Gå til innhold
Hundesonen.no

Klinikk som er litt vel ivrig på skalpellen


Recommended Posts

Etter noen år med aktiv kursing av hundeeiere i distriktet, har jeg gjort en interessant observasjon. En svært høy prosentandel av kurshundene er operert, stort sett bukoperasjoner, med samme sykdomshistorie.

Det vanlige er som følger: Hundeeier kommer til dyrlegen og er bekymret for hunden som har kastet opp, har diare, litt blod i avføring, dårlig matlyst etc etc. Dyrlegen ''skremmer'' hundeeier og sier at det kan være noe hunden har spist som ikke kommer ut. De tar kontrastvæske og røntgen. Om røntgen viser noe eller ikke spiller ingen rolle, for dyrlegen mener allikevel at man burde åpne hunden og se for sikkerhets skyld om hunden har forsikring - for da koster det ingenting ekstra for eier uansett. Som regel finner ikke dyrlegen noe av betydning, og det dyrlegen finner hadde hunden helt fint klart å få ut selv(sand, litt store matrester, gress etc etc)

Det rare er at alle de som er operert har brukt samme dyreklinikk, samme dyrlege og de har forsikring. Og hunden blir åpnet eller foreslått åpnet omtrent dagen etter de har kastet opp, hatt litt løs avføring etc.

At de i det ene tilfellet tok hele 20 000 for en bukoperasjon, lukter skikkelig dritt.

Og for de som ikke kan legge sammen 2+2, så mener jeg denne dyrlegen tjener til livets opphold med å gjøre kostbare operasjoner på hunder med forsikring som ikke trenger operasjon. Altså forsikringssvindel.

Hva kan og burde gjøres???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo fortelle min historie fra denne dyrlegen.

Det var da Siri kastet opp rødt/blod, og vi fylte opp hele henne med kontrastvæske. Vi kunne ikke se noenting på røntgenbildene, og ting hun spiste kom gjennom systemet (kontrastvæsken også).

Dyrlegen sier videre "senest i går var det en hund her som det var det samme med, som ikke ble operert, og den døde. Jeg ville anbefale at vi åpner opp senest i morgen bare for å være på den sikre siden". Skikkelig skrekkhistorie, og det virket som et skikkelig salgstriks bare for å få skjært henne opp.

For undersøkelse, blodprøver (??) og røntgen betalte vi 4000,-.

Edit: Den samme dyrlegen skulle komme og avlive en hest som hadde løpt på en pinne og fått den inn i buken hjemme hos mamma. Han skulle da kjøre i 20 min for å komme frem først. Da han kom frem tok han på seg hansker, ga beroligende, kikket på pinnen og sa at her er det ikke noe håp. Så skulle ha skyte hesten, men det fikk han ikke til på første forsøk (!), hesten døde ikke. Så han måtte skyte den to ganger.

Dette skulle han ha nesten 8000,- for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at rette instans i første omgang vil være den norske veterinærforening. De vil kunne svare på hvilke lover og paragrafer som gjelder, og hvor et evt varsel skal sendes. Tipper det er den delen med at dyr "skal ikke lide i utregnsmål" i dyrevernloven som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaaaaaan det være sånn at denne dyreklinikken har gått på en smell før med å IKKE operere en hund med noe fast i tarmene, og endt opp med å miste den, slik at nå "tar de ingen sjanser"?

Jeg vet iallefall for meg selv at hvis jeg hadde gjort den feilen en gang, så hadde jeg virkelig blitt redd for å gjøre den igjen... Men en veterinær bør vel kanskje ha bedre innsikt enn som så :wub:

Kun en tanke jeg har. Og selvfølgelig mener jeg ikke at det skal gå utover hverken hunder, eiere, lommebøker eller forsikring at en veterinær kanskje har gjort en feil engang osv, men tenker at det fortsatt kun er mennesker vi snakker om .

