Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele som ikke ligger tett inntil frembeina.


Midas

Recommended Posts

Jeg har fire seler til Dina, men ingen er gode. Den siste jeg kjøpte var en hurtta pro sele.

hurttanyselesort.jpg

Denne er for trang bak frembeina hennes. Hun er så utrolig ømfindtlig der, og blir rød og sår i huden. Jeg må bruke halsbånd i perioder for å unngå at hun får gnag. Jeg kan ikke ha en sele som er bred mellom frembeina til henne, fordi hun er veldig smal mellom frembeina, og får også da gnag i "armhulene". Jeg vil ha en sele som er god til henne, da jeg foretrekker sele fremfor halsbånd når vi turer. Dina veier ca 7kg, så hun er ingen trekkhund. Jeg vil også at selen skal være vanskelig å rygge utav, og den skal sitte godt på kroppen.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med selen fra Norsk hundeutstyr. :yawn: Den fikk jeg også spesialtilpasset, men jeg vet ikke om de fortsatt tilbyr det.

Har du noen bilder av denne selen? Fant ingen bilder på hjemmesiden deres.

Denne selen fra Gustaf&Evita får du også kjøpt i myk fleece på Hundehuset ved Grønlandsleiret.. :)

1004200908163ecbfd72a9cd439592.jpg

Denne synes jeg virker som den ligger tett inntil frembeina hennes. Mulig bildet lyver altså. Mener du den hundebutikken på Grønland vet Gunerius?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med sånne 'step-in' seler?? Vet at du finner slike i Rogz serien for valper. Om du går inn på rogz.com og pupz så bør den dukke opp der.. Har ikke prøvd den selv, men tenkte kjøpe en slik til valpen så vi slipper å bruke halsbånd i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fire seler til Dina, men ingen er gode. Den siste jeg kjøpte var en hurtta pro sele.

Denne er for trang bak frembeina hennes. Hun er så utrolig ømfindtlig der, og blir rød og sår i huden. Jeg må bruke halsbånd i perioder for å unngå at hun får gnag. Jeg kan ikke ha en sele som er bred mellom frembeina til henne, fordi hun er veldig smal mellom frembeina, og får også da gnag i "armhulene". Jeg vil ha en sele som er god til henne, da jeg foretrekker sele fremfor halsbånd når vi turer. Dina veier ca 7kg, så hun er ingen trekkhund. Jeg vil også at selen skal være vanskelig å rygge utav, og den skal sitte godt på kroppen.

Noen tips?

Kanskje du kan få spesialsydd ei nomesele? Jeg laget en selv, til en hund på 10 kilo. Fungerte veldig bra. Nes Sledeverksted syr visstnok på bestilling. http://www.mamut.net/nesslede/shop/ Jeg har også et par seler fra Norsk Hundeutstyr, men de har bånd rundt magen bak albuene. Syns forøvrig de er ganske 'ryggesikre', ingen av mine har klart å komme seg ut av de. Nomesela har ikke bånd rundt magen, der samler båndene fra halsen seg mellom frambeina, deler seg bak albuene og fortsetter langs sibeina og møtes i et feste over krysset(ble det forståelig..). Om den ikke har sydd kryss på ryggen, har det hendt at en uvillig hund har kommet seg ut. Den må ha rett størrelse, er den for stor vil jeg anta at den ikke er like rømningssikker. Grei sak, ingen plastlåser å fomle med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å prøve Ruffwear sin Webmaster sele. Den er bare helt genial på min min whippet. Dessuten er den så godt som umulig å komme seg utav. Jeg har vært igjennom min dose med ymse seletyper som bare var helt ubrukelig, både pga passform og at de var var jo superenkle å bare rygge seg utav. Men denne er sitter veldig bra og han kommer seg ikke utav.

selen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med sånne 'step-in' seler?? Vet at du finner slike i Rogz serien for valper. Om du går inn på rogz.com og pupz så bør den dukke opp der.. Har ikke prøvd den selv, men tenkte kjøpe en slik til valpen så vi slipper å bruke halsbånd i starten.

