Gå til innhold
Hundesonen.no

Hensynsløse hundeeiere


Hampus

Recommended Posts

På Nkk Harstad i helga hadde vi rom på Thon hotell.

Veldig kjekt hotell, men det skulle vise seg å bli en veldig bråkete helg.

Allerede under innsjekk så jeg plakater hvor reglene for hund på rommet var skrevet.

Ro etter kl 23, og ingen hunder alene på hotellrommene.

Den med hund alene på rommet kan fort bli vanskelig å overholde, da man jo faktisk trenger å spise i løpet av ei helg.

Men folk som lar hundene ligge i timesvis alene på rommet, mens hunden hyler som besatt, det har jeg ingenting til overs for.

Og en sånn nabo hadde vi.

Fra vi kom fredagen rundt kl 21 var det hund alene på naborommet.

Det stakkars vesenet hylte og bjeffa i et fram til klokka var godt over 23.

Lite morsomt på et rimelig lytt hotell...

Kl 7 på lørdagsmorran var den i gang igjen, da var nok eier og spiste frokost, noe jeg som sagt skjønner.

Det gjorde i grunnen ingenting, da vi jo skulle tidlig av gårde i hallen.

På lørdagskvelden kom vi til rommet rundt kl 22, og da var hunden i full gang.

Ikke før klokke var nærmere 2 på natta kom eier tilbake og det ble stilt på rommet.

Vi var rimelig irriterte over denne personens manglende hensyn til både andre gjester og hunden sin.

En ting er jo oss andre gjester, bråk til langt på natt er ingen hyggelig ting.

En annen ting er jo hensynet til hunden.

En hund som hyler og bjeffer i timesvis i strekk har det vel neppe særlig bra.

Og den må da være ganske utslitt etter en sånn kveld.

De i resepsjonen kunne ikke gjøre stort, men jeg håper virkelig at vedkommende som levnet hunden fikk beskjed om at dette var uakseptabelt.

At man må levne hunden for å få seg litt mat er en ting.

At man levner den i timesvis og til langt på natt er jo en annen ting.

Vi har alltid bil med på utstilling enten vi flyr eller kjører dit.

Og våre hunder roer seg fint i bilen.

Ergo lar vi de ikke være alene på rommet.

Dels fordi jeg ikke vet om de vil bråke, og føle seg utrygge.

Og dels fordi jeg er litt redd for at hotellansatte skal komme inn på rommet og hundene skal komme seg ut...hehe...

Så for oss er det ikke et problem å ta hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Hadde samme problemet under wds. Denne hunden bjeffet (bodde på naborommet). Jeg gikk ned i resepsjonen etter en times tid og sa rett ut "Vi har vært på utstilling i hele dag og trenger søvn. Vi har selv hund, og har ganske grei toleranse for litt lyd fra hunder, men dette orker vi ikke i lengden". De låste seg forsiktig inn på rommet (flere som hadde klaget), først så vi ingen hund, men bak døra i bur, der var den. Hun tok med seg hele buret i resepsjonen, noe jeg forsåvidt syntes var like greit, av den grunnen at den roet seg når det var folk tilstede. Håper eieren fikk seg litt sjokk når han kom tilbake å bikkja var borte! Grunnen til at jeg hater dette er at det ødelegger så sinnsykt mye for oss som oppfører oss med hund på hotell. Som ønsker at muligheten til å kunne fortsette å ta den med skal være der. Får hotellet en haug med klager når det er folk med hund der, ja da kan jeg faktisk skjønne at de slutter å tillate det!

