Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevalg


tm100001

Recommended Posts

Nå ser det ut til at jeg kan få hund neste vår, i slutten av juni eller begynnelsen av juli. Jeg blir ikke å kontakte oppdrettere før jeg har sett heelere på NKK Tromsø, for å være sikker på at det er den rasen jeg vil ha.

Mamma tror jeg burde ha andre raser som alternativer, siden det kanskje ikke er kull på heelere som er leveringsklare da. Er det sjanse for at det er heeler kull som blir født i april neste år?

Edit: Hvordan er dvergpinsceren? Den minner litt om heeleren synes jeg :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Svar 125
  • Created
  • Siste svar

4 post på rad :blink:

Heeleren har hele tiden virket som den perfekte hunden for meg, og jeg liker den veldig godt. Men jeg leser titt og ofte at de kan være reserverte, voktende og ellers kanskje litt vanskelige? Hvordan er de egentlig i gemytt?

Ser litt på andre raser også, liker Shetland Sheepdog og dsg godt, men sheltien har jo en problematisk pels i snøen og dsg'en er en vakthund så jeg vet ikke :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 post på rad :getlost:

Heeleren har hele tiden virket som den perfekte hunden for meg, og jeg liker den veldig godt. Men jeg leser titt og ofte at de kan være reserverte, voktende og ellers kanskje litt vanskelige? Hvordan er de egentlig i gemytt?

Ser litt på andre raser også, liker Shetland Sheepdog og dsg godt, men sheltien har jo en problematisk pels i snøen og dsg'en er en vakthund så jeg vet ikke :blink:

Kan ikke si annet enn at jeg kjenner meg igjen i det du skriver :lol: Rase og oppdretter valg er jammen ikke enkelt.. (for ikke å snakke om linjer...) Hehe, lykke til! Høres ut som om du vet hva du du vil, innerst inne. Og jeg ville nok gått for den rasen du absolutt helst vil ha, siden du faktisk skal ha den hunden du velger i lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært innom Whippet?

Synst den passer kriteriene i første posten din ganske godt :getlost:

Lite pelstell, Akkuratt passe størrelse, slanke og raske(passer fint å ha med seg på rideturer :lol: ) Tar gjerne å går spor. Kan brukes til både Agillity og LP om du vil(kanskje ikke i de høyeste klassene, men de kan brukes)

Jeg har ikke personlig erfaring med rasen, men har lest masse om dem og møtt noen på sunnmørsutstillingen som var i mai. + snakket en god del med en av oppdretterne fra Courtborne.

Ser du også nevner DPn. (mellom)Pinsceren kan du også sjekket ut om du vil ha en litt større hund med samme egenskaper :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si annet enn at jeg kjenner meg igjen i det du skriver :) Rase og oppdretter valg er jammen ikke enkelt.. (for ikke å snakke om linjer...) Hehe, lykke til! Høres ut som om du vet hva du du vil, innerst inne. Og jeg ville nok gått for den rasen du absolutt helst vil ha, siden du faktisk skal ha den hunden du velger i lang tid.

Takk for hyggelig svar! :lol: Skal nok tenke over saken nøye før jeg bestemmer meg :)

Har du vært innom Whippet?

Synst den passer kriteriene i første posten din ganske godt :)

Lite pelstell, Akkuratt passe størrelse, slanke og raske(passer fint å ha med seg på rideturer :getlost: ) Tar gjerne å går spor. Kan brukes til både Agillity og LP om du vil(kanskje ikke i de høyeste klassene, men de kan brukes)

Jeg har ikke personlig erfaring med rasen, men har lest masse om dem og møtt noen på sunnmørsutstillingen som var i mai. + snakket en god del med en av oppdretterne fra Courtborne.

