Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke mål har du med hunden din?


Marthe

Recommended Posts

Etter fem år har jeg endelig lært både hunden min og meg å kjenne. :) Nå blir vår framtidige "karriere" dessuten begrenset fordi jeg om mindre enn ett år flytter ut - og etter det er det uvisst hvor mye tid vi kommer til å tilbringe sammen.

Men i løpet av året skal vi komme oss på blodsporkonkurranse. Det hadde vært gøy om jeg i løpet av hennes liv hadde fått stilt henne nok ganger på prøve til at hun hadde oppnådd kravene for NVCH (selv om hun aldri vil kunne oppnå utstillingskravene som trengs for det).

Og ellers har jeg lyst til å utvide triks-arsenalet så mye som mulig. Triks er artige å trene på, og holder både tankevirksomhet, samarbeid og kroppsbeherskelse i gang.

Tja, det er bare å stille nok ganger det, så får du garantert de blåsløyfene du trenger til slutt :P

Er det en eller to 2. premier man trenger på utstilling for å få viltsporchampionatet forresten?

--

Våre mål ja...

Norma: jeg vil gjerne til elite i LP med henne, og om vi kommer dit vil jeg ha lydighetschampionatet. Om det er realistisk er et helt annet spørsmål... Det er meg det står på, hunden er god nok (tror jeg)... *skjerpe seg med både målrettet trening og nerver* Delmålet for 2009 er opprykk til LP3. Ellers vil jeg gjerne ha godkjent jaktanleggsprøve for spaniels på henne. Blodspor er også noe jeg gjerne vil prøve på, men det er foreløpig nedprioritert. Vi får se hvordan det går med LP'en først, jeg vil ikke ha for mange baller i lufta på en gang ;)

På utstillingsfronten hadde det selvfølgelig vært morsomt med et norskt championat, men per i dag er ikke det realistisk...

Orry: han er vel egentlig pensjonert han, jeg klarer ikke helt å bestemme meg. Mulig vi prøver oss på LP1 igjen, og litt blodspor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Med Tassen vil jeg ha Nlch og så Slch i den rekkefølgen ;) Jeg håper vi kommer med i NM en eller annen gang også, bare vi får til noe mer i elite-klassen. Får å få championat må han jo også ha blå på utstilling, får han det så er jo det en prestasjon i seg selv... hehe :)

Han skal også gå bruks, da fortrinnsvis rundering. Vi debuterer i år og håper på opprykk til A til slutt. Tør ikke satse på noe mer da jeg ikke har peil overhode på hvordan i huleste jeg skal få han til å klatre stige. Han tør absolutt ikke å prøve engang. Så tror nok brukskarrieren hans da stopper seg på opprykk til A desverre.

Domino har jeg ikke peil på hva skal bli når han blir stor, men vil bli trent i lydighet og bruks han også. Mulig det blir en jaktprøve på oss også med tid og stunder, men det var det der med nok tid da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Kenzo har planer og å starte agility og prøve oss på spor.

Delta noen utstillinger, blir vel 5 stk i år :) Også til høsten håper vi å få

debutert i Lydighet klasse 1. Blir spennende !

Kanskje blir vi også å prøve gjeting til sommeren/høsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er bare å stille nok ganger det, så får du garantert de blåsløyfene du trenger til slutt :)

Er det en eller to 2. premier man trenger på utstilling for å få viltsporchampionatet forresten?

Det er to blåsløyfer for to forskjellige dommere - og å stille overbitt- og halsskinndyret så mange ganger at jeg klarer å samle opp TO blåsløyfer, det har jeg rett og slett ikke råd til. Så mye betyr ikke en NVCH-tittel, liksom. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel lov til å ha store hårete drømmemål her vel?

