Gå til innhold
Hundesonen.no

Forskjell på V&H og norwegian Polar?


Midas

Recommended Posts

Jeg har fått tilbud om å få kjøpt større mengde NP av en jeg jobber sammen med som fórer hunden sin på det. Det vil bli litt billigere og mye enklere for meg å kjøpe 20kg i gangen. Hva er egentlig forskjellen på disse to? Noen som kan fortelle om sine erfaringer med NP? Dina fungere veldig bra på V&H og jeg vil ikke bytte om det er veldig stor forskjell på de to. Livredd for at kløen skal komme tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NP er jeg meget fornøyd med. jeg valgte dette istedet for VH fordi det er mer "enkelt i bruk" altså ingen større opphakking. Det er ingen lukt eller avrenn av blod. Ja mer renslig enn det råe. Og så er det varmebehandlet og vitaminisert og ikke rått, som noen hunder kan reagere på og det er lettere å gro bakterier i det. NP får du i opprutet blokk som du deler med et skrujern i 2 kg biter. Så pakker man de bitene i hver sine poser og stabler i frysern. Så kan det ligge i kjøleskapet 1 uke. Ingen avsmitting av lukt på andre matvarer. Ja enkelt og delikat :) hehe

Min hund var ømfintlig for masse før, men jeg tok sjangsen på å gå rett over på NP uten tilvenning og hunden hadde ikke diare i det hele tatt! Det er veldig sjeldent hun har hatt det. pelsen er utrolig flott også!

Altså jeg tviler ikke på at VH er også topp! Men for meg syns jeg NP er mer passende for meg. Selv om det er litt dyrere.

Eneste problem er hvis vi skal på ferie. da har vi frysebag, men er jo litt avhengig av kjøleskap /fryser hvis vi er en lengere periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen, bortsett fra prisen, er at NP inneholder mais, og er varmebehandlet. Konsistensen blir mer lik leverpostei, mens V&H er mer lik kjøttdeig. Smaksmessig ser det ut til at de fleste hunder liker dette. Prismessig er NP litt dyrere enn V&H, men til gjengjeld holder det lenger når det er opptint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir likevel mye billigere å kjøpe NP for meg enn VH fordi jeg kjøper VH i så små porsjoner. Da betaler jeg 19,- for 500g, mens på NP vil det koste meg 15,- pr kg. Er det negativt at det er varmebehandlet fremfor å gi rått? Jeg får vel bare prøve det og se, det er positivt at det holder seg lengre i kjøleskap, synes VH lukter snodig bare etter et par dager... Håper bare ikke Dina får noe reaksjoner på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt NP mer eller mindre som eneste fòr i 6 år. Bare avbrutt av perioder der jeg måtte ty til tørrfòr fordi den ene hunden ble litt for rund og nå når jeg har hatt valp.

Jeg har vært veldig fornøyd. Har ingenting negativt å si. Med et lite forbehold. Gamlingen på 9 år er begynt å få litt dårlig mage av NP. Årsaken er nok ene og alene at han får mye mindre mosjon enn før (dårlige knær) og dermed blir NP for kraftig for magen hans.

Valpen får en kombinasjon av tørrfòr og NP. Ikke så ofte jeg blander, men av og til bytter jeg ut tørrfòrmåltidet med NP.

Jeg har ingen problemer med å anbefale det. Det er ganske fettrikt og har man hunder som legger lett på seg må man passe litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg lurte på, hvilken mengde skal de ha ift kroppsvekt på NP? Dina har ikke så lett for å legge på seg, men det kan jo forandre seg etterhvert som hun blir eldre, så får bare følge med på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt NP mer eller mindre som eneste fòr i 6 år. Bare avbrutt av perioder der jeg måtte ty til tørrfòr fordi den ene hunden ble litt for rund og nå når jeg har hatt valp.

Jeg har vært veldig fornøyd. Har ingenting negativt å si. Med et lite forbehold. Gamlingen på 9 år er begynt å få litt dårlig mage av NP. Årsaken er nok ene og alene at han får mye mindre mosjon enn før (dårlige knær) og dermed blir NP for kraftig for magen hans.

Valpen får en kombinasjon av tørrfòr og NP. Ikke så ofte jeg blander, men av og til bytter jeg ut tørrfòrmåltidet med NP.

Jeg har ingen problemer med å anbefale det. Det er ganske fettrikt og har man hunder som legger lett på seg må man passe litt på.

Jeg tror NP er litt for sterkt for Emma sin mage også. Hun har begynt å spise en del gress nå i det siste, tror det er for å regulere magen, og hun kan bli sår i rompa etter å ha bajsa. Tror bajsen blir veldig hard når hun ikke spiser noe annet enn NP.

Hos My fungerer det supert uansett.

Kanskje jeg skulle blandet i litt tørrfor i Emma's skål? Tråle igjennom dyrebutikkene å se om det er noen gratispakker med tørrfor å hente en plass for å se om det er noe vits kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... Er nok ikke enig med sistnevnte her! Vi har brukt NP til våre settere i over 2 år nå - både under hvileperioder og trening / jakt. Vi øker bare mengden mot og under jakta. Hundene har fungert bedre enn noensinne på NP - og vi har prøvd det meste! Pels og poter, magetilstand etc. har vært upåklagelig :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma regnet på omsettelig protein i NP, og det er under 30%, så det er ikke noe for veldig aktive hunder, iallefall ikke uten tilskudd :icon_redface:

Har det så mye å si når hunden får karbohydrater fra maisen? For det er helst når det ikke finnes karbohydrater at proteinmengde bør være på 30%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i aktive hunder? Hunder som blir brukt til f.eks hundekjøring eller hunder som går tur og trener to-tre timer om dagen? Jeg kommer nok til å fortsette å gi kruskakli sammen med våtfóret som jeg har gjort på VH, det er vel ikke mer fiber i NP? Hun blir hard i magen ved for lite fiber i fóret. Skal omsettelig protein ligge på 30% uansett hvilken bruk hunden er til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er mer fiber i NP pga maisen. V&H er kun kjøtt/rått animalsk, og inneholder fint lite fiber og heller ingen karbohydrater. NP inneholder mais, og maisen sørger for karbohydrater og fiber. At det er mye, skal jeg ikke påstå, men LITT er det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da får man jo bare prøve seg frem å se hvordan besjen blir da. Har fått en prøveposjon til henne nå som jeg skal prøve når den har tint. Får vel bare gi ca lik mengde som VH og tilpasse etterhvert som jeg ser om hun får nok eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...