Gå til innhold
Hundesonen.no

Når valp og mor skilles - Reaksjoner og støtte for valpen?

Troh

Recommended Posts

Skrevet

Hei alle sammen! Nå skal vi hente "Æsko" i morgen, og jeg går rundt og tenker fælt på hvordan han kommer til å reagere når vi skiller ham og moren. Jeg får så himla dårlig samvittighet når jeg ser hvor glad de er i hverandre. Er det noen som har litt erfaring med dette her med adjø og hjemreise? Noen spørsmål:

1: Hvordan reagerer mor?

2: Hvordan reagerer valpen?

3: Hva kan man gjøre for å støtte valpen så godt som mulig og få den til å føle seg trygg?

4: Er det en slags sorgprosess?

Hadde vært fint med noen svar før i morgen :P

Skrevet

Har dere vært mye på besøk hos dem?

Det pleier å gå overraskende bra er både min erfaring og det jeg ofte hører.

Bli der noen timer, lek og kos dere. Når tiden etterhvert er inne for å reise, så pleier det å gå kjempefint!

Noen sturer litt, mens andre reagerer ikke i det hele tatt.

De pleier å være rimelig slitne de første dagene :P

Lykke til!

Skrevet

vi var der i dag hele dagen og hilste på! Føler meg bare så sykt slem!

Håper bare det går bra :P typisk meg at masse sånne tanker dukker opp i hodet. Som for eksempel "Tenk om han ikke liker meg" xD

Skrevet

Min erfaring er at mora er så lei av valpene når de er åtte uker, at hun helst vil ha de ut av huset fortest mulig :P Og det samme med valpen, den begynner å bli lei av oppdretterens stue og vil ut i verden på nye eventyr :P (men valpen har jo selvfølgelig et stort behov for å føle seg trygg, til en hver tid)

Skrevet

Hun er glad til :P

Sutrer litt med en gang, så er den litt ensom når den kjeder seg det første døgnet.

3: Hva kan man gjøre for å støtte valpen så godt som mulig og få den til å føle seg trygg?

Ta deg av den og ha noe som lukter litt mor, men ikke dulle med den. Holde den på fanget og stryke på den holder.

Nei, det har jeg aldri opplevd. De sutrer og griner litt den første halvtimen, men så er det gjerne tyst.

Mange valper sliter litt med å spise de første dagene i sitt nye hjem, det er ikke uvanlig og prøv å overse det, Valpen spiser til slutt om den er sunn frisk :P

Lykke til i morgen :P

Skrevet

ååh. Det er godt det ikke bare er jeg som føler meg slem :P

Men det er som sara sier her oppe. De er ofte lei av valpene i 8 ukers alder. Min erfaring er at de ofte er lei valpene før det, og bare syns det er stress å passe på dem når de ikke ligger i kassen sin :P

Så, jeg tror egentlig bare hunden er glad til.

Dog har jeg vært med på hund som har sørget når valpene har reist. Men så beholdt vi en (betty) og siden det har mor og datter hengt sammen hele tiden :P Det greie med det er jo at jeg bodde hjemme hos mamma og de de 3 første mnd, på den måten slapp vi unna avhengigheten av moren. :P

Skrevet

Jølle gråt de første dagene, og fikk sove i mamma sin seng. Embla, som er helsøsken fra gjenparring, pep litt i drosja til flyplassen, men hun sov rolig med meg i senga den første natta :P

Skrevet

Moren til min valp brydde seg ikke stort om valpene da vi var og hentet Ailo...Hun synes nok det var på tide at valpene fikk komme seg ut i verden...

Ailo reagerte egentlig ikke på noen spesiell måte...Han sov hele bilturen hjem på 5 timer, og virket rolig og avslappet...

Det vi gjorde da vi hentet Ailo på torsdag var å ta med ei babydyne (som nå er hans faste teppe) som han kunne ligge på i bilen, vi byttet på å sitte bak i bilen sammen med han og klappet han endel så han kjente at vi var der...Han sov hele veien, så dette fungerte veldig greit...

Nå har vi hatt Ailo tre dager, og ikke merket noe til sorg eller savn...Han er en tøff liten valp, spretter rundt og utforsker verden...

Den første natta sov han mellom oss i senga...men de to siste nettene har han liggi på plassen sin i hundesenga ved fotenden av vår seng...Vi har selvfølgelig snudd oss slik at vi har hodene mot den enden han ligger, og har en hånd ned til han slik at han føler seg trygg der også...fungerer veldig greit. han sover hele natta (fra ca 23 - 5-6 om morgenen). da begynner han å pipe litt og er litt urolig...men det er fordi han skal ut å tisse da...:P

Lykke til med valpen...Sleng inn masse bilder etterhvert...:P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...