Gå til innhold
Hundesonen.no

Flåttmiddel?

LindaM

Recommended Posts

Før påske kjøpte jeg et Scalibor Flått halsbånd. Merket egentlig ingen forskjell, men det er kanskje litt tidlig på året, til å kunne merke noe til det. Det som er surt, er at bikkja ikke tåler det, og klør som en besatt når det er på. Så jeg har valgt å ikke bruke det.

Har tidligere prøvd et flåtthalsbånd som het 'mowgli' eller noe sånt. Anbefales ikke. Syn es ikke jeg gjorde noe annet enn å flukke flått, så det gikk i søpla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier bruke scalibor flåtthalsbånd. I fjor var det null flott å finne, men vet om mange som sliter med masse flått selv om de bruker halsbåndet. Kjøpte en gang et økologiskflåtthalsbånd, husker ikke hva det heter men det funka vertfall ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte flått halsbånd kjøpt hos dyrlegen men hunden min fikk fortsatt flått, gikk over til dråpersom erlitt dyrere til å dryppe i nakken og ved haleroten. Var veldig bra synes jeg og kommer til å satse på det i år også:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte Scalibor i fjor, men da jeg fikk vite at det var livsfarlig for kattene, tok jeg det av... Nå kommer jeg vel til å bruke noe som både hund og katt tåler, OM vi skal andre steder enn her. Er foreløpig ikke så mye flått her på toten at jeg kommer til å bruke noe tror jeg. (sier jeg helt til jeg ser en flått)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orry har brukt Scalibor de to siste årene, og det har fungert utmerket mot flåtten. Han fikk én flått i 2007, ingen i fjor, og det til tross for at vi var i "flåttland" begge årene. Ulempen er at han blir noe irritert på halsen, men ikke verre enn at han kan bruke det.

Jeg er utrolig usikker på hva jeg skal bruke på Norma. Hun har så ømfintlig hud at jeg rett og slett ikke tør å bruke Scalibor... Orry har aldri problemer med huden, men reagerer som nevnt litt på Scalibor, og da tenker jeg med gru på hvordan Norma hadde sett ut om hun hadde brukt det. Vi kan selvfølgelig prøve Expot eller lignende dråper, men hun er en såpass ivrig bader at jeg er redd effekten blir borte på null komma niks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan selvfølgelig prøve Expot eller lignende dråper, men hun er en såpass ivrig bader at jeg er redd effekten blir borte på null komma niks?

Min og er en ivrig bader, men jeg holder ham bare vekke fra vann noen dager (3 kanskje?) etter at jeg har dryppet, og det har fungert ypperlig. Så lenge han får exspot har han aldri hatt en eneste flått, bank i bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Expot dryppes bare i nakke og bakpart - kommer ikke flotten da til å suge seg fast andre plasser? Det blir da ikke likt som f.eks hvitløk pellets som inntas og utsondres over hele kroppen? (ikke vet jeg om det virker heller) Skal til dyrlegen for operasjon av urinstein i morgen og vurderer å kjøpe Expot, men er litt i tvil pga denne teorien min ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marco hadde flåtthalsbånd i fjor (fra vetrinær) og det kommer jeg til å fortsette med. Han har litt følsom pels og hud, men han fungerte utmerket med denne. Fikk ingen flått i de månedene han hadde den på, men når jeg hadde glemt å ta den på igjen etter en utstilling skal jeg si det kravla av ham.. æsj :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Expot dryppes bare i nakke og bakpart - kommer ikke flotten da til å suge seg fast andre plasser? Det blir da ikke likt som f.eks hvitløk pellets som inntas og utsondres over hele kroppen? (ikke vet jeg om det virker heller) Skal til dyrlegen for operasjon av urinstein i morgen og vurderer å kjøpe Expot, men er litt i tvil pga denne teorien min ^^

Disse dråber bliver fordelt ud over hundens krop via fedtet i pels/hud, derfor er det at man ikke bør bade hunden lige inden pådrypning og 48 timer efter, og det har bedre effekt end hvitløk, men fint du har din teori da, som ikke rigtig kan brukes her, eller les hvordan midlerne virker, så finder du lidt forskning på det hvis du googler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min og er en ivrig bader, men jeg holder ham bare vekke fra vann noen dager (3 kanskje?) etter at jeg har dryppet, og det har fungert ypperlig. Så lenge han får exspot har han aldri hatt en eneste flått, bank i bordet.

Ah, men da kan jo det være et alternativ :P Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse dråber bliver fordelt ud over hundens krop via fedtet i pels/hud, derfor er det at man ikke bør bade hunden lige inden pådrypning og 48 timer efter, og det har bedre effekt end hvitløk, men fint du har din teori da, som ikke rigtig kan brukes her, eller les hvordan midlerne virker, så finder du lidt forskning på det hvis du googler.

