Gå til innhold
Hundesonen.no

Overtalelsesmetoder?


Basse

Recommended Posts

Noen som har tips til noen overtalelses-/masemetoder?

Alt fra uskyldig til direkte vil jeg ha!

Jeg har altså Veeeeeeelgid lyst på en Cavalier, og trenger mamma og pappa sin tillatelse og gjerne sponsing til mat og stæsj også, mens jeg selv skal ta meg av betalingen av hunden og ansvaret for den....

Til nå har jeg lagt frem et 12 siders prosjekt om Cavalieren og tenkte å spille "jeg vil ha en liten hund" mye når jeg sitter på pc'en...

Jeg Vil få til dette her!

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklar at å ha hund er en sunn hobby, det får deg mer ut i skog og mark, og mer bort fra Pc'en (selv om man ikke skulle tro det her inne).. Hundemiljøet er generelt et veldig okei miljø, med folk som ikke er altfor høye på pæra, og ofte innstilt på å hjelpe hverandre. Du må også selvsagt presisere at dette ikke vil gå ut over skolen. Si også at du vil ta på deg alt ansvar, at hunden blir med deg når du flytter ut, og at når hund er et valg du tar betyr også det at du velger konsekvensene (som mindre festing, mindre utenlandsferier).. Du må overbevise de om at hund er det du virkelig har lyst til å drive med, i ti til femten år fremover (og pass på at du kommer med den kommentaren først, så ikke foreldrene dine kan si. men husk at det er et ansvar du må ha i ti-femten år fremover).. :wink:

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklar at å ha hund er en sunn hobby, det får deg mer ut i skog og mark, og mer bort fra Pc'en (selv om man ikke skulle tro det her inne).. Hundemiljøet er generelt et veldig okei miljø, med folk som ikke er altfor høye på pæra, og ofte innstilt på å hjelpe hverandre. Du må også selvsagt presisere at dette ikke vil gå ut over skolen. Si også at du vil ta på deg alt ansvar, at hunden blir med deg når du flytter ut, og at når hund er et valg du tar betyr også det at du velger konsekvensene (som mindre festing, mindre utenlandsferier).. Du må overbevise de om at hund er det du virkelig har lyst til å drive med, i ti til femten år fremover (og pass på at du kommer med den kommentaren først, så ikke foreldrene dine kan si. men husk at det er et ansvar du må ha i ti-femten år fremover).. :wink:

Lykke til!!

akkurat slik ja! :lol: du får sagt det du! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns måten som sønnen til ei i klassen min gjorde det var svært smart (hu er 38 år da, og sønnen 16 :lol:)

For å "bevise" at han hadde tid og engasjement nok til å få seg hund, så gikk han en 2 timers tur i terrenget hver dag. Han gikk ut på plenen annenhver time og sto der i et kvarter . Dette gjorde han i en tidsperiode på 3 mnd! Han har leste 28 hundebøker, og han gikk på 3 kurs (betalt av ham selv)

I tillegg inngikk han en slik kontrakt som Julie snakket om. At foreldrene skulle ikke bli "belastet" med hunden.

Så i forrige uke kom ei lita RR tispe til heimen deres :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns måten som sønnen til ei i klassen min gjorde det var svært smart (hu er 38 år da, og sønnen 16 :lol:)

For å "bevise" at han hadde tid og engasjement nok til å få seg hund, så gikk han en 2 timers tur i terrenget hver dag. Han gikk ut på plenen annenhver time og sto der i et kvarter . Dette gjorde han i en tidsperiode på 3 mnd! Han har leste 28 hundebøker, og han gikk på 3 kurs (betalt av ham selv)

I tillegg inngikk han en slik kontrakt som Julie snakket om. At foreldrene skulle ikke bli "belastet" med hunden.

Så i forrige uke kom ei lita RR tispe til heimen deres :P

Wow! Ja, det var også en god metode! Og samtidig som du gjør dette jobber du ekstra hardt med leksene så du går opp en halv karakter i snitt eller noe.. Voila!

(Buhund jenta: hvordan tror du jeg klarte å skaffe meg hund da? Har vært gjennom hele den der allerede jeg :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklar foreldrene dine at du VET hva det vil si og hvor masse arbeid det er å få seg en hund. Sett opp en lite "budsjett" på hvor masse penger det vil bli i mat o.l og forklar hva du vil bruke hunden til og hvorfor. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sang "jeg ønsker jeg hadde en liten hund"på torget i Drammen forann over 100 tilskuere i regi av Lokalradioen... :oops:

Jeg fikk fortsatt ingen hund :lol:

Men muligheten er der for at dine foreldre ikke er fullt så strenge og allergiske som det mine var så stå på! :wink:

Synes du har fått mange fine forslag her jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste og leste og leste og kom med masse små kommentarer innimellom, men ikke så mange at det ble masing, bare litt sånn:

"Ja, nå hadde det vært fint med en turkamerat!"

