Gå til innhold
Hundesonen.no

Baklengskjeding?


Aya

Recommended Posts

Noen som kan forklarte dette skikkelig? F.eks hvis jeg skal trene inn apport? (han har en super apport, men jeg trener alt inn på nytt nå, eller halvveis på nytt iallefall for å perfeksjonere fra første stund, så.. Det mangler INGEN iver på å apportere iallefall) :) Og hvor fort skal jeg legge på kommando når han gjør en øvelse? Første gang han gjør den perfekt? Eller skal jeg først begynne å klikke og belønne kun når han gjør det perfekt, og deretter legge på kommando?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baklengskjeding er en super metode å bruke når du setter sammen flere momenter til èn øvelse! :)

Atferdskjeder er en rekke med atferder som kommer etter hverandre i en bestemt rekkefølge. Vi tenker ikke over det, men i hverdagen er det atferdskjeder overalt. Vi må f.eks gå til postkassen før vi kan åpne den, og åpne den før vi kan stikke hånda nedi, og stikke hånda nedi før man kan dra opp posten igjen, og dra opp posten før vi kan åpne brevet og lese det osv... Kjedene er kjennetegnet ved at rekkefølgen er relativt fast. Man kan f.eks ikke lese brevet før man har hentet det. I labratorier har rotter blitt trent til de utroligste atferdskjeder for å få mat, og det er bevist at den enkleste måten å lære den inn baklengs. Baklengskjeding er altså at man lærer den siste atferden i kjeden først, deretter den nest siste, og så videre. Det er viktig å huske at den er lært inn baklengs, ikke utført baklengs. Når vi lærer inn en øvelse ved hjelp av baklengskjeding er det enklest dersom hunden kan alle momentene som er i øvelsen på forhånd, og så er det bare å sy dem sammen baklengs. Det er belønningen som kommer på slutten som opprettholder hele kjeden, og det er det som er den store fordelen ved baklengskjeding. det er belønningen hunden jobber for, og den belønningen kommer etter det siste leddet i kjeden.

Når vi forsterker dette siste leddet vil det å utføre denne siste atferden for hunden bli ensbetydende med at belønningen koommer. Når vi setter på nest siste ledd i kjeden vil denne atferden forsterkes av muligheten til å utføre siste ledd som igjen fører til belønningen. Slik kan vi legge til stadig flere ledd i atferdskjeden før hunden blir belønnet. Til slutt har vi en hel øvelse som henger sammen fordi hvert ledd i kjeden bringer hunden nærmere belønningen. Fordelen er at vi ikke trenger å belønne hunden midt inne i øvelsen. Hvert av ledden forsterkes av seg selv så lenge de legges til baklengs rett og slett fordi hunden kommer nærmere belønningen på slutten for hvert ledd. Men hvis hunden gjør en av leddene helt perfekt eller bedre, kan man selvsagt klikke og belønne midt i atferden. En annen fordel er at hvis det legges på ett ukjent moment i atferdskjeden vil hunden alltid gå fra det nye og ukjente til det som den kan og mestrer.

Baklengskjeding er ikke noe hunden trenger å lære fra før, for de har alltid baklengskjedet. Rovdyr får som små unger leke med døde og halvspiste dyr som foreldrene har tatt med "hjem". Seinere lærer de seg at de må jakte før de kan få dra det hjem og spise det... Så det har alltid ligget i dyrenes natur å baklengskjede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gi deg et eksempel på baklengskjeding..:)

Vi ta klasse 1 øvelsen innkalling! :wink:

Leddene i denne øvelsen er:

1. Sitte på plass og vente

2. Bli når føreren går ifra

3. Løpe til eieren på kommando

4. Gå rundt fører

5. Bli på plass

Den kan også deles opp i flere momenter, men vi tar det bare slik! :wink:

Du begynner med å nr. 5 (sitte seg på plass og bli). Ha hunden din på plass, og klikk og belønn når den ser på deg. Fortsett slik til dere føler dere klar til å gå videre (noe dere bare kan dømme selv :D ). Da starter du med hunden foran deg, og sier "på plass". Når den (forhåpentligvis) går rundt deg og setter seg på plass klikker og belønner du. Repiter dette 10-15 ganger, gjerne med pauser også :wink: Så kan du gå videre til neste ledd, som er å løpe til eieren på kommando :wink:

