Gå til innhold
Hundesonen.no

Superkjapp sitt


belgerne

Recommended Posts

Hei :)

Er det noen, lp-folk eller andre, som har noen tips hvordan man lærer inn kjappe sitt'er? Tenker da på manekengen i klasse elite samt holdter i fvf. Har prøvd litt forskjellig, men jeg får det ikke riktig til og det irriterer meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg sliter med treig sitt/dekk etc, så trener jeg kun på det når hunden er full av energi og stressa. Aldri når hunden er sliten og jeg vet at de ikke vil prestere slik jeg ønsker. Jeg kan for eksempel ha en veldig kort økt på 3-4 repetisjoner når jeg akkurat har kommet hjem og hundene er i ekstase, rett før de skal få mat (da er de stresset), like før vi skal ut på tur og jeg har funnet frem kobbelene osv.

Jeg belønner også mye med leke på slike øvelser slik at hundene får en høy forventning. Min huskeregel er at jeg i innlæringen trener på øvelser jeg ønsker masse fart og intensitet i når hunden er i akkurat den modusen. Og omvendt når jeg trener på øvelser hvor jeg vil ha ro.

Målet er jo å gi hunden assosiasjoner/reflekser til kommandoene, og at stressnivået automatisk skal øke på øvelsene hvor man ønsker dette (sitt, dekk, innkalling, apportering), og at stressnivået automatisk skal senkes ved øvelser hvor man ønsker det (bli-øvelser, neseprøve).

Jeg beklager om dette ble rotete, men mitt forslag er at du kun trener på sitt når hunden er ganske høyt oppe. Når hunden begynner å fatte at sitt og fart hører sammen, så må du være nøye med å aldri belønne treige sitter. Om du har mulighet til å belønne med lek så gjør du det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg sliter med treig sitt/dekk etc, så trener jeg kun på det når hunden er full av energi og stressa. Aldri når hunden er sliten og jeg vet at de ikke vil prestere slik jeg ønsker. Jeg kan for eksempel ha en veldig kort økt på 3-4 repetisjoner når jeg akkurat har kommet hjem og hundene er i ekstase, rett før de skal få mat (da er de stresset), like før vi skal ut på tur og jeg har funnet frem kobbelene osv.

Jeg belønner også mye med leke på slike øvelser slik at hundene får en høy forventning. Min huskeregel er at jeg i innlæringen trener på øvelser jeg ønsker masse fart og intensitet i når hunden er i akkurat den modusen. Og omvendt når jeg trener på øvelser hvor jeg vil ha ro.

Målet er jo å gi hunden assosiasjoner/reflekser til kommandoene, og at stressnivået automatisk skal øke på øvelsene hvor man ønsker dette (sitt, dekk, innkalling, apportering), og at stressnivået automatisk skal senkes ved øvelser hvor man ønsker det (bli-øvelser, neseprøve).

Jeg beklager om dette ble rotete, men mitt forslag er at du kun trener på sitt når hunden er ganske høyt oppe. Når hunden begynner å fatte at sitt og fart hører sammen, så må du være nøye med å aldri belønne treige sitter. Om du har mulighet til å belønne med lek så gjør du det.

Takk for svar! Vi trener mye likt ser jeg :)

Det som blir så feil med min hund og sitt, er at den binder seg sånn på forsterkeren.

Ved innlæring av sitt/dekk/stå osv har jeg pleid å bruke godbit.

Det jeg er på jakt etter nå er å få frem en sitt verdt en 10'er i konkurranse. Problemet er som sagt at hunden binder seg (jakt?) på forsterker.

Skal ikke være lett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Vi trener mye likt ser jeg :)

Det som blir så feil med min hund og sitt, er at den binder seg sånn på forsterkeren.

Ved innlæring av sitt/dekk/stå osv har jeg pleid å bruke godbit.

Det jeg er på jakt etter nå er å få frem en sitt verdt en 10'er i konkurranse. Problemet er som sagt at hunden binder seg (jakt?) på forsterker.

Skal ikke være lett :)

Du kan jo ikke fjerne forsterkeren helt, da vil du hvertfall få en dårlig sitt. :)

Når jeg går konkurranse har jeg alltid forsterkeren utenfor ringen, så hunden får den når vi er ferdig. I starten har jeg kun krevd full intensitet i et lite øyeblikk (en rask sitt, en rask dekk etc), og deretter krevet at hunden har full intensitet i en hel øvelse, deretter to øvelser osv og til slutt et helt program. Når innlæringen er ferdig, så krever jeg som sagt full intensitet uansett - hvis ikke mister hunden belønningen.

