Gå til innhold
Hundesonen.no

Baby-marsvin født i natt!


SiriEveline

Recommended Posts

Vel, det viser seg at marsvin-hannen til venninna mi er en jente faktisk. Så idag da jeg sto opp fant jeg tre marsvin i buret, ikke bare to. Det er veldig spennende dette her da, og skjønnheten har fått navnet "Lynet" for h*n har et sikk-sakk bles i panna!

Men noen spørsmål her, hva gjør man når man har fått et babymarsvin og hvor lenge må det være med moren sin osv. Er det kanskje noen som vet om en bra side å lese om det på.

21ludeu.jpg

2u72k1x.jpg

2dik309.jpg

33jjocn.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåmmin... Så utrolig søt, da! Og så stor!?

Fantastisk hvor "ferdige" disse kommer ut - i motsetning til hamstere, rotter og ja - t.o.m. hunder...

Susanne

Jeg reagerte også på størrelsen, samt at den så så utviklet ut. Fascinerende!

Veldig søt var den og :icon_cry: Er det vanlig at marsvin bare får én i et kull forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

første du må gjøre; SKILLE moren og faren.. De parrer seg med en gang babyen er født.. og det er ikke bra for moren å få kull på kull så raskt etter hverandre. Ellers må du passe på at det er nok med friskt høy, vann med c-vit, og grønnsaker med masse c-vit. Agurk og salat kan de få for å kose seg eller hvis de drikker lite vann, det har eller ingen betydning for de og de bør helst få noe med mye vitaminer i:)

Babyene blir kjønnsmodne fra de er 4-5 uker og bør skilles fra motsatt kjønn da( de skal skilles fra moren når de er rundt 300 gram)..

Det var alt jeg fikk tid til å skrive nuh! Lykke til med bebien :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å kjønnsbestemme marsvin? Sånn at ikke sønn parrer mor, etc...?

Må tydeligvis passe på litt der - når man allerede har "bommet" på foreldredyrene, mener jeg..

Uansett - kjempesøtt lite "uhell" da!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja faren er tatt vekk nå.. og jeg var også overrasket over hvor velutviklet den så ut. Og det med at det bare er en, jeg tror det er vanlig på første kullet.. men de får ikke sånn utrolige mange heller.

Og bomberten på kjønnet på moren er gjort av dyrebutikk.. så hvis jeg skulle kjøpt marsvin ville jeg lært litt selv på forhånd så man kan sjekke selv, for det er jo litt morsomt med babyer men ikke alltid like lett. Det var jo flaks at venninna mi hadde et ekstra bur for hånden..

Og takk til deg "galning" masse gode råd der. Så dette blir morsomt da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går veldig bra med den lille.. vi plukker han mye opp så han skal bli vant til mennesker og det ser ut til å fungere.

Men nå skal hun snart kvitte seg med de da :icon_redface: ble litt for mye med hund attpåtil..

Litt synd, og selv kan jeg nok ikke ha noe marsvin på toppen av det hele!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Som sikkert står lenger opp her.. ble ikke foreldrene separert før etter fødsel (siden vi ikke visste at det var jente og gutt). Så selvom vi separerte så fort vi så baby, så har hun rukket å bli gravid. Så igår dukket det opp to små søsken til Lynet!

Rene marsvinfarmen det her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...