Gå til innhold
Hundesonen.no

Lønner dere instruktørene?


Marthe

Recommended Posts

Guest Belgerpia
Hvordan er det i deres hundeklubb. Får instruktørene noe igjen for å holde hundekurs, eller er dette "dugnadsarbeid"? Hvor mye får de evt. og hvordan er disse kursene satt opp (antall timer/kvelder).

De klubbene jeg har hatt kurs for har ikke betalt noe annet enn en symbolsk sum egentlig.

Første klubben ga bare kjøregodtgjørelse - kr 700,- for hvert kurs man holdt, dette ble vel økt til 2000,- pr. kurs etterhvert og jeg tror det er det de betaler i dag også.

Andre klubber har det variert mellom 1000,- til 2000,- til instruktør.

Jeg synes ikke det er riktig at klubbens medlemmer skal sko seg på å holde kurs for sin klubb - det er dugnadsarbeid slik jeg ser det. I alle fall i aktive klubber som tilbyr treninger, kurs osv. for sine medlemmer til redusert pris.

Klart er det en klubb hvor man ikke har noen tilbud til sine medlemmer utover dressurkurs med klubbens egne instruktører så synes jeg jo at man skal betale litt mer om folk gidder å holde kurs - men det må ikke bli sånn at det spiser opp inntektene til klubben.

Det klubben tjener skal jo i størst mulig grad gå tilbake til klubbens medlemmer på en eller annen måte.

Altså - prinsipielt så mener jeg at klubbens egne instrukører IKKE skal ha betalt for å holde kurs.

Edit: Nå snakker jeg om vanlige kurs - dvs. dressurkurs, valpekurs osv. hvor man følger Natur og Miljø sine studieplaner - kurs som er åpne for alle for å si det sånn.

Weekendkurs med spesialinstruktør er noe annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

For mange år siden da jeg fortsatt var idealist så holdt jeg kurs i min lokale hundeklubb 4 kvelder i uka, for dette så fikk jeg en godtgjørelse på kr 1000 pr år, jeg fikk en grilldress med klubbens motiv og jeg fikk betalt lagpåmelding på konkurranser (den gangen fantes det lagkonkurranser i LP, så lenge er det siden..). Dette tror jeg også er grunnen til at mange slutter å være idealister..

Jeg bruker så mye tid og penger av min fritid på å utdanne meg innen hund at jeg syns det er urimelig å forvente at man skal jobbe gratis mange timer i året. Om man ikke har en direkte lønn for jobben, så bør det være andre goder eks gratis kurs for instruktører etc. Hvorfor skal det være anderledes å være instruktør enn eks dommer, mentaltestleder/figurant etc det er ingen som forventer at disse skal stille opp gratis time etter time uten noen form for godtgjørelse, selv ikke for egen klubb.

Jeg har dessuten ikke sett ett eneste hundekurs som ikke går i pluss, om man ikke er litt fornuftig økonomisk i klubben. Da bør det være rom for å dele med instruktøren. En god instruktør er gull verd for en klubb og det lønner seg å holde seg inne med disse for de gir faktisk klubben økt medlemsmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært forventet at jeg (hvis jeg var instruktør altså) skulle holdt gratis kurs for min klubb, hadde jeg meldt meg ut. Jeg synes det er en uting at folk ikke kan betale for seg, og omtrent "krever" å få kurs og diverse gratis. Jeg mener også det er forskjell på å være "instruktør" på fellestreninger (kanskje går dette på rundgang mellom instruktører i klubben?), og det å holde et grunnkurs i lydighet for et visst antall folk som betaler for å komme. Førstnevnte trenger man ikke så mye for, kanskje holder det med en stygg grilldress, haha, men for lengre kurs som klubben får betalt for å holde, så ville jeg ikke jobbet gratis.

I de klubbene jeg er medlem av, får instruktørene godtgjørelse for kurs, men ikke for treninger. Satsene varierer, og det avhenger også av om instruktøren er innleid fra annen klubb eller ikke.

Edit: Jeg antar at "instruktør" betyr noen som faktisk har utdannet seg innen hundetrening (NKK, eller annen "tilsvarende" utdannelse), og ikke bare noen som er mer eller mindre selvlært eller har mye peiling på hund og trening (i varierende grad.. :) ).

