Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp i leilighet

pippin

Recommended Posts

Dere som har eller har hatt valp i leilghet... Hvordan gjorde dere det når dere gikk ut med valpen fordi den skulle tisse? Tok dere valpen i armene og bar h*n utafor eller gikk h*n selv?

Tenker det at hvis h*n må veldig ut å tisse og jeg ikke bærer h*n så vil valpen tisse i gangen før vi kommer ned.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valp i huset mitt da, men svarer allikevel! :) Løfta han bestandig opp når han var liten, de vil helst unngå å tisse på seg selv så. :D Når han begynte å si fra at han måtte ut fikk han gå selv. Men måtte bære han ned trappa uansett, han gikk ikke den ned før han var ganske gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig fant jeg ut at balkongen var best å bruke i starten. Ihvertfall fram til hun ble stor nok til å gå ned trappen selv. For hun syntes bare det var forferdelig å bli bært ned 3 etasjer, og innen hun var nede hadde hun helt glemt hvorfor hun var der. Så jeg tenkte det var lettest å lære henne til å gå til døren først.. ved å bruke balkongen.

Nå er hun en 6 måneder gammel valp som er så godt som husrein..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i 10. etasje, så det tar jo litt tid å komme seg ut, med venting på heisen osv.

Vi gjorde som følger den første tiden:

De første dagene var vi ute annenhver time hele døgnet,

og jeg bar henne helt til vi var ute.

Så gikk vi over til 1-2 turer ut i løpet av natten.

Etter rundt 2 uker klarte hun å holde seg litt bedre, så

istedenfor å gå ut på natten, sto jeg opp litt tidligere på morgenen.

Omtrent samtidig begynnte jeg å bare bære henne fram til heisen.

Når vi først var der, skjønnte hun at vi var på vei ut..

Totalt tok hele prosessen drøye 3 uker, dog med noen uhell innimellom etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har eller har hatt valp i leilghet... Hvordan gjorde dere det når dere gikk ut med valpen fordi den skulle tisse? Tok dere valpen i armene og bar h*n utafor eller gikk h*n selv?

Tenker det at hvis h*n må veldig ut å tisse og jeg ikke bærer h*n så vil valpen tisse i gangen før vi kommer ned.. :)

Hehe, det er en av de tingene du ville lært ganske raskt selv. Bær valpen, eller skrubb trappeoppgangen. Hvis du må sette valpen ned for å låse opp utgangsdøren kan det fort skje noen uhell der også i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i 3. etasje. Da hun var valp bar vi henne helt ut til hun ble såpass gammel at hun klarte å holde seg.. Prøvde å la henne gå inn i heisen, ut i gangen nede og ut selv.. men da hendte det gjerne at hun tisset i gangen nede... Så vi bar henne. Var ute med henne relativt ofte i begynnelsen. Tok en stund før hun skjønte konseptet med at ut i gangen-heis-gang = ut. Hun tok det derimot med en gang da vi var på besøk hos mine foreldre og hun kunne gå rett ut fra døren til hagen og ble egentlig stueren der, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bar henne. Om morgenen hoppa jeg rett i klær før hun fikk surra seg til å våkne nok, så tok jeg henne på armen, kom meg ut, trykka på heisen, holdt henne på armen i heisen og satte henne ikke ned før vi var helt nede og ute.

Hun ble jo etterhvert litt tung og pga. stadig tilbakevendende uvi så tok det tid før hun ble helt husren. Og joda, vi har hatt noen uhell i fellesgangene og heisen - er bare å snu og finne noe å tørke og vaske med og ferdig med det. Ingen krise. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig fant jeg ut at balkongen var best å bruke i starten. Ihvertfall fram til hun ble stor nok til å gå ned trappen selv. For hun syntes bare det var forferdelig å bli bært ned 3 etasjer, og innen hun var nede hadde hun helt glemt hvorfor hun var der. Så jeg tenkte det var lettest å lære henne til å gå til døren først.. ved å bruke balkongen.

Nå er hun en 6 måneder gammel valp som er så godt som husrein..

Det samme har jeg gjort med begge hundene som jeg har hatt fra de var valp. Vi bor ganske langt oppe i etasjene og hastigheten på heisene her i blokka er ikke noe å skryte av. Lærte valpene å gå til balkongdøra når de måtte på do, og tok dem ut dit i begynnelsen. Og når de ble så store at jeg visste at de klarte å holde seg hele veien ned, begynte jeg å ta dem med helt ned og ut. Men jeg gikk selvfølgelig regelmessige turer ut også helt fra jeg fikk dem.

Tror også at det kanskje er lettere for en helt liten valp å skjønne koblingen mellom å gå til døra og få komme ut og tisse med én gang, enn om det tar flere minutter fra hunden viser tegn til at den må på do før den kommer ut? Har man muligheten til å komme seg ned og ut innen rimelig tid, så er kanskje det det beste. Ellers blir jo de fleste hunder renslige enten man gjør det på den ene eller den andre måten. Man må bare finne ut hva som fungerer best for en selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...