Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til engelsk tentamen imorgen!


edlitam

Recommended Posts

Da sitter jeg her og gleder meg sykt til tentamen imorgen eller ikke. men jeg trenger litt hjelp her. vi har fått ett forbredelses ark med : find examples from English-language news media, literature and/ or films of disagreements about one or more of the followings areas.

* international events

* social issues

* workning life issues and the presentation of workers

er det noen skarper hjerner som kan gi meg ett clue om hva jeg skal gjøre =/?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter kunnskapsløftet så eksisterer det ikke så veldig mange eksamensoppgaver å velge i som heldagsprøver så mye juks og hjelp å få fra de siste års eksamenskandidater... Men ikke si det til elevene mine! :lol:

Som regel blir det dratt inn tekster/filmer/kunst etc som man har lest før, enten i timene eller ellers så kan være greit å ta en kjapp sjekk på hva man har gjort så langt, særlig se etter om man finner noe som kan passe til temaene oppgitt i forberedelsesdelen. :)

Edit: Om det står sitater, dikt eller annet på forberedelsesdelen så vil ofte disse komme igjen i en av oppgavene i oppgave 3.

Snakker vi vg1 forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også engelsktentamen i morgen, så du er ikke alene :)

Den der tentamenen du skal ha i morgen, var den tentamenen vi hadde før jul, forresten :P

Jeg valgte forresten å skrive om den midterste, altså social issues. Jeg valgte å ta utgangspunkt i en film (East is East) som vi hadde sett på skolen, og skrev om personene i filmen sine uenigheter og kulturelle forskjeller og verdier og satte meg inn i flere av hovedpersonenes sted. Det gikk fint og jeg fikk svak femmer på oppgaven :lol: Kanskje det er noe å tenke på for deg?

EDIT: hadde du bodd nærmere, så kunne du tatt en titt på min oppgave :)

EDIT 2: Noen som har hadd oppgaven om "personal values" som eksamen/tentamen tidligere? :P Den jeg skal ha i morgen, og vil også gjerne ha litt tips om hva jeg har i vente :D Jeg vet nemlig ikke mer enn de to ordene "personal values"...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: hadde du bodd nærmere, så kunne du tatt en titt på min oppgave :P

EDIT 2: Noen som har hadd oppgaven om "personal values" som eksamen/tentamen tidligere? :) Den jeg skal ha i morgen, og vil også gjerne ha litt tips om hva jeg har i vente :P Jeg vet nemlig ikke mer enn de to ordene "personal values"...

Lykke til!

yes, det er VG1, men du har ikke det i datafil da :lol: ikke juks, men ideer for er litt stucked.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yes, det er VG1, men du har ikke det i datafil da :) ikke juks, men ideer for er litt stucked.

Hva er VG1? :lol:

Nei, dessverre...jeg skrev oppgaven på denne maskinen, men vi fikk ny bruker og passord, så man finner det ikke igjen. Bortsett fra papirutgaven og dét blir mye slit å skrive ned på maskin :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sitter jeg her og gleder meg sykt til tentamen imorgen eller ikke. men jeg trenger litt hjelp her. vi har fått ett forbredelses ark med : find examples from English-language news media, literature and/ or films of disagreements about one or more of the followings areas.

* international events

* social issues

* workning life issues and the presentation of workers

er det noen skarper hjerner som kan gi meg ett clue om hva jeg skal gjøre =/?

Jeg har ikke sett på akkurat denne oppgaven (heldigvis?) så jeg kan bare gi deg generelle tips her. Ta for deg ett og ett tema, undersøk litt, tenk over hva du har hørt på nyhetene i det siste, hva husker du om spesielle ting som kan ha skjedd på hvert av pkt? Og så prøver du å knytte tekster du har lest i år og filmer du har sett (både på skolen og ellers) til hvert tema. "International events": Har det skjedd noe i verden i det siste? Skriv korte stikkord, sjekk litt på nettet. Ikke heng deg opp i England og USA, det finnes mange andre land i verden også! Social issues: Du har fått et bra tips i filmen "East is East" om du har sett den, den sier en del om sosiale forhold hos invandrergrupper i England. Men ellers sier jo egentlig de aller fleste filmer noe om sosiale forhold da... Osv... Ta for deg ett og ett pkt, ikke bli overveldet, bare prøv å få en oversikt så du slipper å rive deg i håret i morgen!

