Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaringer med kjøledekken?


Poter

Recommended Posts

Fordeler med dekken slik jeg ser det:

1. Hunden kan ha det på seg i bevegelse (under oppvarming og nedgåing)

2. Det sitter bedre på når hunden ligger i ro

Fordeler med håndduk:

1. Det er billigst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje det kan fungere like greit med et vått håndkle?

En handduk reflekterar ju ingenting av solens strålar, snarare tvärt om. Så fort temperaturen på vätskan i handduken överstiger hundens kroppstemperatur börjar den istället värma hunden och det vill man ju absolut inte (risk för överhettning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å bevege seg med K9-cooler på? Jeg har en dachs som tåler varme veldig dårlig, i hvert fall om hun skal være i aktivitet over lengre tid, og det hadde derfor vært veldig praktisk med et sånt avkjølende dekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En handduk reflekterar ju ingenting av solens strålar, snarare tvärt om. Så fort temperaturen på vätskan i handduken överstiger hundens kroppstemperatur börjar den istället värma hunden och det vill man ju absolut inte (risk för överhettning).

Enig med Fanny. Det er rett og slett farlig å dekke til en hund med en fuktig duk/teppe. Dette gjør rett og slett slik at varmen ikke kommer ut og du får en drivhuseffekt/oppvarming imelliom hånduken og hunden.

Om du skal bruke duk/teppe som er fuktet er effekten best om hunden ligger på det, da får den kjøling underfra og varmen får stige opp og bort. Selv bruker jeg ett fuktig kjøpeteppe som hundene ligger på etter tøffe økter i solen. Det ser også ut som dem syns det er kjølig og godt og ligger på dette. Jeg har også tette bur så dem får ligge på det i bilen.

Jeg kjøpte denne "kylduken" i sverige og den minner litt om pusse skinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo et viktig poeng dere, det hadde jeg ikke tenkt på. Takk for informasjonen!

Jeanett: virker det som om fuktig håndkle under dem i buret er kjølende nok? Nå har jo min litt mer pels enn dine, så ikke godt å si hva som vil holde for hans del. Han er virkelig ikke "varmebestandig".

Kan noen si noe om forskjellen på Ruff Wear sitt dekken og K9 sitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at mine kunne trengt noe sånt, spesielt Norma blir slått ut av varme. Hun synes det er for varmt i sola som er nå om dagen hun, så det lover jo godt for trening og eventuelle konkurranser til sommeren :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo et viktig poeng dere, det hadde jeg ikke tenkt på. Takk for informasjonen!

Jeanett: virker det som om fuktig håndkle under dem i buret er kjølende nok? Nå har jo min litt mer pels enn dine, så ikke godt å si hva som vil holde for hans del. Han er virkelig ikke "varmebestandig".

Kan noen si noe om forskjellen på Ruff Wear sitt dekken og K9 sitt?

For min del så funker det bra nok. Men jeg har også hunder som tåler varme meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lurt litt på dette - men er dere sikker på at det ikke gjør saken verre? At hunden blir ENDA dårligere til å tåle varme? At den på en måte blir avhengig av kjøledekkenet? Og hvordan fungerer det i konkurransesammenheng? Man kan jo ikke akkurat gå med dekkenet på (agility), blir ikke hunden fort steike varm når man tar det av? Eller "holder" kjøligheten seg såpass lenge at den ikke plutselig får sjokk på banen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lurt litt på dette - men er dere sikker på at det ikke gjør saken verre? At hunden blir ENDA dårligere til å tåle varme? At den på en måte blir avhengig av kjøledekkenet? Og hvordan fungerer det i konkurransesammenheng? Man kan jo ikke akkurat gå med dekkenet på (agility), blir ikke hunden fort steike varm når man tar det av? Eller "holder" kjøligheten seg såpass lenge at den ikke plutselig får sjokk på banen?

Jag tycker att det är viktigt att träna hunden i värmen och vänja dem vid det, men samtidigt vill jag ju kunna ge min hund bästa möjliga förutsättningar att prestera optimalt. Ibland är det ju så varmt att det nästan inte känns försvarligt att inte skydda dem från värmen och ibland vill man att hunden ska prestera max (tävling eller liknande) och då blir det väldigt viktigt med avkylning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke K9 ser så veldig bevelgelses venlig ut jeg.. Den ser litt stiv ut.. Mens ruffwear ser ut som har bedre passform og derfor sitter bedre i bevegelse.

