Gå til innhold
Hundesonen.no

Skum av sår


Recommended Posts

Hera har plagdes leeeenge med væsking ut av såret i foten (siden det begynte i Januar). Dette har vi vært hos veterinæren for X antall ganger nå, og hun går på antibiotika (har gått på det i et pr mnd snart) Siden før påske har væsken, som har vært seig, blank/lysgulaktig væske, blitt til skum. Hvitt skum, som bli værre når hun er i aktivitet. Vetrinærene vet ikke hva dette skummet kan være, og har ikke sett slikt før. Så jeg tenkte jeg skulle høre om kaaaanskje noen andre hadde vært borti noe slikt før?

skum.jpg

På bildet er det slik som det er "til vanlig", men hvis vi går tur, så blir det mye mer og det renner nedover foten hennes.

Har prøvd å søke på det, men fant ingenting. Hadde vært greit å vite hva dette kom av.. logik.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du få fikset på med en gang. For det første burde antibiotikaen ha slått til nå og gjort helningen raskere og ikke verre. Når det skummer fra ett sår ville det ha ringt kirkeklokker i hodet mitt. I morgen den dag ville jeg ha ringt ned til vet.høyskolen og forhørt meg der. Prøv å få tatt ett bedre bilde når dere går tur så du kan sende nedover resultatet. Slik kan jo ikke Hera ha det...

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, dette såret skulle vært grodd for lenge siden, hvis hun ble operert i januar?

Skummet er nok bare sårvæske og antakelig ikke noe "skummelt", men det at det kommer sårvæske i sånne mengder så lenge etterpå er vel ikke helt som det skal være. Her er det jo noe som står åpent ut i friluft, og de har vel ikke latt såret være åpent? Om de mente det burde dreneres ville de vel lagt inn nettopp et dren, så dette kan jo kanskje være en slags fistel (åpen sårkanal) som må sys om igjen? Ville nok tatt en telefon til noen andre og fått en second opinion her ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar!

Hun har gått med dren i foten 3 ganger, og de har stukket opp såret flere ganger for å få det tømt. Rett før påske begynte det å blø kraftig og veterinæren skjærte opp hele såret igjen for å se hva som forårsaket blødningene, og det viste seg at det var stingene på innsiden av såret som hadde gått opp. Derfor måtte de sy på nytt igjen på innsiden og utsiden. Etter da har skummet kommet. De øverste stingene gikk også opp i påsken, og de måtte skjære av litt hud og sy på nytt for å få det til å gro raskere. De nederste stingene er grodd og fjernet, så nå gjenstår det den øverste biten. Det virker som at stingene har vanskelig for å feste seg og det spriker ganske fort (selv om de har stiftet litt også). Er jo konstant fuktig der også pga all skummet. De valgte å ikke sy igjen hullet der drenet hadde vært, pga det skulle være mulighet for at evnt mer væske skulle komme ut, og at det skulle gro fra innsiden og ut.

Jeg er ganske fortvilet, men veterinæren følger godt opp. han vil ikke skjære i såret mer har han sagt, og det er jeg enig i.

Det eneste han ikke visste hva var, var skummet. Men som Argyros sier, at det kan komme av sårvæske.. Er bare fustrerende at det ikke vil gro!

Men god ide, jeg kan sende mail til vet høyskolen og spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som de har kontroll da, og at sårvæsken kommer av kanalen der drenet har sittet. Cellevæske (sårvæske) kan skumme slik som såpe, jeg kan tenke meg at det gnisser litt mellom hud og muskulatur og at det derfor dannes skum.

Du kan jo høre med veterinæren om det kan være lurt å prøve f.eks. talkum for å holde det litt tørrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville ha ringt en annen veterinær uansett å fått dette undersøkt rimelig kjapt. Hvis veterinæren ikke har sett slikt før har han ingen erfaring eller peiling på hva som må gjøres for å fikse det. Man trenger ikke være så lojal mot veterinæren, når vedkomne ikke klarer å fikse problemet. Ring flere veterinærer og vet. høgskolen og spør om du kan komme med henne. Det har gått altfor lang tid, og sår kan spise seg innover, selv om de ser små ut på utsiden... Jeg ville ikke tatt sjangsen på å se dette an. God bedring til bissevoffsen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
takk for svar!

Hun har gått med dren i foten 3 ganger, og de har stukket opp såret flere ganger for å få det tømt. Rett før påske begynte det å blø kraftig og veterinæren skjærte opp hele såret igjen for å se hva som forårsaket blødningene, og det viste seg at det var stingene på innsiden av såret som hadde gått opp. Derfor måtte de sy på nytt igjen på innsiden og utsiden. Etter da har skummet kommet. De øverste stingene gikk også opp i påsken, og de måtte skjære av litt hud og sy på nytt for å få det til å gro raskere. De nederste stingene er grodd og fjernet, så nå gjenstår det den øverste biten. Det virker som at stingene har vanskelig for å feste seg og det spriker ganske fort (selv om de har stiftet litt også). Er jo konstant fuktig der også pga all skummet. De valgte å ikke sy igjen hullet der drenet hadde vært, pga det skulle være mulighet for at evnt mer væske skulle komme ut, og at det skulle gro fra innsiden og ut.

Jeg er ganske fortvilet, men veterinæren følger godt opp. han vil ikke skjære i såret mer har han sagt, og det er jeg enig i.

Det eneste han ikke visste hva var, var skummet. Men som Argyros sier, at det kan komme av sårvæske.. Er bare fustrerende at det ikke vil gro!

Men god ide, jeg kan sende mail til vet høyskolen og spørre.

Det første som slår meg er allergisk reaksjon måt TRÅDEN de har brukt.

Broren til rottisen min hadde akkurat samme greia - han reagerte allergisk på tråden de sydde med og såret grodde ALDRI - han sleit med det superlenge og de måtte åpne og fikse igjen og igjen og igjen...

Be de bruke en annen type tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ja det skal jeg spørre om. Takk for tipset! Skal med hunden idag og få tatt bakterieprøve av såret, så skal nevne det for han. Når jeg tenker etter, så brukte de en sort tråd første gangen, og det grodde helt fint, og når de skulle ta stingene spurte jeg hvorfor de brukte sort tråd når hunden var sort (at det virket vanskelig å finne stingene), og da sa han at det hadde de ikke tenkt over da de sydde. Og nå neste gang, brukte de blå tråd. så ja, kanskje dette er noe som er årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Ok, ja det skal jeg spørre om. Takk for tipset! Skal med hunden idag og få tatt bakterieprøve av såret, så skal nevne det for han. Når jeg tenker etter, så brukte de en sort tråd første gangen, og det grodde helt fint, og når de skulle ta stingene spurte jeg hvorfor de brukte sort tråd når hunden var sort (at det virket vanskelig å finne stingene), og da sa han at det hadde de ikke tenkt over da de sydde. Og nå neste gang, brukte de blå tråd. så ja, kanskje dette er noe som er årsaken.

Det er forskjell på hva tråder er laget av - enkelte hunder reagerer veldig på den tråden som løser seg opp av seg selv blant annet.

Så tipset er å si at det kan være en allergisk reaksjon på tråden - hunden jeg vet av som sleit med det der gikk med væskende sår i mange måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...