Gå til innhold
Hundesonen.no

Baklengskjeding?

Aya

Recommended Posts

Skrevet

Noen som kan forklarte dette skikkelig? F.eks hvis jeg skal trene inn apport? (han har en super apport, men jeg trener alt inn på nytt nå, eller halvveis på nytt iallefall for å perfeksjonere fra første stund, så.. Det mangler INGEN iver på å apportere iallefall) :) Og hvor fort skal jeg legge på kommando når han gjør en øvelse? Første gang han gjør den perfekt? Eller skal jeg først begynne å klikke og belønne kun når han gjør det perfekt, og deretter legge på kommando?

Skrevet

Baklengskjeding er en super metode å bruke når du setter sammen flere momenter til èn øvelse! :)

Atferdskjeder er en rekke med atferder som kommer etter hverandre i en bestemt rekkefølge. Vi tenker ikke over det, men i hverdagen er det atferdskjeder overalt. Vi må f.eks gå til postkassen før vi kan åpne den, og åpne den før vi kan stikke hånda nedi, og stikke hånda nedi før man kan dra opp posten igjen, og dra opp posten før vi kan åpne brevet og lese det osv... Kjedene er kjennetegnet ved at rekkefølgen er relativt fast. Man kan f.eks ikke lese brevet før man har hentet det. I labratorier har rotter blitt trent til de utroligste atferdskjeder for å få mat, og det er bevist at den enkleste måten å lære den inn baklengs. Baklengskjeding er altså at man lærer den siste atferden i kjeden først, deretter den nest siste, og så videre. Det er viktig å huske at den er lært inn baklengs, ikke utført baklengs. Når vi lærer inn en øvelse ved hjelp av baklengskjeding er det enklest dersom hunden kan alle momentene som er i øvelsen på forhånd, og så er det bare å sy dem sammen baklengs. Det er belønningen som kommer på slutten som opprettholder hele kjeden, og det er det som er den store fordelen ved baklengskjeding. det er belønningen hunden jobber for, og den belønningen kommer etter det siste leddet i kjeden.

Når vi forsterker dette siste leddet vil det å utføre denne siste atferden for hunden bli ensbetydende med at belønningen koommer. Når vi setter på nest siste ledd i kjeden vil denne atferden forsterkes av muligheten til å utføre siste ledd som igjen fører til belønningen. Slik kan vi legge til stadig flere ledd i atferdskjeden før hunden blir belønnet. Til slutt har vi en hel øvelse som henger sammen fordi hvert ledd i kjeden bringer hunden nærmere belønningen. Fordelen er at vi ikke trenger å belønne hunden midt inne i øvelsen. Hvert av ledden forsterkes av seg selv så lenge de legges til baklengs rett og slett fordi hunden kommer nærmere belønningen på slutten for hvert ledd. Men hvis hunden gjør en av leddene helt perfekt eller bedre, kan man selvsagt klikke og belønne midt i atferden. En annen fordel er at hvis det legges på ett ukjent moment i atferdskjeden vil hunden alltid gå fra det nye og ukjente til det som den kan og mestrer.

Baklengskjeding er ikke noe hunden trenger å lære fra før, for de har alltid baklengskjedet. Rovdyr får som små unger leke med døde og halvspiste dyr som foreldrene har tatt med "hjem". Seinere lærer de seg at de må jakte før de kan få dra det hjem og spise det... Så det har alltid ligget i dyrenes natur å baklengskjede.

Skrevet

Jeg kan gi deg et eksempel på baklengskjeding..:)

Vi ta klasse 1 øvelsen innkalling! :wink:

Leddene i denne øvelsen er:

1. Sitte på plass og vente

2. Bli når føreren går ifra

3. Løpe til eieren på kommando

4. Gå rundt fører

5. Bli på plass

Den kan også deles opp i flere momenter, men vi tar det bare slik! :wink:

Du begynner med å nr. 5 (sitte seg på plass og bli). Ha hunden din på plass, og klikk og belønn når den ser på deg. Fortsett slik til dere føler dere klar til å gå videre (noe dere bare kan dømme selv :D ). Da starter du med hunden foran deg, og sier "på plass". Når den (forhåpentligvis) går rundt deg og setter seg på plass klikker og belønner du. Repiter dette 10-15 ganger, gjerne med pauser også :wink: Så kan du gå videre til neste ledd, som er å løpe til eieren på kommando :wink:

Da setter du fra deg hunden 5-15 meter unna og kaller inn. Hunden vil da komme mot deg - gå rundt deg - og så sette seg på plass. Klikk og belønn! Gjenta dette like mange ganger :D Så tar du neste ledd, som er å bli når eieren går ifra. Den hører nok litt til forrige ledd, men du kan uansett ta den med, bare at hunden må vente litt lenger før du kaller den inn. Sett den igjen fra deg, kommander "bli", gå ifra, vent litt, kall inn. Hunden vil da igjen jobbe mot målet sitt, nemlig å sitte på plass ved siden av deg - for det er jo der belønningen skjer. Derfor får du en utrolig bra fart i innkallingen siden hunden jobber mot en atferd (akkurat som at du ville ha løpt ned trappene og inn i stuen hvis det satt en liten hundevalp der akkyrat no :wink: ). Til slutt tar du det aller siste leddet (eller skal vi kalle det første? :wink: ) Da får du hunden din på plass, kommanderer bli, går ifra, kaller inn. Og da har du hele øvelsen.... :D Med en super super fart :D

(hvis du har tittet på hunder som apporterer, så er det ofte de LØPER ut til apporten, og "jogger" inn igjen.. Men på atferder lært inn ved baklengskjeding vil hunden som oftest både løpe ut OG løpe inn igjen :D )

LYKKE TIL!

Skrevet

Må kommentere en ting til baklengskjedingseksempelet til Benedicte: Når du skal sette på adferden å komme til eier på kommando kan det være kjekt med en medhjelper som holder fast hunden i halsbåndet og er helt passiv mens eieren står et stykke unna, og roper - sånn at man får trent særskilt på dette momentet, og ikke på å bli på kommando i tillegg liksom.

Men ellers har Benedicte fått med alt ser det ut som. Det er mye lettere for alle slags individer egentlig å huske på ting om de er baklengskjedet. En gang skulle venninna mi og jeg se hvem som klarte å lære en Hårek-stripe (av alle ting) utenat fortest, hun leste hele stripa om og om igjen, mens jeg baklengskjeda det, og jeg lærte den og huska den fortere enn det hun gjorde. Bare å spørre om du lurer på noe forresten.

Skrevet
Må kommentere en ting til baklengskjedingseksempelet til Benedicte: Når du skal sette på adferden å komme til eier på kommando kan det være kjekt med en medhjelper som holder fast hunden i halsbåndet og er helt passiv mens eieren står et stykke unna, og roper - sånn at man får trent særskilt på dette momentet, og ikke på å bli på kommando i tillegg liksom.

Jepp, sant det, men jeg gjorde ikke det på Cita siden momentet var lært inn slik på forhånd, så innkallingen var hennes rask 99 av 100 ganger :wink:

Edit: skrivefeil :wink:

Skrevet
Noen som kan forklarte dette skikkelig? F.eks hvis jeg skal trene inn apport? (han har en super apport' date=' men jeg trener alt inn på nytt nå, eller halvveis på nytt iallefall for å perfeksjonere fra første stund, så.. Det mangler INGEN iver på å apportere iallefall) :) Og hvor fort skal jeg legge på kommando når han gjør en øvelse? Første gang han gjør den perfekt? Eller skal jeg først begynne å klikke og belønne kun når han gjør det perfekt, og deretter legge på kommando?[/quote']

Når du lærer hunden de enkelte momenter i en øvelse, så er det ikke å baklengskjede selv om du naturlig begynner med siste momentet først. F. i apportering. Å baklengskjede gjør du først når alle momenter i en øvelse er trent inn og du setter dem sammen til full øvelse. I hvilken rekkefølge du lærer hunden de ulike momenter er helt uten betydning. For at baklengskjeding skal virke må hunden være trent med positiv forserkning. På hjelpeavhengige hunder, eller om de er trent med negativ forsterknig, så virker det ikke. Når du baklengskjeder en øvelse begynner du med siste momentet først og belønner bare det. Hunden lærer at det er kun der belønningen kommer og streber etter komme dit naturlig nok. her kommer et forslag til baklengskjeding av innkalling med stå og dekk.

