Gå til innhold
Hundesonen.no

Kutt i puta - Må behandles?


Recommended Posts

Var ute på tur og merket ikke noe på hunden før jeg så blod. Vasket og oppdaget at han hadde fått seg ett ganske dypt kutt i den ene puta på labben. Går nesten over hele puta, men ikke helt ut til kantene.

Prøvde å ringe dyrlege på heimdal (trondheim) og der får vi bare opplyst et tlf nr til en vakt telefon som "nr er ikke i bruk" beskjed.

Det sluttet å blø ganske kjapt, han hinker ikke og ser ut til ikke å merke mye til det. Kom inn, så slikket han litt på det og la seg til å sove. Så ikke noe fremmedlegeme i såret.

Jeg (vi) har 0 erfaring på sår på hund, så hvor mye må det til for at de ikke leger det selv og der behandling må til? Må han til dyrlege eller leges dette selv? Hvis ikke legebehandling, så må vi kanskje ha på noe bandasje elns på turene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet jo ikke hvor dypt det er, men uansett hadde jeg tatt på en bandasje... Hovedsakelig for å holde såret rent og holde fremmedlegemer ute... Sår under potene er noe herk altså! Du kan jo evt. ringe en annen dyrlege i grunn hvor som helst i landet, og forklare skaden for dem? De kan sikkert gi noen råd og vink...

Lykke til, håper prikkegutten blir hel fort som bare det.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han begynner å slikke og ordne mye på det, og det begynner å blø mye over hele huset (gutten min går nemlig også nå med et ganske dypt kutt i foten).

så er det nok lurt å bandasjere ja. Aner ikke hva det heter, men hvis du kjøper sånne hvite plaster greier, som er kvadratiske, så kan du legge det inntil såret, forså å bandasjere med gasbind (eller hva det heter, her ordlegger jeg meg fint gitt). Bandasjen vil jo sette seg fast inne i såret, også begynner det å blø igjen når man tar det av innbiller jeg meg iallefall.

Altså, først plasterdings, så bandasje, også kan du sette på en babysokk som toppen av kransekaken. Jeg kjøpte noen med skli-puter under.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer Lola..

Lurt å legge tynt lag med Fucidin eller noe på plasteret for å trekke ut eventuell betennelse o.l... ;) Når Charlie rev opp halve hele tredeputen på fremfoten, tok jeg plaster med Fucidin på først, så par runder med gassbind-bandasje, litt bomull under foten (han var halt, og hadde vondt..) for å dempe tråkket, resten av gass-bindet, og en potesokk..! Ser komplisert ut her, men 2 minutters-prosess i praksis.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd dypy kutt i poten på min hund, jeg tok han til dyrlegen men de gjore ikke annet enn ting jeg kunne gjort hjemme selv, renset det, tok på basimusinpulver (bakterie drepende pulver ) og bandasje, det skulle han ha de neste 3 dagene før jeg ignen skulle bytte på såret. Måtte kjøpe no ordentlig vanntette potesokker så han ikke skulle få masse dritt i det.. gjennom fuktighet og slikt... Tok ganske langt tid før det ble bra, måtte gå me bandasjen leeenge og potesokk etter det fordi det sprakk opp så lett siden det var dypt.

Lykke til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, slike ting kan egentlig ikke dyrlegen gjøre noe med som du ikke kunne gjort selv, for en mye billigere penge. Selfølgelig må man følge godt med på at det ikke går betennelse i såret osv, men som regel går slike ting veldig greit over, omtrent av seg selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips og svar. Ser ikke ut til at han slikker mye, så får ha det åpent slik at det får godt med luft. Får heller ha på noe hvis han begynner å slikke. På tur må vi jo bruke noe og da blir det vel sokk og kanskje med en dritt pose hvis det er bløtt.

Med tanke på at bandasje setter seg fast: Kjørte meg av på motorsykkel for en god del år siden. Hadde ikke skikkelig utstyr og skrapte langs asfalten med hofta, klær ble flerret av og hud/kjøtt fikk seg litt juling. Der hadde jeg litt problem med å få det til å gro, for buksene og trusa satte seg fast i såret, så måtte hele tiden dra dette løs med resultat at det ikke grodde. Den gangen endte det med at jeg brukte ett kjerringråd og strødde potetmel på det - funka som bare det ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dette skjedde med Tufani i dag... Var ute og løp i gresset til jeg oppdaget at det var blod overalt! Skummelt... Så vi bar han hjem og renset såret og la på bandasje. Og hysterisk som jeg er med min lille baby, dro vi til dyrlegen. Og dèt er jeg glad vi gjorde, for det viste seg å være såpass dypt at det måtte sys, og han ble lagt i narkose... Nå er vi hjemme igjen, og han er ganske omtåket og forvirra, men har det heldigvis bra. Vi fikk vite av legen at slike sår på potene er ekstremt smertefulle, og vi fikk med smertestillende for 10 dager, og beskjed om å holde han i ro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortsatt vond i puta og vi har brukt grønnsåpe bad. Det gaper fortsatt her. Går greit inne, men hinker ute av og til. Har gått såpass mange dager, så drøyer til onsdag når vi likevel skal til dyrlegen og de får vurdere det med det samme vi skal ha UI kontroll. Har vært veldig korte turer og med kort bånd slik at han har hatt mindre sjanse for å rive opp. (bruker sko/sokk ute)

