Gå til innhold
Hundesonen.no

Å la hunden trekke i selen på tur


Ka

Recommended Posts

Jeg har flere steder lest om folk som anbefaler å lære hunden å gå fint i bånd, mens de lar den dra når den har på seg sele.

Jeg skjønner ikke helt dette - hvorfor er det bedre å dra mens man har sele fremfor bånd (sett bortifra hundens behag med napp i halsen etc.), fra et lydighetsperspektiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det gjelder vel hovedsakelig folk som bruker hunden til trekk om vinteren. den må ære at i bånd skal den gå fint men i selen har den lov til og trekke :) men om de ikke går trekk med hunden om vinteren' date=' synns jeg hunder skal gå like pent i sele også :D[/quote']

Det var godt å høre - begynte å tvile på min egen logiske sans her. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at om man skal lære hunden sin å gå pent i bånd kan man ha en sele eller et halsbånd eller et kobbel som hunden får lov til å ha litt motstand i for å effektivisere båndtreninga. Altså, om man ikke orker å gå å trene på å gå pent i bånd på hver eneste lille tissetur og skogstur så kan man ta på det kobbelet, sela eller halsbåndet som hunden får lov til å trekke litt i.

Som sagt, er det bare for å effektivisere treninga, ikke ødelegge båndtreninga. De aller fleste har heller ikke noe i mot at hunden går og tusler litt rundt som den vil når man er oppi skogen når den må ha på bånd - og hvis man da allerede har et kobbel, en sele eller et halsbånd som hunden får gå tilnærmet som den vil i vil det å ha på dette bli som en slags frikommando for hunden (frikommando og frikommando, hunden må jo fremdeles gå i bånd, men den trenger ikke å gå like pent).

Hvorfor det er bedre å la hunden dra mens man har sele framfor bånd fra et lydighetsperspektiv - vel, det sier seg vel egentlig selv syns jeg. Det er vel svært få som bruker sele i lydighetsringen, så om hunden forbinder det å ha på seg halsbånd med å gå pent/gå fot så vil den "automatisk" gjøre det i lydighetsringen også, mens sela blir som sagt en slags frikommando i f.eks. skogen.

Mulig jeg misforstod spørsmålet ditt, så det er bare å spørre om jeg ikke har svart på det du egentlig spurte om eller om du lurer på noe annet. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det er bedre å la hunden dra mens man har sele framfor bånd fra et lydighetsperspektiv - vel, det sier seg vel egentlig selv syns jeg. Det er vel svært få som bruker sele i lydighetsringen, så om hunden forbinder det å ha på seg halsbånd med å gå pent/gå fot så vil den "automatisk" gjøre det i lydighetsringen også, mens sela blir som sagt en slags frikommando i f.eks. skogen.

Mulig jeg misforstod spørsmålet ditt, så det er bare å spørre om jeg ikke har svart på det du egentlig spurte om eller om du lurer på noe annet. :wink:

Skjønner poenget ditt, men hvis man har en "aktiv" hund, så ser jeg ikke helt for meg hvordan det skal fungere om det er lov å trekke. Greit om man har en liten mopp som ikke veier stort, men har man en stor hund så blir det jo en evig kamp - det er det jeg mener med lydighet - det virker som om det bare vil være pes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har en stor og sterk hund, så kan det også gjerne være vanskelig i det hele tatt å lære hunden til å gå pent. Da blir det ofte særdeles viktig å være konsekvent for at det skal bli mer effektivt. Hunden blir gjerne litt forvirra om den den første delen av turen ikke får lov til å trekke, mens om den på den siste delen av turen får lov til å ha litt motstand i båndet, uten at eieren har bytta halsbånd, kobbel eller sagt noen frikommando.

Derfor kan det være kjekt å begynne på et sted, altså at hunden ikke får lov til å trekke i halsbåndet, men i sela f.eks. Etterhvert kan man selvsagt lære hunden til å trekke mindre i sela også, men poenget er å lære hunden til å ikke trekke i i alle fall en situasjon, deretter flere, om du skjønner.