Jeg har lyst å ha bikkjedyret opp i A i spor. Alle som har den minste lille kjennskap til bruks sier til meg at det er umulig, og jeg får bare mer og mer lyst til å bevise at vi kan klare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har ikke lenger noen mål for den hunden jeg har, hun har blitt for gammel og skadet til at våre målsetninger skal være realistiske, så nå skal hun få nyte pensjonistlivets glade dager. Men jeg har jo planer for min neste hund selv om den ikke er så mye som ett oppdrettsarbeid på papiret engang :) Målet med min neste schäfer er RIK programmet med SCHH som hovedmål, får vi rasket med oss noen SL-prøver og RSP tittler, så er ikke det å forakte heller.. Også skal den forhåpentligvis en eller annen gang i karrieren bli NLCH. Det blir ikke lett å finne den hunden som kan fylle disse skoene, men du verden som jeg gleder meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to blåsløyfer for to forskjellige dommere - og å stille overbitt- og halsskinndyret så mange ganger at jeg klarer å samle opp TO blåsløyfer, det har jeg rett og slett ikke råd til. Så mye betyr ikke en NVCH-tittel, liksom. ;)

Det er nok ingen umulighet at dere kan klare det, men jeg forstår argumentet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen planer for frøkna mi og meg.

I lydighet har jeg tenkt å prøve å få oss gjennom bronsemerket, og opp i klasse II før vi gir oss.

Når det kommer til agility/ hopp skal vi få gjennomført bronsemerket, og prøve å komme oss opp i klasse 3.

For variasjonens del skal vi begynne med spor nå til våren, og muligens prøve å få tatt deltatt på noen konkurranser.

Siden matmor har fått sansen for hundekjøring driver vi med innkjøring av frøkna. Har allerede no vært i to- og firspann, og dette har fungert fint. Målet er å få henne til å trekke fint en pawtrekker uten at hun lager mye lyd, og oppføre seg pent når hun trekker. Og på sikt fungere så bra at hun kan trekke sammen med den nye hunden vi får i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å svare at hovedmålet er at Kahlo skal fortsette å være en trivelig og morsom hund, som fungerer fint i hverdagen vår, og at alt annet bare er bonus? :wub:

Det var det jeg tenkte å svare også :D

Det er lov å ta litt i ;) Du skal jo ha henne i minst 15 år, ikke sant? :P

Okei, da...

Vel, jeg har jo lyst å bli del i et hundemiljø når jeg flytter til en større plass, og da vil jeg gjerne begynne med litt agility og lydighet på hobbybasis. Og så hadde det jo vært moro å stilt han ut på hvertfall èn utstilling i løpet av de 50 årene jeg skal ha han ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooo.. Mål jah.. hehe.. For det meste lever jo bare jeg og Zoey i en liten boble med mare oss to inni, men har jo tenkt litt da :D

Jeg vil starte en ofesiell lydighetskonkuranse med henne, og gjøre det bra! Vise folk at Whippeten duger til noe :wub: Men så uten å gape over alt for mye, så vil jeg ha opprykk til kl 2 i lp..

Og så vil jeg ha minst bronsjemerket i AG, og gjerne ogs starte i kl 1..

Og så vil jeg i gang med å trene Lure Cursing!! (det er jo bare jeg som må få røøva i gir da ;) )

På utstillingsfronten så hadde det vært morro om hun ble Nuch.. I hvertfall minst en cert..!

...Og så har jeg veldig lyst til at hun skal få bli mamma.. Meeeeen, der er jeg ganske i tenkeboksen ennå.. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Snuppa mi brukes til det meste, men vi tenkte ta det mer seriøst fremover :-)

Ferdselsprøve og bronsemerket hvertfall. Hun kan lydigheten, vi bare pirker nå. Tenkte få tatt det før sommeren. Ellers er hun en av få Huskyer som trenes litt i C-arbeid (IPO) hehehe... Man må jo bruke det man har :rolleyes:

Har rundert litt med henne og. Gudene veit hvor genene kommer fra... :wub:

Er heldig som har venner innen mange hundesporter, så hundene mine har alltid blitt trent i litt av hvert. Men nå er det etter mye dødsfall (blant hundene mine :D ) slutt på hundekjøringa, så all trening kan brukes til andre ting. :-)

Lettere å trene når man har ett mål ;)

Har egentlig maange planer jeg, men tør ikke si de høyt hehehe Må se hvor langt jeg kommer.

Uansett, øvelse gjør mester ;)

Vanskeligste blir å ikke kjøpe en ny hund... Jeg skal ha bare en en stund fremover.. Så det er ett av målene med hundeholdet. Holde antallet nede :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja..