Stemmer nok dette, spurte dyrlegen om det - det trekkes opp i hudens fett og da blir det jo samme effekt som det jeg tenkte på. (viste ikke det ble tatt opp i kroppen, derfor teorien som er bra du rettet) De anbefalte en annen type enn Expot dog, for de sa flåtte satte seg, sugde og døde av denne typen - den andre typen (jeg ikke husker navnet på) kom ikke flåtten til å sette seg og suge engang, for det var lukt elns som gjorde til at den ikke ville det. (gjenforteller bare hva dyrlege sa - vet ikke om det stemmer helt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer nok dette, spurte dyrlegen om det - det trekkes opp i hudens fett og da blir det jo samme effekt som det jeg tenkte på. (viste ikke det ble tatt opp i kroppen, derfor teorien som er bra du rettet) De anbefalte en annen type enn Expot dog, for de sa flåtte satte seg, sugde og døde av denne typen - den andre typen (jeg ikke husker navnet på) kom ikke flåtten til å sette seg og suge engang, for det var lukt elns som gjorde til at den ikke ville det. (gjenforteller bare hva dyrlege sa - vet ikke om det stemmer helt)

Det har ikke fungert sånn på mine 30+ kaniner eller 3 hunder. De første par dagene etter første drypping på våren har jeg sett at flåtten har bitt seg fast og dødd, men når exspoten har fått de to dagene på å virke skikkelig, har ingen av mine dyr hatt flått på seg (banke litt mer i det tidligere nevnte bordet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv veldig usikker på om jeg skal bruke halsbånd eller dråper..

Hvor ofte må man påføre de dråpene? eller hvor ofte må man bytte halsbånd?

Jeg fikk jo Chantie 1.August, har funnet én flått på henne, og det var i August.. Da brukte vi verken dråper eller flåtthalsbånd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Frontline i alle år. Og det har fungert for oss her i Norge. Drypper dem hver 3-4 uke ettersom dem bader mye og lar dem ikke bade første døgnet etter drypping.

MEN jeg opplevde at det hadde veldig dårlig effekt på hundene mine når jeg var i Sverige på ett meget belastet flått område. (Kil). Plukket 3-10 Flått av dem hverdag og meg selv. Dem som hadde Scalibor/Expot fikk ikke noe særlig flått, men dem fikk dem også i det område.

Vurderte Scalibor, men ettersom jeg vet at den yngste er en "ta tak i halsbånd" leker og jeg har problemer med å avbryte det når jeg er på jobb. Så får jeg vurdere hvor jeg skal i år rett og slett.

Blir nok Frontline med mindre jeg bestemmer meg for å reise til lignene områder igjen. (Ingen klarer å overtale meg til det egentlig etter den uken med konstant flått plukking på både meg og bikkjene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De steinhalsbånda funker, men kan ta litt tid før de viser effekt.. i tette flåttområde kan det være lurt å bruke dråper i tilegg. Jeg skal kjøpe de halsbånda. Men husk at ved ekstrem lek, gjerne biting i nakkområde, kan bånda ryke.. Ellers fornøyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har jeg bestilt, fikk i posten i dag, naturlige steinhalsbånd. Jeg kjenner flere som har prøvd med stort hell, så jeg prøver gjerne. At de som lager det også gir pengene tilbake om det ikke fungerer, forteller meg at det burde fungere.

Jeg har et sånn til min whippet og han er en ekstrem flåttmagnet. Plukket av han ca 100 flått på en tur i fjor sommer! Børstet de vekk underveis pluss fant noen flere når vi kom hjem. Men det var før han fikk dette halsbåndet.

Han er ikke 100 % flåttfri, men gosj for en stor forbedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har korthåret allergihund og bruker Autan Family.

Fungerer som bare det.

Eneste gangen jeg har plukket flått var i fjor etter en tur i en skog i nærheten av Stockholm.

Hunden var nybadet til WW, og jeg glemte å smøre på Autan. Gikk et døgn før jeg kom på å smøre og da plukket jeg to flått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det bare jeg som har fått en hund med masse kløe og utslett etter expot?

Nei, expot er noe av det som gir sterkest og langvarige symptomer om dem ikke tåler det.

Noen raser er også sensitive mot det. Min rase er bla en rase som virker sensitiv mot virkestoffet. Men man ser reaksjonen fort og gjerne ved førstegangs bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har jeg bestilt, fikk i posten i dag, naturlige steinhalsbånd. Jeg kjenner flere som har prøvd med stort hell, så jeg prøver gjerne. At de som lager det også gir pengene tilbake om det ikke fungerer, forteller meg at det burde fungere.

Hvordan fungerer det båndet? Aldri hørt om det før. :ahappy:

I år har jeg kjøpt Scalibor til Jaily. I fjor brukte jeg dråper, men hun har blitt litt av en badenymfe nå i vår så tilfelle det blir mye bading tror jeg jeg prøver det i år. Hvis ikke det fungerer "bra nok" blir det vel dråper igjen til neste år... (eller senere i sommer :wub: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...