Gå til innhold
Hundesonen.no

Bonden kan skyte en hund hvis den jager sauene hans


Tuskelusken

Recommended Posts

Nå er det jo ikke slik at sjøl om bikkja får strømhalsbåndet på at den får strøm, de aller fleste får beviset uten at hunden er strømmet/ fått støt. Jeg har ei som fikk sitt bevis for to år siden og dette skal fornyes på i vår, ho fikk et støt og dermed var ikke sauen lenger av interresse. Ho viste før strømming ikke interesse for sau på innmarksbeite, men i utmark derimot kom helt andre instinkter fram. Og jeg bor slik at det er store mengder sau der vi går tur i sommerhalvåret, og de beveger seg ned til eiendommene som er i området der.Ergo så valgte jeg å ta bikkja med meg på kurs. Nå holder jeg alltid mine i bånd når det er båndtvang, men det er aldri noe garanti for at bikkja ikke en eller annen gang skulle klare å komme seg løs, dermed mener jeg at det er faktisk bedre å være føre var. Bikkja har ikke tatt noe skade av det ene støtet ho fikk, annet enn at ho ikke har så lyst på fårikål med ull:-). Når det kommer til fuglehunder må man ha godkjent sauebevis for å kunne delta på jaktprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar
Aldri sett en katt grave ned dritten.

Nei, de graver den ikke ned. De dekker den til... følg med i timen da.

Stor digresjon, men det er et tema som irriterer meg for tiden.

Finn det noe annet å irritere deg over. Man kan ikke likestille disse to dyrene. Og du har vett nok til å innse det.

Er det bare jeg som syns at "katter er like ille"-argumentet minner veldig om barneskolen? :getlost:

*rekker opp hånden*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da hadde det vert et nytt hundeangrep hos naboen vår, som er rett ved vårt. To tervuren som var på besøk i nabolaget fra østlandet stakk av og lekte seg. Resultat: en død sau når bonden fant den, et lam blødde ihjel mens det ble bært tilbake til gården. Bonden har nå 2 ekstra kopplam, og en sau har et lam mindre :getlost:

Og hundeeiers forklaring var at de hadde jo aldri møtt sauer før...

Jah det gjorde det nok mye lettere for bonden å se lammet blø ihjel.

Så pass på bikkjene deres både når det gjelder husdyr og vilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de jeg kjenner som har strømmet hundene sine har hatt gode erfaringer med det. Jeg vurderte å strømme hunden tidligere, men fant ut det ikke var vits, pga det var liten sjangs for å treffe på sau her i området. Men dit vi flytter nå, går sauene rett over veien ved hagen vår, og Hera har vist mye interesse mot dem når vi hatt gått forbi, så da vil jeg heller teste henne under kontrollerte former, enn å finne det ut først når hun løper etter dem ved et uhell ( kommer seg over gjerdet osv)..

men det er liten vits hvis sjangsene for å komme over sau, er små. da kan man heller ha hunden i bånd i de områdene hvor det er sau på turene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da hadde det vert et nytt hundeangrep hos naboen vår, som er rett ved vårt. To tervuren som var på besøk i nabolaget fra østlandet stakk av og lekte seg. Resultat: en død sau når bonden fant den, et lam blødde ihjel mens det ble bært tilbake til gården. Bonden har nå 2 ekstra kopplam, og en sau har et lam mindre ;)

Og hundeeiers forklaring var at de hadde jo aldri møtt sauer før...

Jah det gjorde det nok mye lettere for bonden å se lammet blø ihjel.

Så pass på bikkjene deres både når det gjelder husdyr og vilt.

...gråt bonden og sendte resten av ammekyrne sine til slakteren for å tjene noen kroner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sauestrømming er da helt vanlig forebyggende praksis, uavhengig om hunden har vist jakt/ aggresjon mot sau eller ei? Det mindre kontakt og jakt/ aggresjon hund har rukket å knytte til sau før første strømming det bedre. Da får man "strømmet det vekk" før hunden har skjønt hvor gøy sauejaging kan være.

For jakthunder er det i de aller fleste tilfeller obligatorisk med godkjent sauebevis for å kunne bli brukt til det de er avlet for, så jeg ser ikke problematikken med å skulle gjøre det før ett evt problem oppstår?

Selv har jeg vært velsignet med en hund som vokste opp med sau og på sist strømming (2 år siden) gjorde de alt de kunne for å få han interessert i sauen uten hell. Han fikk bevis uten strømming, men tror de tilfellene er sjeldne. "strømmerne" skal være rimelig sikre på at hunden er rein uten strøm før de gir dem godkjent.