Ser du også nevner DPn. (mellom)Pinsceren kan du også sjekket ut om du vil ha en litt større hund med samme egenskaper :blink:

Whippeten synes jeg er veldig pen, men jeg har lest at den jager katter, så det går nok ikke :) Mellom P blir litt stor tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslå gjerne hunder mellom heeler og vorstehhund størrelse, har funnet ut at jeg gjerne kan ha litt større hunder også :)

Har sett på Japansk spisshund, Lundehund, Basenji, Shetland Sheepdog, Kelpie, Lancashire Heeler og dsg. Erfaringer eller synspunkter? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSG har vakt, det vil si at den varsler når det kommer folk. Jo større eiendom å "passe på", jo lavere terskel for å varsle, ikke omvendt som mange tror (da vi bodde i leilighet var han helt stille, nå har vi hus med hage som passes på daglig). Den er på ingen måte skarp eller uvennlig mot folk, tvert imot, dsg elsker besøk, men bryr seg ikke veldig mye om fremmede.

Sheltien kan også bjeffe en del, men har god pels som tåler litt vær, da. Der er ikke dsg så tøff.

Jeg kjenner bare en heeler og har møtt et par, men har inntrykk av at de er ganske tøffe i gemyttet. De er jo vakt- og gjeterhunder, og trenger en bestemt hånd har jeg inntrykk av.

Hvis du ser på større hunder kan du jo ta en titt på pinscher også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare helt ut av det blå, tror du ikke en retriever ville passet til bruket ditt? Toller f.eks, den er ikke like stor som Flat'en og de andre.

Er det ikke endel mye rar mentalitet på de, eller er jeg på jordet?

Japansk spisshund: Gneldrebikkje, en ekstrem snill gneldrebikkje med personlighet og rampeblikk(erfaring altså).

Hmm :)

DSG har vakt, det vil si at den varsler når det kommer folk. Jo større eiendom å "passe på", jo lavere terskel for å varsle, ikke omvendt som mange tror (da vi bodde i leilighet var han helt stille, nå har vi hus med hage som passes på daglig). Den er på ingen måte skarp eller uvennlig mot folk, tvert imot, dsg elsker besøk, men bryr seg ikke veldig mye om fremmede.

Sheltien kan også bjeffe en del, men har god pels som tåler litt vær, da. Der er ikke dsg så tøff.

Jeg kjenner bare en heeler og har møtt et par, men har inntrykk av at de er ganske tøffe i gemyttet. De er jo vakt- og gjeterhunder, og trenger en bestemt hånd har jeg inntrykk av.

Hvis du ser på større hunder kan du jo ta en titt på pinscher også.

Vil helst ikke ha så mye vakt og bjeffing, litt kan jeg leve med. Tøffe i gemyttet, hva mener du med det? Pincheren er jo reservert og voktende, er den ikke?

For å forklare litt bedre samlet hva jeg ønsker:

- En hund som er ca. mellom 25 - 60 cm

- Lettstelt pels, helst minst mulig, men middels med pelsstell er greit (kan godt ha dekken på den når det er kaldt ute)

- Minst mulig røyting

- Den burde være: kvikk, lettlært, "sporty" (vil være med ut på tur og lek), like fremmede mennesker og dyr, ha tydelig kroppsspråk med tanke på andre huderaser, bjeffe minst mulig, ha stødig mentalitet (ikke nervøse eller aggressive), god av/på knapp

- Bruksområde:

Agility, moro og kanskje en konkurranse eller to eller tre osv.

Lydighet, moro og kanskje en konkurranse eller to eller tre osv.

Bruks, moro

Utstilling (er moro, men ikke ett must)

- Aktivitet i hverdagen: Blir å få mental trening hver dag, med øvelse på aktuelle øvelser og triks. Den blir å trenes fysisk med tur med jogging, sykling, sparking, gå tur enten i bånd eller løs, ca. 1 time + hver dag.

Jeg har alltid likt aussien, men den blir kanskje for mye for meg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også det jeg har hørt, eller snappet opp fra diverse steder. Men har ingen kilder på det liksom, og det er jo bare snakk. Er endel her inne med toller som sikkert kan fortelle med håndfast info. Jeg har dog fått litt inntrykk av at rasen er litt sjenert, og kanskje litt nervøs. Men kan jo hende jeg har møtt på individer som ikke er representative for rasen. Skulle jeg noen gang ende opp med en retriever, blir det ikke toller iallefall, men det kommer jo av det inntrykket jeg har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva definerer du som "litt" vakt og bjeffing?

