Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til engelsk tentamen imorgen!


edlitam

Recommended Posts

Da sitter jeg her og gleder meg sykt til tentamen imorgen eller ikke. men jeg trenger litt hjelp her. vi har fått ett forbredelses ark med : find examples from English-language news media, literature and/ or films of disagreements about one or more of the followings areas.

* international events

* social issues

* workning life issues and the presentation of workers

er det noen skarper hjerner som kan gi meg ett clue om hva jeg skal gjøre =/?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter kunnskapsløftet så eksisterer det ikke så veldig mange eksamensoppgaver å velge i som heldagsprøver så mye juks og hjelp å få fra de siste års eksamenskandidater... Men ikke si det til elevene mine! :lol:

Som regel blir det dratt inn tekster/filmer/kunst etc som man har lest før, enten i timene eller ellers så kan være greit å ta en kjapp sjekk på hva man har gjort så langt, særlig se etter om man finner noe som kan passe til temaene oppgitt i forberedelsesdelen. :)

Edit: Om det står sitater, dikt eller annet på forberedelsesdelen så vil ofte disse komme igjen i en av oppgavene i oppgave 3.

Snakker vi vg1 forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også engelsktentamen i morgen, så du er ikke alene :)

Den der tentamenen du skal ha i morgen, var den tentamenen vi hadde før jul, forresten :P

Jeg valgte forresten å skrive om den midterste, altså social issues. Jeg valgte å ta utgangspunkt i en film (East is East) som vi hadde sett på skolen, og skrev om personene i filmen sine uenigheter og kulturelle forskjeller og verdier og satte meg inn i flere av hovedpersonenes sted. Det gikk fint og jeg fikk svak femmer på oppgaven :lol: Kanskje det er noe å tenke på for deg?

EDIT: hadde du bodd nærmere, så kunne du tatt en titt på min oppgave :)

EDIT 2: Noen som har hadd oppgaven om "personal values" som eksamen/tentamen tidligere? :P Den jeg skal ha i morgen, og vil også gjerne ha litt tips om hva jeg har i vente :D Jeg vet nemlig ikke mer enn de to ordene "personal values"...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: hadde du bodd nærmere, så kunne du tatt en titt på min oppgave :P

EDIT 2: Noen som har hadd oppgaven om "personal values" som eksamen/tentamen tidligere? :) Den jeg skal ha i morgen, og vil også gjerne ha litt tips om hva jeg har i vente :P Jeg vet nemlig ikke mer enn de to ordene "personal values"...

Lykke til!

yes, det er VG1, men du har ikke det i datafil da :lol: ikke juks, men ideer for er litt stucked.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yes, det er VG1, men du har ikke det i datafil da :) ikke juks, men ideer for er litt stucked.

Hva er VG1? :lol:

Nei, dessverre...jeg skrev oppgaven på denne maskinen, men vi fikk ny bruker og passord, så man finner det ikke igjen. Bortsett fra papirutgaven og dét blir mye slit å skrive ned på maskin :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sitter jeg her og gleder meg sykt til tentamen imorgen eller ikke. men jeg trenger litt hjelp her. vi har fått ett forbredelses ark med : find examples from English-language news media, literature and/ or films of disagreements about one or more of the followings areas.

* international events

* social issues

* workning life issues and the presentation of workers

er det noen skarper hjerner som kan gi meg ett clue om hva jeg skal gjøre =/?

