Gå til innhold
Hundesonen.no

Trening av valp


Stripa

Recommended Posts

Lurte bare på hvor store krav dere stiller til deres valper? Min er på 3 mnd. er allerede nå så forlanger jeg at han kun skal gå på venstre side, ikke trekke i bånd, han skal kunne sitte, stoppe når jeg sier stopp og han jager katten osv.

Men, han trekker i bånd, han jager biler og syklister, ikke alltid han hører etter på innkalling, katten er morsom å jage osv.

Og jeg blir litt oppgitt fordi han ikke hører på meg. De gangene han gjør det så er det bare ros og godtbiter å få.

Jeg vet jo at Roma ikke er bygd på en dag, og at tåmodighet er ordet her. Men tålmodighet kan desverre ikke kjøpes på Kiwi, og iblant kjenner jag bare frustrasjonen vokse seg enorm og jeg lurer på hvordan jeg kunne fnne på å kjøpe meg så mye arbeid (valpen) :lol:

Så det jeg egentlig lurer på er om jeg krever for mye av en valp på 3 mnd som har vært hos meg i ca 2 uker? Og evnt. hvordan jeg skal reagere når han jager en syklist (han er i bånd da selvfølgelig)? Det jeg har gjort til nå er å få han til å sitte til syklisten eller bilen har kjørt vekk, klarer han det er det ros og godbit, klarer han det ikke så er det et "nei" og vi går videre uten noe godtbit, og vi prøver igjen når neste "jage-objekt" nærmer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret på ditt spørsmål er definitivt Ja! Slapp av litt med han!

det eneste jeg forventer av min lille valp er at vi har litt kontakt, kan gå i bånd og kan komme når det ikke er forstyrrelser rundt. Jeg har også ett ønske om at den kommer tilbake med leke og at den såvidt har lært seg slipp. Selv dette er det mange som mener er mer enn nok.

Må ikke glemme at den er en baby og først og fremst livet må få være en lek en stund til, all læring "lures" inn via lek, mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener du krever alt for mye av en valp du har hatt i 2 uker.

Når man har en valp bruker man tiden på å lære den hva som er ønsket, ikke å kreve det som er ønsket. Valpen VET ikke at du mener den skal gå på venstre side hele tiden selv om du kanskje har belønnet den for det flere ganger iløped av de to ukene du har hatt han. Han vet bare at av og til så lønner det seg å gå der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, det hjalp på en måte å få synspunkter på at jeg faktisk kanskje krever litt for mye. På den måten så innser jeg at jeg må være litt mer tolerang med han, samt at jeg kan slappe mer av selv når jeg nå vet at jeg ikke trenger å stresse med at han skal kunne så mye enda. Er bare så redd for at hvis han ikke begynner å lære ting m en gang, så vil han bli forvirra over å ikke få lov til å gjøre ting som tidligere var greit. Men det er min første valp, og å ikke gjøre feil da er umulig. Men vi har meldt oss på valpekurs som starter om tre uker, så jeg får sikkert noen tips der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn; med mine valper har jeg prioritert å trene på lek og kontakt + innkalling, og that's it, frem til de iallefall var seks mnd ... I tillegg har vi jo jobbet med hverdagsdressur; ikke hoppe, ikke gå på bordet og sånt, men en valp er en baby, og en baby skal man ikke hardtrene med. Alt skal være basert på lek og morro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kanskje at du stiller litt for mange krav, til en liten valp.

De første ukene var jeg ikke så nøye med trening av valpen vår.

Først og fremst skulle han bli kjent med meg, familien og omgivelsene.

Vi trente hele tiden på innkalling, da. Det å komme skulle være superkult, etterfulgt av en godbit.

Sitt og dekk lærte han vel i løpet av to uker. Kontakt var også en del av vår hverdag.

Men det å gå fint osv, det tok vi senere.. Jeg har vel enda ikke trent godt nok på det.kremt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lar valpen være valp. Bare leke og kose seg. Men jeg setter krav til han inne, at det ikke er lov å være visse steder, ikke bite på uønskedet ting. Altså jeg prøver å veilede og lære han ting nå, men samtidig er jeg litt lett på kravene. Bygg tillit og forsterke forholdet er viktig nå. Innkalling er veldig kjekt å trene på nå. Det meste skal være gøy. :) Det komme alltid tidsnok en tid der man må begynne å sette krav. (vil si rundt om 6 mnd kan man begynne å sette mer krav)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja kos deg med valpisen og tren på helt grunleggende ting som innkalling og sitt :)