Pinscheren vakter også, men ikke mer enn dsg (eller heeler), og reservert betyr i stor grad at den ikke er interessert i fremmede, som dsg (begge er jo pinscherraser og har mye til felles). Så snart den blir kjent med deg så er den en sosial og hyggelig hund. Jeg mener begge passer beskrivelsen din, kanskje pinscher mer enn dsg, siden dsg kan bjeffe litt.

Men hva med kleiner münsterlender?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg egentlig rent lite om, dessveerre.

:D

Gjør ingenting det, altså :)

Det er også det jeg har hørt, eller snappet opp fra diverse steder. Men har ingen kilder på det liksom, og det er jo bare snakk. Er endel her inne med toller som sikkert kan fortelle med håndfast info. Jeg har dog fått litt inntrykk av at rasen er litt sjenert, og kanskje litt nervøs. Men kan jo hende jeg har møtt på individer som ikke er representative for rasen. Skulle jeg noen gang ende opp med en retriever, blir det ikke toller iallefall, men det kommer jo av det inntrykket jeg har fått.

Jeg har også bare det inntrykket, men jeg vet ikke :aww:

Hva definerer du som "litt" vakt og bjeffing?

Pinscheren vakter også, men ikke mer enn dsg (eller heeler), og reservert betyr i stor grad at den ikke er interessert i fremmede, som dsg (begge er jo pinscherraser og har mye til felles). Så snart den blir kjent med deg så er den en sosial og hyggelig hund. Jeg mener begge passer beskrivelsen din, kanskje pinscher mer enn dsg, siden dsg kan bjeffe litt.

Men hva med kleiner münsterlender?

Jeg tror kanskje inegn av de rasene er noe for meg, spesielt ikke münsterlander, det er jo en skogsfuglhund. :blink: Det blir jo det samme som hunden jeg har nå, egentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke Sheltien har en særlig problematisk pels i snø, egentlig, har ikke hatt noe problem med at snøen klumper seg på min iallefall. Hun er en strålende hund, men det er lurt å være nøye på linjer, både ang. mentalitet og helse. Er du interessert i Sheltie, ville jeg sendt en PM til Silje eller Caroline her inne, som kan det som er verdt å vite, og som kan hjelpe deg i riktig retning når det gjelder oppdrettere og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke Sheltien har en særlig problematisk pels i snø, egentlig, har ikke hatt noe problem med at snøen klumper seg på min iallefall. Hun er en strålende hund, men det er lurt å være nøye på linjer, både ang. mentalitet og helse. Er du interessert i Sheltie, ville jeg sendt en PM til Silje eller Caroline her inne, som kan det som er verdt å vite, og som kan hjelpe deg i riktig retning når det gjelder oppdrettere og sånt.

Er det vanlig med lydfobier på dem, og hvordan er en mentalt stødig sheltie i gemytt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig med lydfobier på dem, og hvordan er en mentalt stødig sheltie i gemytt? :wub:

Jeg har faktisk ikke særlig god peiling på Sheltier generelt, men som sagt kan du sende melding til andre, mer erfarne enn meg. MEN jeg har en stødig Sheltie, og kan jo fortelle hvordan lille blå er!

Zima, 2.5 år, er ikke redd for hverken fyrverkeri eller skudd, kuer eller hester. Hun legger seg ned og sover på tog, buss, Oslo S, you name it. Hun er veldig førerorientert, og superlett å belønne med mat- vi begynner å få opp lekelysten litt nå- det bør nok jobbes med fra dag en tror jeg. Hun er lite opptatt av fremmede mennesker, og kan gå løs over alt. Hun liker å hilse litt rolig, dvs, hun liker at fremmede setter seg ned og lar henne komme bort og hilse i sitt eget tempo. Hun er ikke begeistret for ukjente som slenger en hånd ned og skal klappe på hodet med en gang, liksom. Når hun kjenner deg kan man gjøre akkurat hva man vil med henne, og hun finner seg i absolutt alt. Hun holder glatt følge med de to borderne på tur, har sett henne sliten en eller to ganger (da har vi vært på lange turer kun i lyng som er høyere enn henne, sånn at hun må hoppe hele tiden). Utenom røyteperioden er pelsen ekstremt lett å holde ved like (jeg børster aldri jeg, men da kan hun få floker bak ørene). Minuset med Zima er at hun bjeffer mer enn jeg liker. Hun varsler når det kommer noen (det er helt greit), men gneldrer også under heftig lek eller ballkasting o.l. Dette er jo en treningssak også, og det er mye som kan forebygges fra tidlig alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk ikke særlig god peiling på Sheltier generelt, men som sagt kan du sende melding til andre, mer erfarne enn meg. MEN jeg har en stødig Sheltie, og kan jo fortelle hvordan lille blå er!