"Tenk å hatt en hund å dele problemene med nå..."

Hehe :lol:

Ellers så er det jo kjempebra at du leser så mye om rasen du ønsker deg og at du er forberedt på alt som følger med å ha hund og det gjør du jo :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett hvor mye jeg maste så ble det ikke noe hund på meg, svaret når jeg spurte ble alltid det sammen(vent til du flytter ut da kan du få ha så mangen du vil) jett om jeg har tatt mor på ordet der då??? nå har vi 4 hunder i hus, men ja jeg måtte nokk vente til jeg flyttet ut. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuuuuuuuuuuuuusen takk for alle de flotte forslagene! =D> :P:lol: :P/ Flash [looney] Flower banana

Dere er litt av en gjeng gitt! Nå får jeg sette meg ned å studere forslagene litt nærmere, mamma er liksom den som jeg tror holder mest tilbake for det er jo hun som er alergisk... men jeg skrev jo en side om petal clense med henne, såååå..... jeg Skal Virkelig gå inn for dettere herre her!

Kontrakt var ikke dumt! :P

Kom gjerne med flere tips alle dere andre! :P

alle tips mottas med STOR takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Ganske mangen bra forslag her.. :lol:

Selv brukte jeg den om at ansvaret skulle være bare mitt, og han ikke trengte å ha noe med hunden å gjøre.

(Noe som er fakta nå, far har ikke en dritt med Diego å gjør, og han klapper han nesten ikke engang)

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, at jeg skulle ha alt annsvaret fra hunden, var avtalen her og, og det funka helt til mamma flytta ut :P siden jeg bare er annenhver uke hjemme nå :lol: så har pappa annsvaret for ask annenhvær uke :P heldgvis har han ingenting i mot det!

jeg satte opp en liste med fordeler/ulemper, et ca busjett, løfter om å støvsuge hvær eneste dag, at hunden ikke skulle gå utover skolen, eller de andre dyrene. jeg har holdt alle sammen, bortskjett fra det med støvsugingen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev rett og slett brev jeg, 3 sider i skriftstørrelse 12 eller 14 :)

Mye enklere å skrive brev enn å prate syntes jeg. når man prater så blir det ofte sikkelig diskusjon, der man blir sint og sier ting man ikke burde sakt.. vet skrive metoden har funket for andre personer også.. Men husk å lagre brevet(vis du skriver på data) glemte det jeg og pappa gjemte mitt, så er ikke 100% sikker på hva jeg lovet..hehe :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev rett og slett brev jeg, 3 sider i skriftstørrelse 12 eller 14 :)

Mye enklere å skrive brev enn å prate syntes jeg. når man prater så blir det ofte sikkelig diskusjon, der man blir sint og sier ting man ikke burde sakt.. vet skrive metoden har funket for andre personer også.. Men husk å lagre brevet(vis du skriver på data) glemte det jeg og pappa gjemte mitt, så er ikke 100% sikker på hva jeg lovet..hehe :?

Vet hva du mener, her sliter jeg litt med å kommunisere, er mye flinkere til å Skrive det enn til å Si det :roll:

Men å si det kan ofte ha større effekt... Det er liksom det med å "ta opp tema" som er litt vanskelig...

F.eks etter jeg leverte prosjektet mitt så var det liksom den meldingen fra pappa og ikke noe mer..Huff, det er Så vanskelig!

Jeg er ikke spessielt flink til å si følelsene mine, jeg syns det er mye enklere å skrive det... Det er liksom litt vanskelig å "ta initiativet" til å si noe, men når jeg først gjør det så kan jeg jo liksom si hva jeg mener, men så er det å finne riktig tidspunkt og alt... Huff, vanskelig dette her... :D

Men jeg må vel manne meg litt opp å spørre mamma og pappa om vi kan prate litt om det, er bare litt vanskelig å vite hva en skal si... For jeg er Så redd for et nei, og ikke så flink til å motsi de... Men jeg vet jo ikke helt, for jeg kan stå på krava om jeg vil det, og dette er jo noe jeg VIL.. men det er vanskelig altså... *frustrert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...