Någon speciellt fantastisk passform har den väl inte, men den är ju så tunn att jag inte tror att det spelar någon roll. Hundarna kan lätt träna i dem i alla fall om man vill och jag har aldrig upplevt att de blir störda av den. Ruffwear verkar tjockare, men den har jag aldrig testat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tycker att det är viktigt att träna hunden i värmen och vänja dem vid det, men samtidigt vill jag ju kunna ge min hund bästa möjliga förutsättningar att prestera optimalt. Ibland är det ju så varmt att det nästan inte känns försvarligt att inte skydda dem från värmen och ibland vill man att hunden ska prestera max (tävling eller liknande) och då blir det väldigt viktigt med avkylning.

Jo, noen ganger ER det jo fryktelig varmt. Jeg er bare redd at hvis jeg bruker dette med en gang hunden viser tegn på at det er varmt, så blir den litt avhengig av å alltid ha det kjølig? :) Og hvordan fungerer det egentlig på konkurranser; vil nedkjølingen holde under et agilityløp, eller vil varmen plutselig "slå inn"? Og hva med muskler? Man har BOT-dekken for å varme opp, og så skal man plutselig kjøle ned musklene med denne type dekken? :) Hunden har jo behov for å varme opp muskler selv om det er varmt i været.. Og hvis man bruker dette nedkjølingsdekkenet, må man beregne lenger tid på oppvarming av muskler før fx et løp da? Har tenkt mye på å kjøpe et sånt dekken til Tulla, men har hatt litt mange spørsmål rundt det som jeg håper jeg får svar på her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante spørsmål, Huldra! Jeg lurer også på dette.

Det jeg ser for meg er at dekkene best brukes etter aktivitet, når man går ned hunden og når den ligger i bilen. For redningshunder og andre hunder som jobber virkelig lenge, kan det kanskje fungere fint å ta det på innimellom/under pauser etc. Bare tanker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante spørsmål, Huldra! Jeg lurer også på dette.

Det jeg ser for meg er at dekkene best brukes etter aktivitet, når man går ned hunden og når den ligger i bilen. For redningshunder og andre hunder som jobber virkelig lenge, kan det kanskje fungere fint å ta det på innimellom/under pauser etc. Bare tanker...

Jeg håper det er okei at jeg kom og stilte noen spørsmål om kjøledekken, selv om tråden er "din". ;) Jeg har jo som sagt vurdert kjøledekken, men den foreløpige, ikke helt sikre planen har egentlig vært å bli flinkere å ta med bikkja (dvs Tulla) ut på tur og trening når det er varmt, for på den måten å venne henne på varmen. Det er jo så lett å bare ta hunden med ut når det er kveld og kjøligere.. ;) Og det har jeg gjort før. Problemet er jo at konkurranser jo er på dagtid, og da er det ofte for varmt syns Tulla, og når hun ikke er vant til å jobbe i den varmen, presterer hun dårligere. Dessverre sammenfaller også innbiltperioden hennes ofte med varme, og jeg merker stor forskjell på henne i varme når hun er innbilt kontra når hun ikke er det - så hvor mye påvirker det egentlig? Samtidig vil jeg jo ta godt vare på henne, og selvsagt gjøre livet hennes mest mulig levelig, hehe.

Husker med skrekk da vi var tilskuere på utstilling en sommer (i fjor?), og hun holdt på å segne om! ;) Vi satt i skyggen i et telt med litt gjennomtrekk, men det var lite vind. Vann var tilgjengelig. Hun lå rolig og slappet tilsynelatende av. Når hun reiste seg, holdt hun på å falle om - lente seg ufrivillig mot teltveggen og holdt på å stupe. Dro henne selvsagt bort til vannstasjonen, prøvde å legge henne ned og tømme vann på henne. Folk så veldig rart på meg, spesielt siden jeg strevde med å få bikkja til å bli liggende mens jeg håndterte en full 20-liters kanne med vann! :P Det gikk bra, men sånne opplevelser vil jeg ikke ha igjen; jeg har mistet et marsvin pga overopphetning, og jeg lar aldri hunden ligge i bilen når været tilsier at det er uforsvarlig.

På NKK Trondheim i fjor var det også gruelig varmt; kjølte ned hunden med vann og våte håndklær, holdt oss i skyggen osv, men ser for meg at det er mer praktisk med et dekken. I tillegg tror jeg hunden vil prestere bedre dersom den føler det er en okei temperatur, naturlig nok.