Da setter du fra deg hunden 5-15 meter unna og kaller inn. Hunden vil da komme mot deg - gå rundt deg - og så sette seg på plass. Klikk og belønn! Gjenta dette like mange ganger :D Så tar du neste ledd, som er å bli når eieren går ifra. Den hører nok litt til forrige ledd, men du kan uansett ta den med, bare at hunden må vente litt lenger før du kaller den inn. Sett den igjen fra deg, kommander "bli", gå ifra, vent litt, kall inn. Hunden vil da igjen jobbe mot målet sitt, nemlig å sitte på plass ved siden av deg - for det er jo der belønningen skjer. Derfor får du en utrolig bra fart i innkallingen siden hunden jobber mot en atferd (akkurat som at du ville ha løpt ned trappene og inn i stuen hvis det satt en liten hundevalp der akkyrat no :wink: ). Til slutt tar du det aller siste leddet (eller skal vi kalle det første? :wink: ) Da får du hunden din på plass, kommanderer bli, går ifra, kaller inn. Og da har du hele øvelsen.... :D Med en super super fart :D

(hvis du har tittet på hunder som apporterer, så er det ofte de LØPER ut til apporten, og "jogger" inn igjen.. Men på atferder lært inn ved baklengskjeding vil hunden som oftest både løpe ut OG løpe inn igjen :D )

LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må kommentere en ting til baklengskjedingseksempelet til Benedicte: Når du skal sette på adferden å komme til eier på kommando kan det være kjekt med en medhjelper som holder fast hunden i halsbåndet og er helt passiv mens eieren står et stykke unna, og roper - sånn at man får trent særskilt på dette momentet, og ikke på å bli på kommando i tillegg liksom.

Men ellers har Benedicte fått med alt ser det ut som. Det er mye lettere for alle slags individer egentlig å huske på ting om de er baklengskjedet. En gang skulle venninna mi og jeg se hvem som klarte å lære en Hårek-stripe (av alle ting) utenat fortest, hun leste hele stripa om og om igjen, mens jeg baklengskjeda det, og jeg lærte den og huska den fortere enn det hun gjorde. Bare å spørre om du lurer på noe forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må kommentere en ting til baklengskjedingseksempelet til Benedicte: Når du skal sette på adferden å komme til eier på kommando kan det være kjekt med en medhjelper som holder fast hunden i halsbåndet og er helt passiv mens eieren står et stykke unna, og roper - sånn at man får trent særskilt på dette momentet, og ikke på å bli på kommando i tillegg liksom.

Jepp, sant det, men jeg gjorde ikke det på Cita siden momentet var lært inn slik på forhånd, så innkallingen var hennes rask 99 av 100 ganger :wink:

Edit: skrivefeil :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan forklarte dette skikkelig? F.eks hvis jeg skal trene inn apport? (han har en super apport' date=' men jeg trener alt inn på nytt nå, eller halvveis på nytt iallefall for å perfeksjonere fra første stund, så.. Det mangler INGEN iver på å apportere iallefall) :) Og hvor fort skal jeg legge på kommando når han gjør en øvelse? Første gang han gjør den perfekt? Eller skal jeg først begynne å klikke og belønne kun når han gjør det perfekt, og deretter legge på kommando?[/quote']

Når du lærer hunden de enkelte momenter i en øvelse, så er det ikke å baklengskjede selv om du naturlig begynner med siste momentet først. F. i apportering. Å baklengskjede gjør du først når alle momenter i en øvelse er trent inn og du setter dem sammen til full øvelse. I hvilken rekkefølge du lærer hunden de ulike momenter er helt uten betydning. For at baklengskjeding skal virke må hunden være trent med positiv forserkning. På hjelpeavhengige hunder, eller om de er trent med negativ forsterknig, så virker det ikke. Når du baklengskjeder en øvelse begynner du med siste momentet først og belønner bare det. Hunden lærer at det er kun der belønningen kommer og streber etter komme dit naturlig nok. her kommer et forslag til baklengskjeding av innkalling med stå og dekk.

Forlat hunden i "dekk" og gå ca. 10 meter unna. Kall inn til utgangsstilling og dersom hunden kommer i raskt tempo, tillat innsitt - klikk og gi skikkelig god forsterkning. Dette momentet repeteres minst 4 ganger på rad.

Forlat hunden i "stå" og gå ca. 20 meter unna. Kall inn og dersom hunden kommer i raskt tempo, tillat at hunden "dekker" der momentet vanligvis utføres. Dersom rask dekk så kall inn til utgangsstilling. Dersom raskt tempo, tillat innsitt, klikk og gi en skikkelig god forsterkning ved avslutning. Dette momentet repeteres også 4 ganger på rad.

