Gå til innhold
Hundesonen.no

Kursing i Oslo området


Mari

Recommended Posts

Jeg holder på å forberede meg til å anskaffe denne valpen da. Så nå leter jeg etter hundeskole. Ja, jeg er sikkert litt obsessed nå. Jeg tillater meg selv det. :icon_confused:

Det er litt trist at jeg flyttet fra Tønsberg egentlig, jeg hadde planlagt å kurse oss hos Gilabb (til MartineH), det virket midt i blinken for meg. Greie priser, hyggelige treningsmetoder med rom for tilpasning etter egne ønsker (klikker med frivillig grad av lokking). Finnes det noe som kombinerer dette i Oslo området?

Sånn rent økonomisk er det begrenset hvor mange kurs jeg kan gå, og jeg ønsker å få mest mulig ut av de pengene. Så pris er relevant. Jeg har hatt såpass med hund at jeg klarer å plukke og mikse litt selv i forhold til innlæring, men aller best hadde det jo vært å funnet noen som tenker likt som meg. Altså å bygge mest på eget initiativ uten altfor mye lokking, masse lek, og baserer seg på positiv forsterkning/negativ straff (de fleste gjør vel det nå).

Jeg lurer på hundeklubbene, da spesielt Stovner Hundeklubb. De virker mest aktive. Noen som har erfaring? Evt Oslo og Omegn?

Ellers virker det som de private hundeskolene ligger på ca samme prisnivå, men man kommer jo ikke inn i et hundemiljø på samme måte som hundeklubbene åpner for. Jeg kunne tenkt meg å trene fast etter grunnkursingen er unnagjort.

Om det blir privat hundeskole heller jeg mot Din Beste Venn. Hører gjerne om alternativer.

Noen som vil hjelpe en stakkar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke så mye om klubbene da, men jeg regner med at du finner et alternativ der.

Men siden du spør om flere private også, så vil jeg gjerne nevne Jar hundeskole der vi gikk på valpekurs.

Jeg er skikkelig lei meg for at kurset er slutt, det var så utrolig bra og kreativt, + at hyggeligere instruktør kan det hende man må lete langt etter. (Håper jo det er flere av dem, for som sagt er jeg skikkelig deppa for at det er slutt.) Eneste negative er vel at de ikke har så mye mer tilbud når hunden begynner å bli eldre og man vil avansere, men for valp, grunnkurs o.ler de helt geniale. Det ligger ca på lysaker, så er kanskje ikke Oslo nok for deg heller, men da har jeg iallefall anbefalt de til evt andre som også lurer :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Stovner Hundeklubb var helt ålreite. Men de mistet mye tilbud og miljøet falt litt da jeg gikk der for ca. 5 år siden. Aner ikke hvordan de er nå. Men de mistet litt fokus på LP, og mange gikk over til Lørenskog Hundeklubb. Så spørs hva slags miljø du er ute etter. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stovner er veldig flinke, OODK er også veldig flinke. Lørenskog er veldig rotete om dagen de har ingen fast plass å være og er forferdelig dårlig til å opplyse hvor ting skjer.

Men av hundeskoler skal visst norsk hundeskole være veldig bra også ihnt til hva du ønsker. ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stovner er elendig på tilbakemelding. Har sendt epost til ulike personer og enda ikke fått svar, dette var i fjor en gang... Jeg "foretrekker" uansett OODK, siden det er greiere å komme seg til treningsområdene deres (sommerhalvåret ihvertfall). Men nå har jeg ikke fått kommet meg avgårde så mye at det gjør noe. Men de har en del ok kurs tror jeg.

Ellers har jeg ikke lært så mye noe sted som jeg har gjort hos Klickerklok. Da hadde de kurs på Lysaker. Nå er de i Follo, men skal flytte igjen, så... det er vel ikke mye håp der.

