Gå til innhold
Hundesonen.no

Forskjellige settere


pippin

Recommended Posts

Hva tenker dere? Synes dere settere, spesielt engelske, er vimsete?

Og trenger de oftere litt strengere håndtering enn andre raser? Ikke at de er de eneste som trenger en fast hånd.. :P

Engelsk Setteren til en kompis hører ikke på det man sier uten at han blir tatt i nakken. Han brukes aktivt i jakt og er som regel lydig, men han gidder ofte ikke å gjøre det han blir bedt om. Synes liksom det virker som om han lever i sin egen verden og kikker bare blankt ut i lufta.. :P

Passer en blanding i helgen. Engelsk og Gordon blanding. Han er også temmelig vimsete.. Tenkte å ta ham med på langtur etterpå samt trene litt lydighet. Han var også veldig vimsete når han var valp.

Og så tenker jeg på forskjellige jakthunder. Synes det virker som om de blir hardere håndtert enn andre raser. Eierne gjør alt hva de kan for at hundene skal underkaste seg. Husker jeg var på kurs engan og der var det en eier som skulle fortelle litt om oppdragelse. Man skulle bestandig være konsekvent og det er jo sant. Han hadde med seg en hund. Pointer dette da. Men jeg kunne tydelig se at hunden nærmest var livredd for å gjøre noe galt. Halen mellom bena og skikkelig sammenkrøpt. Kroppspråket var virkelig tydelig underkastende. Jeg synes ikke hunder skal måtte gå rundt å være livredd for å få kjeft.

Hva tenker dere? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at settereiere like fullt som andre hundeeiere burde sette seg inn i det som er allmen akseptert hundeoppdragelse i dag og komme seg ut av steinalderen. Ingen hund blir mer lydig av en "fast hånd" som du kaller det. Det er forskjell på å være tydelig og på å begå overgrep. Settere bærer på et sett gener som gjør at de oppfører seg på settervis. Hvorfor skaffe seg setter, hvis du ønsker en fotfølgende golden? Ikke det at en setter ikke kan lære det andre hunder kan, men jeg satte det litt på spissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt gordon, og synes ikke han var spesielt vimsete. Men trente jo ikke noe særlig lydighet, og kontakten var vel ikke helt på topp. Men likevel en rolig og fin hund.

Ang. det med jakthundeiere, jeg har lagt merke til at mange jakthunder faktisk er redde for eierene sine, gjerne mannfolk som skal vise de har helt kontroll på hunden sin. Synes det er fryktelig å se på, senest i går møtte jeg en mann med to hunder på tur. De var løse, og det var min hund og, så det var jo helt greit, ¨jeg synes det er helt greit å møte hunder på tur, og ikke minst se at det ikke bare er meg som driter i båndtvangen. men nok om det. Mannen ropte på hundene, og de kom ikke, det var opptatt med min hund. Jeg fikk tak i min hund, og tok ham i bånd, siden eieren forsøkte å tilkalle hundene. De kom ikke, og nå var eieren kommet bort til oss. Han sier beklager eller noe, og jeg sier at det gjør ingen verdens ting. Så sier han "på plass" til hundene, og de hører ikke. Lite pause. Også overfaller han den ene, tar den i øret/nakken så den hyyler. Også sier han "på plass" igjen. Hunden lystrer. Ikke et godord eller godbit i sikte... det var like før jeg kommenterte dette, men jeg holdt meg i skinnet, for det ville rett og slett ikke nyttet... pick your battles.

Vel, det er slik jeg oppfatter at mange jakthundeiere er (ja jeg vet det ikke gjelder langt de fleste, men jeg tror det er flere mennesker som er slik med jakthunder, enn de som ikke har det.... og som sagt da menn, som har jakthund for å jakte, ikke for å ha en kosehund). Det er ikke første gangen jeg har møtt på jakthunder som er livredde eieren sin, og slettes ikke den siste. De ANER jo ikke hva de blir straffet for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er sånn jeg også tror de fleste er. Mange elghunder tror jeg også har det bedre enn de som har settere. Skjønner ikke hvorfor de ikke kan følge "moten" og lære hundene sine lydighet på normal måte istede for å bruke fysisk straff som å rive i øret eller nakken. Men de er vel oppvokst med å ha lært at hunden er mer ett verktøy enn et familiemedlem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange allerede er inne på - eierne er nok et større problem enn hundene. Det er eierne som former hundene. Joda, setterne kan sikkert virke vimsete og i sin egen verden, men guri malla så fokuserte de er når de gjør det de er avlet for å gjøre - jakte! Jeg trur grunnen til at mange oppfatter setteren som vimsete er nok fordi det ER svært livlige hunder, de er litt her og der og overalt samtidig, pluss at de skal holde styr på alle fuglene i næreten. Det jeg tror er viktig for å få en rolig og harmonisk setter er og for det første gi dem nok mosjon og hjernetrim og for det andre å spille på lag med hunden. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer en blanding i helgen. Engelsk og Gordon blanding. Han er også temmelig vimsete.. Tenkte å ta ham med på langtur etterpå samt trene litt lydighet. Han var også veldig vimsete når han var valp.

OT, men er det noe du har snakket med eier om, og som vedkommende synes er helt i orden? Eller er det noe eier har spurt om du kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier har ikke noe imot det nei.. hvorfor skulle hun det? Er ikke i stor skala det gjelder.. :P Prøvde å få han til å gå litt bedre i bånd, men det var ikke så lett. Vil jo bare løpe hele tiden og dra.. ellers er han helt grei når det gjelder lydighet. Han kommer på plass og setter seg. Har han jo i bånd uansett nå som båndtvangen er her, så er litt usikker på hvordan han er når han er løs. Men virket som han heller hadde fortsatt å løpt hvis han ikke hadde vært i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig trist jeg at mange settere blir tatt så hardt.Ofte er det veldig myke hunder,ialefall alle de jeg har hatt kontakt med.Første og forrige hunden min var Engelsk setter og joda hun var nok litt vimsete som dere kaller det når var løs.Synes er litt greit med hunder som springer litt og ikke bare går daffer i føttene til eieren sin når er løs også jeg da.Hehe.Hun var en veldig myk hund,lavt nei var nok.

Hun jeg har nå er Gordon setter og Labrador,fuglegal så det holder men,pga Labradoren holder hun seg mye mere i nærheten enn forriga.Utrolig myk hun også.Så grunnen til at mange opfatter settere som nervøse tror jeg også kommer av at så mange blir tatt så hardt.

Fantastiske hunder da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...