Gå til innhold
Hundesonen.no

Chihuahua


Vodeckà

Recommended Posts

Jeg har nettopp overtatt en tre år gammel chihuahua hanne som har bytta eier mye fram og tilbake og nå skulle avlives pga markering inne. Det syns jeg er en utfordring og synd og skam at den må dø pga dette, så jeg sa jeg kunne prøve. Føler jeg er erfaren hundeeier, men blir aldri utlært! Så hadde satt pris på tips/råd om dette eller bedre om noen har liknende erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt att det er fortvilende og irriterende når en hun markerer inne ..

Men, om mn ikke har prøved ABSOLUTT ALT så syns jeg ikke man skal avlive en hund ..

Det er rett og slett "slappt" syns jeg ..

Veldig bra du ønsket å ta han til deg :)

Håper du klarer å få bukt med problemmet :)

Lykke til !:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at den markerer inne er absolutt ikke en grunn til å avlive :)

Ta en klut/håndkle rundt livet hans og fest det med en strikk. Når han tisser, tisser han på segselv, noe som er ubehagelig. Må selvfølgelig byttes når du ser at det er vått. I tilegg følger man godt med og sier nei hver gang den prøver å tisse. Denne metoden funket på en hannhund jeg passet som markerte inne.

Vær også nøye med å vaske godt der den har tissa med grønnsåpe og get off, sånn at det ikke lukter fristende noe sted.

Kastrering vil kanskje ikke fungere pga det somregel er en innlært atferd. Men er jo verdt ett forsøk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et vennepar som har vært veldig plaga med markering inne, de har Shipperke (skrives vel ikke sånn men.. :) ). Og han var 3 år nå, og de kastrerte... Siden den dag har ikke hunden markert inne en eneste gang!! :) Og han var ille...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt av folk som gjerne har flere hanner sammen for en helg eller lignende at det hjelper godt med bellyband på, de kan du jo få kjøpt over de fleste nettbutikker, eller kjøpe en liten buff :)

Lykke til og si ifra hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at den markerer inne er absolutt ikke en grunn til å avlive :)

Ta en klut/håndkle rundt livet hans og fest det med en strikk. Når han tisser, tisser han på segselv, noe som er ubehagelig. Må selvfølgelig byttes når du ser at det er vått. I tilegg følger man godt med og sier nei hver gang den prøver å tisse. Denne metoden funket på en hannhund jeg passet som markerte inne.

Vær også nøye med å vaske godt der den har tissa med grønnsåpe og get off, sånn at det ikke lukter fristende noe sted.

Kastrering vil kanskje ikke fungere pga det somregel er en innlært atferd. Men er jo verdt ett forsøk! :)

Eventuelt kan man trøkke snuten til bikkja ned i sitt eget piss, det er sikkert ikke særlig behagelig det heller.. (ikke skyt meg, det var selvsagt ikke seriøst.) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Han får av seg alt jeg har knytta rundt livet på han. Han er smart... hehe.

Ringer dyrlegen i morra for bestilling av time til kastrering. Tviler på det hjelper ang tissinga siden han er 3 år og alltid har markert seg, men har bestemt meg for å prøve ALT. :)

Han pissa i senga mi i går kveld fordi jeg gikk uten han for å pusse tennene... da sa jeg FYYY..! Og skulle ta tak i han for å sette han i buret da han beit. Men jeg må ta litt av skylden for det, for han var redd da jeg skulle ta han. Kunne sikkert kommandert han inn i buret i stedet for å ta tak i han. Ser fremdeles ikke grunn til å ta livet av han fordi det er mer positivt med han, enn negativt! Han er en frisk liten rakkar som bare vil bli behandla som en hund med respekt! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvilke situasjoner markerer han? Gjør han det hele tiden hvis man ikke følger med? Eller er det hvis han ikke har vært ute på en stund? Hvilke metoder er prøvd for å få han til å slutte?

Jeg tenker at det er veldig viktig at du er i forkant. Det er sikkert lurt at i en periode så må du følge med på han hele tiden, og se når han skal til å markere og stoppe han før han gjør det. Jeg tror det og kan være lurt at han ikke får lov til å markere ute heller. Det er også viktig å rengjøre skikkelig hvis han får markert et sted. De markerer gjerne der det lukter litt fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvilke situasjoner markerer han? Gjør han det hele tiden hvis man ikke følger med? Eller er det hvis han ikke har vært ute på en stund? Hvilke metoder er prøvd for å få han til å slutte?

Jeg tenker at det er veldig viktig at du er i forkant. Det er sikkert lurt at i en periode så må du følge med på han hele tiden, og se når han skal til å markere og stoppe han før han gjør det. Jeg tror det og kan være lurt at han ikke får lov til å markere ute heller. Det er også viktig å rengjøre skikkelig hvis han får markert et sted. De markerer gjerne der det lukter litt fra før.

Jeg røyker ute, så han er ute 15-20 ganger i løpet av dagen... :)

Har bare hatt han siden lørdag og passa han ei uke for ca ett halvt år siden. Men jeg kjenner eier godt og har "inside" info om bikkja. Har råda ho mye, men det er jo dette å gidde... Han har ikke markert seg inne hos meg, bortsett fra denne ene ganga i senga mi, antalgelig pga han måtte vente på soverommet mens jeg pussa tenna.