Men som TS sier, så tar vi og hundene i bil når vi spiser/må ut, syntes det fungerer fint. Selv på Hamar klarer de en times tid i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Hadde samme problemet under wds. Denne hunden bjeffet (bodde på naborommet). Jeg gikk ned i resepsjonen etter en times tid og sa rett ut "Vi har vært på utstilling i hele dag og trenger søvn. Vi har selv hund, og har ganske grei toleranse for litt lyd fra hunder, men dette orker vi ikke i lengden". De låste seg forsiktig inn på rommet (flere som hadde klaget), først så vi ingen hund, men bak døra i bur, der var den. Hun tok med seg hele buret i resepsjonen, noe jeg forsåvidt syntes var like greit, av den grunnen at den roet seg når det var folk tilstede. Håper eieren fikk seg litt sjokk når han kom tilbake å bikkja var borte! Grunnen til at jeg hater dette er at det ødelegger så sinnsykt mye for oss som oppfører oss med hund på hotell. Som ønsker at muligheten til å kunne fortsette å ta den med skal være der. Får hotellet en haug med klager når det er folk med hund der, ja da kan jeg faktisk skjønne at de slutter å tillate det!Men som TS sier, så tar vi og hundene i bil når vi spiser/må ut, syntes det fungerer fint. Selv på Hamar klarer de en times tid i bilen.

Uff ja jeg blir av og til flau på oss hundefolks vegne.

Enten det gjelder bråk på hotellet, eller alle de som lar bikkja tisse i heisen, og bajse utenfor inngangspartiet på hotellet uten å ta opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja jeg blir av og til flau på oss hundefolks vegne.

Enten det gjelder bråk på hotellet, eller alle de som lar bikkja tisse i heisen, og bajse utenfor inngangspartiet på hotellet uten å ta opp...

Nettopp! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja jeg blir av og til flau på oss hundefolks vegne.

Enten det gjelder bråk på hotellet, eller alle de som lar bikkja tisse i heisen, og bajse utenfor inngangspartiet på hotellet uten å ta opp...

Unnskyld meg! Er det mulig for folk å finne på noe sånt?? Noen mennesker altså!

Var selv på hotell med frøkna nå i vinter. De periodene hun måtte være alene så fikk hun være løs med buret åpent (der vet jeg at hun føler seg utrolig trygg). Dette fungerte kjempefint. Nå kan det jo sies at dette hotellet ikke hadde noen regler på det med å ha meg seg hund. Kun en skyhøypris som vi fikk prutta ned til 1000kr for to hunder. (Men da fikk vi til gjengjeld en køyeseng til vofsene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem under MyDog i Göteborg første helgen i januar.

En hund på naborommet bjeffet stort sett hele tiden, mye tyder på at eierne lot den være alene ganske mange timer i slengen.

Var konstant bjeffing fra 5-6tiden og da til etter midnatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan man ikke gjøre annet enn å si seg helt enig med alle andre her. Jeg synes ikke det skulle vært lov å la hunder være alene på hotellrommet i det hele tatt, jeg. De ytterst få gangene folk kommer alene med hund, pr tog/buss, så får heller den personen "søke dispanse" for regelen - enn at vi alle bare forlater dyrene hei villt.

Mine hunder bor også i bilen når vi ikke er tilstede på rommet - og det er ikke noe problem å "time" inn det sammen med fôring av hund og oss selv utpå kvelden, og siste luftingen på veien inn igjen når vi folket er ferdig i restauranten, baren eller hva vi nå driver med. Også trekker man seg opp på rommet og sover stille til neste morgen.

Og jeg har null-toleranse på bjeffing fra mine hunder på hotell, så de er så stille så stille. Men likevel forlater jeg dem aldri alene på rommet.

Men det stopper aldri å forbause meg hvor utrolig hensynsløse hundefolk er mot andre likevel.

Se utenfor utst.området også, for oss som camper. Før kl. 6 synes tydeligvis noen det er heeeelt greit at sin(e) hunder står og bjeffer gang på gang på gang.

"Ut med fjørti småbikkjer som bjeffer i kanon - og bind fast de store villdyrene i camp.vogn dragene å la de svare de små" - jippi! ??

Meget merkelig...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg! Er det mulig for folk å finne på noe sånt?? Noen mennesker altså!

Var selv på hotell med frøkna nå i vinter. De periodene hun måtte være alene så fikk hun være løs med buret åpent (der vet jeg at hun føler seg utrolig trygg). Dette fungerte kjempefint. Nå kan det jo sies at dette hotellet ikke hadde noen regler på det med å ha meg seg hund. Kun en skyhøypris som vi fikk prutta ned til 1000kr for to hunder. (Men da fikk vi til gjengjeld en køyeseng til vofsene)

Ja det er fullt mulig desverre.

