -e morder som kveler offeret"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"..this is totally fair, dogs should not be hurt by what I'm about to do to them. It's all psychological, it's not really physical what I'm doing, it's all psycholocial."

Angående det med kveling/ikke kveling; ja, kveling har døden til følge, dersom man kveler en person eller et dyr lenge nok. Hva mener du man skal kalle det dersom personen/dyret ikke dør? Å "vente ut" hunden kanskje? Det høres mye mer ålreit ut i alle fall, men så var det noe med den spaden da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...