Gå til innhold
Hundesonen.no

Stor og liten


Aisa

Recommended Posts

Jeg har veldig lyst på en mindre hund i tillegg til den jeg har nå. Kan jeg få høre litt av erfaringene folk her inne har gjort seg med å ha en stor og en liten hund samtidig? Den jeg har er jo også bare valp enda, 6 mnd. Det kan kanskje gjøre det lettere for den nye hunden å bli godtatt? Den nye blir også valp.

Trenger ikke synsing, det klarer jeg fint selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du på med erfaringer? Mine to er jo av nokså forskjellig størrelse, og de går helt supert sammen. I starten var det litt rusk med tanke på at den største (og eldste) var litt for hardhendt/voldsom i måten hun lekte på. Hun skjønte nok ikke hvor stor hun var, men etter et par uker trengte vi ikke å følge med mer. Valpen var jo fryktelig liten også, og det er nok først når man får sin egen lille hund at man skjønner at andre "småhundeiere" kan være redd for at store hunder skal skade de. Det hjalp selvsagt veldig at den eldste var "snakkandes til", at hun hørte på oss når vi sa hun skulle være forsiktig, eller slutte eller noe sånt. Nå leker de kjempefint sammen; knøvler hverandre og bytter på å være "sjef". Det kan se temmelig tøft ut til tider, men terrier'n tåler en trøkk, og hun er vant til store hunder og til litt voldsom lek. Hadde det vært en annen, mer "forfinet" rase, kan det hende det ikke hadde gått så bra (spanielen leker nokså tøft til tider).

Bortsett fra de første ukene, er alt bare fryd og gammen. Men man merker at det er to forskjellige størrelser ja! Jeg godtar mer tull fra den lille enn den store, og jeg ser at når det er himla mye nysnø har den lille problemer med å holde følge på tur, hvis vi fx går på jordene i 50 cm nysnø. Jeg trives godt med å ha to hunder i så forskjellig størrelse - de utfyller hverandre veldig fint. Og når jeg trenger en liten hund i fanget, har jeg jo mulighet til det, og vil jeg ha en stor en, kan jeg få det. Vil jeg ha en stor hund til å trekke meg, har jeg det. Og den lille hunden trekker ikke så mye, så da slipper jeg å bli lei av sånt. De er egentlig veldig forskjellige også, selv om de har bodd sammen i snart et år, og siden de er så forskjellige er det alltids en av de som passer til humøret mitt akkurat der og da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med å ha de samme hus sånn på fast basis.. Men jeg fikk valpis nå denne julen, og hun er av liten rase (phalene) og de første ukene bodde vi hos mamma og pappa.. der bor store fuglehunden!

Dette gikk egentlig veldig fint, det var bare valpen som var litt intens så storebror måtte si ifra, og rømte gjerne et sted hvor hun ikke fikk tak i ham. Så vi lære valpen til at når han ligger visse steder så skal hun la han være i fred. Etterhvert som valpetennene har forsvunnet så har det bare blitt bedre og bedre. Men han rømmer fortsatt når han syns lille Tinka blir for mye. Men jeg er helt sikker på at det bare hadde vært å lære valpen til å kunne slå seg av når hun er inne.

Men det kan også være lurt å passe litt på, og hvis det blir for voldsomt er det alltid den eldste som skal fjernes.. sånn at valpen ikke blir redd. Akkurat som at man ikke skal løfte hunden opp på armen, men heller skjerme den fra hunden som kommer løpende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo en liten og en "stor" , og de trives kjempe godt sammen. Leker og herjer.

Men når goldenen er veldig irvig, så har han en tendens til og løpe over hun minste , det er ikke så populært.

Skjønte ikke helt hva du spurte etter, så hvis du kan være litt mer presis så svare jeg gjerne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kinesisk nakehund og Aussie sammen, gikk helt fint - kineseren var yngst (2,5 år forskjell). Den lærte fort å passe seg for de store og fungerte med dem som en hvilken som helst annen hund.

Passet på at den hadde noe å gå under f.eks ved utgangsdøra siden det var en hvis risiko for å bli ufrivillig dørmatte. Har ikke tatt noen spesiell hensyn til størrelsesforskjellen og hverken de store eller små bryr seg nevneverdig om det.

Kineseren syns og at store hunder med pels er veldig praktiske - kan brukes som sitteunderlag ute, kan stå under dem om det regner og er veldig fine som hundeseng.