Målet med Dinamor er ikke rare greiene, egentlig. Hun skal holde seg frisk og sunn, og vi skal trene bare fordi hun syns det er morsomt, egentlig. Om hun blir bra nok, så kan det hende vi starter, men det ække no stress med henne, føler jeg. Om siste kullet hennes er friskt og raskt og alt det der, så skal hun muligens ha et tredje kull. Et litt urealistisk mål er vel et svenskt/internasjonalt utstillingschampionat, det må hun ha opprykk til B bruks for å få, men man kan jo håpe :whistle:

Norris derimot skal bli masse, hun *ler* Målet for i år er opprykk til kl. 3 i LP og C i bruks spor. Vi har vel også tenkt å bestå en MH i løpet av sommeren, og hun skal selvsagt ha A på både hofter og albuer ;) Om alt det går i boks, så skal hun muligens ha valper til neste år. Slutt-målene (heter det det?) er å konkurrere i både A bruks og Elite LP. Om det er realistisk eller ikke vet jeg ikke helt, hun blir 10 mnd den 25 april, men jeg håper jo det! Vi skal vel snuse litt på rundering også, og det hadde vært morsomt å prøve henne i C-arbeid IPO.. Jeg tviler på at hun er belastbar nok til å bli IPO-hund, men det er ikke den sporten vi hadde tenkt å satse på, så det gjør ikke noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett ingen planer:

Meg; slutte å ha så ille høye mål og være fornøyd med det jeg får til...

Z; fortsette å være rar, og det krever ikke rare innsatsen fra min side

Valp; om det blir noen, så skal hun i det minste ha lært seg å leke litt lydighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen kjempemål egentlig. Men med Bocca er det å få henne trygg nok så vi kan debutere i lp. Først skal bronsemerket i lp tas (bronsemerket i ag har vi tatt), også blir det debutering i kl 1. Og videre for det har jeg ingen andre mål. Vi skal bare ha det morsomt i ringen. Også har jeg et mål om å få startet agility en gang også :whistle:

Med Chilli er det også å få konkurrere i lp-ringen. Og målene er så enkle som bronsemerke og debut i kl 1. Får håpe vi kan klatre oss opp litt videre. Har også et lite mål om å få gått et jaktkurs, og se videre ut ifra det om det kunne blitt jaktprøve. (hadde også vært morsomt å fått henne med på jakt). Vi skal også utforske bruks litt mer.

Setter meg ikke høye mål, for det viktigste er at vi skal ha det morsomt om det er i ringen eller ei. Jeg er ikke noe utpreget konkurransemenneske og tar det litt som det kommer ;) Vi tar alt utenom som store bonuser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, med min neste hund så vil jeg ha som mål å få til en trygg og stabil familiehund.

Hun skal bli sosialisert med det som er, og hun skal også bli trent godt i lydighet. Jeg vil ha en hund som kontrasnur tvert jeg sier "kom" (eller lignende..) f.eks.

Og jeg skal virkelig JOBBE for å få det til, for jeg skal klare det!

Selvsagt vil jeg få smeller, det tviler jeg ikke på - men jeg har hatt noen skikkelige smeller med Atheo som jeg ikke vil ha igjen... Jeg håper virkelig jeg vil klare å få til en harmonisk og trygg hund!

Jeg skal kurse meg både i hue og ræv, for jeg VIL dette! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende tråd å lese, jeg håper også alle når målene sine :D

I skrivende stund er vel målet å få henne frisk igjen så vi kan være med på ting. Men veterinæren trodde det skulle gå bra, og på tirsdag får vi ant. vite mer når vi skal på kontroll.

Så hvis vi slipper begrensninger er målene:

Utstilling: Egentlig er målet der at hun skal trives i ringen og syntes at det er et ok sted å være.

Mål for meg er å vise henne best mulig.. Vi er veldig uerfarne så aner ikke hva mer vi kan forvente oss.

Lydighet: Bronsemerket skal vi klare. Håper også at vi skal klare å komme oss opp i LP2. Noe mer enn det tør jeg ikke håpe på enda, hun er jo bare 4 mnd.

Agility: Håper vi skal klare bronsemerket og kanskje starte :D

Spor / apportering: Hun er jo en fuglehund så håper å få prøvd oss litt her også. Men jeg er helt grønn, så jeg må lære litt først!

Generelt: Håper hun blir en trygg og god voksen hund, som kan være med overalt.

