Gå til innhold
Hundesonen.no

Blandinger med BC


Kristian_

Recommended Posts

Guest Gråtass

Jeg har en teori på det: Det er mer border collie i blandingshunder enn andre raser fordi 1. Border collier har generelt høyere kjønnsdrift og 2. generelt mer slepphendte eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet noe om årsaken til at Border Collie er veldig hyppig representert i blandinger, og hvorfor har avkommene veldig lett for å ligne mye på BC i utseendet?

Årsaken skal jeg ikke si noe om. At det er mange gårdshunder som går løse tror jeg allikevel er en årsak. Men at BC har så mye høyere kjønnsdrift enn andre raser ( som det blir sagt lenger oppe i tråden ) - det har jeg ingen tro på... Har selv BC, renraset, men er ikke slepphendt. Når det er løpetid er det i kobbel - alltid og hele tiden. kan til nød sette på ei langline for at hun skal få løpe litt, men jeg har kontroll på enden!

Men at det er mye BC blandinger er det ingen tvil om - TRIST! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Årsaken skal jeg ikke si noe om. At det er mange gårdshunder som går løse tror jeg allikevel er en årsak. Men at BC har så mye høyere kjønnsdrift enn andre raser ( som det blir sagt lenger oppe i tråden ) - det har jeg ingen tro på... Har selv BC, renraset, men er ikke slepphendt. Når det er løpetid er det i kobbel - alltid og hele tiden. kan til nød sette på ei langline for at hun skal få løpe litt, men jeg har kontroll på enden!

Men at det er mye BC blandinger er det ingen tvil om - TRIST! :ahappy:

Jeg har også bc som aldri har tyvparret seg, men fra at det er noen ansvarlige eiere av rasen til at konklusjonen skal være at bc ikke har høy kjønnsdrift, den finner jeg forunderlig.

Hvis du trenger bevis på det motsatte så hadde jeg en bc hannhund som satt utenfor døra mi i 16 timer fordi jeg hadde løpetispe på innsiden. Han hadde gått hjemmefra og til meg, det er 7,5 km. Regner ikke med at det var fordi han var på tilfeldig gjennomreise, liksom..

Min erfaring er at bc har høy kjønnssdrift og det eneste som kan få dem til å glemme kjønnsdrifta si for en stakket stund er ull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at bc har høy kjønnssdrift og det eneste som kan få dem til å glemme kjønnsdrifta si for en stakket stund er ull.

Jeg har litt annen erfaring enn deg der da... For de jeg har sett klarer seg fint med hverdagslydighet, ull, ball, fille, og trening. Tror heller vi faller mot slepphendte eiere jeg som lar bikkjene gå løs og med litt kjønnsdrift attåt så blir det raskt valper. Men at de har så ekstremt mye mer enn andre raser sluker jeg ikke rått desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har sikkert litt å si at det er sinnsykt mange border collier rundt om kring også, det er vel en av de rasene med høyest registreringsantall her i landet? Og i tillegg kommer jo de mange, mange kullene som aldri registreres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert mange grunner, men jeg tror at litt av grunnen er at "bcer skal jo ikke være i bånd". De er jo så lydige og skal bare gå rundt på gården og sånt, uansett om man har gård eller ikke. Ellers kan jo litt av grunnen rett og slett være at det er mange av dem...? Mange hunder = flere dårlige eiere...? Og så mistenker jeg (på slemme dager...) at en del som har bc i hus ikke helt visste hva de gikk til da de kjøpte/fikk hunden. Og slipper du hunden ut så slipper du jo at den stresser inne/gjeter katta og ungene/spiser møblene/maser osv den tiden. Slippe hunden ut i hagen, oups den ble visst litt borte, oi der kom den visst hjem igjen etterhvert, ingen skade skjedd...

Hadde en nabo "over åsen" (type liten ås, men likevel....) som hadde 3 bcer som alltid gikk løs på gården for noen år tilbake. Disse stakk av rett som det var. Da mi tispe hadde løpetid var det ekstremt, spesielt en av dem kom flere ganger om dagen.... Jeg ringte eier som kom eller ikke kom og hentet hunden og var irritert for at jeg hadde plaget han med dette (bikkja kom jo hjem igjen etterhvert...). Gjøre noe for at den ikke skulle stikke var tydeligvis ikke et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som fler her, tror mange bc'er har slepphendte eiere... Altfor mange som kjøper seg BC fordi "de er jo så lydige", også er det egentlig bare "ei bikkje" de skal ha, så lar de bikkja få utløp for energi ved å slippes løs eller settes ut i bånd. Uavhengig av løpetid eller ikke.

Mor til Luna som jeg hadde, ble satt ut i løpestreng når hun var høyløpsk... Da var det plutselig ikke så lang vei for nabo aussien å ta seg en tur over gjerdet i et ubevoktet øyeblikk, og vips 12 valper. og masse penger inn :lol:

Med 36000 inn for å sette bikkja i løpestreng, så kan det jo hende det frister å gjenta... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en av grunnene til at det er mye Border Collier, er vel at dette er en ganske 'billig' rase å få tak i, både med og uten stamtavle. Er kanskje mange som vil ah en rasehund, men som ikke vil betale i bøtter og spann for selve hunden.

Så da velger de den pene, søte, ''lydige'' og billige Border Collien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg har litt annen erfaring enn deg der da... For de jeg har sett klarer seg fint med hverdagslydighet, ull, ball, fille, og trening. Tror heller vi faller mot slepphendte eiere jeg som lar bikkjene gå løs og med litt kjønnsdrift attåt så blir det raskt valper. Men at de har så ekstremt mye mer enn andre raser sluker jeg ikke rått desverre.

Så det at du valgte å kasterere din godt voksne bc hannhund fordi han begynte å bli "ufin" mot damene, har ingenting med forhøyet kjønnsdrift å gjøre? Nice try..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det at du valgte å kasterere din godt voksne bc hannhund fordi han begynte å bli "ufin" mot damene, har ingenting med forhøyet kjønnsdrift å gjøre? Nice try..

*ler* Tenkte i ettertid at den kom til å komme. Han fungerte jo fin fint frem til han var 5 da :blink: Men han var aldri gris i ordets rette forstand frem til i fjor når han ble overloadet med løpetisper... Men har møtt verre grisgutter av andre raser.

Dog er jeg fortsatt enig med meg selv om at jeg tror ikke det er den eneste grunnen til det er mange bc-blandinger. Jeg tror det henger sammen med sløvhet hos eier, vel så mye som kjønnsdrift. Har jakthunder også mye kjønnsdrift da? Og kan man da dra diskusjonen ut av sammenheng og spørre om dette har noe med bruksdyr å gjøre. Altså de som faktisk har igjen noe av de bruksegenskapene de opprinnelig ble avlet frem til, også har fått en "bivirkning" i form av forhøyet kjønnsdrift. *tankefull*

Edit: presiserer at det jeg har skrevet over er tankespinn og slettes ingen påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...