Den er nok litt miljøskadd av all omgang med store hunder for den syns miniatyrer har litt merkelig adferd..

twlo-apr08%20058.jpg

Er ikke størrelsen det kommer an på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lærer vel fort å ta det litt forsiktig med de som er midre ja sikkert. Er CC jeg tenker på å skaffe og har jo Dogo fra før, så det blir litt forskjell på størrelsa ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lærer vel fort å ta det litt forsiktig med de som er midre ja sikkert. Er CC jeg tenker på å skaffe og har jo Dogo fra før, så det blir litt forskjell på størrelsa ja ;)

Unnskyld meg, men når folk skriver CC, mener de da Chinese Crested eller Cane Corso? Eller er det litt etter situasjonen? :P For Corso og Dogo er vel ikke så ulike i størrelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten og en aussie, hvor størrelsesforskjellen ble ganske stor etterhvert. Det tok jo ikke mer enn 1 uke før aussievalpen hadde vokst ifra den lille *ler*

I begynnelsen var det litt klumsete, den lille skulle vokte meg for valpen og valpen skjønte ikke når nok var nok og hva lillehunden mente med knurringen sin, men det gikk seg til etterhvert som valpen vokste og forsto mer av verden rundt seg. :lol:

Nå har de en egen måte å leke på og har utrolig mye selskap i hverandre, og lillehunden har nettopp begynt å bruke aussien som "teppe" når hun fryser - da legger hun seg under "skjørtene" (pelsen på lårene) til aussien og varmer seg.

Her er det helt klart den minste (og eldste!) hunden som er sjefen dem imellom, hun har full kontroll på aussien og jeg tror ikke jeg blir å få noe problemer med dem sånn sett. Det virker som de har hver sin plass her, og det virker som de trives med den plassen de har.

7081099_5571d336d5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To valper av to helt forskjellige størrelser vil nok by på mere "problemer", enn når den største er eldst. Tenker da på lek og herjing. En valp er jo som regel veldig livlig av seg, og tenker ikke heelt når de løper omkring :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Her har vi 4hunder, de er fra ca 5kg til 95kg så forskjellen er enorm, men har ikke hatt noen problemer med størrelsen.

Eldar er størst og eldst (blir 5år til sommeren) han er en rolig gutt og legger seg ned for ikke å virke så stor og truende. Tok ikke lange tiden før Dexter ble den lille "utveksten" hans. De to er reine radarparret. Dexter er nå underkanten av 9kg tung og 1,5år. Så fikk vi Titus som snart er 1år og veier ca 5kg. Ingen problem da heller og nå har vi en blandings valp på 5mndr som jeg tørr tippe blir størrelse stor golden? Det går så busta fyker til tider, men det er bare lek og 5kilos hunden er tøffere enn toget :blink: Nå er jo ingen hunder like, men her har det hvertfall ikke vært noe problem med størrelses forskjellene.

Min lille gjeng:

http://s307.photobucket.com/albums/nn300/S...nt=e5cb6109.pbr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en schæfer og en mops i familien og det går kjempefint:) Nå bor de ikke ilag på fast basis (pga studiet mitt), men alle ferier og av og til helger bor de ilag:) De har vokst opp sammens og er bestevenninner:) Schæferen leiker like bra med henne som med en annen schæfer eller hund på sin størrelse.. Eneste forskjellen er at mopsen ikke klarer å slite ut schæferen like mye da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi 4hunder, de er fra ca 5kg til 95kg så forskjellen er enorm, men har ikke hatt noen problemer med størrelsen.

Eldar er størst og eldst (blir 5år til sommeren) han er en rolig gutt og legger seg ned for ikke å virke så stor og truende. Tok ikke lange tiden før Dexter ble den lille "utveksten" hans. De to er reine radarparret. Dexter er nå underkanten av 9kg tung og 1,5år. Så fikk vi Titus som snart er 1år og veier ca 5kg. Ingen problem da heller og nå har vi en blandings valp på 5mndr som jeg tørr tippe blir størrelse stor golden? Det går så busta fyker til tider, men det er bare lek og 5kilos hunden er tøffere enn toget :blink: Nå er jo ingen hunder like, men her har det hvertfall ikke vært noe problem med størrelses forskjellene.

Min lille gjeng:

http://s307.photobucket.com/albums/nn300/S...nt=e5cb6109.pbr

Hahaha:) For en herlig gjeng! Likte spesielt godt når dei satt å venta på griseøre :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...