Gå til innhold
Hundesonen.no

Brokk


Tab07

Recommended Posts

Hunden min har også brokk. Oppdretterene ville egentlig ha henne i flokken sin men ombestemte seg når de fant ut hun hadde brokk, det er jeg glad for den dag idag. Veterinæren sa da det ikke var et problem men kunne det i forbindelse med viss hun blei drektig. Men trudde ikke det skulle bli noe problem. Vi skulle på utstilling en gang å spørte ang. brokken det var ikke noe problem eller minus sa de. Men siden hun er en bc-tispe blei det ikke utstilling alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Hunden min har også brokk. Oppdretterene ville egentlig ha henne i flokken sin men ombestemte seg når de fant ut hun hadde brokk, det er jeg glad for den dag idag. Veterinæren sa da det ikke var et problem men kunne det i forbindelse med viss hun blei drektig. Men trudde ikke det skulle bli noe problem. Vi skulle på utstilling en gang å spørte ang. brokken det var ikke noe problem eller minus sa de. Men siden hun er en bc-tispe blei det ikke utstilling alikevel.

Et lite navlebrokk er ikke farlig, og det trekker ikke ned på utstilling.

Det er heller ikke farlig å avle på hunder med navlebrokk såfremt brokket ikke er så stort at det egentlig burde vært operert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest LeenaM

Eira hadde navlebrokk, men hun er operert for det. Er det ikke noe slikt at de ikke skal anstrenge seg eller noe, da? Jeg er iallefall veldig glad for at hun ble operert, for det var jo et eller annet vi måtte være forsiktige med :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eira hadde navlebrokk, men hun er operert for det. Er det ikke noe slikt at de ikke skal anstrenge seg eller noe, da? Jeg er iallefall veldig glad for at hun ble operert, for det var jo et eller annet vi måtte være forsiktige med ;)

Jeg har bare fått beskjed av oppdretter og veterinær at jeg skal følge med på det om det er noen forandringer med den. Ellers er det ikke noe spesielt vi har fått beskjed om at vi må være forsiktige med. :whistle:

Men kanskje deres hund hadde større enn min hund har, siden dere måtte operere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tispe med navlebrokk. Selve åpningen er ikke større enn et riskorn, men allikevel er den ganske fremtredende pga fettvev som har seget ut fra buken og lagt seg under huden. Som Belgerpia sier, så trekker det ikke ned på utstilling, og det er heller ikke farlig å avle på tisper med små navlebrokk.

Navlebrokker som opereres er vanligvis såpass store at (det er fare for at) innvoller kan legge seg i åpningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tispe med navlebrokk. Selve åpningen er ikke større enn et riskorn, men allikevel er den ganske fremtredende pga fettvev som har seget ut fra buken og lagt seg under huden. Som Belgerpia sier, så trekker det ikke ned på utstilling, og det er heller ikke farlig å avle på tisper med små navlebrokk.

Navlebrokker som opereres er vanligvis såpass store at (det er fare for at) innvoller kan legge seg i åpningen.

Nå skal vi ikke avle på tispa vår, men jeg må bare spørre. Hun har et liiite navlebrokk (ca 2mm åpning), og jeg har forstått det slik at så lenge det er brokk i det hele tatt må hunden opereres før den avles på, på grunn av risiko for at buken skal sprekke? Synes det høres fryktelig dramatisk ut jeg, og iallefall når du sier at det ikke behøver å være farlig i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil "åpning" på navlebrokk si? Selve størrelsen på "kulen" eller er åpning noe annet?

Norma har navlebrokk, men vi har hele tiden fått beskjed om at det ikke er nødvendig med operasjon. Størrelsen på hennes "kul" er ca 2x2 cm vil jeg tro, muligens litt større. Jeg er fryktelig dårlig på øyemål, og tipper ofte for lite...

Vi har forøvrig ikke fått trekk for dette på utstilling. Jeg har heller ingen store planer om valper på henne :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Åpningen" er såvidt jeg forstår det "hullet" som er i buken. Det er vel musklene eller noe annet rart "ytterst", altså rundt/utenfor bukhulen som ikke er helt grodd sammen..? Nå var jeg flink til å formulere meg gitt! :whistle:

Men det er iallefall hullet. Det man ser er jo fettvev som kommer ut dette lille hullet, som blir en liten kul. Sita sin er vel sånn va 1x1 cm, men det varierer littegranne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nei - ikke nødvendig å operere tispen før hun skal ha valper, såfremt det er et lite brokk, da. Et stort brokk (stort nok til at tarmer kan "falle ut" skal opereres uansett.

Min Moses hadde et kjempebrokk når han var ung. "Hullet" inn i bukhulen var stor nok til nesten 2 fingre når han var 8 uker gammel, og det surklet skikkelig når man trykket alt det som hadde falt ut inn igjen i buken (gjorde det hver gang man tok på han - rent automatisk). Han ble operert når han var 10-11 uker gammel, og det er selvsagt umulig å se eller kjenne det idag. Men det var et DIGERT brokk, da..

Jeg har hatt valpekull på tisper med små navlebrokk uten noen komplikasjoner. Dog har de tispene som hatt navlebrokk fått klart fler valper med samme problem enn de tispene jeg har hatt valper på som ikke har hatt det selv.

Men ikke helt vitenskapelig nøyaktig - da det er så få hunder/kull det er snakk om, men likevel..

Og selv om det er en liten kul der, er det likevel ikke sikkert at brokket fremdeles er åpent, da. Det kan godt ha lukket seg, men litt væske og "gørr" har blitt igjen utenfor buken. (I mangel på bedre måte å forklare det på)

Og nei - har riktignok opplevt EN gang at den dommer poengerte brokket på en av mine - men i forhold til alle de 100-vis av gangene jeg har stilt hunder med liten kul på magen er det ikke på noen måte et problem i utst.ringen.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda ikke lest en rasestandard hvor det står noe om navlebrokk.

Og en dommer skal granske en hund rimelig nøye for å oppdage brokket.

X'en har et lite brokk, men det er jo midt under, og det er jo ingenting annet der dommer skal sjekke. Dommer fører hendene langs ribbein og lend, langs rygglinje og hale, kjenner på forbryst, skuldre, bein fram og bak, samt ansikt. Men det er ikke noe på magen de skal sjekke, så en hund skal være ganske liten for at dommers fingre skal tilfeldigvis komme borti navlebrokket mens en sjekker noe annet.

Jeg har heller ikke hørt i Norge anbefaling om å operere ethvert navlebrokk, det har aldri vært snakk om å operere bort X'en sitt.

Men en dansk oppdretter har hatt syv kull, og ifølge kullstatistikken er tre valper i et kull, to valper i et kull og fem valper i et kull opereret for navlebrokk før levering. Så det kan virke som om det er en rutinegreie som gjøres, om ikke annet så i hvert fall av denne oppdretter. Med mindre alle faktisk har hatt over gjennomsnittet store brokk.

Noen som vet mer om danske regler og praksiser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...