Jeg vet ikke om det var det du mente med at hunden binder seg til forsterkeren, men mine hunder oppnår alltid en forsterker etter bra arbeid - enten det er etter et lite moment eller et 20 minutter langt lp-program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ikke fjerne forsterkeren helt, da vil du hvertfall få en dårlig sitt. :)

Når jeg går konkurranse har jeg alltid forsterkeren utenfor ringen, så hunden får den når vi er ferdig. I starten har jeg kun krevd full intensitet i et lite øyeblikk (en rask sitt, en rask dekk etc), og deretter krevet at hunden har full intensitet i en hel øvelse, deretter to øvelser osv og til slutt et helt program. Når innlæringen er ferdig, så krever jeg som sagt full intensitet uansett - hvis ikke mister hunden belønningen.

Jeg vet ikke om det var det du mente med at hunden binder seg til forsterkeren, men mine hunder oppnår alltid en forsterker etter bra arbeid - enten det er etter et lite moment eller et 20 minutter langt lp-program.

Kanskje jeg skal prøve ekstern forsterker, det har jeg aldri prøvd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken belønning da? Min gjeter gjerne ballene sine og kongen sin, men hun går ann å få kontakt med og hun ramler ikke bort - hun blir bare intens på en måte, og stirrer mer enn normalt.

Har du prøvd å ha lekestunder uten krav og med bare moro hvor du plutselig tar vekk leken og spør etter noen atferder, f.eks sitt, før du begynner å leke igjen? Dette har gjort fine ting for meg og min hund ihvertfall.

Er jo leit om man har en veldig god belønning men som man ikke vil bruke så ofte siden hunden "låser" seg. Kanskje det hadde hjulpet å lære den hva man må gjøre for å få "være med" belønningene som trigger instinktene istedenfor å bruke dårligere belønninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken belønning da? Min gjeter gjerne ballene sine og kongen sin, men hun går ann å få kontakt med og hun ramler ikke bort - hun blir bare intens på en måte, og stirrer mer enn normalt.

Har du prøvd å ha lekestunder uten krav og med bare moro hvor du plutselig tar vekk leken og spør etter noen atferder, f.eks sitt, før du begynner å leke igjen? Dette har gjort fine ting for meg og min hund ihvertfall.

Er jo leit om man har en veldig god belønning men som man ikke vil bruke så ofte siden hunden "låser" seg. Kanskje det hadde hjulpet å lære den hva man må gjøre for å få "være med" belønningene som trigger instinktene istedenfor å bruke dårligere belønninger

Sikkert et poeng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohh, dette var en bra tråd. Jeg har (vanligvis) klaskedekk og kjempefin reaksjon på stå'en, men sitten? Den er skikkelig treg i forhold. Nå fikk jeg litt inspirasjon til å ta tak i dette, spesielt siden vi har begynt å trene bittelitt lp, det er jo ingen sitt under marsj i bruksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg er litt forsiktig med å bruke ball/leksak på de raske øvelsene i innlæring, for min erfaring er at man ofte får en knallreaksjon, men så blir hunden stiv og gørrandestreg på den siste biten. Grunnen til dette er at ved å trigge jaktfunksjonen får vi en hund som er veldig på alerten og den gjør hele kroppen klar for jakt/kamp dermed så blir den full av adrenalin og dette gir stivhet/treghet ved utløsning av adferd, selve reaksjonen blir lynkjapp men momentet kan bli tregt, så vær obs på det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt forsiktig med å bruke ball/leksak på de raske øvelsene i innlæring, for min erfaring er at man ofte får en knallreaksjon, men så blir hunden stiv og gørrandestreg på den siste biten. Grunnen til dette er at ved å trigge jaktfunksjonen får vi en hund som er veldig på alerten og den gjør hele kroppen klar for jakt/kamp dermed så blir den full av adrenalin og dette gir stivhet/treghet ved utløsning av adferd, selve reaksjonen blir lynkjapp men momentet kan bli tregt, så vær obs på det også.

Hvordan ville du fått en kjapp sitt da?