Forlat hunden i "dekk" og gå ca. 10 meter unna. Kall inn til utgangsstilling og dersom hunden kommer i raskt tempo, tillat innsitt - klikk og gi skikkelig god forsterkning. Dette momentet repeteres minst 4 ganger på rad.

Forlat hunden i "stå" og gå ca. 20 meter unna. Kall inn og dersom hunden kommer i raskt tempo, tillat at hunden "dekker" der momentet vanligvis utføres. Dersom rask dekk så kall inn til utgangsstilling. Dersom raskt tempo, tillat innsitt, klikk og gi en skikkelig god forsterkning ved avslutning. Dette momentet repeteres også 4 ganger på rad.

Forlat hunden i "dekk - gå ca. 30 meter unna. Kall inn og kommer den i ønsket fart ,tillater du den å stoppe i "stå" Kall inn dersom stå momentet var slik du ønsket. Kall inn og kommer den i ønsket fart, tillater du "dekk". Var dekk momentet slik du ønsker, så kall inn og var tempo slik du ønsket, tillat innsitt og avlutt med "jackpot" og fri

Å belønne siste momentet bare fører til at hunden øker sin forventing mot slutten og den syns det er gøy.

Fremadsending med dirigering.

Legg hunden midt i ruta, ev. ved target og gå tilbake til øvelsens utgangspunkt. Start gå mot hunden og utfør vendinger som innlært og kall inn hunden på tilbakevei mot utgangspunktet. Avslutt korrekt, klikk og belønne. Gjentas 4 ganger på rad.

Sett hunden ved stå markør og gå til øvelsens utgangspunkt Send den ut i rute med ev. stå eller dekk kommando og fortsett øvelsen som vanlig og avslutte med klikk og belønning. Gjentas også 4 ganger på rad.

Kjør øvelsen i sin helhet til slutt 1 gang og avslutt med jackpot og fri.

Bare momenter som hunden kan må brukes i kjeden. Ta ev. det svake momentet ut og tren på det separat til det er befestet og generalisert, og putt det så tilbake.

På samme måte kan man baklengskjede øvelsene i sin helhet også under testfasen. Begynne med siste øvelsen i programmet og belønne bare den. Ha bare med øvelser hunden kan.

Generelt:

Husk på at hunden bare skal få lov å fortsette dersom den gjør alle momenter korrekt. I motsatt fall avbrytes kjedingen og man må trene mer på momentet. For hver kommando vi gir hunden så gir vi den også mulighet til å få lov å fortsette mot sluttforsterker. Utførelsen blir selve nøkkelen for å få den tillatelsen.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
    • Jeg skjønner ikke at en oppdretter skal se det som noe negativt at dere har en trygg, voksen hund fra før. Ja, det er noen som har fordommer, men hvis hunden faktisk ikke har noe problemer med utagering eller aggresjon hverken mot folk eller andre hunder, eller ressursforsvar eller andre ting, så vil de fleste seriøse oppdrettere se det som positivt. "Dominant" er et ord som trigger veldig mange diskusjoner i hundemiljøer. En dominant hund lager ikke bråk, den kan "ta kontroll", men en dominant hund er som oftest en trygg hund som kan ha god innvirkning på de rundt seg. Hvis hunden din er den som kan finne på å gå mellom do hunder som bråker kan det godt være hun er dominant. Dominans i denne sammenhengen betyr ikke å undertrykke og bølle med, den typen adferd er det vanligvis utrygge hunder som har. Det er en stor misforståelse at dominant adferd hos hund er en dårlig ting og et tegn på "dårlig oppdragelse" eller at den prøver å ta over styringen i husholdningen. Det er ikke så mye å forklare, hvis du sier til oppdretter at dere har en stor voksen, trygg hund fra før så bør det bare være positivt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...