Jeg har ikke sett på akkurat denne oppgaven (heldigvis?) så jeg kan bare gi deg generelle tips her. Ta for deg ett og ett tema, undersøk litt, tenk over hva du har hørt på nyhetene i det siste, hva husker du om spesielle ting som kan ha skjedd på hvert av pkt? Og så prøver du å knytte tekster du har lest i år og filmer du har sett (både på skolen og ellers) til hvert tema. "International events": Har det skjedd noe i verden i det siste? Skriv korte stikkord, sjekk litt på nettet. Ikke heng deg opp i England og USA, det finnes mange andre land i verden også! Social issues: Du har fått et bra tips i filmen "East is East" om du har sett den, den sier en del om sosiale forhold hos invandrergrupper i England. Men ellers sier jo egentlig de aller fleste filmer noe om sosiale forhold da... Osv... Ta for deg ett og ett pkt, ikke bli overveldet, bare prøv å få en oversikt så du slipper å rive deg i håret i morgen!

Kos deg, slå av nettby og msn, gjør en liten innsats i kveld. Du kommer til å ha nytte av det i morgen! :lol:

Edit: Ah, og forresten... Husk å svare på det du blir bedt om! Les oppgaveteksten nøye. Sier den at du skal skrive en artikkel så gjør du det, sier den at du skal skrive et leserinnlegg til en skoleavis så må du både tenke på form og hvem du faktisk skriver til, står det at du skal trekke inn to engelskspråklige tekster så gjør det! Og står det "velg en oppgave" så gjør du det også, du får IKKE plusspoeng for å velge flere! Det viser bare at du ikke har forstått oppgaven...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går i 10. klasse. Eksamensoppgavene fra i fjor ble brukt som tentamen i år. Om man bare googler litt, finner man dem enkelt på daria.no, hvor brukernavn og passord er helt likt.

Dette fikk jeg vite i dag, etter at vi er ferdig med alt. :ahappy:

Kanskje oppgaven du skal ha ligger på internett også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går i 10. klasse. Eksamensoppgavene fra i fjor ble brukt som tentamen i år. Om man bare googler litt, finner man dem enkelt på daria.no, hvor brukernavn og passord er helt likt.

Dette fikk jeg vite i dag, etter at vi er ferdig med alt. :ahappy:

Kanskje oppgaven du skal ha ligger på internett også?

Hmm, eg må seie at eg synst det er bra at du ikkje fant det ut før etter du hadde hatt tentamen. For tenk så bittert det er å få ein god karakter med juks? (Altså om du hadde kopiert direkte frå Daria.no, som ikkje er noko lur idé). Er det ikkje mykje kjekkare å få ein god karakter når du har lagt ned arbeid og gjort heile arbeid sjølv?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger dere! Hadde aldri kommet på selv å google gamle eksamensoppgaver. Etter mye om og men (søking har aldri vært min greie), så fant jeg oppgaven som jeg mest sannsynlig skal ha i morgen (hadde blitt bra lang i maska hvis det viser seg å ikke være den nå :P ). Tror ikke den skal gå så ille likevel :)

Den oppgaven jeg syntes var lettest på den mest omfattende delen, er en oppgave som ligner den vi hadde før jul. Mon tro om jeg får trekk hvis jeg kopierer store deler av det jeg skrev da? Faglæreren husker helt sikkert hva jeg skrev om da, og merker nok hvis jeg har samme greia nå. Vet det er ulovlig å kopiere andre, men får jeg trekk for å kopiere meg selv? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm? Trekk for å kopiere deg selv? Uansett, du skriver vel uten hjelpemidler imorgen (eh, idag). Så det du har i hodet kan de jo kalle for juks! Eller er det noe jeg ikke får med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger dere! Hadde aldri kommet på selv å google gamle eksamensoppgaver. Etter mye om og men (søking har aldri vært min greie), så fant jeg oppgaven som jeg mest sannsynlig skal ha i morgen (hadde blitt bra lang i maska hvis det viser seg å ikke være den nå :P ). Tror ikke den skal gå så ille likevel :)

Den oppgaven jeg syntes var lettest på den mest omfattende delen, er en oppgave som ligner den vi hadde før jul. Mon tro om jeg får trekk hvis jeg kopierer store deler av det jeg skrev da? Faglæreren husker helt sikkert hva jeg skrev om da, og merker nok hvis jeg har samme greia nå. Vet det er ulovlig å kopiere andre, men får jeg trekk for å kopiere meg selv? :ahappy:

