Gå til innhold
Hundesonen.no

Alternativer til rått kjøtt på tur


Shilamon

Recommended Posts

Inspirert av den nyeste diskusjonen om tørrfôr vs råfôring (begynner å bli ett par av de gitt) og den om sommerens turer ønsker jeg nå å dra i gang en diskusjon om hundemat på tur

Om man velger å fôre med kombinasjon vått/ tørt eller bare vått vil det å fôre med den vanlige V&H maten på tur bli en utfordring. Rått kjøtt smelter fort i 20- 30 grader pluss sommerstid og blir like fort dårlig. Så hvilke alternativer har man til råfôring på tur?

Man har frysetørket vom fra provit, svindyrt men lett å ta med. Man kan også satse på at man er en god nok fisker og gjøre som Lars Monsen å fôre med fisk. Men hva om man bare får trær og buskas på kroken og ikke vil fôre på frysetrøket vom hele sommeren?

Har folk tips og idéer til alternativ råfôring på tur sommerstid? Det må tåle varme, møkk (som litt jord og natur) og være enkelt og praktisk å få med seg. La oss si man skal en uke på tur i telt i fjellet med kun ryggsekk og kløv.

idémydlirng:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd! :icon_confused:

Det eneste argumentet du har mot frysetørket vom, er vel pris (så vidt jeg har forstått fra en annen tråd)? I tillegg er det jo ikke vitaminer og mineraler nok i det til å holde spesielt lenge, men da har man altså tilskudd man kan gi. :)

Selv om jeg velger å fôre på rått til vanlig, skjønner jeg at andre som gjør det samme velger å kjøre tørt på lengre turer. Jeg tenker også som så at det kommer veldig an på turen - hvor skal man? Det virker som om du forutsetter at man skal på tre ukers telttur i fjellet uten å se verken folk eller fe omtrent. Hva med oss som ikke er på fjellet, men reiser på stevner o.l.? Vi kan jo kjøpet V&H i pølser på dyrebutikker, boksemat (finnes mange typer å få kjøpt hos dyrlegen/dyrebutikken). Provit pølser har vel også kommet frem som et alternativ til tørrfôr? Det kommer veldig an på hvilke oppbevaringsmuligheter man har; og som sagt er det ikke alle som reiser kun med sekk. Noen har tilgang på kjøleskap, men ikke 200 liters fryser. :) Problemet er der fremdeles, men ikke i samme grad. Jeg håper derfor at folk gjerne opplyser om muligheter når man har et lite kjøleskap tilgjengelig også; hvis ikke det blir å kuppe tråden? :)

Jeg synes også at pris ikke bør være et tema; hva folk vil legge i kostnader til fôring av hund bør være opp til hver enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ønsker jeg ikke at dette skal bli en diskusjon om tørt vs vått, den diskusjonen fortsetter vi der vi har den;)

Og i denne tråden er det først og fremst alternativ til våttfôr på friluftslivturer av en slik varighet at opptint vom og hundemat (el) ikke er å anbefale jeg ønsker å finne. Stevner, kurs og lignende er også spennende men kan man heller ta en egen diskusjon på det?

Dette er en tråd for de som skal gå i fjellet og i skogen med sekk, hund, kløv og naturen.

Jeg ønsker råd og tips til mat som kan være alternativ til råfôring på tur, som jeg skrev i den andre tråden fôrer jeg på en kombinasjon og trenger derfor ett godt alternativ når jeg skal ut på tur. Frystetørket vom er ett alternativ, men det må da finnes flere? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte at man kunne ta to fluer i en smekk, men hvis du ikke vil, så vil du ikke. :lol: Var aldri meningen å begynne noen diskusjon, og det følte jeg heller ikke jeg gjorde.

Du kan jo fôre på kun tørrfôr, hvis du mener at du klarer oppbevaringen av det på en slik tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte at man kunne ta to fluer i en smekk, men hvis du ikke vil, så vil du ikke. :lol: Var aldri meningen å begynne noen diskusjon, og det følte jeg heller ikke jeg gjorde.

Du kan jo fôre på kun tørrfôr, hvis du mener at du klarer oppbevaringen av det på en slik tur.

Tørrfôr klarer nok helt fint en slik tur, men det blir ikke nok. Så vidt jeg har skjønt råfôrer du?

Hva gjør du da på tur over lengre tid uten tilgang til kjøleskap/ fryser?

Har man tilgang til kjøleskap/ fryser (som de aller felste har når de bor på hytter eller campingplasser i forbindelse med f.eks kurs og stevner) går det jo stort sett bra i ett par dager med opptint kjøøt-

Det jeg lurer på; hvilke alternativer har man til rått kjøtt på tur for hunder som bllir råfôret? Ikke fordi jeg mener råfôring er galt eller noe slikt, men fordi jeg lurer. Jeg vet vi har frysetrøket vom og vilt man kan få tak i mens man er på tur, men utover det hvilke alternativer har jeg for å få gitt bikkja mi kjøttet sitt på tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kunne evt. tørke kjøtt før tur, men er lidt tidskrevende hvis man gerne vil vedblive med at råfodre på tur uten kjøl.