Edit igjen: Og selvsagt blir det noe helt annet dersom en klubb har betalt for instruktørutdannelsen, eller figurantutdannelsen eller hva det nå er snakk om. :) Da stiller man selvsagt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Gråtass: Du snakker om at du bruker mye tid og penger på utdannelse, hva om man 'bare' bruker et 'vanlig' medlem som instruktør, som ikke har noen utdannelse?

Da syns jeg man skal tilby det medlemmet en utdannelse først, så kan man bruke det etterpå. Det vanlige er jo at man f eks får en Trinn 1 utdannelse dekket av klubben mot at man holder to kurs i ettertid. Jeg syns det er en uting å bruke medlemmer uten instruktørutdannelse, ikke fordi at den gir så himla mye kunnskap, men det har noe med å ha formalitetene i orden og ett ønske om å få medlemmene til å utdanne seg og utvikle seg. Man kan jo bruke mye penger på kurs uten å få noen "instruktør tittel" og man kan ha brukt masse tid og ressurser på å opparbeide seg kunnskap, men man har ingen kompetanse i NKK uten å ha gjennomført instruktørutdannelse. Jeg syns det er viktig at klubber satser på det, det gir også inspirasjon til flere. Det er synd om klubbene bare bruker medlemmene for da blir det fort også ett personlig synspunkt på den enkeltes kompetanse kontra andre medlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Gråtass.

.....

Jeg føler meg litt delt når det gjelder dette. Jeg synes jo kanskje at man kan gi en liten påskjønnelse når noen stiller opp, iallefall hvis det er typisk 8 ukers-kurs.

Samtidig tenker jeg på hvor klubbene hadde vært dersom det ikke hadde vært for alle ildsjelene rundt om kring. Synes ikke akkurat at menneskets beste egenskap er at de alltid foventer noe igjen for alt de gjør for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Takk for svar, Gråtass.

Jeg føler meg litt delt når det gjelder dette. Jeg synes jo kanskje at man kan gi en liten påskjønnelse når noen stiller opp, iallefall hvis det er typisk 8 ukers-kurs.

Samtidig tenker jeg på hvor klubbene hadde vært dersom det ikke hadde vært for alle ildsjelene rundt om kring. Synes ikke akkurat at menneskets beste egenskap er at de alltid foventer noe igjen for alt de gjør for andre.

Ja, jeg er helt enig i at man skal kunne bidra med noe uten å forvente noe igjen. Derfor har jeg i alle år stilt opp som skriver når klubben har arrangert utstillinger, jeg har stått på parkeringa når klubben har hatt stevner og jeg har vært med på dugnadsarbeid på banen/klubbhus. Men når det kommer til noe som jeg selv har investert så utrolig mye tid og penger i av egen lommebok, som å reise rundt på hundekurs for masse forskjellige instruktører, så skjønner ikke jeg hvorfor det skal komme en klubb til gode gratis, fordi jeg har valgt å være medlem i klubben, det syns jeg er rett og slett urimelig. Hadde klubben arrangert disse kursene eller betalt for dem, så skulle jeg med glede ha delt det, men så lenge jeg sørger for min egen kompetanse så syns jeg det er rett og rimelig å få en kompensasjon for det.

Det er vel derfor jeg holder kurs komersielt og tjener penger på det også, i steden for å stå på en klubbplass, som sagt idealismen min har tatt slutt. Men bare for å ha sagt det, så er mine kurspriser på nivå eller lavere enn klubbprisene på kurs, enda så tjener jeg penger på det, så jeg skjønner ikke hvordan en hundeklubb som har krav på støtte fra Studieforbundet natur & miljø ikke kan lønne instruktørene sine OG sitte igjen med penger i klubbkassa.

Dette er et tema som engasjerer meg sterkt, jeg syns det er en viktig debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for sikkerhets skyld; Det siste avsnittet mitt var ikke rettet mot deg altså, Gråtass. :asmile: Derfor jeg satte mellomrom mellom, for det var bare sånn generelt tenkt liksom. :asmile:

Edit: Hekkan, :) blir jo ikke smiley lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Bare for sikkerhets skyld; Det siste avsnittet mitt var ikke rettet mot deg altså, Gråtass. :asmile: Derfor jeg satte mellomrom mellom, for det var bare sånn generelt tenkt liksom. :asmile:

Edit: Hekkan, :) blir jo ikke smiley lenger.