Jeg vet ikke helt hvordan jeg fikk det til, hehe, men jeg brukte like mye tid på den som på stå og dekk i unghundtiden. Jeg shapet den inn. Senere gikk jeg over til å baklengskjede hele mannekengen, jeg vekslet hele tiden på forsterke, han viste aldri hva som kom + at jeg var dønn konsekvent. Hadde en forholdsvis kjapp sitt, men så hadde jeg gjeting av kjegler i stedet da, men det kom av helt andre ting enn ballen.

Nå venter jeg ny valp og en skal ikke se bort i fra at denne innfallsvinklen ikke funker på henne... Den øvelsen er det vanskeligeste synes jeg. Det er lett å få en knall stå og en knall dekk, men sitten blir ofte veldig treg og som Gråtass sier spent. I hvert fall på en gjeter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Margrete: Jeg har trent den inn på lik linje med stå og dekk under marsj, jeg går baklengs, påvirker hunden slik at jeg får en sitt og belønner de som er raske. Om det er en god løsning vet jeg ikke, men det har funket ok, på de jeg har sett.

Edit: Forutsetningen her er jo at hunden har en ok stillestående sitt i utgangspunktet før man starter å bevege seg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margrete: Jeg har trent den inn på lik linje med stå og dekk under marsj, jeg går baklengs, påvirker hunden slik at jeg får en sitt og belønner de som er raske. Om det er en god løsning vet jeg ikke, men det har funket ok, på de jeg har sett.

Edit: Forutsetningen her er jo at hunden har en ok stillestående sitt i utgangspunktet før man starter å bevege seg da.

Ok, da har vi gjort nesten det samme der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margrete: Jeg har trent den inn på lik linje med stå og dekk under marsj, jeg går baklengs, påvirker hunden slik at jeg får en sitt og belønner de som er raske. Om det er en god løsning vet jeg ikke, men det har funket ok, på de jeg har sett.

Edit: Forutsetningen her er jo at hunden har en ok stillestående sitt i utgangspunktet før man starter å bevege seg da.

Det fungerer fint på Mallen min og, å gå baklengs og si sitt :) Men det fungerer ikke like bra når jeg skal ha sitt i fremadgående. Altså, hun setter seg, og det er ikke kjempetregt, men jeg kunne tenke meg å få den kjappere da :) Pirke pirke ..

Det samme med holdtene. Når vi går bakover setter hun seg kjemperask, men ikke fullt så raskt i fremadgående :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt forsiktig med å bruke ball/leksak på de raske øvelsene i innlæring, for min erfaring er at man ofte får en knallreaksjon, men så blir hunden stiv og gørrandestreg på den siste biten. Grunnen til dette er at ved å trigge jaktfunksjonen får vi en hund som er veldig på alerten og den gjør hele kroppen klar for jakt/kamp dermed så blir den full av adrenalin og dette gir stivhet/treghet ved utløsning av adferd, selve reaksjonen blir lynkjapp men momentet kan bli tregt, så vær obs på det også.

Gjelder dette bare ved innlæring? Kan man forsterke med leke når øvelsen sitter?

Jeg kan ikke lære inn noe på Bonnie med leke. Hun blir helt lost. Hun må vite hva hun skal gjøre før leken fungerer bra som forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Det fungerer fint på Mallen min og, å gå baklengs og si sitt :) Men det fungerer ikke like bra når jeg skal ha sitt i fremadgående. Altså, hun setter seg, og det er ikke kjempetregt, men jeg kunne tenke meg å få den kjappere da :) Pirke pirke ..

Det samme med holdtene. Når vi går bakover setter hun seg kjemperask, men ikke fullt så raskt i fremadgående :)

Har du laget en overgang? Altså det er ganske stor forskjell på å gå rett bakover også gå rett framover. Det kan være en fordel å gå bakover så gradvis vende seg sidelengs for å så til slutt havne i fremover posisjon..

Gjelder dette bare ved innlæring? Kan man forsterke med leke når øvelsen sitter?

Jeg kan ikke lære inn noe på Bonnie med leke. Hun blir helt lost. Hun må vite hva hun skal gjøre før leken fungerer bra som forsterker.

For de aller fleste hunder så blir ball en veldig sterk forsterker som hunden har en tendens til å blokkere eller stresse på, da lærer de ingenting. Jeg foretrekker å gjøre innlæring med mat (godbit) også gå over på ball når hunden kan øvelsen og jeg vil påvirke intensiteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...