Hund i Sentrum synes jeg er bra, gikk valpekurs der, men synes de har litt for store grupper (og er litt dyre). Trener positivt. De startet en søndagsgruppe, som det er igjen 2-3 stk av som trener hver søndag. Jeg er en av dem, og har tatt meg den frihet å åpne gruppa for de som ønsker å være med, uansett kurs eller skole (dette er en treningsgruppe, ikke leke-/sosialgruppe).

Ellers har terrierklubben en del kurs og treninger som er veldig ok, og rabattert for medlemmer. Jeg er medlem i klubben der rett og slett på grunn av det gode tilbudet de har på disse tingene.

Kan skrive under på Marie og Ellies kommentar om Jar Hundeskole. Birgitta jobber bl.a. sammen med Gry Løberg, og er veldig flink. Din Beste Venn er også langt oppe på listen min over skoler jeg ser etter relevante kurs hos.

Jeg har hørt mye ymse om Oslo hundeskole og Norsk hundeskole, men det kommer litt an på hvilken holdning man har til hundetrening og hvor flink man er til å følge sine egne prinsipper, tror jeg. Hvis du er på klikkertreningskjøret er Jar eller Din Beste Venn bedre steder å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger så langt! :icon_confused:

Jeg er vel ikke akkurat på klikkertreningskjøret kanskje. Men jeg liker å holde ting positivt iallefall, og minimere graden av lokking. Klikkeren er selvsagt kjekk å ha, og jeg kommer definitivt til å bruke den. Men jeg vet at jeg aldri klarer å bli noen 100% klikkertrener. Din Beste Venn bruker endel lokking. Gjorde iallefall det når jeg gikk der sist. Jeg liker at de bruker mye lek som forsterkning.

Jar virker som en god kandidat for valpekurs iallefall. Skal kontakte de for mer informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått (og går) på kurs hos Hund i Sentrum, og er veldig fornøyd. Kun positive metoder, mye lek og "moro", lite lokking og trivelig miljø. Simira nevnte store grupper og høy pris som ulemper: jeg kan være enig i at prisen er noe høy (men det har faktisk vært verdt det for oss, jeg har lært MYE), men antallet ekvipasjer på kurs har egentlig vært problemfritt. Vi har vært 4-7 på hver gruppe, bortsett fra valpekurset hvor det var noen flere deltakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 deltakere er grensen. Det er for mye for en instruktør. De trener stort sett positivt og med belønning, men vi lærte/brukte fysisk korreksjon på valpekurset jeg gikk der... Men det velger man jo da. Ingen der ser skrått på deg hvis du bruker godbit i stedet for rykk i båndet. Og de er gode på å oppfordre til bruk av lek som belønning.

Men hvis jeg skulle valgt valpekurs igjen så blir det nok Jar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 deltakere er grensen. Det er for mye for en instruktør. De trener stort sett positivt og med belønning, men vi lærte/brukte fysisk korreksjon på valpekurset jeg gikk der... Men det velger man jo da. Ingen der ser skrått på deg hvis du bruker godbit i stedet for rykk i båndet. Og de er gode på å oppfordre til bruk av lek som belønning.

Men hvis jeg skulle valgt valpekurs igjen så blir det nok Jar.

Når gikk du kurs der sist egentlig? Jeg har aldri blitt "opplært" til å bruke eller har brukt fysisk korreksjon på noen av kursene jeg har deltatt på, verken på tidligere eller nåværende kurs. I det siste har det vært utskiftning av både instruktører og fokus på treningen; har du fått med deg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når gikk du kurs der sist egentlig? Jeg har aldri blitt "opplært" til å bruke eller har brukt fysisk korreksjon på noen av kursene jeg har deltatt på, verken på tidligere eller nåværende kurs. I det siste har det vært utskiftning av både instruktører og fokus på treningen; har du fått med deg det?

Jepp. Vi begynte nettopp på kurs der nå i april, men måtte slutte fordi Odin ikke taklet å jobbe med 8 andre stressede hunder rundt seg. :icon_confused: (miljø- og toleransekurs).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Vi begynte nettopp på kurs der nå i april, men måtte slutte fordi Odin ikke taklet å jobbe med 8 andre stressede hunder rundt seg. :) (miljø- og toleransekurs).