Jeg følte meg ikke truffet av noen atombombe i hodet altså, men jeg syns det er en viktig problemstilling å diskutere enten det er i klubb sammenheng, jobb eller annen kommersiell virksomhet. Hvem eier rettighetene til en persons kunnskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er helt enig i at man skal kunne bidra med noe uten å forvente noe igjen. Derfor har jeg i alle år stilt opp som skriver når klubben har arrangert utstillinger, jeg har stått på parkeringa når klubben har hatt stevner og jeg har vært med på dugnadsarbeid på banen/klubbhus. Men når det kommer til noe som jeg selv har investert så utrolig mye tid og penger i av egen lommebok, som å reise rundt på hundekurs for masse forskjellige instruktører, så skjønner ikke jeg hvorfor det skal komme en klubb til gode gratis, fordi jeg har valgt å være medlem i klubben, det syns jeg er rett og slett urimelig. Hadde klubben arrangert disse kursene eller betalt for dem, så skulle jeg med glede ha delt det, men så lenge jeg sørger for min egen kompetanse så syns jeg det er rett og rimelig å få en kompensasjon for det.

Det er vel derfor jeg holder kurs komersielt og tjener penger på det også, i steden for å stå på en klubbplass, som sagt idealismen min har tatt slutt. Men bare for å ha sagt det, så er mine kurspriser på nivå eller lavere enn klubbprisene på kurs, enda så tjener jeg penger på det, så jeg skjønner ikke hvordan en hundeklubb som har krav på støtte fra Studieforbundet natur & miljø ikke kan lønne instruktørene sine OG sitte igjen med penger i klubbkassa.

Dette er et tema som engasjerer meg sterkt, jeg syns det er en viktig debatt.

Jeg er helt enig med deg Gråtass!

"Problemet" i vår klubb er at det forventes at man skal holde kurs helt gratis. De ler deg opp i fjeset opp du foreslår kjøregodtgjørelse feks. Jeg har 4,5 mil kjøring hver vei om jeg skal holde kurs for klubben. Bare dette er en stor utgift, i tillegg så tar det mye tid (kurset skal være 2 timer per gang x 10 kvelder). Så for meg så er det et stort tapsprosjekt å holde kurs for klubben.

Resten av klubben (dvs. de som ikke holder kurs) mener at dette er dugnadsarbeid. Det jeg mener er dugnadsarbeid er at vi deler på å møte opp på treninger for å være instruktør der. Hver LP trening så er det en instruktør som hjelper medlemmene. Dette er dugnad, mener jeg.

Jeg mener at dette ikke holder mål. Jeg føler meg frekk når jeg sier "nei" til å holde kurs, men som Gråtass sier, så føler jeg også at jeg bør ha noe igjen for at jeg reiser land og stand for å gå på kurser selv :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er ett enkelt svar på problemet ditt Marthe og det er å ikke holde kurs for klubben, bidra med det du selv ønsker på lik linje som alle andre medlemmer. Man kan jo legge inn forslag i klubben om eks helgekurs med eksterne instruktører. På ett eller annet tidspunkt så har jo klubben "tømt" medlemsmassen for både kunnskap og engasjement, da blir det vanskelig å rekruttere nye til instruktørgjerningen. Klubben jeg var medlem av i 10 år er kanskje den klubben i norge som har hatt flest instruktører utdannet pr medlem. Det var så vidt jeg husker 10 trinn1, 4 trinn 2 og 1 trinn 3 instruktør og rundt 100 medlemmer. Det vitner om en forståelse av at klubbarbeid stagnerer hvis man ikke utdanner og utvikler medlemmene. Dette ble OT, men jeg syns fortsatt at det er viktig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg Gråtass!

"Problemet" i vår klubb er at det forventes at man skal holde kurs helt gratis. De ler deg opp i fjeset opp du foreslår kjøregodtgjørelse feks. Jeg har 4,5 mil kjøring hver vei om jeg skal holde kurs for klubben. Bare dette er en stor utgift, i tillegg så tar det mye tid (kurset skal være 2 timer per gang x 10 kvelder). Så for meg så er det et stort tapsprosjekt å holde kurs for klubben.

Resten av klubben (dvs. de som ikke holder kurs) mener at dette er dugnadsarbeid. Det jeg mener er dugnadsarbeid er at vi deler på å møte opp på treninger for å være instruktør der. Hver LP trening så er det en instruktør som hjelper medlemmene. Dette er dugnad, mener jeg.