Kos deg, slå av nettby og msn, gjør en liten innsats i kveld. Du kommer til å ha nytte av det i morgen! :lol:

Edit: Ah, og forresten... Husk å svare på det du blir bedt om! Les oppgaveteksten nøye. Sier den at du skal skrive en artikkel så gjør du det, sier den at du skal skrive et leserinnlegg til en skoleavis så må du både tenke på form og hvem du faktisk skriver til, står det at du skal trekke inn to engelskspråklige tekster så gjør det! Og står det "velg en oppgave" så gjør du det også, du får IKKE plusspoeng for å velge flere! Det viser bare at du ikke har forstått oppgaven...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går i 10. klasse. Eksamensoppgavene fra i fjor ble brukt som tentamen i år. Om man bare googler litt, finner man dem enkelt på daria.no, hvor brukernavn og passord er helt likt.

Dette fikk jeg vite i dag, etter at vi er ferdig med alt. :ahappy:

Kanskje oppgaven du skal ha ligger på internett også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går i 10. klasse. Eksamensoppgavene fra i fjor ble brukt som tentamen i år. Om man bare googler litt, finner man dem enkelt på daria.no, hvor brukernavn og passord er helt likt.

Dette fikk jeg vite i dag, etter at vi er ferdig med alt. :ahappy:

Kanskje oppgaven du skal ha ligger på internett også?

Hmm, eg må seie at eg synst det er bra at du ikkje fant det ut før etter du hadde hatt tentamen. For tenk så bittert det er å få ein god karakter med juks? (Altså om du hadde kopiert direkte frå Daria.no, som ikkje er noko lur idé). Er det ikkje mykje kjekkare å få ein god karakter når du har lagt ned arbeid og gjort heile arbeid sjølv?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger dere! Hadde aldri kommet på selv å google gamle eksamensoppgaver. Etter mye om og men (søking har aldri vært min greie), så fant jeg oppgaven som jeg mest sannsynlig skal ha i morgen (hadde blitt bra lang i maska hvis det viser seg å ikke være den nå :P ). Tror ikke den skal gå så ille likevel :)

Den oppgaven jeg syntes var lettest på den mest omfattende delen, er en oppgave som ligner den vi hadde før jul. Mon tro om jeg får trekk hvis jeg kopierer store deler av det jeg skrev da? Faglæreren husker helt sikkert hva jeg skrev om da, og merker nok hvis jeg har samme greia nå. Vet det er ulovlig å kopiere andre, men får jeg trekk for å kopiere meg selv? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm? Trekk for å kopiere deg selv? Uansett, du skriver vel uten hjelpemidler imorgen (eh, idag). Så det du har i hodet kan de jo kalle for juks! Eller er det noe jeg ikke får med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger dere! Hadde aldri kommet på selv å google gamle eksamensoppgaver. Etter mye om og men (søking har aldri vært min greie), så fant jeg oppgaven som jeg mest sannsynlig skal ha i morgen (hadde blitt bra lang i maska hvis det viser seg å ikke være den nå :P ). Tror ikke den skal gå så ille likevel :)

Den oppgaven jeg syntes var lettest på den mest omfattende delen, er en oppgave som ligner den vi hadde før jul. Mon tro om jeg får trekk hvis jeg kopierer store deler av det jeg skrev da? Faglæreren husker helt sikkert hva jeg skrev om da, og merker nok hvis jeg har samme greia nå. Vet det er ulovlig å kopiere andre, men får jeg trekk for å kopiere meg selv? :ahappy:

