Gå til innhold
Hundesonen.no

Storpuddel?


Tiv

Recommended Posts

Har, om en stund, fundert på en aktiv hund. Funderte på en utholdende polarhundrase, mest fordi jeg skal ha den til lengre turer i fjellet. De er som oftest ganske sunne også, i motsetning til en del andre hundetyper. Men så var det storpuddel da. Er inneforstått med pelsstellet, så akkurat den biten trenger jeg ingen info om. Hvordan er helsen på disse; er det spesielle ting man må være obs på? Hadde en gang en bearded collie, det var en super turhund. Høyt aktivitetsnivå ute, rolig ellers. Hvordan er puddel i forhold til disse? Er interessert i en hund som tåler mye mosjon hver dag, altså en rase jeg ikke kan gå i senk. Trener litt lydighet, men turer er det den helst skal brukes til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to venninner som har storpuddel og de er kjempe fornøyde. HUndene tåler det meste og de skal begge trenes på blodspor og and nå.

Puddelpraten kan sikkert gi deg mye info, men vær obs på at der inne er det i hovedsak utstillinger som gjelder og mange som driver med utstilling på puddel tar dem ikke med seg på lange turer i skog og mark, for det krever for mye pelsstell av dem da hundene får alt mulig sittende fast i pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min puddel skal bli førehund/service-hund.. Alikevel synes nå jeg puddelpraten har mye for oss som ikke er interessert i utstilling... Både på helse,gemytt, pelsstell, lydighetstrening, kløving o.a.

Skulle tro du fikk vite MYE om puddel som rase der.

Jeg kan iallefall skrive under på at puddelen er en svært allsidig rase. Og VELDIG robust.

Skulle jeg kjøpt meg puddel nå ville jeg hvert mere interessert i om valpens foreldrene hadde resultater i lydighet, agility, blodspor eller lignedne en utstillingsresultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan iallefall skrive under på at puddelen er en svært allsidig rase. Og VELDIG robust.

Skulle jeg kjøpt meg puddel nå ville jeg hvert mere interessert i om valpens foreldrene hadde resultater i lydighet, agility, blodspor eller lignedne en utstillingsresultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha Ha Ha til "Oppteningsvedoppsamlerpels"..

Glemte å sette inn link til ett polarhundforum

Polarhundforum

Som turkamerat tror jeg på begge rasene.

Skal det jobbes tungt og lenge er jo samojeden utrolig tøff. Da tenker jeg mere trekk og slike ting.

Ulempen med samojeden er vel at den sliter i sommervarmen pga pelsen. Ellers så er den utrolig robust og liketil i all slags vær. Men kanskje andre polarhundraser takler varmen bedre. Samojeder kan ha sterk jaktlyst, som polarhunder flest. Noe som begrenser det å ha den løs.

Puddlene er utrolig kvikke og rask. Utvilsomt svært inteligente. Holder du pelsen kort har været ikke så mye å si. Litt lengde på pelsen i snøvær og den kommer hjem med pelsen full av snøklumper.. Pels med lit lengde på tover i regnvær om den ikke børstes.

Selv har jeg fått kjøpt en lett overtrekksdress til puddel. Den er igrunnen ok å ha på henne... En ting er pelsstellet som jeg slipper men det blir også mindre gris inn.

En samojed fra trekkhunlinjer trenger nok å ta seg ut 3-4 dager i uka (jogging og trekk). Men selv en samojed fra "familiehund" linjer trenger å få jobbe litt på lufteturene sine.

Som nevnt er puddelen ganske smarte og ernergisk.. Det gjør at de skal stikke snuten sin borti alt som skjer. En puddel er en blanding av "Einstein, Engel og Klovn" .. humoristisk sans er påkrevet.

Hos meg er samojeden den roligste inne.

Jeg trener agility med min samojed... Har du ambisjoner i agility er ikke samojed førstevalg... Men hun har STOR glede av treninge (Vi skal på kurs 2 neste helg)

Samojeden krever ikke mye pelsstell... men i røyteperioden er det et sant lite "*******". Puddelen barberer jeg snute og poter på hver 6 -10 uke. Kort pels børster jeg 1-3 ganger i uka.

Når jeg leverer fra meg puddel til førehundskolen... har jeg bestemt meg for å skaffe meg 1 samojedvalp. Jeg er veldig glad i samojedens rolige og vennlige vesen. Samt at jeg liker det at hun har så stor glede av å trekke.

Plus at det er lettere å ha 2 hunder av samme rase. Selv om jeg nok kommer til å savne puddelens våkenhet og klovnerier.

Angående pels... Så synes jeg det er utrolig deilig å ha med meg puddel på besøk. Utrolig deilig å slippe å bekymre meg for røytingen. Jeg holder på å spare til en "blåser" til 3500 kr som vistnok blåser ut all vann og skitt fra pelsen om man bruker noen minutter på blåsing etter tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skjønner, da har jeg en viss peiling på hva storpuddel er. Takk skal du ha, det var verdifull info! Høres ut som en rase det går an å like på mange måter. Bra aktivitetsnivå, gira og oppmerksomme. Snøklumper kan sikkert de fleste raser med en viss lengde på pelsen plages med, til og med polarhunder. Er vel helst på nullføredager, og de er det jo ikke såå mange av.

Takktakk, noe å fundere videre på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper jeg ikke skuffer deg, men når det gjelder snøklumper er puddel- og lignende pels virkelig i en særstilling. Spisshundpelser samler etter min erfaring verken snø, kvist eller skitt, men de røyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper jeg ikke skuffer deg, men når det gjelder snøklumper er puddel- og lignende pels virkelig i en særstilling. Spisshundpelser samler etter min erfaring verken snø, kvist eller skitt, men de røyter.

Har litt erfaring med spisshunder, og både snøklumper og kvist henger seg fast. Men det kommer selvsagt an på pelskvalitet. En god pels gjør det nok ikke, mens en dårlig pels drar til seg alt. Så vil jo de ulike rasene ha ulik pels også. Noen er 'korte' og glatte, som en husky, mens andre er lange og silkemyke. Tror kanskje sistnevnte er verst.

Røyting har jeg årelang trening på å takle. Har mer eller mindre mani på å børste når sesongen er der, så det blir egentlig ikke særlig mye hår innendørs. Har til og med klart det uten furminator :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...