Gå til innhold
Hundesonen.no

Tur til sommeren?


Akita

Recommended Posts

Har tenkt på en tur, bare meg og bikkjen. Gjerne til svergie, bare det er litt vekk ifra Bergen.

Hva kan vi finne på?

Er det noe eier og hund kan være med på uti den store verden?

Du er lei os og alle Osingene altså? :icon_cry: haha *bor rett utenfor grensen til os kommune*

Neia.. hmm.. Går jo an å dra på bilferie med telting og turer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er lei os og alle Osingene altså? :icon_cry: haha *bor rett utenfor grensen til os kommune*

Neia.. hmm.. Går jo an å dra på bilferie med telting og turer?

hehe ja møkk lei, skal vel ikkje mye til å bli lei detta.

Blir med telt og bil. men tenker mer på akitiviteter å sånt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe ja møkk lei, skal vel ikkje mye til å bli lei detta.

Blir med telt og bil. men tenker mer på akitiviteter å sånt

haha, Osinger er lett og bli lei av.. eneste de har å snakke om er hansa øl og bar2be! :icon_cry:

Er ikke det sånn man finner ut underveis da? :P

*dårlig til å planlegge*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VIDDA! Type hardanger eller finnmark :icon_cry:

Her blir det hardangervidda (tre jenter og 2 bikkjer), men skulle ønske det blei finnmark savner det som en gal!!

men siden jeg ikke er så gira på å sende gullet i lasterom på fly blei det hardanger. Ei veke med vandring og nyte naturen:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gå fra hytte til hytte i f.eks. Tafjordfjella? Det må i så fall være ganske sent på sommeren, slik at du slipper så mye snø. Utrolig flotte turer! Klassen drar på slike turer hver sommer, rett etter at vi har begynt på igjen.

Sist dro vi f.eks. Billingen - Veltdalshytta - Pyttbua - Torsbu - Billingen. Tre netter i fantastisk natur! Hyttene er flotte. Du betaler for å overnatte der, og så er det muligheter for å kjøpe mat (du må lage maten selv, hyttene er selvbetjente).

hausttur_008450x450.JPG

Her er vi på vei til Veltdalshytta. Dette er den lengste etappen. Jeg var først og brukte ca. 7 timer. FLOTT tur!

hausttur_029450x450.JPG

Koslige hytter. Spesielt Veltdalshytta er stor og flott, med stor hems, mange rom, fint kjøkken osv.

hausttur_092450x450.JPG

Meg og læreren min utenfor den ene hytta på Torsbu.

hausttur_094450x450.JPG

På vei til Billingen, hvor bilene stod. :icon_cry:

Det var kanskje ikke akkurat noe slikt du hadde tenkt deg, men dette anbefales! :P

Edit: Jeg ville sjekket hvordan det er m.t.p. hund i disse hyttene. Er ikke helt sikker selv. Tror noen har egne hundehus med senger til eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg anbefaler fjelltur på det sterkeste! Det å være på fjellet gjør noe spesielt med en, og det er så sinnsykt deilig uten det hverdagslige maset, og ikke minst så får man en opplevelse man sent vil glemme! :icon_cry:

Sommeren 2008 gikk jeg i Jotunheimen, og turen ble så vellykket at jeg skal dit igjen i år igjen. Jeg har lagt min elsk på denne ruten. Turen tar bare en helg, og den er absolutt verd det!

Ruten vi gikk:

Vi kom til hytta Gjendesheim med bil sent på kvelden, og overnattet der en natt. Neste morgen sto vi opp tidlig for å spise/smøre på matpakker før vi tok båten inn til Gjendebu. Båten stoppet innom Memurubu hvor vi også la fra oss de store sekkene, slik at vi slapp å gå på fjellet med disse. Når vi kom til Gjendebu så begynte vi umiddelbart å gå mot Memurubu. Denne turen kalles: bukkelægret. Første del av turen er på en vanlig sti mellom trær og busker, før man begynner oppstigingen. Her var det svært bratt, og enkelte steder var det kjetting for å få litt hjelp til å komme seg oppover. Turen oppover er ganske lang, slitsom og bratt, men til gjengjeld så er det fantastisk når man kommer på toppen! Videre går turen over et par fjelltopper til(en del opp/ned), og den siste nedstigingen til Memurubu er rimelig bratt. Denne turen er på 12 km, og den tar ca 5 timer.

På Memurubu har de også egne hunderom.

Neste dag så står man igjen opp tidlig for frokost/smøring av matpakker, før man kan gå ned til Kaia for å sende sekkene med på båten til Gjendesheim. Deretter kan man begynne ferden mot og over Besseggen. Denne turen syns jeg bare er så fantastisk! Det er ganske så bratt og smalt, og på den smaleste er eggen to meter bred. Denne turen er på 16 km, og tar ca 7 timer, alt ettersom.

Jeg gikk med foreldrene mine, og vi hadde med begge hundene. De var helt gira mens det sto på, og når vi omsider var nede på hyttene igjen så la de seg bare utstrakt ned i gresset for å slappe av. Det er en del ting man bør tenke på når man har med hund på denne turen, men så lenge hunden er godt trent så går det bra.