min lille valp blir nå snart 5 mnd ho kan sitt, ligg, bli og stå :P men nå har jeg hatt henne siden 14 februar da :) og når vi går i bånd får ho bruke lengden fult ut, men ho får ikke dra, siden ho blir STOR og det har vi tatt fra dag en. at ho kan gå i enden, men ikke dra:)

foreløbig har vi mer enn nok med å bugge detta, så det sitter skikkelig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja kos deg med valpisen og tren på helt grunleggende ting som innkalling og sitt :icon_redface:

min lille valp blir nå snart 5 mnd ho kan sitt, ligg, bli og stå :blink: men nå har jeg hatt henne siden 14 februar da :blink: og når vi går i bånd får ho bruke lengden fult ut, men ho får ikke dra, siden ho blir STOR og det har vi tatt fra dag en. at ho kan gå i enden, men ikke dra:)

foreløbig har vi mer enn nok med å bugge detta, så det sitter skikkelig :yawn:

Med fare for at dette blir litt OT, så lurer jeg allikevel på hvordan dere har fått henne til å forstå at hun ikke skal dra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vektla mest at Frøet skulle bli trgg på meg, bli husren og å like verden. Litt senere klikket jeg han inn. Vi begynte på valpekurs når han var ca 4 mnd og etter det trente vi litt sitt, ligg, gå pent i bånd. Og så har det ballet på seg etterhvert som han blitt større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min valpis er ca. 4 mnd gammel nå, og vi trener bare innkalling og kontakt... :icon_redface: Prøver å klikke frem litt, og hun skjønner nå at det lønner seg å gå på venstre side og søke kontakt, uten at hun i grunn "kan" FVF eller ligende... Sitt kan hun sånn delvis, men det og er sånn som jeg evt. tar når hun setter seg..

Kravene jeg stiller, er at hun skal gå på do ute (seff er hun valp, uhell skjer, men hun har tatt prinsippet), at hun ikke skal bite på planter og sko, at hun sitter og venter på "vær så god" før hun spiser, og... ja, det var vel i grunn det... :blink:

Ang. dra i bånd, så går jeg med henne i sele i begynnelsen av alle aktiviteter, og lar henne vimse der hun vil. Når hun begynner å bli småsliten fester jeg kobbelet i halsbåndet, og står i ro til båndet er slakt. Stopper hvis hun drar, og venter til hun kommer tilbake til meg før vi går igjen.. Funker bra pr. i dag.. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har 5 valper her hjemme nå, de er 7 uker. De kan alle sammen innkalling, kontakt, nei, gå pent i bånd og dekk.

Helt sant; Når jeg roper på bebisene så kommer de stormende- ihvertfall hvis de er sultne (kom=matskål). Kontakt- Når de blir løftet opp for å bli kose-moset, så vil alle lengst inn i huden på deg og slikke i ansiktet, så det er jo svært nærgående kontakt. De har hørt ordet nei mange ganger, de fleste assosierer det med at nå kommer damen med gule tøfler løpende, så da gjør vi noe annet f..skap når hun snur ryggen til. gå pent i bånd- svært enkel øvelse, vi bor på landet så her bruker vi ikke halsbånd engang. Dekk det gjør de flere ganger om dagen, særlig når de er trøtte, riktignok på eget initiativ, men kroppen kan øvelsen selvom hodet ikke kan kommandoen.

Ja, jeg er helt seriøs. Nei jeg sier dette i en fleipete tone for å illustrere at alle har forskjellige forventninger og "krav" bak det de gjør. Slapp av og kos deg med valpen, det blir sikkert hund av den til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 5 valper her hjemme nå, de er 7 uker. De kan alle sammen innkalling, kontakt, nei, gå pent i bånd og dekk.

Helt sant; Når jeg roper på bebisene så kommer de stormende- ihvertfall hvis de er sultne (kom=matskål). Kontakt- Når de blir løftet opp for å bli kose-moset, så vil alle lengst inn i huden på deg og slikke i ansiktet, så det er jo svært nærgående kontakt. De har hørt ordet nei mange ganger, de fleste assosierer det med at nå kommer damen med gule tøfler løpende, så da gjør vi noe annet f..skap når hun snur ryggen til. gå pent i bånd- svært enkel øvelse, vi bor på landet så her bruker vi ikke halsbånd engang. Dekk det gjør de flere ganger om dagen, særlig når de er trøtte, riktignok på eget initiativ, men kroppen kan øvelsen selvom hodet ikke kan kommandoen.