Jeg hadde trukket deg for å kopiere deg selv, ja.... Om jeg så at du hadde skrevet det samme som du gjorde på forrige prøve, ordrett (sjansen for at jeg hadde husket det er forsåvidt ikke stor da, men...), så hadde vi nok hatt en liten samtale om dette etterpå........ Sjansen for at du får en oppgave som er så lik den forrige at det du gjorde sist passer inn er vel uansett heller liten da. Og skriv for all den ikke om oppgaven sånn at den passer med ditt svar!

Ellers er jo heldagsprøvene eksamenstrening så poenget burde vel være at man faktisk prøver å gjennomføre de så nært opp mot reell situasjon som mulig...

Edit:

Vala: Regner med at de får bruke pc under heldagsprøva og da har jo gjerne folk gamle prøver etc liggende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg var litt trøtt i går når jeg leste oppgaven og fant ut at den gamle oppgaven min ikke oasset like godt med den nye som jeg trodde... så jeg valgte en helt annen oppgave i stedenfor. Gikk forresten helt fint.

Sånn bortsett fra at jeg glemte overskrift på stilen :ahappy: (*banke seg mot hodet og mumle idiot idiot idiot) Håper ikke det er så veldig stort minus. Bortset fra det er jeg veldig fornøyd, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit:

Vala: Regner med at de får bruke pc under heldagsprøva og da har jo gjerne folk gamle prøver etc liggende...

Eh, lagrer de oppgaver på skolepc'ene eller får de bruke egne underveis? De på uib som har tilrettelagt undervisning får jo ha det på pc. Men ikke noe sjans for at de skal kunne ta i bruk andre ting på den.

EdIT: vedr. uib.. kanskje det bare er jeg som er naiv *flire*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, lagrer de oppgaver på skolepc'ene eller får de bruke egne underveis? De på uib som har tilrettelagt undervisning får jo ha det på pc. Men ikke noe sjans for at de skal kunne ta i bruk andre ting på den.

EdIT: vedr. uib.. kanskje det bare er jeg som er naiv *flire*

På tentamener og eksamener i den videregående skolen er alle hjelpemidler tillatt uten kommunikasjon (mobil/internett). Derfor kan man gjerne ta med gamle eksempeloppgaver eller besvarelser om man ønsker det, uavhengig av om man skriver på egen pc, skole-pc eller for hånd (enten man har lagret dem på sin egen pc, tar det med på minnepinne eller skriver dem ut og har dem fysisk i hånda). På skolen min får vi ikke bruke pc-er på tentamen/eksamen (de kjøpte inn pc-er så vi skulle kunne bruke dem på eksamen i år, men så får vi ikke det allikevel på grunn av manglende strømuttak. Wtf, hørt om skjøteledninger noen gang, liksom?), men om jeg vil kan jeg jo gjerne ta med mine gamle tentamener på eksamen, og ta utgangspunkt i en av dem hvis det passer i forhold til oppgaven jeg har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tentamener og eksamener i den videregående skolen er alle hjelpemidler tillatt uten kommunikasjon (mobil/internett). Derfor kan man gjerne ta med gamle eksempeloppgaver eller besvarelser om man ønsker det, uavhengig av om man skriver på egen pc, skole-pc eller for hånd (enten man har lagret dem på sin egen pc, tar det med på minnepinne eller skriver dem ut og har dem fysisk i hånda). På skolen min får vi ikke bruke pc-er på tentamen/eksamen (de kjøpte inn pc-er så vi skulle kunne bruke dem på eksamen i år, men så får vi ikke det allikevel på grunn av manglende strømuttak. Wtf, hørt om skjøteledninger noen gang, liksom?), men om jeg vil kan jeg jo gjerne ta med mine gamle tentamener på eksamen, og ta utgangspunkt i en av dem hvis det passer i forhold til oppgaven jeg har fått.