Problemet med loven er at den åpner for at man kan gjøre de tiltak man ser nødvendig, noe som blir en sterk vurderingssak og om en bonde ser sine sauer bli jaget eller angrepet skjønner jeg at hagla frister mer enn å begynne løpe etter en jaktende og fremmed hund.... Selv om det ikke er riktig...

Det kan godt hende mange gjør det, men jeg har aldri vært borti det. Bakventland? Har selv masse sau, og bikkjer som går sammen med sauen uten interesse for og jage/jakting eller gjetning for den saks skyld. Jeg har ikke brukt noe for ikke få de interessert. Hvorfor skal jeg evt strømme de?

Det er rikitg, men da man tester jakthunder på sau og den ikke viser interesse så hvorfor strømming? Man må på sauedressurkurs med hunden og en godkjent person fra jakt/fikseforeninga o.s.v. Strøm brukes IKKE hvis bikkja gir f... i sauen. Men så fort det skjer noe så er det strøm. Det kan være alt fra jaging, gjeting, jakt eller om den rett og slett går bort og sett nesen på dyret. Godkjent jakthund kan man få uten å ha strømmet den.

For andre som ikke har jakthunder og ønsker sauerene hunder så er det mulighet og ta kontakt med en bonde og høre etter om du får ta med hundene deres rundt sauene og se om de viser interesse, eller så er det alltid en godkjent person i skytterlag, jaktforeninger osv som har kurs i strømming og flesteparten har også tilgang til sau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...gråt bonden og sendte resten av ammekyrne sine til slakteren for å tjene noen kroner

En av de herlige som ikke tror bønder bryr seg om dyrene mens de har dem. og det ER stor forskjell på at de blir slaktet humant på et slakthus, enn at ei bikkja biter dem så de blør ihjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
*klippe* Godkjent jakthund kan man få uten å ha strømmet den. *klippe*

Nå skjønner ikke jeg hva du mener med godkjent jakthund, men regner med du mener man kan jakte med bikkja selv om den ikke er strømmet?

I enkelte terreng så må man ha sauerenhetsbevis for å å kjøpt jaktkort for jakt med hund, og for å delta på jaktprøve så må hunden ha dette.

Hvis det kommer en hund som absolutt ikke har interesse for sau, på de sau&hund kursene så blir den jo ikke strømmet bare fordi den gløtta på sauene. Man må tilbake om to uker også, og hvis hunden fortsatt ikke viser interesse for sau så får man beviset.

En av de herlige som ikke tror bønder bryr seg om dyrene mens de har dem. og det ER stor forskjell på at de blir slaktet humant på et slakthus, enn at ei bikkja biter dem så de blør ihjel.

Kjente jeg ble litt provosert av det utsagnet, og må bare si meg enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner ikke jeg hva du mener med godkjent jakthund, men regner med du mener man kan jakte med bikkja selv om den ikke er strømmet?

I enkelte terreng så må man ha sauerenhetsbevis for å å kjøpt jaktkort for jakt med hund, og for å delta på jaktprøve så må hunden ha dette.

Hvis det kommer en hund som absolutt ikke har interesse for sau, på de sau&hund kursene så blir den jo ikke strømmet bare fordi den gløtta på sauene. Man må tilbake om to uker også, og hvis hunden fortsatt ikke viser interesse for sau så får man beviset.

Kjente jeg ble litt provosert av det utsagnet, og må bare si meg enig med deg.

Ja var det jeg mente.. Så lenge du har beviset på at hunden er saueren for de som krever det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var borte i en Situasjon førr mange år siden der en mine hunder ble borte fra hytta, ropte å ropte men borte var han , så kom jeg på at det var noen sauer ganske nært å gikk dit , der sto bikkja bunnet i et tre ;) , og imens jeg sto der å ble truet av Saue eiern om at han ville skyte bikkja neste gang den kom dit, (forklarte hva jeg kom til å gjøre med hann hvis han gjore d :) ) , han hadde og ringt Falken så jeg måtte betale får "utrykning", trur det var 500kr

Så det ende jo bra, han hadde forsåvitt ikke Sprunge etter sauene, var vist en tispe der oppe-mulig var derfor han gikk dit, men passet MYE mer på de når de var ute !

Så pass dere det går fort Veldig galt, vet av flere som er blitt skutt, så pass på !!