Jeg hadde trukket deg for å kopiere deg selv, ja.... Om jeg så at du hadde skrevet det samme som du gjorde på forrige prøve, ordrett (sjansen for at jeg hadde husket det er forsåvidt ikke stor da, men...), så hadde vi nok hatt en liten samtale om dette etterpå........ Sjansen for at du får en oppgave som er så lik den forrige at det du gjorde sist passer inn er vel uansett heller liten da. Og skriv for all den ikke om oppgaven sånn at den passer med ditt svar!

Ellers er jo heldagsprøvene eksamenstrening så poenget burde vel være at man faktisk prøver å gjennomføre de så nært opp mot reell situasjon som mulig...

Edit:

Vala: Regner med at de får bruke pc under heldagsprøva og da har jo gjerne folk gamle prøver etc liggende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg var litt trøtt i går når jeg leste oppgaven og fant ut at den gamle oppgaven min ikke oasset like godt med den nye som jeg trodde... så jeg valgte en helt annen oppgave i stedenfor. Gikk forresten helt fint.

Sånn bortsett fra at jeg glemte overskrift på stilen :ahappy: (*banke seg mot hodet og mumle idiot idiot idiot) Håper ikke det er så veldig stort minus. Bortset fra det er jeg veldig fornøyd, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit:

Vala: Regner med at de får bruke pc under heldagsprøva og da har jo gjerne folk gamle prøver etc liggende...

Eh, lagrer de oppgaver på skolepc'ene eller får de bruke egne underveis? De på uib som har tilrettelagt undervisning får jo ha det på pc. Men ikke noe sjans for at de skal kunne ta i bruk andre ting på den.

EdIT: vedr. uib.. kanskje det bare er jeg som er naiv *flire*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, lagrer de oppgaver på skolepc'ene eller får de bruke egne underveis? De på uib som har tilrettelagt undervisning får jo ha det på pc. Men ikke noe sjans for at de skal kunne ta i bruk andre ting på den.

EdIT: vedr. uib.. kanskje det bare er jeg som er naiv *flire*

På tentamener og eksamener i den videregående skolen er alle hjelpemidler tillatt uten kommunikasjon (mobil/internett). Derfor kan man gjerne ta med gamle eksempeloppgaver eller besvarelser om man ønsker det, uavhengig av om man skriver på egen pc, skole-pc eller for hånd (enten man har lagret dem på sin egen pc, tar det med på minnepinne eller skriver dem ut og har dem fysisk i hånda). På skolen min får vi ikke bruke pc-er på tentamen/eksamen (de kjøpte inn pc-er så vi skulle kunne bruke dem på eksamen i år, men så får vi ikke det allikevel på grunn av manglende strømuttak. Wtf, hørt om skjøteledninger noen gang, liksom?), men om jeg vil kan jeg jo gjerne ta med mine gamle tentamener på eksamen, og ta utgangspunkt i en av dem hvis det passer i forhold til oppgaven jeg har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tentamener og eksamener i den videregående skolen er alle hjelpemidler tillatt uten kommunikasjon (mobil/internett). Derfor kan man gjerne ta med gamle eksempeloppgaver eller besvarelser om man ønsker det, uavhengig av om man skriver på egen pc, skole-pc eller for hånd (enten man har lagret dem på sin egen pc, tar det med på minnepinne eller skriver dem ut og har dem fysisk i hånda). På skolen min får vi ikke bruke pc-er på tentamen/eksamen (de kjøpte inn pc-er så vi skulle kunne bruke dem på eksamen i år, men så får vi ikke det allikevel på grunn av manglende strømuttak. Wtf, hørt om skjøteledninger noen gang, liksom?), men om jeg vil kan jeg jo gjerne ta med mine gamle tentamener på eksamen, og ta utgangspunkt i en av dem hvis det passer i forhold til oppgaven jeg har fått.