Da vi kom fra en snartur på butikken fredag satt det ei godt voksen dame utenfor hotellet og røkte, med bikkja i bånd.

Den bajset omtrent på trappa, eier trakk for skuldrene, tråkka på røyken og gikk inn.

Vi kom sammen i heisen, der pissa hunden på veggen mens eier bare smilte før hun forlot heisen.

Men heldigvis er det vel et fåtall som viser såpass dårlig folkeskikk da.

Dette er forresten første gang jeg har bodd på hotell med hund og fått presentert slike regler.

Syntes reglene var helt ok jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke overnattet på hotell med hund så veldig mange ganger, men jeg har da såpass med folkeskikk innlært at jeg skjønner at jeg må ta hensyn! En gang var jeg praktisk talt alene på hotellet (kun en annen gjest pluss to ansatte). Jeg forlot hundene på rommet for å kjøre en tur og se hvor vi skulle på stevne dagen etter. Årsaken til at jeg lot de være igjen var at det var himla varmt, de hadde tilbragt hele dagen i varm bil fra før, og rommet var kjølig. Hundene ble plassert i bur, noe de ikke er vant til, men jeg ville ikke de skulle i senga/sofaen. Når jeg kommer tilbake etter noen minutter fordi jeg hadde glemt kart, hører jeg Tulla bjeffe - fra utsiden av hotellet! Gjett om jeg var flau! Jeg løp inn og fikk roet henne, og siden jeg skulle ut og kjøre igjen, tok jeg henne med. Aynï lager ikke lyd, så hun fikk bli igjen. Etter det, tok jeg Tulla ut i bilen under måltider osv.

Jeg var også på hotell under NKK Hamar, og var spent på hvordan det skulle gå. Det var mye kaldere da, og jeg liker ikke tanken på kald bil med hunder i. De holder varmen dårlig. Prøvde å ha de på hotellrommet, stod lenge utenfor og hørte om de (eh, Tulla) peip eller skrapte på døren. Ingen lyd. Gikk i restauranten for å spise (og jeg hadde hørt de derfra), og de var helt stille. Denne gangen hadde de tilgang på sengen, og det var tydelig de lå i den og sov. Kanskje ikke så bra i forhold til hygiene osv, men det er ikke stor forskjell på om hundene er i sengen eller ikke, så lenge jeg tross alt har hundene på rommet. Hår kommer oppi der uansett liksom. Det blir jo verre dersom de røyter, men det gjorde de altså ikke da. Jeg forlater de jo ikke i timesvis, og jeg liker generelt ikke å gå fra de - kanskje det er grunnen til at jeg passer litt mer på?

Litt boffing blir det på slike steder, de er tross alt ikke vant til at det går hunder forbi rett utenfor døren, og Tulla sier i alle fall fra da. Etterhvert som hun skjønner at "sånn er det her" slutter hun. Å forlate hunden lenge av gangen - spesielt når den ikke liker det og sier ifra høylydt, er en uting! Og ja, sånt ødelegger definitivt for andre hundefolk som tar ansvar. Det samme gjelder hundepiss og dritt i ganger og foran utgangsparti - man legger merke til den ene bæsjen som ligger der, ikke de 17 som er plukket opp. Man legger også merke til den ene hunden som gauler utover de sene nattestimer, ikke de 14 som holder kjeft.

Blir spennende å se hvordan det blir i sommer når vi skal på diverse med campingvogn - er det èn ting jeg ikke liker, så er det å våkne til hundebjeff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har overnattet på hotell 1 gang med hund, og da var jeg ganske ydmyk og tok skikkelig hensyn. Syns nesten det var ille å ta hunden med inn om gå i gangene der, for jeg følte at folk ikke likte hunder på hotell, og ble litt snurt når de så oss. Men vi hadde hunden sammen med oss, var rask ut og inn av hotellet, og så satte vi hunden i bilen når vi skulle spise frokost og middag. Ville være til minst mulig bry for de andre.

utrolig synd ikke alle tenker slik. Men det gjelder jo ikke bare hundeeiere, men fulle folk som har fest på rommene og bråker og raver i gangene og gjør ugang om natten :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart at det syndes av mange på hotell - skriking og skråling, etc. Men det er langt, langt enklere å forby hunder enn fulle eller høyrøstede folk, da..