Ah, de kursene har jeg null erfaring med, så da skal jeg ikke legge meg opp i hvordan de gjennomføres :icon_confused: Jeg er fornøyd med de kursene vi har deltatt på, og spesielt fornøyd med det vi går nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på kurs med Oslo hundeskole med Dina. Jeg var egentlig fornøyd, men der er det endel lokking. Jeg synes kanskje det passer best til stødige hunder som er av den typen som tåler "vil du ikke, skal du" trening. Jeg ville nok ikke dratt på det kurset hvis jeg hadde en veldig usikker og nervøs hund. Jeg likte det fordi de bruker belønning, men ikke er like fanatiske som enkelte klikkertrenere er. Jeg kommer aldri igjen til å gå på et rent klikkertreningskurs, fordi jeg synes det er alt for lite kreativt, og skaper pinglete hunder om man er 100% konsekvent på den type trening. Må bare si i tillegg at jeg ikke kan ta alle klikkertrenere under en kam, men at dette har gjeldt for de jeg har trent for.

Jeg har meldt meg inn i OODK nå, fordi jeg vil trene med Dina og være med i et miljø. Det negative med å gå på et kurs er at når kurset er ferdig blir man litt mindre motivert til å trene, og ting sklir fort ut :lol:

Jeg tror det er en fordel å melde seg inn i en klubb og delta på kurs og treninger med de for å få mer glede og utbytte av treningen. Jeg kan ikke si noe om hvordan OODK er, men jeg har inntrykk av at mange er fornøyd med den klubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg kommer aldri igjen til å gå på et rent klikkertreningskurs, fordi jeg synes det er alt for lite kreativt, og skaper pinglete hunder om man er 100% konsekvent på den type trening. Må bare si i tillegg at jeg ikke kan ta alle klikkertrenere under en kam, men at dette har gjeldt for de jeg har trent for.

Jøss, nå lurer jeg virkelig på hvor du har gått kurs. Kanskje det er derfor jeg har fått en hund som sliter med fryktaggresjon, fordi vi klikkertrener...

Beklager ot.

Men klikkertrening må da være noe av det mer kreative man kan bruke av treningsmetoder? Og - pinglete hunder? Jeg har sett flere hunder bli en god del tryggere på seg selv ved hjelp av klikkertrening (og nei, jeg tror ikke de ble klikkertrent i stykker i første omgang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og valpen min har gått på kurs hos Hundeakademiet, og er veldig fornøyd med det. :lol:

Vi har gått valpekurs, grunntreningskurs og Retriever aktiviseringskurs - og alltid gledet oss til neste kursdag.

Vi har ikke brukt klikker, så for oss har det blitt mye lokking med godbiter. For oss har det fungert veldig godt, men ikke alle hunder har vært like villig til å la seg lokke med godbiter, og da har instruktøren vært flink til å finne andre alternativer (leker o.l.)

Gruppene har aldri vært store, ettersom de isåfall har delt den i to og hatt to instruktører.

Vår erfaring er at instruktørene har vært opptatt av at alle hunder og hundeeiere er ulike, og sånn sett trengt ulik veiledning. Dette har vi satt stor pris på :)

Vi har trent i Sofienberg parken, slik at valpen også fikk mye miljøtrening i bymiljø, men Hundeakademiet har også andre avdelinger i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager min uvitenhet, men hva mener dere med lokking?

Tja - jeg tolket det som "føring", at man f.eks. lærer hunden på plass ved å "føre/lokke" med en godbit slik at den går rundt å stiller seg på plass - mens man gir kommandoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JJeg kommer aldri igjen til å gå på et rent klikkertreningskurs, fordi jeg synes det er alt for lite kreativt, og skaper pinglete hunder om man er 100% konsekvent på den type trening. Må bare si i tillegg at jeg ikke kan ta alle klikkertrenere under en kam, men at dette har gjeldt for de jeg har trent for.