Han har vært skikkelig ille hos eier for der har han hatt det fritt. Med det mener jeg at han går løs uten øyne på han heile tida. Jeg har fotfulgt han hver gang han tar seg ei runde, eller skal bort å drikke vann, spise osv. Ellers har jeg en papillon hanne som også har fulgt han som en hauk.

Metoder jeg vet ho har prøvd er denne belly kluten som festes rundt magen. Den kommer han seg ut av. Ho har kjefta og smellt på han. Han lukker ørene. Ho har tatt han idet han tisser og hevet han ut, han kommer inn og tisser.

Så han er en sta liten råtass! Sikkert mye mer som er prøvd som jeg ikke kommer på i farten. Som sagt har han ennå ikke markert seg inne på den måten, ville bare ha råd og tips hvis han skulle prøvd seg! Har på følelsen at så fort han blir husvarm og jeg slapper av litt mer, så løfter han beinet! hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er viktig å være i forkant, man ser jo gjerne når en hannhund skal til å markere. Siden tidligere eier har prøvd å kjefte og det ikke har funket, ville jeg ha droppet det. Bare stoppet han fysisk ved og ta han vekk fra det han skal til å markere på og tatt han med ut. Hadde noen måneder med markering inne på ene hannhunden min jeg og, da hadde jeg han med meg overalt(til og med inn på do :)) Så han aldri fikk muligheten til å markere inne. Det tok litt tid og ganske mye krefter, men han sluttet ihvertfall til slutt. Og det er jo det viktigste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt å høre at det finnes lykkelige slutter! jeg er positiv til han. chier er smarte dyr! og jeg har begynt litt lett trening for å styrke selvtilliten hans og følelsen av å mastre noe, ikke bare feile. han har jo fått mye kjeft pga skvettinga...

jeg er forberedt på at dette kan ta tid og heldigvis har jeg to fantastiske bikkjer fra før som på en måte har skjønt at nykommeren får mye oppmerksomhet nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt å høre at det finnes lykkelige slutter! jeg er positiv til han. chier er smarte dyr! og jeg har begynt litt lett trening for å styrke selvtilliten hans og følelsen av å mastre noe, ikke bare feile. han har jo fått mye kjeft pga skvettinga...

jeg er forberedt på at dette kan ta tid og heldigvis har jeg to fantastiske bikkjer fra før som på en måte har skjønt at nykommeren får mye oppmerksomhet nå. :)

Høres veldig lurt ut å styrke selvtilliten hans og fokusere på positive ting også :) Du får har lykke til, det går nok helt sikkert bedre med tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent med å kastrere. For at det skal være lov å kastrere hunder i Norge må det finnes en medisinsk årsak. Ikke all vetrinærer bryr seg om dette.

Ikke tillat hunden å markere ute heller. Innfør noen få faste plasser der det er lov å tisse og nekt kan å markere over alt. Hva hunden gjør ute har innvirkning på hva den gjør inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent med å kastrere. For at det skal være lov å kastrere hunder i Norge må det finnes en medisinsk årsak. Ikke all vetrinærer bryr seg om dette.

Ikke tillat hunden å markere ute heller. Innfør noen få faste plasser der det er lov å tisse og nekt kan å markere over alt. Hva hunden gjør ute har innvirkning på hva den gjør inne.

Ja, du har ett stort poeng der. Han går jo stort sett løs (bor landlig til) og da har jeg ingen sjans til å styre hvor han markerer seg. Mulig jeg skulle prøvd å hatt han i bånd for å styre det. Gjorde det med papillonen min da han var liten for at han skulle vite at jeg bestemte hvor han skulle tisse!

Har også hørt noen si at jeg skal tisse over for å vise at jeg er sjef, men... frister ikke mye innendørs! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At chihanner markerer inne, er ikke direkte nytt..Har to selv :wub:

Yngstemann kan være fæl på å markere, men bare dersom jeg ikke er i rommet. Det mamma ikke ser kan han jo heller ikke få kjeft for, lille dusten :wub:

Kjøp deg et langt bånd, eller lag et, på ca 2 meter. Ha båndet på hunden inne hele tiden. Slik har du kontroll på ham, hvor han går, osv. Hvis han prøver å markere, er det et lite rykk i båndet, et strengt nei, og ut! Husk å være konsekvent, og ha et øye på ham hele tiden. Dette pleier å fungere fint, og etter en uke eller to pleier de å være så og si ferdig trente.

Bellyband er genialt, men ikke til daglig bruk. Jeg bruker bellyband når jeg er på besøk hos andre, og jeg ikke kan følge med. Men å bruke det til daglig er ikke bra, da de er konstant klamme på huden uten god lufttilførsel, og dette kan blant annet gi sopp et godt miljø å trives i :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres dette helt avsindig ut.. Er det virkelig vanlig at småhunder markerer inne? Eller er det det at de regelrett pisser???

Ja, det er sant at mange av de mindre hunderaser har lettere for å markere, det ligger i dem, akkurat som et veldig vaktinstinkt (mange tror de er aggressive, men de er bare voktere). Derfor kalles de sinte små gneldrebikkjer :getlost:

Det er selvsagt mulig å trene bort i mange tilfeller, men det må en god dose tålmodighet til. Akkurat som å måtte trene bort gjeterinstinkt på biler hos mange BC, må man trene bort markering hos mange småhunder :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...