Hun er ikke valp da, men hun kan vel bruke valpestørrelse hvis disse er lagd for store hunder. Jeg skal sjekke ut den :)

Jeg har ingen gode bilder av selen dessverre, men her er i hvert fall noen(dårlige) av den i bruk:

DSCN1502.jpg

Det er akkurat sånn jeg kunne tenkt meg, med det båndet rundt magen lengre bak. Det negative med denne er at jeg tror den vil bli for bred mellom frembeina :yawn: . Mulig jeg kan finne en som er slik, bare smalere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å prøve Ruffwear sin Webmaster sele. Den er bare helt genial på min min whippet. Dessuten er den så godt som umulig å komme seg utav. Jeg har vært igjennom min dose med ymse seletyper som bare var helt ubrukelig, både pga passform og at de var var jo superenkle å bare rygge seg utav. Men denne er sitter veldig bra og han kommer seg ikke utav.

selen

DEN likte jeg! Har du noe bilde av den på hunden? Jeg har nemlig hatt en sele som ikke er helt ulik, og den ble liggende for tett innpå albuen. Litt enklere å se om man ser bilde av selen på hunden :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat sånn jeg kunne tenkt meg, med det båndet rundt magen lengre bak. Det negative med denne er at jeg tror den vil bli for bred mellom frembeina :yawn: . Mulig jeg kan finne en som er slik, bare smalere.

Dette er den dachse-tilpassede selen de har og den tror jeg er bredere ved brystet. Du kan jo sende dem en mail og høre om de har en som er smalere? :) Det ser i hvert fall ut som at disse er det:

http://www.norskhundeutstyr.no/butikk/defa...svare&ID=80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma har en sånn til hunden sin.. så hvis du har tid til å treffes om ikke så lenge kan du jo til og med se det for deg selv.. Men den fungerer supert.. kan til og med løfte ham opp i den. Så den sitter kjempebra på han..

Mener du en sånn ruffwear webmaster? Ja, det hadde jo vært flott. Den var litt dyr, men hvis den er god og jeg kan ha den og bruke den uten at hun får rød hud av den, så er det virkelig verdt det. Jeg har vel brukt hvertfall det tredobbelte på de jeg har til nå som ikke kan brukes...

Jeg er travel til over neste helg. Vi skal flytte denne uken, men etter det har jeg tid :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DEN likte jeg! Har du noe bilde av den på hunden? Jeg har nemlig hatt en sele som ikke er helt ulik, og den ble liggende for tett innpå albuen. Litt enklere å se om man ser bilde av selen på hunden :yawn:

Skal få tatt et bilde av han så skal du få se. Bare gi meg noen minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest LeenaM

Hva med en slik Puppia-sele? Har ingen erfaring med den selv (har for stor hund som ikke går inn i den største str engang), men har hørt endel positivt om den. :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :yawn: Jeg synes denne selen ser veldig god ut. En whippet har jo ikke tykkere pels enn Dina heller da. Han får ikke gnag i "armhulen" av de? Jeg synes den er bittelitt i grenseland ift hvor nær den ligger albuen, men et pluss at den er så smal mellom frembeina. Det skal jammen ikke være enkelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk det samme problemet, har lagt merke til at han blir rød og sår under armene når jeg går med en sele. Først var jeg litt redd for at det var noe eksem, men så kom jeg på at han har jo ikke pels der omtrent, så det er kanskje ikke så rart at han får litt gnagsår. Ikke vant med så ekstremt korthåret hund jeg.

Har iallefall kjøpt ny sele nå, tenkte ikke så mye over om den gav gnagsår eller ikke, for den forrige var et hakk for lite så tenkte det var derfor. Så håper den nye er bedre, dyre saker iallefall... og jeg bruker uansett ikke sele hver dag så det går vel :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :wub: Jeg synes denne selen ser veldig god ut. En whippet har jo ikke tykkere pels enn Dina heller da. Han får ikke gnag i "armhulen" av de? Jeg synes den er bittelitt i grenseland ift hvor nær den ligger albuen, men et pluss at den er så smal mellom frembeina. Det skal jammen ikke være enkelt...

Ikke noe gnag noen vei nei. Nå er jo ikke akkurat den polstringa på selen original da, de er hjemmesydd fordi jeg syns de som fulgte med var litt for tynne. Men nå har jo ruffwear endra på selen, så den virker bedre polstret enn den gamle typen som jeg har. For min del har den absolutt vært verdt prisen!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg så at det har kommet en ny modell, og den ser ganske godt polstret ut. Jeg skal kjøpe den selen når jeg får lønn. Håper den blir bra til henne. Begynner å få et lager av seler jeg ikke bruker nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...