Så på TV at det er vanlig å bruke honning for sår på animal rescue forresten. Trekker ut urenheter og bakerier, samt er med å tørke ut.

Folk klager på hund og dens dritt, men fy flate hvor mye glass og annet svineri det ligger rundt omkring - farlig for både dyr og spesielt unger som leker 'rullende' mange plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å ringe dyrlege på heimdal (trondheim) og der får vi bare opplyst et tlf nr til en vakt telefon som "nr er ikke i bruk" beskjed.

Akkurat den beskjeden får man når man ringer til dyrlegevakten på Steinkjer også, sinnssykt irriterende, fant ikke annet nr på nettet heller...

Det er slike ting det er kjempe kjekt å ha en potesokk eller to i huset for...

Både buster og Decoy har kuttet opp tredeputen, å begge gangene renset vi å hadde på potesokken, tror Decoy fikk bandasje en gang...

Vi har en flaske flytene pyrisept stående også...

Vask såret, sprut på pyrisept, ta på potesokk, la gro...

Tror ikke det er noe alternativ å sy under poten, noe med at vevet er for mykt eller noe, så det funker ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte endel plasser og ingen hadde sydd for slike sår, det var ikke vanlig å gjøre fikk jeg til beskjed. Flere av de hadde hatt mange slike sår og vært til dyrlegen endel ganger, men etter å gjentatte ganger set at de bare hadde på sårsalve osv, så fant de ut de kunne gjøre det selv for en langt billigere penge.

Så at din hund ble sydd kom litt overraskende på meg med tanke på at vår har samme og dypt sår, men ingen jeg var i kontakt med hadde sydd på samme skade, selv med legebesøk. Blir interessant å høre med dyrlegen på onsdag på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen leger jeg har snakket med, 'bare' kennel og andre som driver mye med hund. Hva som medisinsk er riktig skal jeg ikke si hva som er rett eller ei. Men skal som sagt snakke med dyrlege nå på onsdag om det, så kan jeg poste hva som blir tilbakemelding derfra hvis du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da har jeg fått info fra den dyrlegen.

Kommer helt an på kuttet, men ja, de syr putene. Noen ganger ikke helt nødvendig, men for å få det til å gro/leges kjappere.

For vårt sår hadde han nok sydd sa han hvis jeg hadde kommet med han - ikke for at det var nødvendig, men for å gro fortere. Selv om jeg syns det gaper og ser ille ut, så sa han at vår hunds sår ikke gaper så mye at det har vært nødvendig å sy. Så det skal vist være ganske sprikende slik jeg forstår det før det er absolutt nødvendig - men det er klart at det da tar langt lengre tid å bli bra igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Såret til Tuf var ganske så nasty. Det han hadde kuttet seg på, hva det nå var, kom inn i puta litt sidelengs, slik at det ble en tykk flik med hud som ble stående rett ut. Om han hadde tråkket ned med foten, kunne den fliken ha bøyd seg enten framover eller bakover. Og om den hadde bøyd seg framover, hadde han jo tråkket rett inn i såret.

Så nå er det smertestillende og antibiotika og bandasje og sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
    • Først; det er omtrent umulig å svare på om en gitt hund er overvektig, uten å se/kjenne på hunden. Så til din valp; en vekt på 2.5 kg ved 16 ukers alder er ikke mye på en dvergpuddel. Husk at en dvergpuddelhvalp kan ende opp som både toypuddel og mellompuddel når den er utvokst. Ingen oppdretter kan gi noen garanti for hvilken størrelse ( her snakker jeg om høyde, som pudler kategoriseres etter, ikke vekt), hunden ender opp med   På voksne hunder kan selv hunder med omtrent samme høyde ha ganske stor variasjon i vekt, uten at det indikerer hverken overvekt eller undervekt.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...