Et sted må man begynne, og ofte holder det å begynne et sted og ikke overalt på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger når vi skal være riktig sprek. Men han trekker ikke så hardt at jeg må gå i spenn å må holde igjen. Han rusler pent rundt å snuser med mindre jeg kommanderer han fram. Det går egentlig veldig bra å gå på tur med ham på den måten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger når vi skal være riktig sprek. Men han trekker ikke så hardt at jeg må gå i spenn å må holde igjen. Han rusler pent rundt å snuser med mindre jeg kommanderer han fram. Det går egentlig veldig bra å gå på tur med ham på den måten :)

Da skjønner jeg jo at det går bra, men "min" rusler IKKE "pent og snuser".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min får lov til å dra i sele men ikke med halsbånd. Det fungerer veldig fint. Det er bare når vi skal i skogen jeg bruker sele, og hvis vi en sjelden gang går med bånd, bruker jeg et fire m langt strikkbånd. Da er det ikke noe påeng for meg at hun går pent. Da surrer hun seg bare inn.

Men det er jo også fint at hunden ikke drar i sele også da, spessielt hvis det blir ubehagelig for hund og eier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

buster1.jpg

Bilde av buster som får trekke i band. Det er sånn han går stort sett hele tiden. Han går til bandet strammer, å bare tusler videre sånn...

Jeg kommer ikke til å tillate henne å trekke i bånd - det er hun allerede lært opp til (schæfer), og det skal jeg plukke av henne fortest mulig.

Men ble litt nysgjerrig da jeg leste om dette med å skille mellom bånd/sele bare, men jeg tror man må se an hunden - min lille frøken er enten på eller av, og trekker hun så trekker hun... Da er det ikke snakk om å snuse LITT i veikanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det tror jeg kan være lurt. Blir mindre forvirring for henne. Vi bruker buster til trekk å da lar vi han trekke i selen uansett så han ikke skal misforstå hva som er riktig.

Ja, skal prøve det.

Men lurer fortsatt på hvordan jeg skal gjennomføre det for å ikke bli hengende som et slips etter. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært buster å ta det rolig. Da sier jeg bare rolig eller forsiktig til han. Litt vanskelig å forklare hvordan jeg lærte an det, jeg bare gjentok kommandoene når han tok det rolig å roste veldig mye (enkelt sakt).

Men første gangene kan det gå hardt for seg, å man for veldig god trim :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært buster å ta det rolig. Da sier jeg bare rolig eller forsiktig til han. Litt vanskelig å forklare hvordan jeg lærte an det, jeg bare gjentok kommandoene når han tok det rolig å roste veldig mye (enkelt sakt).

Men første gangene kan det gå hardt for seg, å man for veldig god trim :)

Gru-gleder meg. :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp startet innlæringen, men hunden min vet det er lov å trekke med selene,å så legger vi på kommandoen fram. Han syns det er kjempemorsomt. Å det gjør vi å. Har hatt mye knall å fall pga manglende skikunnskaper å en hund som tror stopp betyr å løpe fortere :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp startet innlæringen' date=' men hunden min vet det er lov å trekke med selene,å så legger vi på kommandoen fram. Han syns det er kjempemorsomt. Å det gjør vi å. Har hatt mye knall å fall pga manglende skikunnskaper å en hund som tror stopp betyr å løpe fortere :oops:[/quote']

:) Tviler ikke!

Men hvordan lærer man dem hvor de skal?

Er egentlig mest bekymra for de manglende skikunnskapene her i gården, hehehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer inn høyre å venstre. Vi har ikke kommen så langt enda men håper vi får det til i vinter. Vi har bare kjørt på stort sett rette strekker' date='eller etter en løype, å da fulgte han den.[/quote']

OK, det høres gøy ut. Jeg må vente et års tid med min, men da kommer jeg nok til å prøve. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...