Da lurer jeg på hvem i alle dager du har trent med :) Og er du sikker på at det er treningsmetoden som gjør hundene pinglete, og ikke noe helt annet?

Jeg har en totalt (og da mener jeg totalt) annen erfaring enn deg tydeligvis. Hvorfor i alle dager skal klikkertrening skape pinglete hunder? Jeg kan banne på at hunden min vokser for hver eneste øvelse hun lærer seg jeg, og blir mer og mer selvsikker. Og hva mener du med lite kreativt?

Jeg er vanligvis åpen for argumentasjon mot klikkertrening, men disse argumentene har jeg hørt for første gang og jeg klarer bare ikke å se logikken i dem :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk bronsemerkekurs hos Stovner hundelubb høsten 2008. De lokker og bruker godbiter/lek i innlæring. Ved en anledning gikk hunden min fot, men litt lengre bak enn det ideelle, og jeg fikk tips om å gi et lite nykk i båndet hvis dette gjentok seg. Mitt inntrykk er derfor at all innlæring skjer veldig positivt, men at hvis hunden kan øvelsen kan det settes krav. Hvis man gir uttrykk for at det ikke er aktuelt med positiv straff i en "kravfase" (kommer ikke på noe bedre ord) blir det respektert. Det er ihvertfall min erfaring. Fra dette kurset har jeg et godt inntrykk av Stovner hundeklubb.

Norsk Hundeskole vil jeg ikke anbefale. Jeg har selv sett bruk av natoløkke for å få hunder til å gå pent i bånd. For meg er slike metoder avleggs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lurer jeg på hvem i alle dager du har trent med :) Og er du sikker på at det er treningsmetoden som gjør hundene pinglete, og ikke noe helt annet?

Jeg har en totalt (og da mener jeg totalt) annen erfaring enn deg tydeligvis. Hvorfor i alle dager skal klikkertrening skape pinglete hunder? Jeg kan banne på at hunden min vokser for hver eneste øvelse hun lærer seg jeg, og blir mer og mer selvsikker. Og hva mener du med lite kreativt?

Jeg er vanligvis åpen for argumentasjon mot klikkertrening, men disse argumentene har jeg hørt for første gang og jeg klarer bare ikke å se logikken i dem :lol:

Det var muligens litt klønete formulert.. Jeg prøver igjen. Jeg synes at klikkertrening er en utmerket måte å lære inn atferd på. Jeg bruker det prinsippet når jeg skal lære hunden ting, og liker det bedre enn lokking/føring. Min erfaring er at hvis man skal fjerne uønsket atferd funker klikkertrening dårlig. I tillegg synes jeg at det blir veldig fanatisk, om man skal følge det 100% og kun bruke klikker i treningen og ikke snakke med hunden, ei heller røre den. Som sagt så skal jeg ikke ta alle klikkertrenere under en kam, men de jeg har trent for har vært veldig fanatiske og har ikke evnen til å innse at det er en blanding av flere ting som kan gi et godt resultat. F.eks. hvis jeg skal venne av Dina med å hoppe opp i sengen, så kan jeg ikke sitte å vente til hun hopper ned igjen, for så å klikke. Da må hunden først gjøre den uønskede atferden før den gjør den riktige, for så å få belønning. Når jeg har gått klikkerkurs har det vært kurant å bruke den teorien på å lære hunden ting, men jeg synes det er naivt å tro at å overse hundens uønskede atferd vil få den til å gi opp den atferden.

Jeg er ikke imot klikkertrening, jeg sier bare at jeg synes en kombinasjon av flere treningsmetoder er best, og ikke være fanatisk opphengt i at man aldri skal korrigere hunden ved å si nei, men at man skal overse den om den gjør noe uønsket.