Håper hun har fått litt større respekt for hester, og at hun kan være med på ridetur - da må hun også være lydig nok til å være løs.

Har forresten et mål om at hun skal være så flink som mulig i innkalling og hverdagslydighet generelt.

Håper hun blir glad i å bade og svømme om sommeren, og kanskje trekke litt på ski om vinteren:)

Og håper hun lærer seg til å være litt alene når hun blir eldre. Forløpig er hun nesten ikke alene i det hele tatt, bortsett fra trening på noen få minutter. Ser ut som om hun er en hund som kan være typen til å utvikle seperasjonsangst hvis vi ikke er forsiktige.

En mentaltest av noe slag har jeg også lyst til å gjennomføre med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aysha: Hun har bedret seg med farta i det siste... Hun har hatt en periode hvor det meste har gått i sneglefart, men det virker som hun har våknet litt nå. Jeg vil ha henne stabil i kl. 3 før hun pensjoneres. Det er vel egentlig ganske realistisk hvis jeg klarer å skjerpe meg før vi går konkurranser og ikke er så stressa, for da går det i 99 % sikker treigt og dårlig. Passe på å ha det kjempegøy før hver start! Det hadde vært skikkelig gøy å kvalifisere seg til NM finalen da *drømme* :closedeyes:

Ellers skal de hersens ørene hennes mest sannsynelig bli operert på slutten av denne sesongen. En tur til Are Thoresen og se om hun bedrer seg hvis ikke er det rett på operasjonsbordet. Dette har vi slitt med lenge. Hun skal holde seg like glad og fin som hun er nå, og leve i 1000000 år til!

Valpis: Ha det gøy det første året! Vi skal bare kose oss, leke og lære litt triks. Framtiden med henne skal bli fyllt av mest AG og viltspor. Jeg har hatt lyst til å prøve spor lenge, så det blir gøy. Et NACH skal vi ha, og NM pallen hadde vært skikkelig kult! Landslag har vi også lyst til, haha, nei vi får se hva pjusketrollet vokser til å bli først :D

Utstilling må vi jo prøve litt da. Et NUCH og et SUCH hadde jo vært litt kult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruks: NBCH i både rundering og spor. NM-kvalifisering i begge deler, ikke nødvendigvis samtidig. Helst ville jeg vært blant den øvre halvdel på NM, her er det nok meg det står på, må få kontroll på nervene mine før den tid. :blink:

Lydighet: Nå går denne lysten til å trene lp i rykk og napp hos meg, men jeg tror ikke det er urealistisk med opprykk til elite i løpet av Canes liv.

Mentalt: Han skal ta FA, har meldt på MH og blitt syk selv, den har blitt avlyst osv, så det ser mørkt ut for MH dessverre.

Utstilling: Vi kommer til å stille innimellom for moro skyld, hadde vært utrolig kjekt med en CK, men det er vel det mest urealistiske målet av alle de jeg har.

Annet: Vil prøve å ta sykkelprøven (AD) etterhvert, må bare bli i bedre form selv først... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal forhåpentligvis ha Rex i ti år til så da bør jeg vel gjerne heve listen litt over bakkenivå:blink:

Målet må bli å få 1.ak på høyfjell høst og vinter og om det går kanskje man tør å stille en gang i vk?

Men får jeg 1.ak enten høst eller vinter skal jeg jommen være fornøyd:)

På utstilling er håpet egentlig bare å få han premiert med minimum 2.AK slik at han kan bli godkjent avlshund i kombinasjon men 1.AK på jaktprøve. Han er litt liten så tør ikke satse på 1.AK, det får bli en positiv bonus:)

Målet for i år er apportbeviset og første utstilling, så får vi ta veien videre derfra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal bli Nlch en gang i fremtiden :icon_confused:

Opprykk til LP3 er målet for i år, samt å ta et agilitykurs.

Målet mitt er landslaget og NM :icon_confused:

Jeg har fått med meg at du har mål og ambisjoner i orden ja :hug: Tviler ikke på at dere kan få det til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt konkrete mål for bikkja (type ut hele livet) er enkle:

*Opprykk til Klasse 2 i LP

*Opprykk til bruks C

*Kanskje få rødt på utstilling? Aner ikke om det i det hele tatt er mulig, må nesten høre og sjå med tid og stunder :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...