Gå til innhold
Hundesonen.no

Når valp og mor skilles - Reaksjoner og støtte for valpen?


Troh

Recommended Posts

Hei alle sammen! Nå skal vi hente "Æsko" i morgen, og jeg går rundt og tenker fælt på hvordan han kommer til å reagere når vi skiller ham og moren. Jeg får så himla dårlig samvittighet når jeg ser hvor glad de er i hverandre. Er det noen som har litt erfaring med dette her med adjø og hjemreise? Noen spørsmål:

1: Hvordan reagerer mor?

2: Hvordan reagerer valpen?

3: Hva kan man gjøre for å støtte valpen så godt som mulig og få den til å føle seg trygg?

4: Er det en slags sorgprosess?

Hadde vært fint med noen svar før i morgen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere vært mye på besøk hos dem?

Det pleier å gå overraskende bra er både min erfaring og det jeg ofte hører.

Bli der noen timer, lek og kos dere. Når tiden etterhvert er inne for å reise, så pleier det å gå kjempefint!

Noen sturer litt, mens andre reagerer ikke i det hele tatt.

De pleier å være rimelig slitne de første dagene :P

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi var der i dag hele dagen og hilste på! Føler meg bare så sykt slem!

Håper bare det går bra :P typisk meg at masse sånne tanker dukker opp i hodet. Som for eksempel "Tenk om han ikke liker meg" xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at mora er så lei av valpene når de er åtte uker, at hun helst vil ha de ut av huset fortest mulig :P Og det samme med valpen, den begynner å bli lei av oppdretterens stue og vil ut i verden på nye eventyr :P (men valpen har jo selvfølgelig et stort behov for å føle seg trygg, til en hver tid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Hvordan reagerer mor?

Hun er glad til :P

2: Hvordan reagerer valpen?

Sutrer litt med en gang, så er den litt ensom når den kjeder seg det første døgnet.

3: Hva kan man gjøre for å støtte valpen så godt som mulig og få den til å føle seg trygg?

Ta deg av den og ha noe som lukter litt mor, men ikke dulle med den. Holde den på fanget og stryke på den holder.

4: Er det en slags sorgprosess?

Nei, det har jeg aldri opplevd. De sutrer og griner litt den første halvtimen, men så er det gjerne tyst.

Mange valper sliter litt med å spise de første dagene i sitt nye hjem, det er ikke uvanlig og prøv å overse det, Valpen spiser til slutt om den er sunn frisk :P

Lykke til i morgen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååh. Det er godt det ikke bare er jeg som føler meg slem :P

Men det er som sara sier her oppe. De er ofte lei av valpene i 8 ukers alder. Min erfaring er at de ofte er lei valpene før det, og bare syns det er stress å passe på dem når de ikke ligger i kassen sin :P

Så, jeg tror egentlig bare hunden er glad til.

Dog har jeg vært med på hund som har sørget når valpene har reist. Men så beholdt vi en (betty) og siden det har mor og datter hengt sammen hele tiden :P Det greie med det er jo at jeg bodde hjemme hos mamma og de de 3 første mnd, på den måten slapp vi unna avhengigheten av moren. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Hvordan reagerer mor?

Moren til min valp brydde seg ikke stort om valpene da vi var og hentet Ailo...Hun synes nok det var på tide at valpene fikk komme seg ut i verden...

2: Hvordan reagerer valpen?

Ailo reagerte egentlig ikke på noen spesiell måte...Han sov hele bilturen hjem på 5 timer, og virket rolig og avslappet...

3: Hva kan man gjøre for å støtte valpen så godt som mulig og få den til å føle seg trygg?

Det vi gjorde da vi hentet Ailo på torsdag var å ta med ei babydyne (som nå er hans faste teppe) som han kunne ligge på i bilen, vi byttet på å sitte bak i bilen sammen med han og klappet han endel så han kjente at vi var der...Han sov hele veien, så dette fungerte veldig greit...

4: Er det en slags sorgprosess?

Nå har vi hatt Ailo tre dager, og ikke merket noe til sorg eller savn...Han er en tøff liten valp, spretter rundt og utforsker verden...

Den første natta sov han mellom oss i senga...men de to siste nettene har han liggi på plassen sin i hundesenga ved fotenden av vår seng...Vi har selvfølgelig snudd oss slik at vi har hodene mot den enden han ligger, og har en hånd ned til han slik at han føler seg trygg der også...fungerer veldig greit. han sover hele natta (fra ca 23 - 5-6 om morgenen). da begynner han å pipe litt og er litt urolig...men det er fordi han skal ut å tisse da...:P

Lykke til med valpen...Sleng inn masse bilder etterhvert...:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...