Hvordan tørker man kjøtt? og hvordna fôres det eventuelt på tur? Blir det på samme måte som til mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrfôr klarer nok helt fint en slik tur, men det blir ikke nok. Så vidt jeg har skjønt råfôrer du?

Hva gjør du da på tur over lengre tid uten tilgang til kjøleskap/ fryser?

Har man tilgang til kjøleskap/ fryser (som de aller felste har når de bor på hytter eller campingplasser i forbindelse med f.eks kurs og stevner) går det jo stort sett bra i ett par dager med opptint kjøøt-

Det jeg lurer på; hvilke alternativer har man til rått kjøtt på tur for hunder som bllir råfôret? Ikke fordi jeg mener råfôring er galt eller noe slikt, men fordi jeg lurer. Jeg vet vi har frysetrøket vom og vilt man kan få tak i mens man er på tur, men utover det hvilke alternativer har jeg for å få gitt bikkja mi kjøttet sitt på tur?

Ja du kan spørre, du! :) Jeg aner jo ikke, jeg har aldri vært på så lang fjelltur uten kjøleskap (ikke med kjøleskap heller faktisk). :lol: Det lengste jeg har vært hjemmefra med hunden, er to mnd, men da bodde vi et sted med fryser. Ellers har hun vært på helgesturer hit og dit (bodd på hotell eller hytte), og da har det gått i boksemat eller frysetørket vom. Nå har vi fått oss campingvogn med lite kjøleskap, så det blir noe a la hytte/hotell med minibar. Hun har også vært på en tre-dagers fjelltur, da gikk det i frysetørket vom. Jeg/vi er svært lite bevandret i fjellheimen, og selv om jeg innbiller meg at jeg er aktiv med hunden min, betyr ikke det at jeg trives med å sove utendørs til alle årets tider. Jeg kan tenke meg at Mailin, og sikkert mange andre, kanskje har noen gode forslag å komme med, siden hun faktisk er mer av et friluftsmenneske enn det jeg er. Jeg spurte altså i mitt første innlegg fordi jeg lurte på det samme, ikke for å starte noen diskusjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du kan spørre, du! :) Jeg aner jo ikke, jeg har aldri vært på så lang fjelltur uten kjøleskap (ikke med kjøleskap heller faktisk). :lol: Det lengste jeg har vært hjemmefra med hunden, er to mnd, men da bodde vi et sted med fryser. Ellers har hun vært på helgesturer hit og dit (bodd på hotell eller hytte), og da har det gått i boksemat eller frysetørket vom. Nå har vi fått oss campingvogn med lite kjøleskap, så det blir noe a la hytte/hotell med minibar. Hun har også vært på en tre-dagers fjelltur, da gikk det i frysetørket vom. Jeg/vi er svært lite bevandret i fjellheimen, og selv om jeg innbiller meg at jeg er aktiv med hunden min, betyr ikke det at jeg trives med å sove utendørs til alle årets tider. Jeg kan tenke meg at Mailin, og sikkert mange andre, kanskje har noen gode forslag å komme med, siden hun faktisk er mer av et friluftsmenneske enn det jeg er. Jeg spurte altså i mitt første innlegg fordi jeg lurte på det samme, ikke for å starte noen diskusjon. :)

ha ha, ser for meg deg på tur med Tulla som kløver ett kjøleskap. Stakkars lille:P he he

Da misforstod vi hverandre bare litt, s da kan vi jo håpe på at noen kompetente folk kan gi gode råd.

Tipper vi er aktive på litt ulike måter bare, noen drar på tur og bor ute mens andre trener utstilling og løper slalom på agilitybanen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dette kommer selvsagt mye an på varigheten av turen, hvor turen går osv..

Jeg ser for meg at jeg greit skulle klart å ha med vom og hundemat for en drøy uke på tur..

Det er rett og slett så enkelt som å ha en av disse kjølebagene med seg.. (en sånn myk lettvektssak)

Da bør det ta en god stund før maten begynner å bli dårlig.

Ellers har jeg selv oppbevart maten i kjøleskap i over en uke uten problemer, altså vom og hundemat.

Jeg kommer nok til å se utfordringen etterhvert, kanskje neste sommer, planen er å gjøre en ganske heftig tur i fjellet.

Å gå i områder med mye sau kan anbefales, de dyrene legger seg jo omtrent på rygg og venter på slakting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer selvsagt mye an på varigheten av turen, hvor turen går osv..

Jeg ser for meg at jeg greit skulle klart å ha med vom og hundemat for en drøy uke på tur..

Det er rett og slett så enkelt som å ha en av disse kjølebagene med seg.. (en sånn myk lettvektssak)

Da bør det ta en god stund før maten begynner å bli dårlig.

Ellers har jeg selv oppbevart maten i kjøleskap i over en uke uten problemer, altså vom og hundemat.