1 sau koster hvist 5000kr har jeg hørt(har tatt feil før) hadde selvsagt betalt hele flokken førr å redde hunden min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var borte i en Situasjon førr mange år siden der en mine hunder ble borte fra hytta, ropte å ropte men borte var han , så kom jeg på at det var noen sauer ganske nært å gikk dit , der sto bikkja bunnet i et tre ;) , og imens jeg sto der å ble truet av Saue eiern om at han ville skyte bikkja neste gang den kom dit, (forklarte hva jeg kom til å gjøre med hann hvis han gjore d :) ) , han hadde og ringt Falken så jeg måtte betale får "utrykning", trur det var 500kr

Så det ende jo bra, han hadde forsåvitt ikke Sprunge etter sauene, var vist en tispe der oppe-mulig var derfor han gikk dit, men passet MYE mer på de når de var ute !

Så pass dere det går fort Veldig galt, vet av flere som er blitt skutt, så pass på !

1 sau koster hvist 5000kr har jeg hørt(har tatt feil før) hadde selvsagt betalt hele flokken førr å redde hunden min :)

For det første, varierer det veldig hva en sau koster, som med hunder.

For det andre, er det da ikke bare pengene det går på? Bonder er som andre mennesker, de bryr seg om dyra sine. Like mye som du bryr deg om hunden din. Hadde du synes det var greit at noen drepte hunden din, fordi de var villige til å betale for den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sauebønder kan jo ikke skyte hunden, men kan anmelde den og få den avlivet viss dyr går tapt. Og bøndene jobber knallhardt for de få sauene de har så synd ikke det er noen grunn til å klage viss du ikke har kontroll på hunden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sauebønder kan jo ikke skyte hunden, men kan anmelde den og få den avlivet viss dyr går tapt. Og bøndene jobber knallhardt for de få sauene de har så synd ikke det er noen grunn til å klage viss du ikke har kontroll på hunden din.

Fra lovdata. Kapittel 5 §14 d)

"Enhver kan på stedet avlive en hund som påtreffes i umiddelbar forbindelse med at den har påført en person vesentlig skade, dersom hunden fortsatt utgjør en klar fare. Det samme gjelder hvis hunden har voldt vesentlig skade på tamrein, husdyr, hunder eller hjortevilt, dersom ikke det skadete dyret urettmessig var kommet inn på eiendom som hundeholderen disponerer. "

Slik jeg tolker teksten, er at bonden har lov til å avlive hunden om den fortsatt utgjør en trussel. Og en hund i fritt sprang etter en saueflokk uten eier i nærheten kan nok antas som at den fortsatt utgjør en klar fare. Det er mer enn bare bitt som dreper en sau eks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de herlige som ikke tror bønder bryr seg om dyrene mens de har dem. og det ER stor forskjell på at de blir slaktet humant på et slakthus, enn at ei bikkja biter dem så de blør ihjel.

For all del... De aller fleste bøndene bryr seg nok mye om dyra sine, men så lenge de ikke passer på dyra som går på beite så klarer jeg ikke å ha medfølelse for dem! "Oh, dumme, slemme løshundene/ulven/jerven/bjørner/et eller annet annet rovdyr drepte ørten av sauene/kuene mine! *buhu*" Nei, vettu hva... Hvorfor kan ikke norske bønder gjøre det samme som mange andre bønder i Europa og ansette gjetere?? Seriøst, skal de påstå at de bryr seg om dyra bør de hvertfall passe ordentlig på dem først... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, la oss få bøndene til å ha sauene inne hele året så bikkjene deres kan springe løse uten å bli fristet til å smake litt på dem. Sauene trenger å være ute akkuratt som hundene trenger å løpe løs. Og bikkjer som kommer på jordene rett utenfor husene til bonden( ja for det er der angrepene på våre og naboen sine sauer har vert) de dreper de og. Så hvor vil du at vi skal gjøre av sauene, stappe de inn i et lite fjøs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, la oss få bøndene til å ha sauene inne hele året så bikkjene deres kan springe løse uten å bli fristet til å smake litt på dem. Sauene trenger å være ute akkuratt som hundene trenger å løpe løs. Og bikkjer som kommer på jordene rett utenfor husene til bonden( ja for det er der angrepene på våre og naboen sine sauer har vert) de dreper de og. Så hvor vil du at vi skal gjøre av sauene, stappe de inn i et lite fjøs?

Hun skrev jo nettopp at hun mener at bøndene kan skaffe seg gjetere som passer på dyra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skrev jo nettopp at hun mener at bøndene kan skaffe seg gjetere som passer på dyra.