Som sagt kun en tanke. Uten at det forsvarer noe som helst :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jatzy, ble operert. I dette tilfellet var det jo faktisk nødvendig, for det var plast som satt fast i magen. I følge veterinæren var det et kylling bein (han påstod det etter at han hadde kikket i magen hennes med gastroskop). Men da de åpnet henne var det plasteballasje som forårsaket 'forstoppelsen'. Det 'kylling beinet' var så lite, at det hadde nok gått igjennom systemet. Men det var flaks at hun ble åpnet, så plasten ble fjernet.

Dette kostet 21 000 (!!) kr. Jatzy var forsikret, så jeg betalte litt over 5000 i egenandel.

Bajas, Boxeren til samboeren min, fikk samme symptomer som Jatzy hadde (oppkast, diarè, dårlig matlyst). Vi ringte veterinæren (samme som opererte Jatzy) som mente at vi bare måtte komme ned med ham. For her var det garantert noe som satt fast, og han kom til dø om ikke vi kom så raskt som mulig. Pga omstendighetene fikk vi ikke dratt, og morgenen etter var Bajas helt frisk og fin. Vi fant ut at han hadde spist på en potteplante hos mora mi, som magen tydeligvis ikke var så happy for.

De skulle ha 1600 kr for timen og 1600 kr for å se på ham (dette var midt på natten).

Nå vet ikke jeg om jeg snakker om samme dyreklinikk som tråden handler om... Men jeg tror det er snakk om samme plass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy **** så dyrt det er! Det er jo rått parti, hva kan man gjøre for å få slike priser ned? Man kan jo ikke akkurat "velge en annen veterinær" når det står om liv og død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra sier jeg bare...

Hører det er samme vi har hatt trøbbel med bare ved å lese..

Herre min, dere som er missfornøyd, vi har noe som heter Veterinærmedisinsk råd.. meld inn sakene dit, sånn at pers får mest mulig på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy **** så dyrt det er! Det er jo rått parti, hva kan man gjøre for å få slike priser ned? Man kan jo ikke akkurat "velge en annen veterinær" når det står om liv og død?

Totalt OT, men heldigvis hadde jeg det valget med Buffy engang... Vakthavende veterinær skulle ha "minst 3000 kr, PLUSS at hunden måtte bli på klinikken MINST et døgn" da Buffy hadde knertet en boks med rimadyl (ca 80 tabletter(forbannet være disse tablettene som smaker lever)).

Heldigvis forbarmet en annen veterinær seg over oss (som ikke hadde vakt), og vi slapp unna med 30 min hos veterinæren, en sprøyte så Buffy fikk kaste opp, og 700 kr.... Noen skor seg virkelig på andres ulykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da min valp var dårlig i magen. Eller det viste seg å være hoften da, men da måtte hun ihvertfall gjennom flere røntgenbilder, smertestillende og alskens tull til 2000kr. Dagen etterpå hadde hun enda ikke bærsjet, dvs. 12 timer uten (noe som jeg senere lærte at ikke var så utrolig mye) og da var tarmskylling neste. Heldigvis hadde de ikke tid til meg, og min nåværende veterinær var åpen. Så vi dro dit og fikk Microlax i stumpen og ut kom en hel del.

Senere den uken viste det seg selvfølgelig å være noe feil med hoften som gikk over etter litt antibiotika så jeg fikk aldri funnet ut av hva det var. Men ihvertfall, ta masse røntgen og tarmskylling osv. det hørtes ikke så bra ut for en daværende 2-3 måneder gammel valp.

Forresten, så betalte jeg 200kr for Microlax istedenfor hvem-vet-hvor-mye for tarmskylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er den klinikken jeg tror, har jeg også hørt lignende historier. Dette hørte jeg fra en som var der med hunden sin som fikk unødvendige operasjoner, hunder som skulle opereres for en ting, og de opererte feil sted etc. Hunder som har blitt sendt hjem for tidlig etter operasjoner og dødd av div årsaker.

Dette er jo 5-6 år siden, så de må ha holdt på lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...