Gå til innhold
Hundesonen.no

Breton

SoppenCamilla

Recommended Posts

Skrevet

Hei.

Spørs litt hva du er på jakt etter, men Breton er jo en stående fuglehund og like aktiv som de andre hundene ( setter, vorsther etc ). Så om man ikke skal jakte - velg en annen rase.

Om man skal jakte så er Breton en god allround hund, god på skogen og fjellet.

Det er en liten hund, men den har utrolig mye energi. Lett dressert og kvikk. Tar ting raskt.

Hannhundene bør ha en fast hånd, da de har sterke kjønns drifter og kan være hissige mot andre hanner. Her gjelder det å være obs og føre var, sånn at man ikke havner i den fella med valpen sin.

Breton begynner å bli en populær rase, så jeg ville kjøpt valp gjennom klubben/godkjente parringern gjennom klubben.

Breton er den fuglehund rasen som har mest HD og vi har derfor inført HQ - et nytt måle system som vi håper at skal gi mindre HD på sikt.

Breton hevder seg på jaktprøver ( konkurranser ) i alle grener ( skog, fjell og lavland ). I høst vant vi NM lavland. I vinter vant vi NM lag vinter. Mange som har fått opp øyne for den lille flinke hunden.

Ordtaket vårt er stor hund i liten kropp. Og det stemmer godt.

Det var veldig grovt. Du får heller spørre om det er noe mer eller sende meg en PM

Skrevet

Så lenge de skal jakte så kan Breton være en like god førstegangs hund som de andre stående fuglehundene.

Da må en heller se på linjer, sånn at en ikke velger av den verste/hardeste sorten.

NBK ( breton klubben ) har en god del bra tilbud som være greie å få med seg. Vi er en sosial og inkluderende klubb som tar i mot alle.

Jeg ville helt klart vært på dressur kurs og trenings samlinger for fuglehunder. Her lærer man masse og det er veldig nyttig.

Skrevet

Hva menes med 'jakte' egentlig? Hvor mye jakting er jakt? Ser veldig mange hunder som kjøpes for jakt, brukes 1-2 uker i året og blir mer eller mindre stående til neste høst. Så har du de som kjøper jakthund for alminnelig friluftsliv og bruker den aktivt hele året. Mener selvfølgelig at en hund må trenes, du kan jo ikke slippe en jakthund og la den mosjonere seg selv milevis unna eier. Om man ikke jakter, men trener normalt og gir hunden mye og variert mosjon, kan man ikke ha en jakthund da? Jeg syns det er spennende å trene apport og diverse annet jaktarbeid, men har solgt hagla for flere år siden. For en stund siden ville jeg gjerne ha breton, men 'alle' vil selge til jegere og ikke til andre. Da jeg jaktet, var det 1-2 uker i året, resten av tiden gikk jeg bare på fjellet uten å skyte. Nå er jeg kun vanlig ganger. Mine hunder får mye trim og aktivitet, mens jakthundene står i gårdene sine og venter på 10.september. Ikke alle er sånn, men veldig mange. Bare så det er nevnt; å ha en jaktrase eller annen aktiv rase kun som prydhund, ville jeg aldri gjort.

Skrevet

Hvis det er meg du spør, så mener jeg jakte når jeg sier jakte. Hunden vil brukes til jakt på fugl når det er aktuelt, hvor mange dager i året det blir kan jeg desverre ikke fortelle deg, da jeg har mista orakel-statusen for en stund siden. Hunden kommer så absolutt til å bli brukt imellom jakta, den vil være en "familie"hund og turkamerat i tillegg til jakt.

Skrevet
Hvis det er meg du spør, så mener jeg jakte når jeg sier jakte. Hunden vil brukes til jakt på fugl når det er aktuelt, hvor mange dager i året det blir kan jeg desverre ikke fortelle deg, da jeg har mista orakel-statusen for en stund siden. Hunden kommer så absolutt til å bli brukt imellom jakta, den vil være en "familie"hund og turkamerat i tillegg til jakt.

