Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan du stoppe hunden din?


Carma

Får du stoppet hunden på jakt etter bytte?  

103 stemmer

  1. 1.

    • Ja, som regel.
      32
    • Ja, om jeg er nært nok hunden.
      18
    • Ja, om jeg har flaks/ekstra gode godbiter/ball...
      20
    • Nei, nesten aldri.
      16
    • Nei, det kan jeg bare glemme!
      7
    • Ja, alltid
      10


Recommended Posts

Når det gjelder dyr så reagerer hun med en gang jeg sier NEI. Flinke jenta mi :P

Når det gjelder ball i bevegelse :lol::):P

Klarer som oftest å stoppe henne, men av og til piler hun avgårde som en rakett. Ikke alltid hun blir tatt godt imot av dem som bruker ballen.

Edit: For to år siden apporterte hun ei mus, og slapp den rett foran føttene mine. Hun ble sittende å se at musa pilte avgårde etter at hun hadde sluppet den løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nesten aldri, må jeg innrømme.

Det går helt fint å ha han løs på tur selv om det er sauer i nærheten f.eks, da sier man bare nei, så går han ikke bort til de. Men er det en hare/rev/rype han ser, så setter han avgårde og jeg har ikke sjangs til å stoppe han før han har mistet de, og kommer tuslende tilbake. Feige lille gutten, som bare går på det som er mindre enn han selv :lol: (noe jeg vel egentlig skal være glad for, tross alt).

Lemen har han fanget to ganger. Ene gangen var da vi gikk tur, jeg så ikke hele lemenen og det hele gikk så fort at jeg fikk ikke meg med noe før den fløy en meter opp og en meter bortover i luften. Den andre gangen var da jeg skulle hente han inn etter å ha stått i bånd, og der sto han ute og smakte på en lemen (ja, smakte, for den var tilsynelatende ikke skadet).

Og han hadde nok gjerne sprunget etter mammas katter også, hadde det ikke vært for at jeg alltid har han i bånd når vi er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norma: ja, som regel. Det har skjedd et par ganger at jeg ikke har fått stoppet henne på første kommando, men vanligvis er hun enkel å få over på andre tanker, både når det gjelder mennesker, hunder og andre dyr.

Orry; nesten aldri om man ser noe han synes han MÅ sjekke ut... Han stikker etter hunder, katter og andre dyr (unntatt elg og andre store dyr, de er visst skumle de), og han har knerta noen fugler, jordrotter og frosker (av alle ting). Jeg kan klare å holde han tilbake om jeg ser det først, men stort sett er han kjappere enn meg der gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei aldri. Er det først noe hunden ser og legger etter, er det ingen sjangs å få stoppet henne. Da er det full blokkings. Men jeg har ikke prøvd metoder som strøm da, så vet ikke om jeg kunne ha klart å hatt bedre kontroll hvis jeg hadde prøvd "hardere" metoder. (ikke noe jeg ville ha gjort uansett) Eller hvis jeg hadde vært mer erfaren da hunden hadde vært ung. Kanskje, men ikke nå nei.

Den andre hunden vet jeg ikke, men antar jaktlysten er der i stor grad. Om jeg klarer å få kontroll på det, spørs. vi får se :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har whippet,så nei :lol: Nå får de ikke sjansen så ofte de heller, men den gangen elgen kom ut på stien 5 meter fra oss så var det ikke snakk om å få stoppet de.. Og heller ikke når nabokatta kom inn i hagen til mamma og lina til Ike røk... Men jeg har en sånn "nødstemme" som jeg kaller det,og hvis jeg bare får den opp fra dypet så hører de nokså greit faktisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... valget sto mellom "ja, alltid" eller "ja, nesten alltid" - men det ble "ja, nesten alltid". Hun har løpt avgårde en håndfull ganger - en gang etter en hare. Hun var allerede i full spurt og både hund og hare borte i et buskass før jeg rakk å åpne munnen...

Ellers går det veldig greit å stoppe hun. Jeg går ofte (somregel :lol:) med hun løs og scanner omgivelser og hund observant. Det er svært mye rådyr der jeg bor og somregel ser jeg de først eller så ser jeg hun værer noe og kan prevantivt si "lille, være her" eller "ikke røre" - komandoer sagt i vanlig tonefall som betyr akkuratt det de høres ut som.

Er hun er veldig på hugget, hender det jeg må bli strengere med et advarende "lilleeeee" og et tydlig "være her". (Her kan jeg evt kalle inn og bånde hvis jeg tror faren for å stikke er veldig stor men gjør det sjelden)

Hvis mot formodning hun skulle stikke, kan skje hvis vi(jeg) blir overrasket på nært hold og ikke rekker å reagere prevantivt har jeg en "super-kom-komando" som utelukkende trenes med belønning og aldri brukes som det vanlige "kan du snuse deg ferdig og komme nå..." maset (tiltenkt krisesitasjoner, forhindre påkjørsler ect.)

og hvis ikke DET skulle fungere engang kan jeg brøle NEI!! men det er siste utvei.

