Gå til innhold
Hundesonen.no

Baklengskjeding?


Aya

Recommended Posts

Noen som kan forklarte dette skikkelig? F.eks hvis jeg skal trene inn apport? (han har en super apport, men jeg trener alt inn på nytt nå, eller halvveis på nytt iallefall for å perfeksjonere fra første stund, så.. Det mangler INGEN iver på å apportere iallefall) :) Og hvor fort skal jeg legge på kommando når han gjør en øvelse? Første gang han gjør den perfekt? Eller skal jeg først begynne å klikke og belønne kun når han gjør det perfekt, og deretter legge på kommando?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baklengskjeding er en super metode å bruke når du setter sammen flere momenter til èn øvelse! :)

Atferdskjeder er en rekke med atferder som kommer etter hverandre i en bestemt rekkefølge. Vi tenker ikke over det, men i hverdagen er det atferdskjeder overalt. Vi må f.eks gå til postkassen før vi kan åpne den, og åpne den før vi kan stikke hånda nedi, og stikke hånda nedi før man kan dra opp posten igjen, og dra opp posten før vi kan åpne brevet og lese det osv... Kjedene er kjennetegnet ved at rekkefølgen er relativt fast. Man kan f.eks ikke lese brevet før man har hentet det. I labratorier har rotter blitt trent til de utroligste atferdskjeder for å få mat, og det er bevist at den enkleste måten å lære den inn baklengs. Baklengskjeding er altså at man lærer den siste atferden i kjeden først, deretter den nest siste, og så videre. Det er viktig å huske at den er lært inn baklengs, ikke utført baklengs. Når vi lærer inn en øvelse ved hjelp av baklengskjeding er det enklest dersom hunden kan alle momentene som er i øvelsen på forhånd, og så er det bare å sy dem sammen baklengs. Det er belønningen som kommer på slutten som opprettholder hele kjeden, og det er det som er den store fordelen ved baklengskjeding. det er belønningen hunden jobber for, og den belønningen kommer etter det siste leddet i kjeden.

Når vi forsterker dette siste leddet vil det å utføre denne siste atferden for hunden bli ensbetydende med at belønningen koommer. Når vi setter på nest siste ledd i kjeden vil denne atferden forsterkes av muligheten til å utføre siste ledd som igjen fører til belønningen. Slik kan vi legge til stadig flere ledd i atferdskjeden før hunden blir belønnet. Til slutt har vi en hel øvelse som henger sammen fordi hvert ledd i kjeden bringer hunden nærmere belønningen. Fordelen er at vi ikke trenger å belønne hunden midt inne i øvelsen. Hvert av ledden forsterkes av seg selv så lenge de legges til baklengs rett og slett fordi hunden kommer nærmere belønningen på slutten for hvert ledd. Men hvis hunden gjør en av leddene helt perfekt eller bedre, kan man selvsagt klikke og belønne midt i atferden. En annen fordel er at hvis det legges på ett ukjent moment i atferdskjeden vil hunden alltid gå fra det nye og ukjente til det som den kan og mestrer.

Baklengskjeding er ikke noe hunden trenger å lære fra før, for de har alltid baklengskjedet. Rovdyr får som små unger leke med døde og halvspiste dyr som foreldrene har tatt med "hjem". Seinere lærer de seg at de må jakte før de kan få dra det hjem og spise det... Så det har alltid ligget i dyrenes natur å baklengskjede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gi deg et eksempel på baklengskjeding..:)

Vi ta klasse 1 øvelsen innkalling! :wink:

Leddene i denne øvelsen er:

1. Sitte på plass og vente

2. Bli når føreren går ifra

3. Løpe til eieren på kommando

4. Gå rundt fører

5. Bli på plass

Den kan også deles opp i flere momenter, men vi tar det bare slik! :wink:

Du begynner med å nr. 5 (sitte seg på plass og bli). Ha hunden din på plass, og klikk og belønn når den ser på deg. Fortsett slik til dere føler dere klar til å gå videre (noe dere bare kan dømme selv :D ). Da starter du med hunden foran deg, og sier "på plass". Når den (forhåpentligvis) går rundt deg og setter seg på plass klikker og belønner du. Repiter dette 10-15 ganger, gjerne med pauser også :wink: Så kan du gå videre til neste ledd, som er å løpe til eieren på kommando :wink:

Da setter du fra deg hunden 5-15 meter unna og kaller inn. Hunden vil da komme mot deg - gå rundt deg - og så sette seg på plass. Klikk og belønn! Gjenta dette like mange ganger :D Så tar du neste ledd, som er å bli når eieren går ifra. Den hører nok litt til forrige ledd, men du kan uansett ta den med, bare at hunden må vente litt lenger før du kaller den inn. Sett den igjen fra deg, kommander "bli", gå ifra, vent litt, kall inn. Hunden vil da igjen jobbe mot målet sitt, nemlig å sitte på plass ved siden av deg - for det er jo der belønningen skjer. Derfor får du en utrolig bra fart i innkallingen siden hunden jobber mot en atferd (akkurat som at du ville ha løpt ned trappene og inn i stuen hvis det satt en liten hundevalp der akkyrat no :wink: ). Til slutt tar du det aller siste leddet (eller skal vi kalle det første? :wink: ) Da får du hunden din på plass, kommanderer bli, går ifra, kaller inn. Og da har du hele øvelsen.... :D Med en super super fart :D

(hvis du har tittet på hunder som apporterer, så er det ofte de LØPER ut til apporten, og "jogger" inn igjen.. Men på atferder lært inn ved baklengskjeding vil hunden som oftest både løpe ut OG løpe inn igjen :D )

LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må kommentere en ting til baklengskjedingseksempelet til Benedicte: Når du skal sette på adferden å komme til eier på kommando kan det være kjekt med en medhjelper som holder fast hunden i halsbåndet og er helt passiv mens eieren står et stykke unna, og roper - sånn at man får trent særskilt på dette momentet, og ikke på å bli på kommando i tillegg liksom.