Men for all del, hvis noen her har gått på klikkerkurs som har hatt andre innfallsvinkler på å trene bort atferd så vil jeg gjerne høre om det. Jeg er av den oppfatning av at hvis hunden min ligger å tygger istykker ei sofapute hjelper det svært lite om jeg snur ryggen til. Hunden driter i om den får min oppmerksomhet eller ikke da, og det er det jeg synes funker dårlig med klikkerprinsippet hvis man kun skal holde seg til det.

Den treneren jeg trente for på det første kurset jeg gikk på sa at han hadde en elghund som han hadde trent kun klikker med fra den var valp. Den hunden ble livredd om han prøvde å si nei til han eller om han tok litt i han. den var ikke vant til en slik kontakt med føreren og ble nervøs fordi han under trening brukte kun klikker og ingen verbal kommunikasjon med hunden. Jeg synes det blir helt feil. det er ikke sikkert at alle klikkertrenere er sånn, men de var hvertfall det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk* Enda en som har misforstått prinsippene med klikkertrening, eller kanskje de du kjenner har det. For det første, så står ikke klikkertrenere og overser at hunden gjør ønsket atferd. Labradoren min har blitt klikkertrent i mange år og jeg har aldri oversett uønsket atferd om den er selvforsterkende, men man trenger ikke å true hundne for å få den til å slutte med slikt. Jeg har også den erfaring at dersom jeg først blir sur (f.eks roper "NEI!" om hun gjør noe forferdelig galt), så får jeg en utrolig bra respons siden hun ikke er vant til det - det er ikke vannet ut. At de klikkertrenerne du er med ikke vil ta i hunden eller bruke stemmen har ingenting med at de er fanatikere å gjøre. Faktisk så har det ingenting med klikkertrening å gjøre. Man kan gjerne ta i hunden for å hindre den i å utføre uønsket atferd (uten at det er ubehagelig eller vondt). Vi er også voldsomme når vi leker og det er utrolig mye fysisk kontakt mellom oss. Og de fleste klikkertrenere håndterer hunder akkurat på vanlig måte.

Dessuten har klikkeren ingenting med klikkertrening å gjøre. Jeg bruker den utrolig sjeldent, jeg bruker kun stemme. Makan, jeg blir frustrert når folk uttaler seg om ting de ikke har peiling på.... De klikkertrenerne du trener med har tydeligvis misforstått hvis de forteller deg at det er slik ting skal være. Du skrev i tillegg at du aldri kommer til å gå et rent klikkertrenerkurs fordi det skaper pinglete hunder osv, og da har du også misforstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk* Enda en som har misforstått prinsippene med klikkertrening, eller kanskje de du kjenner har det. For det første, så står ikke klikkertrenere og overser at hunden gjør ønsket atferd. Labradoren min har blitt klikkertrent i mange år og jeg har aldri oversett uønsket atferd om den er selvforsterkende, men man trenger ikke å true hundne for å få den til å slutte med slikt. Jeg har også den erfaring at dersom jeg først blir sur (f.eks roper "NEI!" om hun gjør noe forferdelig galt), så får jeg en utrolig bra respons siden hun ikke er vant til det - det er ikke vannet ut. At de klikkertrenerne du er med ikke vil ta i hunden eller bruke stemmen har ingenting med at de er fanatikere å gjøre. Faktisk så har det ingenting med klikkertrening å gjøre. Man kan gjerne ta i hunden for å hindre den i å utføre uønsket atferd (uten at det er ubehagelig eller vondt). Vi er også voldsomme når vi leker og det er utrolig mye fysisk kontakt mellom oss. Og de fleste klikkertrenere håndterer hunder akkurat på vanlig måte.

Dessuten har klikkeren ingenting med klikkertrening å gjøre. Jeg bruker den utrolig sjeldent, jeg bruker kun stemme. Makan, jeg blir frustrert når folk uttaler seg om ting de ikke har peiling på.... De klikkertrenerne du trener med har tydeligvis misforstått hvis de forteller deg at det er slik ting skal være. Du skrev i tillegg at du aldri kommer til å gå et rent klikkertrenerkurs fordi det skaper pinglete hunder osv, og da har du også misforstått.