Man møter på masse hyggelige folk på fjellet, og man stopper alltids for å slå av en prat med vil fremmende folk. Jeg selv snakka med masse folk, både norske og utenlandske. De aller fleste jeg prata med hadde hund, og jeg syns det var litt ekstra stas når noen spanske kom bort for å spørre ut om unghunden min. :P

I tilegg så er det lettere å bli brun på fjellet, noe som er prikken over i'en.

Under følger noen bilder fra turen:

Som jeg sa, slitne hunder...

IMG_2053.jpg

Litt bratt

IMG_2006.jpg

Sliten hund med utstikt. Her hadde vi bare gått i en halvtime ca

IMG_2011.jpg

Sjanse for å møte på rein også.

IMG_2038.jpg

Selve eggen i besseggen. Jeg hadde desverre ikke med meg kameraet, så det ble ikke noen bilder av eggen med begge vannene på siden.. Jeg og den ene hunden står fast inni den mølja på midten av bildet. Det kom folk som skulle nedover, og siden det er både sykt bratt og trangt så ble det stopp og bittelitt stress.

IMG_2094.jpg

Og hvis du lurer på noe mer om turen så er det bare å spørre. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å gå fra hytte til hytte på Hardangervidden er helt rått, og virkelig en opplevelse for livet... Hundene elsker det, og man kan ikke gjøre annet selv heller. Flott natur, masse flotte dyr, hyggelige folk, og forhåpentligvis pent vær..! :icon_cry: Du kan variere etapper slik du vil (ca. 3-5 timer mellom de fleste hyttene), og lengden på turen kan du selvfølgelig bestemme underveis... Anbefaler det virkelig på det aller varmeste :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler fjelltur på det sterkeste! Det å være på fjellet gjør noe spesielt med en, og det er så sinnsykt deilig uten det hverdagslige maset, og ikke minst så får man en opplevelse man sent vil glemme! :icon_cry:

Sommeren 2008 gikk jeg i Jotunheimen, og turen ble så vellykket at jeg skal dit igjen i år igjen. Jeg har lagt min elsk på denne ruten. Turen tar bare en helg, og den er absolutt verd det!

Ruten vi gikk:

Vi kom til hytta Gjendesheim med bil sent på kvelden, og overnattet der en natt. Neste morgen sto vi opp tidlig for å spise/smøre på matpakker før vi tok båten inn til Gjendebu. Båten stoppet innom Memurubu hvor vi også la fra oss de store sekkene, slik at vi slapp å gå på fjellet med disse. Når vi kom til Gjendebu så begynte vi umiddelbart å gå mot Memurubu. Denne turen kalles: bukkelægret. Første del av turen er på en vanlig sti mellom trær og busker, før man begynner oppstigingen. Her var det svært bratt, og enkelte steder var det kjetting for å få litt hjelp til å komme seg oppover. Turen oppover er ganske lang, slitsom og bratt, men til gjengjeld så er det fantastisk når man kommer på toppen! Videre går turen over et par fjelltopper til(en del opp/ned), og den siste nedstigingen til Memurubu er rimelig bratt. Denne turen er på 12 km, og den tar ca 5 timer.

På Memurubu har de også egne hunderom.

Neste dag så står man igjen opp tidlig for frokost/smøring av matpakker, før man kan gå ned til Kaia for å sende sekkene med på båten til Gjendesheim. Deretter kan man begynne ferden mot og over Besseggen. Denne turen syns jeg bare er så fantastisk! Det er ganske så bratt og smalt, og på den smaleste er eggen to meter bred. Denne turen er på 16 km, og tar ca 7 timer, alt ettersom.

Jeg gikk med foreldrene mine, og vi hadde med begge hundene. De var helt gira mens det sto på, og når vi omsider var nede på hyttene igjen så la de seg bare utstrakt ned i gresset for å slappe av. Det er en del ting man bør tenke på når man har med hund på denne turen, men så lenge hunden er godt trent så går det bra.

Man møter på masse hyggelige folk på fjellet, og man stopper alltids for å slå av en prat med vil fremmende folk. Jeg selv snakka med masse folk, både norske og utenlandske. De aller fleste jeg prata med hadde hund, og jeg syns det var litt ekstra stas når noen spanske kom bort for å spørre ut om unghunden min. :P

I tilegg så er det lettere å bli brun på fjellet, noe som er prikken over i'en.

Under følger noen bilder fra turen:

*klipp*

Selve eggen i besseggen. Jeg hadde desverre ikke med meg kameraet, så det ble ikke noen bilder av eggen med begge vannene på siden.. Jeg og den ene hunden står fast inni den mølja på midten av bildet. Det kom folk som skulle nedover, og siden det er både sykt bratt og trangt så ble det stopp og bittelitt stress.

IMG_2094.jpg

Og hvis du lurer på noe mer om turen så er det bare å spørre. :P

Den turen der hadde vi tenkt og ta til sommeren! Det ser jo fantastisk ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Den turen der hadde vi tenkt og ta til sommeren! Det ser jo fantastisk ut :icon_cry:

Den er fantastisk også!

Jeg skal sannsynligvis gå den to ganger i sommer, og jeg kan ikke vente lengre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler også hytte til hyttetur!

Av arrangementer jeg kom på i farten, arrangerer NBF brukshundkurs på Sølen blant annet (vet ikke når) og her i Tromsø er det Midnattsolhoppet i juli (agility konkurranser). Kommer litt an på hva du er interessert i da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...