De fleste hunde angrep ( ja for det er ikke ulv bjørn jerv og ørn det er snakk om her) Skjer på innmark, ofte rett rundt husene på gårdene.

Og løsningen på det skal være å ansette gjetere for å passe på at hunder som eieren ikke klarer å passe på, ikke dreper sauene dine?

Beklager disse argumentene blir for dumme...

P.s På beite i "rovdyr land" burde det helt klart vert gjetere på sommerbeitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT. Men da Troya var valp (seks mnd) satt vi ho inn i en boks med to søyer og deres lam. Ho ble skikkelig dunket rundt og synes disse dyrene var skikkelig skumle. Jeg sto inni boksen sammen med ho for å avverge de værste angrepene.

Dette funket på MIN hund. Og hun har aldri jaget en sau etter denne opplevelsen. Nå trives ho uansett godt sammen med tåtelammene.

troyamin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del... De aller fleste bøndene bryr seg nok mye om dyra sine, men så lenge de ikke passer på dyra som går på beite så klarer jeg ikke å ha medfølelse for dem! "Oh, dumme, slemme løshundene/ulven/jerven/bjørner/et eller annet annet rovdyr drepte ørten av sauene/kuene mine! *buhu*" Nei, vettu hva... Hvorfor kan ikke norske bønder gjøre det samme som mange andre bønder i Europa og ansette gjetere?? Seriøst, skal de påstå at de bryr seg om dyra bør de hvertfall passe ordentlig på dem først... :)

Pr. i dag er det nok få bønder som har råd til det- men dersom staten går inn og gir støtte hadde dette vært en kjempegod idè synes jeg ... Det er et par steder i landet man har gått sammen flere sauebønder, og "spleiset" på en gjeter, og det har såvidt jeg vet vært veldig vellykket. Uansett synes jeg det er stor forskjell på å miste dyr fordi noen andre er slepphendte med hundene sine, i forhold til at man selv har ansvaret (forgiftning på beite/påkjørsel/rovdyr o.l.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT. Men da Troya var valp (seks mnd) satt vi ho inn i en boks med to søyer og deres lam. Ho ble skikkelig dunket rundt og synes disse dyrene var skikkelig skumle. Jeg sto inni boksen sammen med ho for å avverge de værste angrepene.

Dette funket på MIN hund. Og hun har aldri jaget en sau etter denne opplevelsen. Nå trives ho uansett godt sammen med tåtelammene.

troyamin

Jah har hørt at folk gjør det, men kunne aldri falt meg inn å gjøre det selv! Hunden blir jo "banka" og sauene som har små lam blir vanvittig stressa når de har som instinktå skygge unna rovdyr, så sperrer dere dem inne med et!

Nei da hadde jeg før strømmet hunden om den er interessert i sau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT. Men da Troya var valp (seks mnd) satt vi ho inn i en boks med to søyer og deres lam. Ho ble skikkelig dunket rundt og synes disse dyrene var skikkelig skumle. Jeg sto inni boksen sammen med ho for å avverge de værste angrepene.

Dette funket på MIN hund. Og hun har aldri jaget en sau etter denne opplevelsen. Nå trives ho uansett godt sammen med tåtelammene.

troyamin

Javell, gjør nå du det da !

Antar den ser Sauer hver dag ! og dere gjore d får å være "Safe" ,mine bryr seg ikke , bare snakk om kustuss og jeg har ikke noe Stål kustus heller

Og til hu andre bærta som nevnte noe om at Bonden er glad i dyra sine, NÆÆÆ du tuller , ingen har vell sagt noe annet , men fatter poenge ditt, men men - Forum fliseSpikkerI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk klager på bøndene her i Norge, men de har overhodet ikke noe aning på hvordan det er og være bonde i dagens Norge..

Og de som uttaler seg og griner over bøndene er noen fæle å survette folk er de som ikke har peiling i det hele tatt.. Ta med døkk ei sovepose og kom døkk ut på landet og få litt erfaringer i ting, men det spiller ingen rolle for på butikken fins det melk i kartonger og kjøttet kommer ferdig stekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke være nødvendig med Strøm heller, men d gjøres vell når Alt annet er prøvd håper jeg, og får att hunden ikke skal bli skutt. Vet om en som ble strømmet når den sprang mot sau men den missforsto og satt sammenhenge i Gresset ikke Sauen så den tørr ikke gå på gress !

Fatter dere, men d var nok amatører som gjore d da, men uansett, Strøm hmmm ikke bra , bedre med den der dirrern da

Men Kustuss bør holde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...