Fremmende hunder har hun liten interesse for da hun er trent opp fra ung alder til å ignorere de (supert for trening under forstyrrelser, ikke så lurt hvis man vil ha en sosial hund...). Andre mennesker er derimot vanskligere men hun går rett forbi hvis jeg gjør det. Skal jeg derimot hilse på noen må jeg ha hun i "bli" først for at de ikke skal bli hoppet på og nesten spist opp av glede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... valget sto mellom "ja, alltid" eller "ja, nesten alltid" - men det ble "ja, nesten alltid". Hun har løpt avgårde en håndfull ganger - en gang etter en hare. Hun var allerede i full spurt og både hund og hare borte i et buskass før jeg rakk å åpne munnen...

hehe, der klarte jeg å stoppe Buffy faktisk. Jeg brølte "Du er **** ikke noe harebikkje!" og da snudde hu faktisk. :lol: hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo det har faktisk gått endel ganger!Sjokkert eier sto tilbake :) Vi har trent masse på sitt på avstand og bruker rope det når ser hund på avstand.Fungerer som regel bra.Hun er jo ekstremt fugle gal så er hun langt fra meg og ser en fugel som flyr kobler hun jo helt ut og da er det bare glemme rope.Er hun nærmere og kommer fugler stopper hun oftes på sitt.

Siden hun er en veldig myk liten frøken har jeg fått det bekreftet 2 ganger at hun stopper i krise situasjoner.Duer er jo ynglings fuglene og i fjor sommer løsnet båndet fra springeren og hun holdt på løpe etter en due ved veien!

Jeg ble jo livredd og ropte sitt kjempe høyt.Der klasket rompa til bisken i bakken i forskrekkelse gitt!Samme en annen gang hun holdt på springe tilbake til duer ved en vei,satt seg da også.

Kjekt med en hund som ikke tåler så mye så blir så forskrekket at må høre etter :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte alltid. Tequila stopper jeg bestandig uansett hva det skulle gjelde, katter eller mat eller hva det skulle være. Senest idag når Lita spant etter en katte, jeg brølte på Lita og Tequila bråsnudde *flirer* Jaja, en av to er ikke så ille :ahappy:

Lita får jeg stort sett stoppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer veldig ann på situasjonen det.

Når det kommer til fugler så kan jeg bare glemme det. Da må jeg springe etter, og det er nyttløst, så da snur jeg å går andre veien.... men det tar tid da..

Når det gjelder hjort, så kan jeg fint stoppe henne, og det sjokkerte meg faktisk litt. Hun var den eneste av 4 hunder som snudde da vi kallte på dem :ahappy:

Teddy kan jeg ALLTID kalle inn, samme med Tjalfe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flax her. Kan stoppe han på katter og fugler hvis jeg ser de før han stikker.

I går gikk vi over et jorde. Her var det åpent og god oversikt, tenkte jeg - da får han løpe litt løs.

Jæ. Hadde vel gått kanskje 20 meter før jeg oppdaga ett rådyr som sto å beita. Daaaa var'e rett i bånd da.

Grim ble helt tullerusk da han fikk øye på den, og heeelt hypnotisert da det viste seg å være flere - og når de begynte å løpe. Aldri i livet om jeg hadde greid å stanse han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må inrømme at Mike ikke er verdens flinkeste der :) vi var på ferie i kragerø og Mike gikk løs. han holder seg som regel innenfor lengden på flexi-båndet vi pleier å bruke (flinke hunden) og kommer når jeg roper på han, men en dag spratt det ett rådyr foran oss å jeg rakk ikke å reagere. Mike bare sto og så på meg før han så tilbake på rådyret før han føyk etter. jeg ropte endel ganger å etter litt kommer han tilbake og lar meg ta på båndet uten å se etter rådyret engang.

jeg tror at hadde jeg vært rask nok til å reagere så hadde jeg fått stoppet han så lenge at e kunne fått på båndet men, men...

det var da Mike sin første og siste utflukt etter rådyr :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte: Ja, om jeg har flaks :)

Det har enda ikke skjedd at han har sprunget etter noe(n), men han har vel egentlig aldri fått sjensen heller. De gangene jeg har stoppet han, har ikke fristelsen vært altfor stor. Jeg er ganske overbevist om at hvis det var en syklist eller et dyr i fart ville han gitt **** i meg og stukket av. Han har bittelitt jaktlyst, denne karen :ahappy:

Jeg skjønner ikke hvor han har det fra - det er jo ikke positivt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...