Nå var jo ikke dette en debatt om klikkertrening da, men jeg vil bare få sagt at jeg har gått kurs i klikkertrening, og at det var slik det ble fremlagt på det kurset, og at jeg etter det ønsket å prøve noe annet. Dette var faktisk et Canis kurs.

Jeg bruker aldri makt eller vold mot hunden min, og mitt NEI er heller ikke utvannet. Jeg synes det er litt unødvendig å få alle piggene ute kun fordi du har en annen oppfatning av klikkertrening enn hva jeg har. Jeg skjønner at det ikke har noe med selve klikkeren å gjøre, jeg bruker denne metoden selv når jeg trener. Da bruker jeg ros med ord før godbit... Jeg blir frustrert når du misforstår det jeg sier... Du kan ikke si at ingen klikkertrenere overser hundens uønskede atferd, for de trenerne jeg har trent for gjorde nettopp det. Det er jo flott at du tydeligvis har trent med folk som har vært mye flinkere og reflekterte over treningen enn hva jeg har vært, men du trenger ikke å få meg til å fremstå som en dust som ikke har peiling på hva jeg snakker om. Da hadde jeg ikke hatt refleksjoner ift dette i det hele tatt, men fulgt den treningsmetoden som ble presentert på det kurset helt uten mening... Jeg har ikke misforstått når jeg tar utgangspunkt i det kurset jeg gikk på. Du snakker ut ifra dine erfaringer med klikkertreningen nå, og du har ingen anelse om hvordan prinsippet ble fremstilt på det kurset jeg gikk på, så da bør du kanskje revurdere uttalelsene dine litt. Hvis du har gått på et sporkurs som har vært sånn og sånn, og du sier at du liker ikke denne måten å trene på, fordi hunden ble gjort sånn og slik med om den ikke gjorde riktig f.eks. Hvordan kan folk si til deg at du har misforstått når du har blitt presentert denne typen trening på denne måten? Kan du protestere på hva jeg opplevde på det kurset?? Nei! Jeg sier ikke at du tar feil i hht klikkerprinsippet, men du tar feil på måten du ordlegger deg om min forståelse for ting på. Argh.. Nå blir jeg skikkelig irritert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jo ikke dette en debatt om klikkertrening da, men jeg vil bare få sagt at jeg har gått kurs i klikkertrening, og at det var slik det ble fremlagt på det kurset, og at jeg etter det ønsket å prøve noe annet. Dette var faktisk et Canis kurs.

Jeg bruker aldri makt eller vold mot hunden min, og mitt NEI er heller ikke utvannet. Jeg synes det er litt unødvendig å få alle piggene ute kun fordi du har en annen oppfatning av klikkertrening enn hva jeg har. Jeg skjønner at det ikke har noe med selve klikkeren å gjøre, jeg bruker denne metoden selv når jeg trener. Da bruker jeg ros med ord før godbit... Jeg blir frustrert når du misforstår det jeg sier... Du kan ikke si at ingen klikkertrenere overser hundens uønskede atferd, for de trenerne jeg har trent for gjorde nettopp det. Det er jo flott at du tydeligvis har trent med folk som har vært mye flinkere og reflekterte over treningen enn hva jeg har vært, men du trenger ikke å få meg til å fremstå som en dust som ikke har peiling på hva jeg snakker om. Da hadde jeg ikke hatt refleksjoner ift dette i det hele tatt, men fulgt den treningsmetoden som ble presentert på det kurset helt uten mening... Jeg har ikke misforstått når jeg tar utgangspunkt i det kurset jeg gikk på. Du snakker ut ifra dine erfaringer med klikkertreningen nå, og du har ingen anelse om hvordan prinsippet ble fremstilt på det kurset jeg gikk på, så da bør du kanskje revurdere uttalelsene dine litt. Hvis du har gått på et sporkurs som har vært sånn og sånn, og du sier at du liker ikke denne måten å trene på, fordi hunden ble gjort sånn og slik med om den ikke gjorde riktig f.eks. Hvordan kan folk si til deg at du har misforstått når du har blitt presentert denne typen trening på denne måten? Kan du protestere på hva jeg opplevde på det kurset?? Nei! Jeg sier ikke at du tar feil i hht klikkerprinsippet, men du tar feil på måten du ordlegger deg om min forståelse for ting på. Argh.. Nå blir jeg skikkelig irritert!