Jeg kommer nok til å se utfordringen etterhvert, kanskje neste sommer, planen er å gjøre en ganske heftig tur i fjellet.

Å gå i områder med mye sau kan anbefales, de dyrene legger seg jo omtrent på rygg og venter på slakting.

Dette håper jeg er en fryktelig dårlig spøk:)

Videre så er det snakk om turer av type en uke til fjells/ skogen (som det står i åpningsinnlegget), så kjøleskap er ute. Men kjølebag kan jo pakkes i sekk/ kløv og er kanskje ett alternativ. Ikke tenkt på den muligheten. Men hvor godt holder en kjølebag på kulden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwgian Polar klarer seg fint i 8 dager ute på kjøkkenbenken. I tett plastboks klarer den seg nok like lenge. Ellers kan du kjøpe en boks vitaminer/mineraler fra Provit og frysetørret vom - men som du selv har skrevet er det dyrt. Pil og bue og håpe man treffer en kanin eller så? Eller ta med Lars Monsen, så er dere garntert mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du har hytte uten innlagt vann og strøm da? Hvordan gjør V&H-matfolka det da? F.eks bruker vi veldig ofte å være på hytta, hvor vi kun har et bittelite gassdrevet kjøleskap. Der er vi alt i fra 1-3 uker i strekk, gjerne ofte. Før vi drar dit må vi kjøre i 6 timer. Det kan vel løses med kjølebag - men hvordan løser man 1-3 uker uten kjøling? (For kjøleskapet er forbeholdt menneskene, lite nok plass fra før av gitt :whistle: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

På hytte uten strøm og vann så ville jeg hatt v&h i tette bokser og lagt dem ned i en dunk med kaldt vann som igjen ble satt der det var mest kaldt alla jordkjeller. Eller lagt boksene i en elv og sikre dem for hunden kan få snusen i det hihi. Kjøle elementer og fryseboks gjør at ting gjerne holder fra noen timer ekstra til et døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøpe seg utstyr til vakumpakking? Plast er jo lett emballasje.

Det har de på fisketorget i Bergen, ser jeg, og dessuten hos våre lokale fiskeoppdrettere. Enkelt er det, "klaps-klaps- ferdig", liksom- og billig utstyr sier de. (Men jeg har aldri kommet på å spørre om konkret pris.)

I prinsippet kan vel alt kjøtt holde seg vakumpakket ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette håper jeg er en fryktelig dårlig spøk:)

Har slaktet sau på tur i fjellet før jeg.

Videre så er det snakk om turer av type en uke til fjells/ skogen (som det står i åpningsinnlegget), så kjøleskap er ute. Men kjølebag kan jo pakkes i sekk/ kløv og er kanskje ett alternativ. Ikke tenkt på den muligheten. Men hvor godt holder en kjølebag på kulden?

Jeg vet ikke om det holder så lenge, men det vil ikke forundre meg.

Sørg for at alt som er i den bagen er så kaldt som overhodet mulig når det legges ned, sørg også for å åpne den så sjelden som overhodet mulig.

Du kan prøve å fryse ned noen halvlitersflasker med vann, og ta disse i en kjølebag som du oppbevarer i noe rundt forventet temperatur, det vil svare sånn ca til volumet av vom og hundemat..

På fjellet vil det sannsynligvis funke bedre enn i skogen, grunnet den ofte mye lavere nattetemperaturen på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer bare å tenke; hvorfor i all verden skal man fôre vått på tur der man har tilgang til vann (bekker)? Det er tyngre og holder seg dårlig og energien er mindre konsentrert...

Uansett, man jan jo legge pølsene med kjøtt i kjølige bekker om natten. På dagen kan man pakke pølsene inn i aviser (isolerer godt), og pakke de dypt ned i sekken. Uåpnede pølser bør kunne holde en uke da.

Når det gjelder fysetørket vom; Det er ikke noe problem for hunden om den ikke får en perfekt sammensetning av vitaminer og mineraler hver dag. Noen uker på vom går fint, man trenger ikke styre med mineraltilskudd for en så kort periode. Det samme gjelder om hunden skal leve på fisk. Den får jo i seg en del vitaminer og mineraler i fra fiskens involler, men det er på ingen måte komplett på samme måte om tørrfôr. Allivel kan hunden spise det vel og lenge uten at det gjør noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei.

Hørtes frykelig styrete ut å drive med VH i pakker og i bekken.

Jeg ville heller brukt tørrfor som basis og gitt frysetørket vom og lunsjbokser ( våt for. Ikke fra butikken - de inneholder bare vann, men fra dyrlegen. Eukanuba, Hills og Spesific har. Jeg foretrekker Spesific sine )

Pemikan er bare tilskudd, ikke noe for. Jeg synes ikke dette var noe særlig tess da jeg testet dette.

NP er vel kanskje bedre enn VH siden dette er behandlet/kokt og har lengre holdbarhet enn VH med tanke på langtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...