Zima, 2.5 år, er ikke redd for hverken fyrverkeri eller skudd, kuer eller hester. Hun legger seg ned og sover på tog, buss, Oslo S, you name it. Hun er veldig førerorientert, og superlett å belønne med mat- vi begynner å få opp lekelysten litt nå- det bør nok jobbes med fra dag en tror jeg. Hun er lite opptatt av fremmede mennesker, og kan gå løs over alt. Hun liker å hilse litt rolig, dvs, hun liker at fremmede setter seg ned og lar henne komme bort og hilse i sitt eget tempo. Hun er ikke begeistret for ukjente som slenger en hånd ned og skal klappe på hodet med en gang, liksom. Når hun kjenner deg kan man gjøre akkurat hva man vil med henne, og hun finner seg i absolutt alt. Hun holder glatt følge med de to borderne på tur, har sett henne sliten en eller to ganger (da har vi vært på lange turer kun i lyng som er høyere enn henne, sånn at hun må hoppe hele tiden). Utenom røyteperioden er pelsen ekstremt lett å holde ved like (jeg børster aldri jeg, men da kan hun få floker bak ørene). Minuset med Zima er at hun bjeffer mer enn jeg liker. Hun varsler når det kommer noen (det er helt greit), men gneldrer også under heftig lek eller ballkasting o.l. Dette er jo en treningssak også, og det er mye som kan forebygges fra tidlig alder.

Hun høres jo kjempefin ut! Hvilket oppdrett er hun fra? :wub:

Jeg har også sett på Manchester terrier, er det noen som har erfaring med dem? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbelpost: Jeg ser også litt på papillon, de liker jeg godt. De er litt små og har litt mye pels etter min smak, men ellers liker jeg dem godt :P

Kan jo ta ett kort veiledende sammendrag av ønsker:

* Stødig og sosial

* Veiledende mellom 25 og 60 cm mnkh

* Middels pelsstell

* Lettlært, lekelysten, førerorientert, energisk og sporty

* Kunne sykle, gå på ski, jogge og spasere i snø og annet underlag

* Ha funksjonell og naturlig kroppsbygning

* Kunne brukes til agility og lydighets konkurranser, bruks for moroskyld, utstilling og turer

Høyt på listen ligger sheltie og papillon :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil gå opp i størrelse? Labbis kanskje? De passer ihvertfall veldig godt i kriteriene dine :P

Labradoren er litt tung synes jeg, ikke ta det personlig :) Jaktlabbis er jo fin, men den har vel ett ganske høyt aktivitetsnivå?

Hva med aussie?

Ellers er pinscher, labrador og dsg alle hunder som passer. Mange som passer til det der, egentlig.

Aussien liker jeg kjempegodt på alle måter, men jeg har inntrykk av at de er veldig, veldig energiske og har høyt aktivitetsnivå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på noe, skal hunden din fortsatt være med moren din på lange turer i all slags vær?

For både dsg og basenji er jo kjempefine raser, men syntes de faller litt ut hvis det er et kriterie ?

Dette vet jeg ikke da, men har inntrykk av at de er litt sensitive for regn og kaldt vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på australsk kelpie, vil den passe? :icon_confused:

Nå har ikke jeg lest gjennom tråden og kriteriene dine men svarer likevel. Hvis du føler jaktlabbe eller aussie blir for mye, så ville jeg ikke satset på kelpie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...