Forlat hunden i "dekk - gå ca. 30 meter unna. Kall inn og kommer den i ønsket fart ,tillater du den å stoppe i "stå" Kall inn dersom stå momentet var slik du ønsket. Kall inn og kommer den i ønsket fart, tillater du "dekk". Var dekk momentet slik du ønsker, så kall inn og var tempo slik du ønsket, tillat innsitt og avlutt med "jackpot" og fri

Å belønne siste momentet bare fører til at hunden øker sin forventing mot slutten og den syns det er gøy.

Fremadsending med dirigering.

Legg hunden midt i ruta, ev. ved target og gå tilbake til øvelsens utgangspunkt. Start gå mot hunden og utfør vendinger som innlært og kall inn hunden på tilbakevei mot utgangspunktet. Avslutt korrekt, klikk og belønne. Gjentas 4 ganger på rad.

Sett hunden ved stå markør og gå til øvelsens utgangspunkt Send den ut i rute med ev. stå eller dekk kommando og fortsett øvelsen som vanlig og avslutte med klikk og belønning. Gjentas også 4 ganger på rad.

Kjør øvelsen i sin helhet til slutt 1 gang og avslutt med jackpot og fri.

Bare momenter som hunden kan må brukes i kjeden. Ta ev. det svake momentet ut og tren på det separat til det er befestet og generalisert, og putt det så tilbake.

På samme måte kan man baklengskjede øvelsene i sin helhet også under testfasen. Begynne med siste øvelsen i programmet og belønne bare den. Ha bare med øvelser hunden kan.

Generelt:

Husk på at hunden bare skal få lov å fortsette dersom den gjør alle momenter korrekt. I motsatt fall avbrytes kjedingen og man må trene mer på momentet. For hver kommando vi gir hunden så gir vi den også mulighet til å få lov å fortsette mot sluttforsterker. Utførelsen blir selve nøkkelen for å få den tillatelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nå nærmer det seg 1,5 år siden det ble stille i huset, og det er på tide at noen andre får glede av hundeutstyret og bøkene jeg har. Her er Finn-annonsene jeg har lagt ut: Hurtta Lifeguard sele rosa, størrelse 90, ubrukt: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/390107305 Diverse apportbukker, rosa rute med hvitt bånd og neseprøver: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/390101594 Diverse hundebøker: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/388869585 Jeg har et pent brukt tøybur til salgs. Det har vært brukt 5-6 ganger på utstillinger og konkurranser til groenendael-tispe. Kan hentes i bergensområdet. Ta kontakt om du er interessert, så sender jeg bilder og detaljer. Jeg har også Vari Kennel Ultra Fashion størrelse large til salgs. Må hentes i bergensområdet (sentrum/Åsane). Det er mye brukt, og har blant annet reist fra USA til Norge med hund i. Så det bærer preg av å være brukt. Ta kontakt om du vil vite mer om buret og få bilder av det. Det er denne fargen:
    • I prinsippet tenker jeg at så lenge det er en god raseklubb så har de en oversikt over oppdrettere som følger deres retningslinjer. Men det er mye rart i hundeverdenen, og det kan være ulike årsaker til at en oppdretter ikke er med der. Det er uansett et ok sted å starte, tenker jeg. Fikk ihvertfall et godt inntrykk av nettsidene deres og informasjonen der. Ellers finner du mange gode råd om både kjøp, kontakter og valpetiden om du søker litt rundt på forumet her. Det ligger mange år med samlet erfaring rundt om. Lykke til!
    • Tusen takk for tipset! Magefølelse er kjempevanskelig 😅 når er den reell, og når er det bare sider ved den andre parten man ikke setter pris på, og som man reagerer på?  Jeg kan nok bruke litt mer tid på puddelklubben sine sider. I dag blir det fort facebook og Instagram siden det er så visuelt og lett tilgjengelig, men går sikkert glipp av en del gode oppdrettere ved å ikke tenke at man kan ringe rundt litt.  Til mitt forsvar er det første gang jeg skal kjøpe rasehund, så jeg vet ikke helt hva jeg driver med 🙈
    • Shirkus er vel eneste jeg kommer på som jeg kjenner og synes virker bra. Jeg tenker at det er viktig å sette seg inn i RAS-dokumentet som skal ligge på NKK, og sjekke at en oppdretter følger både NKK og puddelklubben sine retningslinjer for avl, som et minimum. Det med magefølelse er vanskelig. Prøv å dra på aktivieter du evt. selv kunne tenke deg med puddel, og se hvem du møter der?
    • Hei dere! Jeg planlegger anskaffelse av storpuddel-valp. Vet noen om gode oppdrettere? Helst parti, rød, brun eller grå.  Har vært i kontakt med et par oppdrettere, men er litt usikker på magefølelsen. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...