Gå til innhold
Hundesonen.no

Breton


SoppenCamilla

Recommended Posts

Hei.

Spørs litt hva du er på jakt etter, men Breton er jo en stående fuglehund og like aktiv som de andre hundene ( setter, vorsther etc ). Så om man ikke skal jakte - velg en annen rase.

Om man skal jakte så er Breton en god allround hund, god på skogen og fjellet.

Det er en liten hund, men den har utrolig mye energi. Lett dressert og kvikk. Tar ting raskt.

Hannhundene bør ha en fast hånd, da de har sterke kjønns drifter og kan være hissige mot andre hanner. Her gjelder det å være obs og føre var, sånn at man ikke havner i den fella med valpen sin.

Breton begynner å bli en populær rase, så jeg ville kjøpt valp gjennom klubben/godkjente parringern gjennom klubben.

Breton er den fuglehund rasen som har mest HD og vi har derfor inført HQ - et nytt måle system som vi håper at skal gi mindre HD på sikt.

Breton hevder seg på jaktprøver ( konkurranser ) i alle grener ( skog, fjell og lavland ). I høst vant vi NM lavland. I vinter vant vi NM lag vinter. Mange som har fått opp øyne for den lille flinke hunden.

Ordtaket vårt er stor hund i liten kropp. Og det stemmer godt.

Det var veldig grovt. Du får heller spørre om det er noe mer eller sende meg en PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de skal jakte så kan Breton være en like god førstegangs hund som de andre stående fuglehundene.

Da må en heller se på linjer, sånn at en ikke velger av den verste/hardeste sorten.

NBK ( breton klubben ) har en god del bra tilbud som være greie å få med seg. Vi er en sosial og inkluderende klubb som tar i mot alle.

Jeg ville helt klart vært på dressur kurs og trenings samlinger for fuglehunder. Her lærer man masse og det er veldig nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes med 'jakte' egentlig? Hvor mye jakting er jakt? Ser veldig mange hunder som kjøpes for jakt, brukes 1-2 uker i året og blir mer eller mindre stående til neste høst. Så har du de som kjøper jakthund for alminnelig friluftsliv og bruker den aktivt hele året. Mener selvfølgelig at en hund må trenes, du kan jo ikke slippe en jakthund og la den mosjonere seg selv milevis unna eier. Om man ikke jakter, men trener normalt og gir hunden mye og variert mosjon, kan man ikke ha en jakthund da? Jeg syns det er spennende å trene apport og diverse annet jaktarbeid, men har solgt hagla for flere år siden. For en stund siden ville jeg gjerne ha breton, men 'alle' vil selge til jegere og ikke til andre. Da jeg jaktet, var det 1-2 uker i året, resten av tiden gikk jeg bare på fjellet uten å skyte. Nå er jeg kun vanlig ganger. Mine hunder får mye trim og aktivitet, mens jakthundene står i gårdene sine og venter på 10.september. Ikke alle er sånn, men veldig mange. Bare så det er nevnt; å ha en jaktrase eller annen aktiv rase kun som prydhund, ville jeg aldri gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er meg du spør, så mener jeg jakte når jeg sier jakte. Hunden vil brukes til jakt på fugl når det er aktuelt, hvor mange dager i året det blir kan jeg desverre ikke fortelle deg, da jeg har mista orakel-statusen for en stund siden. Hunden kommer så absolutt til å bli brukt imellom jakta, den vil være en "familie"hund og turkamerat i tillegg til jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er meg du spør, så mener jeg jakte når jeg sier jakte. Hunden vil brukes til jakt på fugl når det er aktuelt, hvor mange dager i året det blir kan jeg desverre ikke fortelle deg, da jeg har mista orakel-statusen for en stund siden. Hunden kommer så absolutt til å bli brukt imellom jakta, den vil være en "familie"hund og turkamerat i tillegg til jakt.