Jøss, er det tillatt?? På en måte så høres det veldig slitsomt ut å ha den adgangen. Det beste ville vel bare å ha hatt pc, kunnskapen og den oppgaven man skal svare på. Men det er vel etter hva man er vant til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, er det tillatt?? På en måte så høres det veldig slitsomt ut å ha den adgangen. Det beste ville vel bare å ha hatt pc, kunnskapen og den oppgaven man skal svare på. Men det er vel etter hva man er vant til.

Ja, det er jo klart at det stiller større krav til evnen til å finne egne vinklinger, drøfte også videre når man i praksis kan ha med seg hva man vil av kilder. Men samtidig er det bra, syns jeg - da handler det ikke bare om å huske det viktigste. For å få en god karakter må man virkelig vise at man mestrer å jobbe med kilder, og til semesteroppgaver, artikler og diverse arbeid man gjør senere i livet vil man jo nettopp ha tilgang til ulike kilder underveis, så da er det jo fint å bli testet på den måten allerede på vgs.

Men nå må jeg presisere at på mattetentamener og -eksamener (muligens fysikk og kjemi også, det veit jeg ingenting om) skriver man fremdeles for hånd, og på disse testene har man to av fem timer uten hjelpemidler (dvs uten kalkulator, formelhefter også videre), slik at man må vise at man husker og forstår grunnleggende formler og regneregler.

Og selv om man i teorien skal skrive på pc og får ta med hva man vil, er det jo ikke alltid sånn det fungerer i praksis. Som jeg skrev tidligere, får vi ikke bruke pc-er på min skole, og da kan jeg heller ikke ta med meg "hva jeg vil" på en minnepinne - personlige notater og artikler som kan være til hjelp må skrives ut og taes med fysisk, og det er grenser for hvor mange artikler man ser det hensiktsmessig å ta med da, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk tom eksamensavviklingen er ganske så forskjellig fra skole til skole! Mulig de har lagd samme regler innad i fylkene da, er jo en del samarbeid der. På eksamen hos oss får man tilgang til noe mindre enn man får på heldagsprøver, men elevene hos oss bruker fremdeles egen pc og har jo dermed tilgang til notater etc. De har ikke tilgang til internett. Av papirer får de ta med seg forberedelsesdelen pluss et ark (a4) med notater, ellers ikke noe. Nå gjelder dette eksamen i engelsk da, jeg har ikke satt meg så mye inn i de andre fagene (hey, kan jo ikke begynne å engasjere meg unødig heller! :getlost: ).... Nå er eksamen i engelsk lagt opp sånn at det er lite sannsynlig at du eller andre har skrevet noe som passer noen av oppgavene fra før, dermed er risikoen for juks mye mindre. Om du leter opp informasjon om en novelle du har lest i timen i notatene dine på pcen er liksom ikke det noen stor greie, dette kunne du like gjerne hatt på arket. Men i andre fag er det helt sikkert mye lettere å jukse og dermed sannsynligvis strengere.

Forøvrig holder vi (og andre skoler) på med en utprøving av ny prøvegjennomføring (eksamen og heldagsprøver i første omgang). Her er det tenkt at elevene skal få tilgang til fra ingenting til utvalgte sider på nettet, om de da prøver å gå inn på "ikke godkjente" sider (dette får de nøye beskjed om hva er og ikke på forhånd) så leveres besvarelsen automatisk og man får ikke fortsette.

Og ellers så er juksing på eksamen veldig veldig dumt! Lever heller noe som er dårlig og ditt eget enn noe som er fantastisk bra, men noen andres! Det finnes så mange måter å finne juks på i disse dager og man kan bli tatt for juks etterpå (sensor ser det er noe "galt" med besvarelsen) selv om man ikke blir fysisk tatt mens man sitter der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...