Jeg har IKKE protestert på hva du har opplevd på kurset. Jeg har protestert på at du sier dette:

"Jeg kommer aldri igjen til å gå på et rent klikkertreningskurs, fordi jeg synes det er alt for lite kreativt, og skaper pinglete hunder om man er 100% konsekvent på den type trening".

Jeg bryr meg ikke om du har lært om klikkertrening på kurs eller i en bok eller gjennom andre eller hva du har, jeg er bare utrolig uenig i uttalelsene dine og det er det jeg kommenterer. Å overse hunden når den f.eks hopper opp i sofaen og så klikke når hunden går ned igjen er ikke effektiv klikkertrening (om klikkertrening i det hele tatt) - og jeg blir irritert når folk gang på gang fremstår klikkertrening som dårlig på grunn av det. Om folk misliker klikkertrening fordi de uenig i treningsprinsipper eller lignende så respekterer jeg det, men ikke når folk kommer med feilinfo. Selvfølgelig overser mange klikkertrenere uønsket atferd, jeg har ikke sagt noe annet, men ikke når atferden er selvforsterkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel ikke annet enn å signere labbis her. Klikkertrening er mer kreativt enn noe annet jeg har sett, gøy, og skaper trygge hunder. Nei fungerer fint og kan utmerket brukes når hunden har lært hva det betyr. Man skal selvfølgelig såklart heller ikke overse enhver uønsket adferd hos hunden, det finnes mange ulike fasiter og mønstre på dette. Jeg er vel heller ikke den første som har brukt klikkertrening på problemadferder med godt resultat. Og nei, jeg klikker ikke hver gang han glefser mot en hund for å få stimuluskontroll på aggresjon mot andre hunder. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aller best efaring med familiehunden.no (jeg vet, det høres litt stusslig ut på navnet). Har gått flere kurs der. Han som driver det er veldig dyktig. Jeg likte at han hadde basert seg mer på helhetlig "oppdragelse" av hunden enn typiske lære hunden sitt, dekk og stå kurs (gikk igjennom det også, men ikke bare det), sitt dekk stå kan vi vel klare selv på hund nummer to, tre og fire. Det krever ikke så mye, men den helhetlige tenkingen som han presenterte følte i hvertfall jeg at ga valpen et veldig godt grunnlag for videre trening. Litt stive priser, men verdt det for meg. Han er også helt fri for rasefordommer, noe i hvertfall jeg setter pris på. I utgangspunktet er det basert på klikkertrening, men vil du gjøre litt tilpasninger så det passer deg bedre har han ikke noe i mot det (mitt inntrykk i hvertfall).

Klickerklok sitt grunnkurs var også veldig bra, mye fokus på belønningsutvikling. Det er et forsømt tema på de fleste andre kurs jeg har vært på. Men som noen nevnte tidligere i tråden, de flytter i august.

Har forøvrig også gått flere kurs hos Din Beste Venn, min opplevelse av dem er at de bruker kun lokking og at instruktørene har alt for lite erfaring og de tilpasser null etter individet. Helt greie kurs for førstegangseiere, du lærer hvordan du skal trene inn sitt, dekk og stå, men ikke mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest janson

Sier meg enig med Maretingen - familiehunden.no er flott. Har gått to kurs hos Knut (da han fortsatt var hos Canis), et passeringskurs (overglad labbis) og kantarellsøk og skal definitivt gå valpekurs hos han. Han er utrolig sympatisk og tålmodig og veldig flink til å lære fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...