Men ellers har Benedicte fått med alt ser det ut som. Det er mye lettere for alle slags individer egentlig å huske på ting om de er baklengskjedet. En gang skulle venninna mi og jeg se hvem som klarte å lære en Hårek-stripe (av alle ting) utenat fortest, hun leste hele stripa om og om igjen, mens jeg baklengskjeda det, og jeg lærte den og huska den fortere enn det hun gjorde. Bare å spørre om du lurer på noe forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må kommentere en ting til baklengskjedingseksempelet til Benedicte: Når du skal sette på adferden å komme til eier på kommando kan det være kjekt med en medhjelper som holder fast hunden i halsbåndet og er helt passiv mens eieren står et stykke unna, og roper - sånn at man får trent særskilt på dette momentet, og ikke på å bli på kommando i tillegg liksom.

Jepp, sant det, men jeg gjorde ikke det på Cita siden momentet var lært inn slik på forhånd, så innkallingen var hennes rask 99 av 100 ganger :wink:

Edit: skrivefeil :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan forklarte dette skikkelig? F.eks hvis jeg skal trene inn apport? (han har en super apport' date=' men jeg trener alt inn på nytt nå, eller halvveis på nytt iallefall for å perfeksjonere fra første stund, så.. Det mangler INGEN iver på å apportere iallefall) :) Og hvor fort skal jeg legge på kommando når han gjør en øvelse? Første gang han gjør den perfekt? Eller skal jeg først begynne å klikke og belønne kun når han gjør det perfekt, og deretter legge på kommando?[/quote']

Når du lærer hunden de enkelte momenter i en øvelse, så er det ikke å baklengskjede selv om du naturlig begynner med siste momentet først. F. i apportering. Å baklengskjede gjør du først når alle momenter i en øvelse er trent inn og du setter dem sammen til full øvelse. I hvilken rekkefølge du lærer hunden de ulike momenter er helt uten betydning. For at baklengskjeding skal virke må hunden være trent med positiv forserkning. På hjelpeavhengige hunder, eller om de er trent med negativ forsterknig, så virker det ikke. Når du baklengskjeder en øvelse begynner du med siste momentet først og belønner bare det. Hunden lærer at det er kun der belønningen kommer og streber etter komme dit naturlig nok. her kommer et forslag til baklengskjeding av innkalling med stå og dekk.

Forlat hunden i "dekk" og gå ca. 10 meter unna. Kall inn til utgangsstilling og dersom hunden kommer i raskt tempo, tillat innsitt - klikk og gi skikkelig god forsterkning. Dette momentet repeteres minst 4 ganger på rad.

Forlat hunden i "stå" og gå ca. 20 meter unna. Kall inn og dersom hunden kommer i raskt tempo, tillat at hunden "dekker" der momentet vanligvis utføres. Dersom rask dekk så kall inn til utgangsstilling. Dersom raskt tempo, tillat innsitt, klikk og gi en skikkelig god forsterkning ved avslutning. Dette momentet repeteres også 4 ganger på rad.

Forlat hunden i "dekk - gå ca. 30 meter unna. Kall inn og kommer den i ønsket fart ,tillater du den å stoppe i "stå" Kall inn dersom stå momentet var slik du ønsket. Kall inn og kommer den i ønsket fart, tillater du "dekk". Var dekk momentet slik du ønsker, så kall inn og var tempo slik du ønsket, tillat innsitt og avlutt med "jackpot" og fri

Å belønne siste momentet bare fører til at hunden øker sin forventing mot slutten og den syns det er gøy.

Fremadsending med dirigering.

Legg hunden midt i ruta, ev. ved target og gå tilbake til øvelsens utgangspunkt. Start gå mot hunden og utfør vendinger som innlært og kall inn hunden på tilbakevei mot utgangspunktet. Avslutt korrekt, klikk og belønne. Gjentas 4 ganger på rad.

Sett hunden ved stå markør og gå til øvelsens utgangspunkt Send den ut i rute med ev. stå eller dekk kommando og fortsett øvelsen som vanlig og avslutte med klikk og belønning. Gjentas også 4 ganger på rad.

Kjør øvelsen i sin helhet til slutt 1 gang og avslutt med jackpot og fri.

Bare momenter som hunden kan må brukes i kjeden. Ta ev. det svake momentet ut og tren på det separat til det er befestet og generalisert, og putt det så tilbake.

På samme måte kan man baklengskjede øvelsene i sin helhet også under testfasen. Begynne med siste øvelsen i programmet og belønne bare den. Ha bare med øvelser hunden kan.

Generelt:

Husk på at hunden bare skal få lov å fortsette dersom den gjør alle momenter korrekt. I motsatt fall avbrytes kjedingen og man må trene mer på momentet. For hver kommando vi gir hunden så gir vi den også mulighet til å få lov å fortsette mot sluttforsterker. Utførelsen blir selve nøkkelen for å få den tillatelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...