Ja, jeg skjønner jo at jakt betyr jakt, enten det er fugl, hare eller annen vilt. Jeg mente egentlig hvor mye jakting man må bedrive før det er akseptabelt å kjøpe jakthund. 1 dag i året? Og hva om jeger er en så dårlig skytter at det aldri blir noen fugl. Om man lever aktivt og trener jakt uten å jakte, er det bra nok? Eller må man løsne skudd. Om en hund må jakte før man får kjøpe den, er noen få jaktdager i året nok til at den blir mer lykkelig enn om eier ikke har hagle?

Snakker med en del jakthundeiere, og bare et fåtall jakter mer enn noen få dager om høsten og en god del av de klarer ikke å trene hunden såpass at de egentlig har noen nytte av den. Tenker ikke bare på fuglehunder, men alle typer jaktraser.

Hadde stående hund en gang. Flott type, likte å få ut energi. Man må leve aktivt, men jeg syns ikke hagla var et must når vi var i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det sånn; at om du jakter eller jakt trener ( dvs jakt uten hagle ) er det samme.

Om du først jakt trener mye så vil jo selvfølgelig oppdretter ønske at man stiller på jaktprøve, slik at man ser resultatet av avl'n. Det synes jeg er en positiv ting.

Å ha en jakthund uten å jakte/jakt trene har jeg ikke noe til overs for. Det er mange som aldri skyter en fugl for jaktprøve hunden sin, men hunden får likevel brukt seg til det den er skapt for. Ser ikke noe problem med det. Så lenge hunden får jakte ...hvorvidt det skytes eller ei spiller ingen rolle.

Selv synes jeg det er bra at Breton bare selges til jegere ( dvs de som jakter med og uten hagle ).

Og ekstra bonus om folk vil konkurrere i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det sånn; at om du jakter eller jakt trener ( dvs jakt uten hagle ) er det samme.

Om du først jakt trener mye så vil jo selvfølgelig oppdretter ønske at man stiller på jaktprøve, slik at man ser resultatet av avl'n. Det synes jeg er en positiv ting.

Å ha en jakthund uten å jakte/jakt trene har jeg ikke noe til overs for. Det er mange som aldri skyter en fugl for jaktprøve hunden sin, men hunden får likevel brukt seg til det den er skapt for. Ser ikke noe problem med det. Så lenge hunden får jakte ...hvorvidt det skytes eller ei spiller ingen rolle.

Selv synes jeg det er bra at Breton bare selges til jegere ( dvs de som jakter med og uten hagle ).

Og ekstra bonus om folk vil konkurrere i tillegg.

Ja, den kan jeg være enig i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

jeg sier "bretån", sånn ca:)

Og jeg tenker som Monica at en jakthun bør få trent seg i sitt felt, men den trenger ikke nødvendigvis å bli brukt på jakt med hagle. Sjefen min er en trippelbirker og naturelsker av dimensjoner. Han er ute på tur, sykler, løper eller går på ski med bikkja hver eneste dag og hver eneste helg (nesten) er han på fjellet og lar hunden jobbe. Han har ikke hagle og jakter dermed ikke med felling av vilt, men han har ett svært aktivt hundeliv der hunden får masser av fysisk trening og fuglearbeider.

Jeg skjønner egentlig ikke hvor disse jegerne som lar hundene stå hele året utenom jakt er hend jeg. Jeg kjenner utallige jegere, med unntak av ett par gamle elgjegere, er samtlige av disse jegerne svært aktive friluftsmennesker som er ute med hundene hver eneste dag og hver bidige helg (omtrent) brukes de til fjell, skog eller annen aktiv trening av hund. Jeg må tydeligvis vanke i rette kretser. Mitt inntrykk er at fuglehunder kanskje trenes litt mer enn andre jakthunder gjennom året. Det tror jeg det er to grunner til: jeg kjenner flere fuglehundeiere enn andre jakthundeiere og det er lettere trene fuglehund hele året kontra halsende og losende hunder som arbeider på en helt annen måte enn de svært samarbeidene fuglehundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
×
×
  • Opprett ny...