Ergo må VI hundefolk også ha lov til å passe litt på hverandre - og ikke minst å si ifra når man ser det skjer overtramp!

Ja, det høres "teit" ut men det å gå foran med et godt eksempel er aldri feil. Si til folk man reiser sammen med at man selv alltid har hundene i bilen når man er vekk fra hotellrommet, heller gjøre det enklere at folk får ha med seg sin hund inn på ditt rom hvis dere skal skravle litt før natten tar overhånd, etc. Hjelpe hverandre å sørge for at folk helt enkelt bare oppfører seg.

For lenge siden hadde jeg et skilt som jeg laget - der sto det at "På dette rommet er det noen bearded collies - hvis du hører noe lyd herifra ring eieren: også mob.nr. mitt"

Men jeg setter jo aldri igjen hundene - ergo brukte jeg det kanskje bare en gang eller to (og heldigvis var det ingen som ringte heller)..

Kanskje en idè for hotellene selv å gi ut til sine gjester?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett er nå hensynet til omverdenen, men jeg rystes nå minst like mye av mangelen på hensyn til dyra. Det er jo en grunn til at de gir lyd fra seg når de står inneburet i time etter time på et ukjent sted. Ikke at jeg tror de har det så mye bedre om de holder kjeft heller. Har du en hund som ikke kan være alene i en slik situasjon, så går det faktisk fint an å innta et måltid eller to på et hotellrom også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært på hotell med hundene utallige ganger. Med valp, unghund, voksne og gamle, og vi har hatt med oss alt fra 1-8 hunder. Det er aldri et problem. For det første så har vi alltid med oss eget sengtøy, vi snakker med folkene på hotellet og gir beskjed om dette. Vi avtaler også at en av oss henter frokost om morningen, og spiser sammen med hundene på hotell rommet, dette har aldri vært et problem, og dermed forlater vi ikke hundene. Vi lufter i puljer på 2 og 2, slik at det ikke blir så mye hund for de andre gjestene, altså lufter jeg 2, kommer inn og helene lufter 2 osv. Veldig grei ordning.

Om vi skal hente noe, snakke med noen osv, så er alltid en av oss igjen på rommet.

Når vi reiser på utstilling så reiser vi på utstilling, vi reiser ikke for å feste, eller gå ut for å spise på en fin resturant.

Vi har aldri fått noe klager med tanke på hund på hotell. Vi passer alltid på at de oppfører seg, og bjeffing er helt uaktuelt!

Men jeg har vært borti folk som har hatt hunder som har bjeffet, slik at jeg har hørt det flere etasjer under. Feks I Bergen (NKK BERGEN) så var det to hoteller som var vegg i vegg. Da var det to berner sennen hunder som bjeffet helt villt, hele ***** døgnet. De bjeffet når de ble luftet, når eieren var ute å røykte (ja jeg snakket med eieren og spurte om det var hans hunder som bjeffet) og jeg ble rett å slett uhyggelig flau på hans vegne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVis jeg hadde vært i en sånn situasjon som TS forteller om, så hadde jeg enkelt og greit klistret en lapp på vedkommendes hotelldør og gitt beskjed om det lurvelevenet pelsen hadde stått for i eiers fravær. Det kan jo også være så enkelt som at noen av disse eierene virkelig ikke aner at hunden gir lyd fra seg?

Blir (nesten) som den gangen Soffen plutselig satte igang et bjeffehelvete uten like her hjemme. Da kom det en nabo jeg aldri før har sett (ei heller senere *søren*) og fortalte at Soffen hadde bjeffet mer eller mindre kontinuerlig fra kl. 22 (halv time etter at jeg gikk) til 02 (rett før jeg kom hjem... ). Nå skal det jo sies at Soffen antageligvis aldri gjorde dette igjen da- men jeg synes likevel at det var fint å få beskjed (flaut, men fint).