Ja, jeg skjønner jo at jakt betyr jakt, enten det er fugl, hare eller annen vilt. Jeg mente egentlig hvor mye jakting man må bedrive før det er akseptabelt å kjøpe jakthund. 1 dag i året? Og hva om jeger er en så dårlig skytter at det aldri blir noen fugl. Om man lever aktivt og trener jakt uten å jakte, er det bra nok? Eller må man løsne skudd. Om en hund må jakte før man får kjøpe den, er noen få jaktdager i året nok til at den blir mer lykkelig enn om eier ikke har hagle?

Snakker med en del jakthundeiere, og bare et fåtall jakter mer enn noen få dager om høsten og en god del av de klarer ikke å trene hunden såpass at de egentlig har noen nytte av den. Tenker ikke bare på fuglehunder, men alle typer jaktraser.

Hadde stående hund en gang. Flott type, likte å få ut energi. Man må leve aktivt, men jeg syns ikke hagla var et must når vi var i fjellet.

Skrevet
Altså, jeg vet ikke hva oppdrettere krever, da. Er jo en grunn til at tråden er her. :P

Ja, akkurat. For jeg har også lurt på en del 'jakthundting' ;)

Skrevet

For meg er det sånn; at om du jakter eller jakt trener ( dvs jakt uten hagle ) er det samme.

Om du først jakt trener mye så vil jo selvfølgelig oppdretter ønske at man stiller på jaktprøve, slik at man ser resultatet av avl'n. Det synes jeg er en positiv ting.

Å ha en jakthund uten å jakte/jakt trene har jeg ikke noe til overs for. Det er mange som aldri skyter en fugl for jaktprøve hunden sin, men hunden får likevel brukt seg til det den er skapt for. Ser ikke noe problem med det. Så lenge hunden får jakte ...hvorvidt det skytes eller ei spiller ingen rolle.

Selv synes jeg det er bra at Breton bare selges til jegere ( dvs de som jakter med og uten hagle ).

Og ekstra bonus om folk vil konkurrere i tillegg.

Skrevet
For meg er det sånn; at om du jakter eller jakt trener ( dvs jakt uten hagle ) er det samme.

Om du først jakt trener mye så vil jo selvfølgelig oppdretter ønske at man stiller på jaktprøve, slik at man ser resultatet av avl'n. Det synes jeg er en positiv ting.

Å ha en jakthund uten å jakte/jakt trene har jeg ikke noe til overs for. Det er mange som aldri skyter en fugl for jaktprøve hunden sin, men hunden får likevel brukt seg til det den er skapt for. Ser ikke noe problem med det. Så lenge hunden får jakte ...hvorvidt det skytes eller ei spiller ingen rolle.

Selv synes jeg det er bra at Breton bare selges til jegere ( dvs de som jakter med og uten hagle ).

Og ekstra bonus om folk vil konkurrere i tillegg.

Ja, den kan jeg være enig i!

• 2 weeks later...
Skrevet

jeg sier "bretån", sånn ca:)

Og jeg tenker som Monica at en jakthun bør få trent seg i sitt felt, men den trenger ikke nødvendigvis å bli brukt på jakt med hagle. Sjefen min er en trippelbirker og naturelsker av dimensjoner. Han er ute på tur, sykler, løper eller går på ski med bikkja hver eneste dag og hver eneste helg (nesten) er han på fjellet og lar hunden jobbe. Han har ikke hagle og jakter dermed ikke med felling av vilt, men han har ett svært aktivt hundeliv der hunden får masser av fysisk trening og fuglearbeider.

Jeg skjønner egentlig ikke hvor disse jegerne som lar hundene stå hele året utenom jakt er hend jeg. Jeg kjenner utallige jegere, med unntak av ett par gamle elgjegere, er samtlige av disse jegerne svært aktive friluftsmennesker som er ute med hundene hver eneste dag og hver bidige helg (omtrent) brukes de til fjell, skog eller annen aktiv trening av hund. Jeg må tydeligvis vanke i rette kretser. Mitt inntrykk er at fuglehunder kanskje trenes litt mer enn andre jakthunder gjennom året. Det tror jeg det er to grunner til: jeg kjenner flere fuglehundeiere enn andre jakthundeiere og det er lettere trene fuglehund hele året kontra halsende og losende hunder som arbeider på en helt annen måte enn de svært samarbeidene fuglehundene.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...