Gå til innhold
Hundesonen.no

Da var flåtten her

Margrete

Recommended Posts

Plukket tre flåtter av Dina i påsken. Alle var skikkelig store. Ekle insekter.

Dyreklinikken hadde ikke åpent, så fikk ikke kjøpt flått-halsbånd før i dag.

Jeg er livredd at Dina skal bli syk.

De motbydelige dyra der kan brenne i ...

Har hørt om noe middel du kan få hos dyrlegen,er det noen erfaringer ute og går?

Skal til dyrlegen på torsdag med Janus (12 uker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De motbydelige dyra der kan brenne i ...

Har hørt om noe middel du kan få hos dyrlegen,er det noen erfaringer ute og går?

Skal til dyrlegen på torsdag med Janus (12 uker)

Vi bruker Prac-tic (tidl. expot). En ampull dryppes i nakken (nakke og nederst på ryggen på store hunder) ca èn gang i måneden fra mai (eller april :shocked: ) til august - september. Heldigvis får ikke hundene våre mye flått, men de har så mye pels at det hender de blir store og ekle. Fibi ble veldig syk av det hvite halsbåndet, så vi bruker bare dråper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker Prac-tic (tidl. expot). En ampull dryppes i nakken (nakke og nederst på ryggen på store hunder) ca èn gang i måneden fra mai (eller april :shocked: ) til august - september. Heldigvis får ikke hundene våre mye flått, men de har så mye pels at det hender de blir store og ekle. Fibi ble veldig syk av det hvite halsbåndet, så vi bruker bare dråper.

kan min JRT på 12 uker få disse dråpene?

Synes ikke noe særlig om disse halsbåndene,siden han skal bite på allt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj!

Hvor får man kjøpt halsbånd? Er det bedre å bruke halsbånd eller expot?

Jeg kjøpte halsbånd i dag hos veterinæren. Mange kontor tar inn disse på denne tiden av året. Eventuelt får du en resept for å kjøpe på apotek.

Jeg foretrekker halsbånd, fordi expot'en mister sin virkning etter bad, og min hund bader mye på sommeren - både shampoobad i dusjen og bad i åpent vann. Halsbåndet fungerte i hvert fall godt på henne i fjor, jeg plukket kanskje fire eller fem flått gjennom hele sommeren, og den ene ble tatt før jeg tok på halsbåndet. Halsbåndet er også gift, så jeg venter lengst mulig med å ta det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Får få tak i et halsbånd, og vente lengst mulig med å bruke det på. Har ikke brukt det på henne enda. Men man merker vel forhåpentligvis raskt om bikkja ikke tåler det.

Frøkna mi er også en badenymfe, og det blir nok mye bading i sommer på henne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naaai! :icon_confused: Allerede!? Huff... Det er jo helt ekstremt med flått her i Østfold :icon_confused:

Hva syns dere er mest effektivt mot flåtten? Ser det er snakk om noen dråper her, men det virker ikke som om de er helt pålitelige de heller? Har brukt flåtthalsbånd, men er IKKE fornøyd. Merka ingen forskjell, bare at hun lukta insektsmiddel :hug: Men like mange flått ble funnet som tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naaai! :icon_confused: Allerede!? Huff... Det er jo helt ekstremt med flått her i Østfold :icon_confused:

Hva syns dere er mest effektivt mot flåtten? Ser det er snakk om noen dråper her, men det virker ikke som om de er helt pålitelige de heller? Har brukt flåtthalsbånd, men er IKKE fornøyd. Merka ingen forskjell, bare at hun lukta insektsmiddel :hug: Men like mange flått ble funnet som tidligere.

Mine hunde er ikke dryppet endnu, derfor flåt.

Mn sjeldent jeg finder nogle der har sat sig på dem efter de er dryppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte halsbånd i dag hos veterinæren. Mange kontor tar inn disse på denne tiden av året. Eventuelt får du en resept for å kjøpe på apotek.

Jeg foretrekker halsbånd, fordi expot'en mister sin virkning etter bad, og min hund bader mye på sommeren - både shampoobad i dusjen og bad i åpent vann. Halsbåndet fungerte i hvert fall godt på henne i fjor, jeg plukket kanskje fire eller fem flått gjennom hele sommeren, og den ene ble tatt før jeg tok på halsbåndet. Halsbåndet er også gift, så jeg venter lengst mulig med å ta det på.

Nei, det gjør den ikke. Hunden skal ikke bade det nærmeste døgnet, eller så etter drypping, men så er det fritt fram. Shamponering vet jeg ikke noe om, men egenbading i ferskvann er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nei, allerede? Det er den store ulempen med både vår og sommer.. Jeg får kjøpe halsbånd til Orry snart, jeg er dog noe mer usikker på hva jeg skal bruke til Norma.

Merker dere som bor i Oslo noe til flåtten? Jeg har ikke fått en eneste flått på hverken Bessie eller Bonnie jeg. Kattene har også bare fått noen få i de årene vi har bodd i Fetsund. Heldige her kanskje? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør den ikke. Hunden skal ikke bade det nærmeste døgnet, eller så etter drypping, men så er det fritt fram. Shamponering vet jeg ikke noe om, men egenbading i ferskvann er ikke noe problem.

Jeg har fått beskjed om at shampoonering ødelegger effekten, så for oss som har flåttsesong og utstillingssesong samtidig, er frontline og expot ikke et alternativ.

X'en bades to-tre ganger - med shampoo - i måneden, og jeg kan ikke dryppe henne på nytt hver gang etter det.

Merker dere som bor i Oslo noe til flåtten? Jeg har ikke fått en eneste flått på hverken Bessie eller Bonnie jeg. Kattene har også bare fått noen få i de årene vi har bodd i Fetsund. Heldige her kanskje? :wub:

Det varierer fra sted til sted i Oslo. Der vi bodde i fjor fikk vi ingen, mens bare en liten mil unna på Ekebergsletta fikk hun et par.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke også sånn at halsbånda egentlig skal taes av ved bading, da - fordi giftstoffene i halsbandet skader/dreper livet i vannet om det skulle falle av og bli liggende på bunnen...? Mener å ha lest det et sted - muligens i pakningsvedlegget til halsbåndet jeg kjøpte på svensk apotek i fjor. Der kostet det forresten ca. halvparten som ved norsk apotek... :wub:

Vi bor midt i byen - og likevel har vi masse flått her. Jeg mistenker at de liker seg her fordi vi har både rådyr og harer boende på området...

Det var en veterinær som sa på radioen en gang i fjor, at flåtten sprer seg i rasende hastighet av flere grunner - milde fuktige vintre, mindre bråtebrenning og mye hjortedyr var i hvertfall noen av årsakene... *grøssegrøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
    • Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...