Jeg mener at hunder i utgangspunktet ikke bør ha et uoverkommelig problem med å bli plassert på nye steder når de er på reise med eier jeg da, men kanskje jeg er urimelig. Men altså, en eier bør kunne stole på at hunden klarer seg selv i noen timer. Ja til varsling av dører det går i o.l. Men ikke bjeffing i flere timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også bodd på hoteller der hunder står i timesvis og bjeffer. Dette gir ikke et godt bilde av hundeeiere!

Selv har jeg bodd på hotell flere ganger, og siden jeg stort sett reiser alene, må jeg gå fra hundene når jeg spiser. Dette har alltid gått bra. Hundene mine (stakkars) er vant til å være rolige i bur, så de sover eller er rolige.

En gang måtte jeg ha med meg hund på kurs en hel helg, og mens jeg var på kurs lå hunden i buret. Jeg hadde sagt at de ikke trengte å rydde rommet, bare legge inn nye håndklær. Men stuepiken hadde ikke fått beskjeden. Og hun ble litt paff da hun etter å ha støvsuget seg fra gangen og innover i rommet, fant en hund i et bur ved siden av sengen... Ikke en lyd i hunden. "Hun satt bare der og smilte og logret" var meldingen jeg fant på skrivebordet.

Neste gang jeg kom på samme hotell, spurte de etter den snille hunden...

Men jeg bruker alltid bur, etter at min hund en gang fant ut at det gikk ann å åpne døren og tusle ut i restauranten... 2 ganger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at jeg har levd i en annen verden :icon_confused:

Ikke vært på hotell i forbindelse med NKK utstilling etc, men veldig mange jaktkonkurranser - og der er det aldri/skjeldent bjeffing fra rommene når vi er på jegermiddag etc

For noen år siden var jeg 8 uker i Kr.sand med jobben og Toya var med. Mens jeg var på jobben ( 8 timer ) var hun alene på hotell rommet. Jeg gjorde som SusanneL, skrev en lapp på døra at jeg hadde hund og mitt mobil nr. om det skulle være noe. Spurte de som rengjør rommene, men de hadde ikke hørt/merket noe til hunden.

Ellers er jeg enig i at det er en uting at folk lar bikkjene pisse på inngangsdører etc på utstillinger. Uhell kan skje, men om man følger litt med bikkja kan man ihvertfall stoppe/flytte den når det skjer. Ikke la den stå og gjøre seg ferdig.

For ikke å snakke om å plukke opp etter seg. Noen ganger blir jeg flau over å være hunde eier når en ser hvordan noen holder på ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff jeg skjønner ikke at folk kan oppføre seg sånn jeg.

Jeg har ikke vært på hotell med hund før, men er en del på hytte, og det kan være litt av det samme der.

Men har hvert ganskenheldig når det gjelder sånn :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVis jeg hadde vært i en sånn situasjon som TS forteller om, så hadde jeg enkelt og greit klistret en lapp på vedkommendes hotelldør og gitt beskjed om det lurvelevenet pelsen hadde stått for i eiers fravær. Det kan jo også være så enkelt som at noen av disse eierene virkelig ikke aner at hunden gir lyd fra seg?

Med mindre vedkommende faktisk er døv, så vet vedkommende utmerket godt at hunden bråkte og ikke taklet alenetid på rommet veldig godt.

Den satte i gang med en gang døra ble smekket igjen og holdt på til eier kom inn døra igjen.

Så det burde vel gi et lite hint...hehe

For min del får folk med veltilpassede hunder la de være alene på rommet.

Akkurat som jeg velger å ikke gjøre det, må det være opp til enhver.

Men da må man sørge for at hunden har det bra.

Kjenner flere som har hunder som fint ligger alene på hotellrom noen timer i løpet av ei helg, og det går da helt fint.

Vi bor mye på hotell med hund, og har gjort det i flere år.

Så lenge det er lov med hund på hotellet, må jo bare de andre kundene godta dette.

Men vi prøver å ta hensyn til andre gjester da.

Hundene går i kort bånd ved fot i gangene.

Er det andre i heisen tar vi trappa.

Vi lar ikke hundene tisse i eller utenfor inngangspartiet og slike ting.

Har aldri fått utrivelige komentarer hverken fra andre gjester eller ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...