Jøss, er det tillatt?? På en måte så høres det veldig slitsomt ut å ha den adgangen. Det beste ville vel bare å ha hatt pc, kunnskapen og den oppgaven man skal svare på. Men det er vel etter hva man er vant til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, er det tillatt?? På en måte så høres det veldig slitsomt ut å ha den adgangen. Det beste ville vel bare å ha hatt pc, kunnskapen og den oppgaven man skal svare på. Men det er vel etter hva man er vant til.

Ja, det er jo klart at det stiller større krav til evnen til å finne egne vinklinger, drøfte også videre når man i praksis kan ha med seg hva man vil av kilder. Men samtidig er det bra, syns jeg - da handler det ikke bare om å huske det viktigste. For å få en god karakter må man virkelig vise at man mestrer å jobbe med kilder, og til semesteroppgaver, artikler og diverse arbeid man gjør senere i livet vil man jo nettopp ha tilgang til ulike kilder underveis, så da er det jo fint å bli testet på den måten allerede på vgs.

Men nå må jeg presisere at på mattetentamener og -eksamener (muligens fysikk og kjemi også, det veit jeg ingenting om) skriver man fremdeles for hånd, og på disse testene har man to av fem timer uten hjelpemidler (dvs uten kalkulator, formelhefter også videre), slik at man må vise at man husker og forstår grunnleggende formler og regneregler.

Og selv om man i teorien skal skrive på pc og får ta med hva man vil, er det jo ikke alltid sånn det fungerer i praksis. Som jeg skrev tidligere, får vi ikke bruke pc-er på min skole, og da kan jeg heller ikke ta med meg "hva jeg vil" på en minnepinne - personlige notater og artikler som kan være til hjelp må skrives ut og taes med fysisk, og det er grenser for hvor mange artikler man ser det hensiktsmessig å ta med da, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk tom eksamensavviklingen er ganske så forskjellig fra skole til skole! Mulig de har lagd samme regler innad i fylkene da, er jo en del samarbeid der. På eksamen hos oss får man tilgang til noe mindre enn man får på heldagsprøver, men elevene hos oss bruker fremdeles egen pc og har jo dermed tilgang til notater etc. De har ikke tilgang til internett. Av papirer får de ta med seg forberedelsesdelen pluss et ark (a4) med notater, ellers ikke noe. Nå gjelder dette eksamen i engelsk da, jeg har ikke satt meg så mye inn i de andre fagene (hey, kan jo ikke begynne å engasjere meg unødig heller! :getlost: ).... Nå er eksamen i engelsk lagt opp sånn at det er lite sannsynlig at du eller andre har skrevet noe som passer noen av oppgavene fra før, dermed er risikoen for juks mye mindre. Om du leter opp informasjon om en novelle du har lest i timen i notatene dine på pcen er liksom ikke det noen stor greie, dette kunne du like gjerne hatt på arket. Men i andre fag er det helt sikkert mye lettere å jukse og dermed sannsynligvis strengere.

Forøvrig holder vi (og andre skoler) på med en utprøving av ny prøvegjennomføring (eksamen og heldagsprøver i første omgang). Her er det tenkt at elevene skal få tilgang til fra ingenting til utvalgte sider på nettet, om de da prøver å gå inn på "ikke godkjente" sider (dette får de nøye beskjed om hva er og ikke på forhånd) så leveres besvarelsen automatisk og man får ikke fortsette.