Det sies jo også at en hund med god kondis vil takle varme bedre enn en hund med dårlig kondis. Jeg rives altså litt mellom å trene opp hunden til å takle varme, kontra det å tilrettelegge mer for hunden. Men en mellomting er kanskje fint? (Og så skal jeg kanskje ikke nevne at et slikt dekken sikkert er utrolig upraktisk på utstilling..) Men jeg sitter altså med flere spørsmål rundt bruken av det, og spesielt har jeg lurt på dette med oppvarming og nedkjøling i forbindelse med konkurranser. Hvis hunden er veldig varm bør den jo heller ikke bade i veldig kaldt vann, og da lurer jeg på om dette blir LITT samme greien?? :whistle: Kanskje RenateA har noen glupe svar på dette? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker med skrekk da vi var tilskuere på utstilling en sommer (i fjor?), og hun holdt på å segne om! :whistle: Vi satt i skyggen i et telt med litt gjennomtrekk, men det var lite vind. Vann var tilgjengelig. Hun lå rolig og slappet tilsynelatende av. Når hun reiste seg, holdt hun på å falle om - lente seg ufrivillig mot teltveggen og holdt på å stupe. Dro henne selvsagt bort til vannstasjonen, prøvde å legge henne ned og tømme vann på henne. Folk så veldig rart på meg, spesielt siden jeg strevde med å få bikkja til å bli liggende mens jeg håndterte en full 20-liters kanne med vann! ;) Det gikk bra, men sånne opplevelser vil jeg ikke ha igjen; jeg har mistet et marsvin pga overopphetning, og jeg lar aldri hunden ligge i bilen når været tilsier at det er uforsvarlig.

Bare en lite tips: Om du heller vann over en hund som har godt med pels, altså bare gjør den våt over kort tid: Da vil det ha samme effeks som om du ligger en våt håndduk over hele hunden = drivhus effekt.

Om du skal kjøle ned hunden og den ikke kan stå/ligge under rennene vann over lengre tid så må du ikke gjøre toppen av hunden våt. Spyl hunden på underside, hals og innsiden av lårene + framebena. Der ligger store blodårer som fører mye blod med seg og hunden blir fort nedkjølt.

Det høres kanskje ikke logisk ut, men pelsen er ett "herk" da den faktisk holder varme inne når dem blir våte. Om dem da ikke går tid på seg til å kjøle ned hele kroppen tilbake til normal temp.

Har forresten ekspemitert med tidligere hunder med dette med varme og hvordan gjøre det enklere for dem. Bla så syns jeg at hundene har vist bedre arbeidskvalitet ved å få mat midt på natten/tidlig morgen når jeg vet neste dag blir varm (mye energi går til å fordøye frokost) og jeg har halvert det måltidet og heller gitt mer kveldsmåltidet.

Bare noen erfaringer jeg har tatt med meg (som er gærn nok til å faktisk ekspremitere med slike ting ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en lite tips: Om du heller vann over en hund som har godt med pels, altså bare gjør den våt over kort tid: Da vil det ha samme effeks som om du ligger en våt håndduk over hele hunden = drivhus effekt.

Om du skal kjøle ned hunden og den ikke kan stå/ligge under rennene vann over lengre tid så må du ikke gjøre toppen av hunden våt. Spyl hunden på underside, hals og innsiden av lårene + framebena. Der ligger store blodårer som fører mye blod med seg og hunden blir fort nedkjølt.

Det høres kanskje ikke logisk ut, men pelsen er ett "herk" da den faktisk holder varme inne når dem blir våte. Om dem da ikke går tid på seg til å kjøle ned hele kroppen tilbake til normal temp.

Har forresten ekspemitert med tidligere hunder med dette med varme og hvordan gjøre det enklere for dem. Bla så syns jeg at hundene har vist bedre arbeidskvalitet ved å få mat midt på natten/tidlig morgen når jeg vet neste dag blir varm (mye energi går til å fordøye frokost) og jeg har halvert det måltidet og heller gitt mer kveldsmåltidet.

Bare noen erfaringer jeg har tatt med meg (som er gærn nok til å faktisk ekspremitere med slike ting :whistle: )

Interessant ang maten - det skal jeg eksperimentere litt på selv! ;)

Når det gjelder å spyle en hund, så har jeg i hovedsak vannet hunden på "undersiden". Det kom ikke klart frem i innlegget mitt, men det er altså det jeg har gjort. På NKK Trondheim var det så himla varmt at jeg spylte hele hunden og holdt henne i skyggen - blir det likevel drivhuseffekt da? Når jeg "fylte på" med vann, var det på undersiden, og på hodet.

Og hva tenker dere om "fuktskader" når det gjelder sånn type nedkjøling av hund, det være seg kjøledekken eller håndduker eller annet? Noen hunder er jo plaget med røde flekker på albuer osv, og jeg er overbevist om at dette av og til stammer fra fukt; at hunden har blitt liggende på noe fuktig over lengre tid. Kan jeg unngå det, vil jeg selvsagt det, for det er jo et herk uten like å få det bort igjen! Tulla har fremdeles en aning rødfarge på albuene etter i fjor sommer.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å spyle en hund, så har jeg i hovedsak vannet hunden på "undersiden". Det kom ikke klart frem i innlegget mitt, men det er altså det jeg har gjort. På NKK Trondheim var det så himla varmt at jeg spylte hele hunden og holdt henne i skyggen - blir det likevel drivhuseffekt da? Når jeg "fylte på" med vann, var det på undersiden, og på hodet.

