Gå til innhold
Hundesonen.no

Caucasian Ovcharka - Uppdrag granskning


Lemen

Recommended Posts

Jaha. Hva skal man si om det her da? Jeg er jo enig i at en sint slik en er hakket verre enn en sint "kamphund". Takke seg til å bli angrepet av en Am.staff fremfor en KO.

Hvor mange mørketall er det i Norge på denne rasen f.eks?

Er det en rase man har behov for i landet? Har Nicklas fra vakthundselskapet et poeng i at man ikke trenger denne rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk e-post av Johanna i oktober ifjor, hvor hun ville vite om jeg hadde noen erfaringer om "problemer" med rasen her i Norge. Nei, svarer jeg ikke med mine hunder eller valpekjøpere ihvertfall. Ikke med mine naboer heller, som gjerne passer hundene for meg når jeg skal bort osv. Nehei, nei, men da var det ikke så interessant å snakke mer med meg.

Hun ble invitert til å filme hos seriøse oppdrettere og eiere i Sverige. Mennesker som har rasen, og som har et godt forhold til sine naboer og andre som bor i nærområdet. Likeså et godt forhold til sine hunder. Nei, det var ikke den vinklingen de skulle ha på programmet.

Isteden så fikk de tak i en dame som hadde eid en KO/Schäfer blanding og som i tillegg har alkohol problemer etc.... Og det er riktig det, rasen passer absolutt ikke hos mennesker som ruser seg.

Når SKK sin representant i diskusjonen senere i programmet kommenterer at blandingshunder faller mellom to stoler, så avspiser Johanna ham med at dette programmet handler om rasehunden KO. Javel, og da lurer jeg på hvorfor de ikke har filmet en eneste SKK registrert hund? De har filmet hos et vaktbolag, som av respekt for sin business, gjerne vil fortelle at deres hunder er aggressive. De lever jo av det liksom. Og deres hunder er ikke registrerte (ergo blandingshunder). De har filmet hos en person som har en rekke uregistrerte (blandingshunder?) og hos damen med en KO/Schäfer blanding.

Når jeg igår kveld stilte kritiske spørsmål på chatten på svt, så stengte de chatten. Jeg fikk heller ikke kommentere på diskusjonen på svt sin side, da de aldri sendte meg bekreftelses lenken. Andre som har rasen i Sverige har sendt inn sine kritiske spørsmål, som så har blitt moderert bort. Det er ikke en positiv vinkling de vil ha.

Hundene som har vært på avveie har vært uregistrerte (ikke chippet), med unntak av en som kom fra en kennel som er stengt pga. dyremishandling.

Mannen som tok inn rasen til Sverige fra Ungarn i 1996, har senere også prøvd seg som eier/oppdretter på Kuvaz, heller ikke den rasen passet for ham. At han har begrensninger i forhold til hund, og kanskje mangler en dose hundetekke, sier vel mer om han en om hunderasen. Klart det er greit for ham å skylde på at rasen er vanskelig, han klarte den ikke liksom.

Hele programmet er et eneste stort svada fra ende til annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et godt og informativt svar ang. dette Breeze.

Men, har du noen erfaring med negative problemer med rasen her i Norge, om man ser bort fra deg og ditt? Finnes det mørketall på rasen her i landet?

Såvidt jeg vet har det ikke vært noen alvorlige ulykker eller hendelser med rasen her i Norge. Joda, vi har hatt blåmerker og rifter noen og enhver av oss som eier rasen - fra valpebiting. 30 kg valp med sylhvasse valpetenner setter sine spor.

Det har vært enkeltindivider som har blitt oppfattet som aggressive og avlivet også, men uten at det har skjedd ulykker først. Da har eier evnt. oppdretter tatt ansvar, og avlivet fordi individet ble oppfattet som ikke passende for Norske forhold. Evnt. at hunden ikke passet inn der hvor den bodde, eller sammen med personene som eide den.

Det er ikke en leilighetshund, den passer ikke i rekkehus, eller i boligfelt. Det er en vakthund/vokterhund, som fungerer helt greit hos mennesker som bor landlig til og som er spesielt interessert.

Jeg har sett drøssevis av hunder av helt andre raser med mye dårligere gemytt en vi har på KO her i Norge. Dermed er jeg helt enig med pressetalsman fra SKK i at det er eieren og ikke rasen som må stå til ansvar.

Litt utenom det du spør om. Vedr. tv reportasjen. Jeg reagerte spesielt på fotoene av bitemerkene til damen med KO/GSD blandingen. Det var smårifter og blåmerker. Om hunden hadde vært aggressiv på en slik måte som damen påstod hadde det vært helt andre skader. Det er heller ikke særlig smart å ha en KO i et miljø hvor det er vold og rus innenfor hjemmet. Den vil reagere, og den vil forsvare. Den lærer utrolig fort, og etter en episode hvor "mannen har slått sin kone", vil hunden alltid være i forsvarsposisjon når mannen nærmer seg kona, for all fremtid etter hendelsen.

Jeg er også enig med Barmand i at dette programmet kun er velegnet til å tiltrekke valpe spekulanter av den typen vi ikke ønsker oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

æsj drit dårlig lagt opp hele "dokumentaren" Jeg så den på svt. og følte at her var det mye galt.Det virket rett og slett som program "Leder" kun var ute etter å svarte rasen.Ta alle over en kam..Har vi ikke sett det før?

For dere som vil ha kortversjonen,skroll ned til * :ahappy:

KO er ikke for alle og hvermansen..Hadde selv lyst på rasen men ble anbefalt å ikke kjøpe den pga jeg bor i leilighet.(vel jeg er ute min.4 turer pr.dag og har skogen ved siden av meg) Og barn..Oppdretteren jeg snakket med mente en KO ikke ville ha passet inn som familiehund pga.den er vaktsom og gav meg et eksempel :

Dine barn har besøk av andre barn.Som barn leker sloss man og det kan ikke hunden forstå.Oppdretter mente da at KO ville angripe barnet(barna) som ikke tillhørte familien.

Tja...ettersom jeg ikke har peiling på rasen tok jeg ikke sjangsen.Men til dags dato ønsker jeg meg en KO pga utseende men mest pga vaktegenskaper da jeg liker hunder som kan si ifra ettersom jeg er en del aleine hjemme

Ikke riktig å dra alle over en kam,en hver hund som ikke får det den trenger ,får vel en eller annen form for uønsket adferd.Men når en stor hund "klikker" da gjør den mer skade.

*Kort konklusjon: Teit og elending dokumentar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Én av flere grunner til at jeg omtrent aldri mer orker å lese svadanyhetene fra norsk media ("KATASTROFE" VG, "Verden går under om x-antall år" Dagbladet eller "Vi bryr oss kun om kriger og innvandring" tv2 nyhetene med flere) - og er særdeles granskende og kritisk når det kommer til media internasjonalt. Man må helt innpå kjernen av saker selv, for å få et "unbiased" bilde av dem. Trist at det ikke finnes en helt objektiv og SANN måte å framstille noe på.

Neppe noe negativ effekt, annet enn at folk kanskje surker til de som eier dem. "like bra" at det ikke er så mange som skaffer seg rasen, mtp at den passer nettopp for spesielt interesserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Uppdrag granskning langt oppi halsen de er bare ute etter skremselspropaganda... <_<

De skal kun vise de dårlige sidene av en sak ikke noe annet... Slik var det med Julie rescue hundene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...