Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lenge ro etter sterilisering?


Recommended Posts

Tispa mi ble sterilisert på mandag. Vi fikk beskjed om fullstendig ro i 14 dager. Nå har jeg holdt henne i ro siden mandag, kun små tisseturer i bånd og jenta begynner å bli understimulert og frustrert her. Jeg husker jeg fikk samme beskjeden med forrige tispa jeg steriliserte, men mener jeg begynte å leve som normalt etter 7-10 dager allikevel? Er ikke 14 dager med fullstendig ro veldig lenge? :wub:

Har forresten en helt annen opplevelse av sterilisering denne gangen. Hun var jo helt til stede og gikk selv til bilen da vi hentet henne etter inngrepet. Litt piping og dårlig form det første døgnet, men så kom hun seg raskt. Allerede på onsdag synes jeg hun virka som seg selv liksom. Men hun har vært utrolig flink til å bevege seg rolig og kontrollert selv.

Opplevelsen fra sist: hentet hund som fortsatt var bedøvd. Hun var helt livløs frem til kl 0400 neste morgen og tisset på seg ila natten. Kl 0400 våknet hun fullstendig i panikk, skrek og hylte. Løp rett i veggen. Neste morgen kom hun til seg selv men fortsatte å hyle og pipe noe sinnsykt de første 2 dagene. Bevegde seg ukontrollert, hoppa og spratt som en kenguru og nekta å bevege seg. Når hun skulle ut og tisse spurta hun det hun greide for å bli fort ferdig med de distansene hun skulle gå. Først etter 4 dager begynte ting å roe seg. Da hadde jeg vært på kontroll hos dyrlegen pga de var redd det var noe galt, men ble diagnostisert som drama queen :wub: Nå er hun jo litt rar hun portisen min da, men å få hjem en hund i narkose synes jeg var lettere traumatisk egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg veterinærens anbefaling. Hvis de mener at hunden bør være rolig i 14 dager, så er det best. Vil jo at de skal bli frisk raskest mulig, så hvis man begynner for tidlig med å være aktiv kan det bli komplikasjoner. Det er kjipt ja, men det bare må skje. Du ser jo an hunden din også om hvor raskt den kommer seg. Men alikevel vær litt forsiktig.

Jeg har en hund som er nå på snart sin 4 måned uten spesielt med aktivitet pga skade. Kun små rusleturer i rolig tempo. Ingen lek eller hjering. Og den andre hunden min må ha gips i 4 uker. Hundene kjeder seg, men sånn er det bare. :wub:

Så 14 dager er jo ikke all verden, sånn egentlig :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart! Dersom det virkelig er behov for ro i 14 dager så er det ikke noe å lure på! Men jeg har hørt om noen som skryter av at de ble BIR 4 dager etter sterilisering og sånn, så derfor jeg lurer på om det er nødvendig, og hvor mye ro det er snakk om. (skjønner jo at de ikke skal hoppe og herje!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare slenger inn ett spørsmål her jeg. Skal sterilisere tispa mi om noen uker. Hun blir sterilisert på en fredag, og jeg skal på jobb igjen på tirsdagen. Samboeren min er hjemme når jeg jobber, men hun roer seg ikke helt, og har det med å lete etter meg med gjevne mellomrom. Burde jeg ta meg fri fra jobb den uka, eller burde det gå bra? Hvilken form er hunden i etter fire dager? Har bare sterilisert katt før, og de kommer jo seg med en gang omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg steriliserte Sunny for noen uker siden, så fikk vi beskjed om at hun skulle holdes i ro i sju dager. Det var omtrent den tiden det tok før stingene forsvant. Hun gikk på rimadyl i ti dager, og antibiotikakuren varte i fjorten dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter 4 dager er hunden normalt sett i god form. Min hund har kommet seg kjemperaskt, og allerede dag 3 virket hun pigg. Såret ser pent ut og allerede veldig grodd. Husker fra forrige sterilisering at etter en uke virket hunden nærmest uberørt av det som hadde skjedd, og jeg synes det var vanskelig å holde henne i fullstendig ro i 7 dager til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være stingene forsvinder efter 7 dage af sig selv, men det er bare overflade heling, husk at hunden har været skåret op, og der skal dybde heling til, som tager 10-14 dage alt efter hvor urolig hunden er, eller om såret bliver irriteret, man har jo helst ikke lyst på komplikationer, som ka opstå af at såret ikke får ro nok til at hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...