ALDRI ALDRI hell kaldt vann over hodet på en hund som alt er glovarm!! Det er livsfarlig i og med at hjernen blir nedkjølt ekstremt fort og da kommer blodet ekstremt fort opp til hodet for å holde jevn temperatur og vips så kan du risikere død hund... Mener det var under IPO VM for noen år tilbake at noen gjorde det, og bikkja falt om. Etter den historien har jeg utrolig respekt for vann rett på hodet om det er for varmt ute, da heller hele undersiden av hunden. Jeg er såpass at jeg faktisk kun væter sidene på kjøledekkenet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALDRI ALDRI hell kaldt vann over hodet på en hund som alt er glovarm! Det er livsfarlig i og med at hjernen blir nedkjølt ekstremt fort og da kommer blodet ekstremt fort opp til hodet for å holde jevn temperatur og vips så kan du risikere død hund... Mener det var under IPO VM for noen år tilbake at noen gjorde det, og bikkja falt om. Etter den historien har jeg utrolig respekt for vann rett på hodet om det er for varmt ute, da heller hele undersiden av hunden. Jeg er såpass at jeg faktisk kun væter sidene på kjøledekkenet mitt.

Nå var det ikke snakk om (is)kaldt vann, og heller ikke på en hund som holdt på å segne om fra før, men jeg tar poenget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALDRI ALDRI hell kaldt vann over hodet på en hund som alt er glovarm! Det er livsfarlig i og med at hjernen blir nedkjølt ekstremt fort og da kommer blodet ekstremt fort opp til hodet for å holde jevn temperatur og vips så kan du risikere død hund... Mener det var under IPO VM for noen år tilbake at noen gjorde det, og bikkja falt om. Etter den historien har jeg utrolig respekt for vann rett på hodet om det er for varmt ute, da heller hele undersiden av hunden. Jeg er såpass at jeg faktisk kun væter sidene på kjøledekkenet mitt.

Det har jeg faktisk aldri tenkt over, men det virker jo logisk. Trist når sånt skjer forøvrig...

Jeg kjøler ned mine hunder ved å spyle bein og mage, men når varmen er som verst om sommeren er ikke det tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, lærerrikt...

Det virker som om det er få som bruker kjøledekken? Hva kommer det av? Er det for nytt eller har man ikke behov for det? Selv tenker jeg også at hunder må lære seg å jobbe i varmen, slik som de må lære seg å jobbe i alle andre mulige situasjoner. Men når det er kaldt, kler vi på hundene våre for å beskytte dem, og når det er varmt er det jo på sin plass å passe på for overoppheting.

Virker Ruff Wear og K9 sitt dekken likt eller er det forskjeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, lærerrikt...

Det virker som om det er få som bruker kjøledekken? Hva kommer det av? Er det for nytt eller har man ikke behov for det? Selv tenker jeg også at hunder må lære seg å jobbe i varmen, slik som de må lære seg å jobbe i alle andre mulige situasjoner. Men når det er kaldt, kler vi på hundene våre for å beskytte dem, og når det er varmt er det jo på sin plass å passe på for overoppheting.

Tja vet ikke jeg. Så lenge hundene jobber så er det ikke så veldig mange som har klær på hundene. Det er for det meste når dem ligger i ro. Når det er så kaldt at dem på ha klær på seg under arbeid så trener ikke så veldig mange andre enn dem som har tjenestehunder.

Og når det er varmt ute og dem begynner å ligge i ro så pleier dem fleste å ha sol"isolert" bil, vifte, vann, ac, skygge o.l.

Personlig ser jeg ikke nytten av ett dekken da jeg har nesten har alle disse tingene tilgjengelig under trening, skygge er vel det eneste jeg ikke kan garantere at er "konstant".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, lærerrikt...

Det virker som om det er få som bruker kjøledekken? Hva kommer det av? Er det for nytt eller har man ikke behov for det? Selv tenker jeg også at hunder må lære seg å jobbe i varmen, slik som de må lære seg å jobbe i alle andre mulige situasjoner. Men når det er kaldt, kler vi på hundene våre for å beskytte dem, og når det er varmt er det jo på sin plass å passe på for overoppheting.

Virker Ruff Wear og K9 sitt dekken likt eller er det forskjeller?

Jeg har kjøpt Ruff Wear sitt, men kjøpte det i høst, så har ikke hatt bruk for det enda. Kommer til å bruke det på steder der jeg ikke er sikker på skygge, eller jeg ikke føler at skyggen er kulde nok for Bridie. Hu takler varmen DÅRLIG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...