Og ellers så er juksing på eksamen veldig veldig dumt! Lever heller noe som er dårlig og ditt eget enn noe som er fantastisk bra, men noen andres! Det finnes så mange måter å finne juks på i disse dager og man kan bli tatt for juks etterpå (sensor ser det er noe "galt" med besvarelsen) selv om man ikke blir fysisk tatt mens man sitter der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Aha, takk for utfyllende svar! Kanskje jeg skal prøve ut dibaq da, gir diverse brusk som tygg så det burde gå fint. Eller prøve med farmina. Dyrere for, men man gir vel kanskje mindre mengder av det? Valpen her vokste enormt fort på vom, men vet jo ikke om det var pga. maten eller tilfeldig, valper vokser jo fort. Var såpass at hundeluftere i nabolaget kommenterte på veksten 😅
    • Dibaq, ja. Jeg er godt fornøyd med kombinasjonen av pris og kvalitet, med unntak av manglende kondroitinsulfat. Det er noe de fleste for (inkludert mer kjente og anerkjente for som Vom og Alpha Spirit) har altfor lite av. Stoffet finnes rikelig i brusk, så gir tilskudd av rå frosset eller tørket hals/føtter fra kylling/kalkun og ører/haler fra diverse dyr for å kompensere. Ellers er jeg veldig begeistret for Farmina, men en må være litt forsiktig for å unngå voldsom vekst av det. Min fikk en skremmende, massiv growth spur da jeg foret bare på det en ukes tid. Skjøt i været og la på seg. Veldig høy næringstetthet og kaloririkt, så lite slingringsmonn før det blir for mye av det. Pga DCM-skandalen i forbindelse med kornfrie for, hvor det å fore på f.eks. Acana -ansett som et premium høykvalitetsfor, rost opp i skyene for kvaliteten - medførte strukturell hjertefeil på en mengde hunder, så har jeg valgt å kombinere flere ulike typer for å gardere meg bedre dersom det i ettertid skulle vise seg å ha vært noe gærnt med noen av dem.  Farmina har kornfrie varianter, til forveksling lik skandaleforene, men har også tilstrekkelig med carnitin/taurin/metionin, og de inneholder ikke hele belgfrukter eller belgfruktproteiner - mistenkt for å være anti næringsstoffer som hemmer opptak eller syntese av andre aminosyrer og proteiner. Farmina inneholder kun stivelsen fra erter, og ekstrahert og isolert stivelse skal være bare stivelse, uavhengig av om det kommer fra hvete, ris eller erter. Nødvendig for å kunne holde de andre ingrediensene bundet sammen til kibble.  Om den voksne hunden ender på perfekt størrelse med perfekt leddet perfekt skjelett, perfekte organer og perfekt pels vet jeg jo ikke ennå, men avføringen er ihvertfall perfekt :)
    • Takk for godt tips om godbitpung! Skal se om jeg finner noe liknende. Hadde samme erfaring som deg med vom, veldig hard avføring som virket ubehagelig å trykke ut. Tørrfor fra Dilaq, er det Dibaq du mener? Vurderte nemlig dette foret selv. Kan ikke så mye om hundeernæring, men syntes ingrendiensene så ganske bra ut og foret er rimelig. Men kunne ikke lese noen erfaringer med det på nett, og det føltes skummelt å prøve et så ukjent formerke. Du er fornøyd altså?
    • Vi har hatt fremgang på flere områder denne uka, bl.a. pelsstell. Tålmodigheten med kamming og raking har økt dramatisk. Han liker det ikke, men det virker som han har forstått at det er et nødvendig onde og en slags act of kindness fra min side, og er mer tålmodig med det. Nå holder det med en utbetaling per kammede og rakede bein, en for ryggen, en for magen og en for brystet, totalt 7 skjeer med Vom for å få kammet og raket hele hunden, unntatt skjegget, som det koster minst fire skjeer Vom å få kammet grundig gjennom.  Ny milepæl er napping. Skal ikke påberope meg å være noen kløpper ennå, men får det da til på et vis, og til min gledelige overraskelse liker han å bli nappet.  