Jeg mener at dette ikke holder mål. Jeg føler meg frekk når jeg sier "nei" til å holde kurs, men som Gråtass sier, så føler jeg også at jeg bør ha noe igjen for at jeg reiser land og stand for å gå på kurser selv :ahappy:

Den klubben eg er leder for betaler instruktører for å avholde kurs. (er nok ikkje samme klubb som du snakker om her Marthe)

Vi har det sånn at om klubben betaler for utdannelsen så avholder personen 4 kurs som en gjenytelse. Etter det så får instruktør 40% av summen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er medlem i to klubber. I den ene får man 100 kr timen, verken mer eller mindre.

I den andre klubben får man 200 kr timen og en "bonus" på 500 kr pr kurs for å fylle ut en haug med skjemaer og få alle deltagerne til å betale innen halve kurset har gått.

Det blir bare brukt utdannede instruktører på kurs i begge klubbene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal instruktører som avholder kurs ha betalt. Enten i penger, eller i gratis kurs e.l. Det er vel ikke rimelig at en person skal yte ganske mange timers dugnadsarbeid mer enn andre i en klubb, bare fordi vedkommende sitter på en del kompetanse? Som oftest er det også de samme personene som stiller opp til slik dugnadsarbeid også, og beste måten til å brenne ut folk og få de ut av klubben, er å kreve enorme mengder dugnadsarbeid og ikke gi noe tilbake annet enn følelsen at de må stille opp.

Et trinn 1 kurs koster ca 3500 kroner. Personlig hadde jeg aldri holdt mer enn ett kurs for at klubben hadde betalt utdannelsen min. Hadde jeg blitt avkrevd 4 kurs, hadde jeg betalt utdannelsen selv...

Så Marthe. Ikke la deg overtale eller føle deg forpliktet til å holde et kurs uten noen form for betaling. Du er ikke frekk da. Det koster å utdanne seg selv også... Og andre bør også se hva de må yte igjen før de lar en hundeklubb betale kurs for seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg erfaring med dette, og jeg er ikke med i noen hundeklubb som faktisk holder kurs.

Men jeg ser det fra en litt annen vinkel, en annen organisasjon som krever en god del ressurser..

Jeg er mangeårig speider og speiderleder, der er det vanligste at man ikke får igjen ei krone for innsatsen man nedlegger..

I gruppa jeg er med i får aktive ledere fritak for kontingent (ca 400,- pr. år), samtidig forventes det da at vi holder møte minst en gang i uka, vi skal planlegge møtet, vi skal holde turer noen ganger hvert semester, og vi har et stort ansvar for en gjeng ville unger (10-16år gamle)

Vi får også dekket kjøregodtgjørelse for bruk av egen bil, men vi får ikke dekket telefonutgifter utover kontingentfritaket.

Årlig er vi også på leir, da går en uke av ferien der, også dette uten betaling, men vi får gratis leir da. (Verdt ca 1500-2000,-)

Dette er arbeid som for en aktiv leder tar ca 200-250 timer i året (pluss leir om sommeren da..), og det er et heftig slit.

Foreldre tror gjerne at vi er lønnet av gruppa, og blir overrasket når vi sier at dette er noe vi gjør fordi vi liker å gjøre det...

Det gjør igjen at foreldre og andre er langt mer villige til å hjelpe til på dugnadene (vi har ei speiderhytte som krever en del vedlikehold hvert år), og vi klarer å få gruppa til å gå med et lite overskudd hvert år..

For meg er det en selvfølge at det er en innsats man gjør for en klubb/gruppe, noe helt annet er det på en kommers hundeskole.

Er det noe man virkelig brenner for bør man da klare å gjøre det også uten lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klubben vår lønner instruktørene sine. Vi får 1500 kroner for kurs som går på rundt om 16-18 timer. Jeg vet ikke hvordan det gjøres med jaktkurs og blodsporkurs hvor det ikke leies inn eksterne instruktører, men for valpekurs, unghundkurs og appellmerkekurs så er det 1500 kroner pr kurs - men maks 4000 i året. Dette skal dekke inn kjøring, ev. kursmateriell (bortsett fra kompendier, det ordner klubben selv) osv.