Ja, jeg er helt seriøs. Nei jeg sier dette i en fleipete tone for å illustrere at alle har forskjellige forventninger og "krav" bak det de gjør. Slapp av og kos deg med valpen, det blir sikkert hund av den til slutt.

:icon_redface: Ubetalelig morsomt. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for at dette blir litt OT, så lurer jeg allikevel på hvordan dere har fått henne til å forstå at hun ikke skal dra?

nei vi begynte å gå med bånn nesten med en gang, så å ha 70kg som drar (15kg mer enn meg :icon_redface: ) det går jo ikke:P

så hver gang ho drar, så kommer det et nei og litte napp (for å få fokus på meg) for det er somregl noe som blir mer spennende enn meg hvis ho skule finne på å dra:P og når ho da snur, stopper og ser på meg får ho masse ros og en godis:)

skal ikke si dette er riktig metode, men har i hvertfall funka for oss:)

er ikke ofte ho drar lenger nå:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 5 valper her hjemme nå, de er 7 uker. De kan alle sammen innkalling, kontakt, nei, gå pent i bånd og dekk.

Helt sant; Når jeg roper på bebisene så kommer de stormende- ihvertfall hvis de er sultne (kom=matskål). Kontakt- Når de blir løftet opp for å bli kose-moset, så vil alle lengst inn i huden på deg og slikke i ansiktet, så det er jo svært nærgående kontakt. De har hørt ordet nei mange ganger, de fleste assosierer det med at nå kommer damen med gule tøfler løpende, så da gjør vi noe annet f..skap når hun snur ryggen til. gå pent i bånd- svært enkel øvelse, vi bor på landet så her bruker vi ikke halsbånd engang. Dekk det gjør de flere ganger om dagen, særlig når de er trøtte, riktignok på eget initiativ, men kroppen kan øvelsen selvom hodet ikke kan kommandoen.

Ja, jeg er helt seriøs. Nei jeg sier dette i en fleipete tone for å illustrere at alle har forskjellige forventninger og "krav" bak det de gjør. Slapp av og kos deg med valpen, det blir sikkert hund av den til slutt.

Jo, men du har jo sånn rase som er født lydig du :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jo, men du har jo sånn rase som er født lydig du :)

Å filler'n. Det hadde jeg helt glemt! Kan trøste dere alle sammen med at de blir ofte seint renslige da, men mine er ett hederlig unntak- De tisser og bæsjer ute, når de ikke gjør det på avisen eller på kjøkkengulvet, eller under lenestolen i stua eller på regnbuksene mine som hang i gangen o på mystisk vis plutselig lå på gulvet.. :D Men bortsett fra det er de helt renslige og lydige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, det hjalp veldig å få synspunkter på hva dere krever av valpen deres, ser nå at jeg må jekke ned en god del på kravene mine, og det føles faktisk veldig befirende for meg :D Nå kan jeg på en måte sleppe å stresse m alt på en gang, og la valpen være baby en stund til. Tillate noen feil, og tåle mer enn jeg ville ha gjort av en voksen.

Og når jeg leser deres meldinger så skjønner jeg at jeg egentlig har en veldig flink valp. Han er 3 mnd gammel og kan allerede sitt, bli, værsågod, nei. og han er dønn stille om natta og gjør ikke ifra seg, og når han må gjøre fra seg så har han skjønt at han må gå til døra. Uhell skjer jo, men som regel så er det min feil fordi jeg kke følger med eller tolker hans signaler riktig. Dessuten så begynner han å forstå at han kun skal gå på venstre side av meg, og han kommer fint på innkalling, bortsett fra når han har sine raptus perioder, da har han usynlige ørepropper i øra :)

Han kan kjøre timelange turer med bil uten et pip, og gjør heller ikke fra seg i bilen. Han kan fint være alene et kvarter, både ute og inne. Piper han uten å få respons, så slutter han om ett minutt og legger seg. Og i mårra er det bare to uker siden jeg henta han ;)

Så jeg innser nå at jeg absolutt ikke har noe å klage på ;)

Men vi skal på valpekurs om 3 uker, og etter det så skal vi på miljø- og sosialiseringstrening, så frem til da så tror jeg at jeg skal ta det med stoooooooooor ro og la han få lov til å bli trygg m meg først og fremst. Litt kontakt kommer vi nok til å drive med, men det er jo bare gøy :D

Ps: Han sover fra kveld til kl. 11 på dagen uten et pip, og det passer meg FIN-FINT :P:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...