Ellers har vi fått mye sosialisering/miljøtrening med hester og fremmedfolk på territoriet denne uka, med camp/landsstevne på gården. Han har roet seg betraktelig ned og er progressivt desensitivert til situasjonen gjennom å få trøkket ansiktet fullt av godis og spise 1-2 måltider om dagen fra gresset rett foran paddockene, mens folk traver rundt med utstyr og for, og leier hester frem og tilbake. Fra å være heftig begeistret og vilter nysgjerrig med mye vokal de første dagene, til å være nær nonchalant nå på slutten - en pen utvikling. En god hjelp var hestenes nedlatende forrakt mot ham da han begynte bjeffe på dem. De gjorde hesteekvivalenten til det menneskelige uttrykket 'himlet med øynene og fnøs foraktelig' mot den lille drittungen som lagde sånn irriterende lyd. Den reaksjonen der fra dem sved på en annen måte enn tilsvarende reaksjon fra meg, som han har reagert på med MER vokal, for å gjøre det tydelig hva slags emosjonell abuse og omsorgssvikt sånt er fra primær omsorgsperson. Å "få" den der fra hestene var noe annet. Den fungerte på en annen måte fordi det ikke kom fra meg. En stor takk til hestene for hjelpen med å utvikle litt manerer. Han fikk til og med hilse snute mot mule med et brødrepar han har vært på nikk med i noen dager. Var veldig forløsende for ham, og roet ham betydelig ned i nærheten av dem.  Han er fortsatt ganske sosialt inkompetent, though. Klønete. Forsøkte kjefte og true seg til å bli hilst på og kost med her om dagen. Kroppsspråket hans var forvirrende. Ledig halvhøy hale i halvhurtig bevegelse. En slags mellomting mellom avventende vurdering, irritasjon og gledesbevegelser. Så satte han i en vokal som fremstod som truende dersom en skulle sammenlignet med mange andre raser. Ikke en dyp og alvorlig morsk voktervokal - det er ingen tvil om hva han mener når han bruker den - men et mer prososialt toneleie ispedd knurrebrumming, mot to unge kvinner som kom for å møkke en paddock. Mens han stod der og tilsynelatende kjeftet litt truende på dem, lett å tolke som territorial for den som ikke har hørt hvordan ekte territorial fra ham høres ut, så vrikket han på rumpa som i genuin gledeslogring, samtidig som han lagde de lydene der. Han forsøkte dundre meg å kjefte og true dem til å komme kose med ham, og hadde en forventning om å lykkes med det. Skjønner hvorfor mange beskriver gruppe 2 raser som: "Kan være dominant." Det er ikke så mange andre ord en kan beskrive det der med enn nettopp 'dominant'. Attitude.  Han fikk ingen uttelling for det der da, og begynte sutre og sytebjeffe da de gikk.  Kortbuksene har blitt kortere, fordi han satte seg i en fersk tyggisklyse på bussholdeplassen. Konsulterte Grok om frisyren og lurte på om den kunne generere et bilde av den optimalt estetiske måten å klippe en riesenschnauzer på, med en 2020 jeansmote silhuett på beina. Dialogen ble lang, men samme hvor omstendelig jeg forklarte, så klarte den ikke forstå at i den virkelige verden..  Så jeg forklarte og forklarte og la ved det eneste bildet tatt denne uka, kun for å vise den AI'em hva jeg mente: Jeg ville se om den kunne komme opp med en kul overall look som passer bedre med de kortbuksene der enn den typiske rasefrisyren. Jeg vet den er godt trent på visuell estetikk. Den KAN former og linjer. I forsøket på å veilede den til å forstå spurte jeg om den kunne vise meg forskjellen på å klippe en hunds naturlige pels til en silhuett av 2020 women's jeans fashion og på å kle en hund i hundeklær av jeansstoff.. ..så inntil videre beholder vi bare Lady og Landstrykeren looken med skjegg og bart og spaniel ører, til de ukonvensjonelle kortbuksene.
    • Leter med lys og lykte etter Mentalitetsboken av Ingalill og Curt Blixt, Kenth Svartberg. Noen som har den? Er også interessert i andre bøker innen språk og adferd - hundepsykologi:)
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...