Jeg syns det er en selvfølge at instruktørene skal ha godtgjørelse, de gjør et ganske bra stykke arbeid for klubben, holder kurs jevnt og trutt gjennom året og mange (inkludert meg) kjører endel mil for å holde kurs. Vi som sitter i div. komiteer i klubben gjør utrolig mye dugnadsarbeid ellers, og det blir endel timers arbeid med kurs. Sier som Nirm, hvorfor skal enkelte yte mer dugnadsarbeid enn andre i en klubb, bare fordi de sitter på kompetanse? Jeg syns det blir feil å "utnytte" at folk har kompetanse og er villige til å holde kurs, man bør faktisk tenke langsiktig og påskjønne det arbeidet hvis man vil beholde motiverte instruktører over tid. I det minste så bør kjøring + litt ekstra dekkes. Det blir helt feil at det skal koste instruktøren noe å holde kurs, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder avogtil kurs for klubben "min", instruktørene der får 2500 kr pr kurs, er noe usikker på dette med kjøregodtgjørelse.

Da er det 8 kurskvelder a 1,5-2 timer.

Dette gjelder da for valpekurs, drunnkurs lp, bronsemerkekurs, nybegynner ag.

Andre kurs med eksterne og mer spesialiserte instruktører, feks konkuranselydighet, handling ag har andre satser.

Klubben betalte min Trinn 1 utdannelse mot at jeg avholdt 4 kurs for de, da med full lønn.

Synes det bare skulle mangle at klubben betaler instruktørene sine, de kommer vel stort sett ut av det i pluss med tanke på kursavgifter som kommer inn i kassen.

Jeg er ihvertfall ikke interessert i å drive veledighetsarbeid på fritiden min når det er den jeg selv tar av for å selv gå på kurs og friske opp/fylle på med kunskap.

Dersom det trengs ansvarlige på nybeggynner ag / lp trening stiller vi opp uten betaling, samme når klubben arrangerer stvener hvor det trengs folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Nå har ikke jeg erfaring med dette, og jeg er ikke med i noen hundeklubb som faktisk holder kurs.

Men jeg ser det fra en litt annen vinkel, en annen organisasjon som krever en god del ressurser..

Jeg er mangeårig speider og speiderleder, der er det vanligste at man ikke får igjen ei krone for innsatsen man nedlegger..

I gruppa jeg er med i får aktive ledere fritak for kontingent (ca 400,- pr. år), samtidig forventes det da at vi holder møte minst en gang i uka, vi skal planlegge møtet, vi skal holde turer noen ganger hvert semester, og vi har et stort ansvar for en gjeng ville unger (10-16år gamle)

Vi får også dekket kjøregodtgjørelse for bruk av egen bil, men vi får ikke dekket telefonutgifter utover kontingentfritaket.

Årlig er vi også på leir, da går en uke av ferien der, også dette uten betaling, men vi får gratis leir da. (Verdt ca 1500-2000,-)

Dette er arbeid som for en aktiv leder tar ca 200-250 timer i året (pluss leir om sommeren da..), og det er et heftig slit.

Foreldre tror gjerne at vi er lønnet av gruppa, og blir overrasket når vi sier at dette er noe vi gjør fordi vi liker å gjøre det...

Det gjør igjen at foreldre og andre er langt mer villige til å hjelpe til på dugnadene (vi har ei speiderhytte som krever en del vedlikehold hvert år), og vi klarer å få gruppa til å gå med et lite overskudd hvert år..

For meg er det en selvfølge at det er en innsats man gjør for en klubb/gruppe, noe helt annet er det på en kommers hundeskole.

Er det noe man virkelig brenner for bør man da klare å gjøre det også uten lønn.

Vet du, jeg syns ikke det kan sammenlignes helt jeg.. Ja som speiderleder har du ett ansvar for menensker og man har en tidsbruk fordi det er en hobby på lik linje med hundehold. Men bruker du dine personlige ressurser for å forbedre dine speiderkunnskaper, bruker du av dine surt opptjente lønningspose for å bli en bedre speiderleder? For det er det det handler om i denne diskusjonen, hvem har retten på en persons kunnskap så lenge personen selv har betalt i form av tid og penger for å forbedre seg på en hobby.

Alle er enige om (så vidt jeg ser) at man forventer at folk stiller opp på dugnadsarbeid og deltar på klubbarbeid, men det å formidle sin kunnskap som man selv har tilegnet seg uten at man får en form for kompensasjon- det er ikke dugnadsarbeid, det er utnyttelse av medlemsmassen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...